Gå til innhold

Hvilken profesjon er mest bred av sosionom og vernepleier?


Mariell1995

Anbefalte innlegg

Jeg har lest at noen hevder det ene, og noen det andre? Men hva er rene fakta, og hvorfor - både med tanke på arbeidsplasser og arbeidsoppgaver, samlet sett? Også med tanke på de nye masterne innenfor barnevernet (kompetansekravet), som trer i kraft fra 2031.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vernepleiere kan jobbe de fleste steder sosionomer kan, men sosionomer kan ikke jobbe alle steder vernepleiere kan pga medisinkompetanse

Anonymkode: 0422e...815

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en mer fleksibel utdanning som sosionom. Spørs jo hva du vil jobbe med tenker jeg, vernepleiere får ofte jobber i turnus mens sosionomer har ofte kontor jobb. 

Anonymkode: 693dc...756

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du havner langt bak i søkerbunken som vernepleier i barnevernet da, barnevernspedagog og sosionom går foran. Men på barnevernsinstitusjon så stiller det seg likt, da ofte miljøterapeut. 

Anonymkode: 693dc...756

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dine interesser? Jeg vil si jeg kunne aldri valgt vernepleier fordi det er lite av utdanninga som interesserer meg, mens med sosionomutdanning var det meste interessant. F.eks. sosiologi-delen, psykologi og hele klasseperspektivet på sosiale problemer. Det mangler jo helt hos vernepleiere. For meg, med litt politisk engasjert bakgrunn var valget mellom sosionom og vernepleier veldig enkelt.

Anonymkode: efb48...2cb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleiere kan mye mer sykepleie, atferdspsykologi og miljøarbeid enn sosionomene. Sosionomene kan noe annet, men jeg har ikke helt oversikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er dine interesser? Jeg vil si jeg kunne aldri valgt vernepleier fordi det er lite av utdanninga som interesserer meg, mens med sosionomutdanning var det meste interessant. F.eks. sosiologi-delen, psykologi og hele klasseperspektivet på sosiale problemer. Det mangler jo helt hos vernepleiere. For meg, med litt politisk engasjert bakgrunn var valget mellom sosionom og vernepleier veldig enkelt.

Anonymkode: efb48...2cb

Vernepleiere er ikke opplært til å tenke på klasser, de er opplært til å stille opp for enkeltmennesket og tilrettelegge for at vedkommende skal kunne leve ok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Vernepleiere kan mye mer sykepleie, atferdspsykologi og miljøarbeid enn sosionomene. Sosionomene kan noe annet, men jeg har ikke helt oversikt.

Vernepleier tror det kan masse, men har dessverre ikke etikk på pensum. 

Anonymkode: 29fdc...cb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vernepleier tror det kan masse, men har dessverre ikke etikk på pensum. 

Anonymkode: 29fdc...cb8

Etikk er pensum:  Blant annet Etikk i profesjonell praksis av Einar Aadland,

Kommunikasjon i relasjoner: Personorientering, samhandling, etikk av Hilde Eide,  

Etikk: Til refleksjon og handling i sosialt arbeid av Solveig Botnen Eide og et par yrkesetiske studiehefter.

Vernepleierne har et utolig bredt pensum, egentlig for bredt. Det er mye.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er dine interesser? Jeg vil si jeg kunne aldri valgt vernepleier fordi det er lite av utdanninga som interesserer meg, mens med sosionomutdanning var det meste interessant. F.eks. sosiologi-delen, psykologi og hele klasseperspektivet på sosiale problemer. Det mangler jo helt hos vernepleiere. For meg, med litt politisk engasjert bakgrunn var valget mellom sosionom og vernepleier veldig enkelt.

Anonymkode: efb48...2cb

Vi hadde både sosiologi og psykologi som egne emner på vernepleierutdanningen som jeg var ferdig med i 2018 :)

Anonymkode: 8cc58...e8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva er dine interesser? Jeg vil si jeg kunne aldri valgt vernepleier fordi det er lite av utdanninga som interesserer meg, mens med sosionomutdanning var det meste interessant. F.eks. sosiologi-delen, psykologi og hele klasseperspektivet på sosiale problemer. Det mangler jo helt hos vernepleiere. For meg, med litt politisk engasjert bakgrunn var valget mellom sosionom og vernepleier veldig enkelt.

Anonymkode: efb48...2cb

Folk jeg kjenner og jobber mer mener vernepleier er sykepleier light. Heller sykepleier enn vernepleier. Sosionom har et bedre spekter av jobber av de to. Kommer helt an på hva du vil jobbe med. Sykepleier kan ha alle jobbene en vernepleier har pluss mye mer, sosionom er veldig annerledes. 

Anonymkode: c3002...473

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vernepleiere kan jobbe de fleste steder sosionomer kan, men sosionomer kan ikke jobbe alle steder vernepleiere kan pga medisinkompetanse

Anonymkode: 0422e...815

Medisinkompetansen hos vernepleiere er så som så da og kan sammenlignes med helsefagarbeider med medisinkurs. 

Anonymkode: c3002...473

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Folk jeg kjenner og jobber mer mener vernepleier er sykepleier light. Heller sykepleier enn vernepleier. Sosionom har et bedre spekter av jobber av de to. Kommer helt an på hva du vil jobbe med. Sykepleier kan ha alle jobbene en vernepleier har pluss mye mer, sosionom er veldig annerledes. 

Anonymkode: c3002...473

Vernepleieutdannelsen er mye tyngre enn sykepleierens innenfor atferdspsykologi og miljøarbeid, og selv om den ikke går så dypt i sykepleie så bruker de de samme bøkene. Ønsker du å jobbe på sykehus er sykepleier første valg. På sykehjem så er det best å ansette både  sykepleiere og vernepleiere . I boliger for utviklingshemmede så er vernepleien et tryggere grunnlag enn sykepleier.

 

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville valgt bort begge og gått for barnevernspedagog, som meg😊

Anonymkode: d93d5...5b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Vernepleieutdannelsen er mye tyngre enn sykepleierens innenfor atferdspsykologi og miljøarbeid, og selv om den ikke går så dypt i sykepleie så bruker de de samme bøkene. Ønsker du å jobbe på sykehus er sykepleier første valg. På sykehjem så er det best å ansette både  sykepleiere og vernepleiere . I boliger for utviklingshemmede så er vernepleien et tryggere grunnlag enn sykepleier.

 

Atferdspsykologi er jo helt avlegs!! Har en kompis som er vernepleier og jeg er sosionom. vi har hatt endel diskusjoner, og blir aldri enig fordi han forklarer alt utifra atferdspsykologi. Jeg forklarer sosiale probler utifra sosiologi og psykodynamisk psykologi. Tror ikke det er noen andre enn vernepleiere som bruker atferdspsykologi

Anonymkode: efb48...2cb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vernepleiere kan jobbe de fleste steder sosionomer kan, men sosionomer kan ikke jobbe alle steder vernepleiere kan pga medisinkompetanse

Anonymkode: 0422e...815

Mange sosionomer i barneverntjenesten, aldri sett en eneste vernepleier der

Anonymkode: 03404...664

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (7 minutter siden):

Vernepleieutdannelsen er mye tyngre enn sykepleierens innenfor atferdspsykologi og miljøarbeid, og selv om den ikke går så dypt i sykepleie så bruker de de samme bøkene. Ønsker du å jobbe på sykehus er sykepleier første valg. På sykehjem så er det best å ansette både  sykepleiere og vernepleiere . I boliger for utviklingshemmede så er vernepleien et tryggere grunnlag enn sykepleier.

 

Det stemmer vel ikke. Sykepleiere har mange muligheter til videreutdanning og fordypning. Og nei, vernepleiere bruker ikke samme bøkene. For å forstå medisin så må man gå inn i anatomien og kroppens funksjoner, og det har ikke vernepleiere. Medikamentregning kan stemme til en viss grad, men bivirkninger, kontraindikasjoner osv har vernepleiere lite kunnskap om. På sykehjem kan man fint klare seg uten vernepleiere, og det samme i boliger. 

Anonymkode: c3002...473

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Atferdspsykologi er jo helt avlegs!! Har en kompis som er vernepleier og jeg er sosionom. vi har hatt endel diskusjoner, og blir aldri enig fordi han forklarer alt utifra atferdspsykologi. Jeg forklarer sosiale probler utifra sosiologi og psykodynamisk psykologi. Tror ikke det er noen andre enn vernepleiere som bruker atferdspsykologi

Anonymkode: efb48...2cb

Du snakker om vidt forskjellige verktøy. Om en sag eller en skrutrekker er best verktøy kommer an på jobben du skal gjøre. Atfedspsykologien er dessverre litt utilgjengelig pga tungt fagspråk, men det er en vitenskapelig og enkel sjanger innen psykologien som kun baserer seg på det konkrete,

Jeg har sett atferdspsyklogisk metode med tegnøkonomi i bruk, og det har virket. Man kan trene inn ønsket atferd som erstatter utagering. Jeg vet om en som har lært seg å si "gå bort" i stedet for å slå den som står i veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer vel ikke. Sykepleiere har mange muligheter til videreutdanning og fordypning. Og nei, vernepleiere bruker ikke samme bøkene. For å forstå medisin så må man gå inn i anatomien og kroppens funksjoner, og det har ikke vernepleiere. Medikamentregning kan stemme til en viss grad, men bivirkninger, kontraindikasjoner osv har vernepleiere lite kunnskap om. På sykehjem kan man fint klare seg uten vernepleiere, og det samme i boliger. 

Anonymkode: c3002...473

Bivirkninger, kontraindikasjoner og bruk av felleskatalogen er pensum. En vernepleier vet forskjellen på depottablett og vanlig tabletter.

Vernepleiernes anatomibok er Menneskekroppen:Fysiologi og Anatomi av Sand , Sjaastad, Haug Bjålie og Toverud , er ikke det den samme boka som sykepleierene har?

Jeg tror vernepleierstudentene har mest sykepleie på det første året (nesten like mye som sykepleiestudentene) og at sykepleierene lærer enda mer sykepleie andre og tredje år i stedet for miljøarbeid og atferdspsykologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Vernepleiere kan mye mer sykepleie, atferdspsykologi og miljøarbeid enn sosionomene. Sosionomene kan noe annet, men jeg har ikke helt oversikt.

kan mye mer om miljøarbeid enn sosionomer? Dette stemmer jo ikke en plass

Anonymkode: 99b2f...c65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...