Gå til innhold

Hjelp meg å lag en basic kostholds og treningsplan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort om meg:

32 år, kvinne. Ikke veldig overvektig men i elendig form og slapp etter år med sofasitting barnefødsel for tre år siden og henta meg aldri inn.

Jeg har en ganske fysisk jobb og er sliten når jeg kommer hjem. Ifølge Fitbit går jeg normalt rundt 10 000 skritt per dag. Jeg trenger å komme meg i bedre form!!

167 cm og ca 74kg målet er å ta av 10 kg i første omgang. Lå på 62/63kg i starten av tjueåra og var da slank men ikke tynn og hadde litt muskler.

Jeg har ett treningsrom (ja - jeg vet det er sjukt latskap jeg har holdt på med men jeg har altså ett treningsrom i huset - INGEN UNSKYLDNINGER!!)

Her har jeg tilgang til benkpress med vekter, spinningsykkel (aldri lært meg å like den, vondt i rumpa) tredemølle + småutstyr som strikk, småvekter, pilatesball, yogamatte osv. 

Her er halvveis planen min:

Av erfaring er det tredemølle og styrkeøvelser med kroppen som holder best på interessen, uten så veldig mye utstyr. Synes trening er kjedelig. Så planen var å løpe på mølle to dager i uka og trene styrke èn dag. 
Og ha fridager imellom. Så mandag, onsdag, og fredag etter at barnet har lagt seg. 
Når jeg løper bruker jeg appen Run to 5K og når jeg skal trene styrke tenkte jeg se og følge ytvideoene til Chloe Ting. 
Erfaringer med appene?

Så er det det jeg sliter mest med. Kosthold.

Jeg er småbarnsmamma i tidsklemme som er matlei og ikke orker bruke lang tid på middagen. Jeg har en fysisk jobb og er forferdelig lite kreativ i matveien. 

Jeg drikker sjelden brus men jeg spiser godteri HVER dag. Dette er roten til kiloene jeg nå må bli kvitt og det viser seg faktisk å være forferdelig vanskelig for meg å kutte dette godteriet. 
Men det MÅ bort. Videre må jeg spise jevnere. Droppe ett og to måltider og dagen og spise oftere. 

Middagene må også bli sunnere og mer varierte. det går mye i pasta. Det er billig og kjapt.

Her er en typisk ukesmeny hos oss per nå:

- Pasta Bolognese

- Lasagne

- Italiensk gryte

- Fiskepinner

- Hamburger

- Taco

- Pizza

Målet er å kutte hardt i ris og pastaretter og trappe ned på kjøtt. Samtidig handle billig. tenker prøve på en eller to vegatarmiddager i uka. 

Her trenger jeg hjelp. 
Billig og sunn mat som er laget på under 40 minutter ca? 

Og for familien! For det er også ett tema. Toåringen og samboer slanker seg jo ikke så kan ikke kjøre full keto heller..

Takker for seriøse svar!

Anonymkode: 4c385...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott at du vil gjøre en endring med livet. Trening er bra. Viktig at man har høy puls ca 30 min om dagen for hjertet sin del.

Men om du ønsker å ned noen kg, ville jeg ikke startet med hardtrening før du har jobbet med kostholdet en stund først. Det er min erfaring.

Begynte selv med det små, drakk mye mer vann, kuttet ned og i perioder ut med alkohol og brus. Sukkerfri brus ved sjelden gang. Samme gjaldt saft, juice, melk. Drikker nå ett glass melk om dagen ellers vann.

Med kostholdet prøvde jeg ut litt forskjellig i starten. Kuttet ut ferdigmat, posemat, det som anses som prosessert mat. Fokus på rent kjøtt og friske råvarer av frukt og grønt. Har selv tre små barn, og mann og barn har ikke vondt av å også spise sunnere. Mannen kuttet også brød da jeg gjorde det, omelett, egg på andre måter er også gode med kun grønnsaker til. 

Middager nå er nettopp ønsket kjøtt, med mye grønnsaker. Har blitt flinkere på å lete etter nye oppskrifter, både på nett og det som kommer fra matvarebutikkene for å oppdage nye retter. Vegansk, med tilskudd av kjøtt. 

Etter å ha fått fokus på dette og jeg gikk ned en god del kg, sluttet jeg helt med sukker og mel, også kunstig setning. Det gjorde underverker på energien, og jeg kunne fint ta en økt med trening etter barna var i seng.

For meg er det viktig for hjertet og trene med litt høy puls innimellom, men trener mest for å ha styrke i kroppen. 

Med tanke på at du er utrent, vil yogamatta være nok til å begynne med, slik at du kan gjøre en halvtime styrke 2-3 ganger i uken. YouTube har mange fine videoer for de som trener uten utstyr. Pulsklokker har også treningsgreier, slik at du kan trene til klokken. 

Du må finne din måte. Dette er en del av min. Lykke til!

Anonymkode: f7914...ad5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: lag vanlige middager (men ikke de mest kalorike og fete), men spis mer grønnsaker enn før og kutt ned (ikke ut) på kaloririke karbohydrater. Da kan resten av familien leve som normalt og du tilpasser bare litt. 

Anonymkode: d6357...ee2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et tips: lag vanlige middager (men ikke de mest kalorike og fete), men spis mer grønnsaker enn før og kutt ned (ikke ut) på kaloririke karbohydrater. Da kan resten av familien leve som normalt og du tilpasser bare litt. 

Kan du gi noen litt mer konkrete eksempler her? Jeg kan så lite om sånt og er ikke spesielt glad i å lage mat eller interessert i mat egentlig. Derav lettvinte middager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du gi noen litt mer konkrete eksempler her? Jeg kan så lite om sånt og er ikke spesielt glad i å lage mat eller interessert i mat egentlig. Derav lettvinte middager

Vi spiser omtrent det samme som dere, og har ingen interesse av å endre på det. Vi er begge slanke (jeg veier 59 kg) og løper 30-45 minutter 5 ganger i uken. Spiser godteri fredag og lørdag, av og til boller på søndag. Spiser aldri frokost, og kvelds ca 3-4 ganger i uken. Aktiv med familien i helgene. 

Anonymkode: f8689...3a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg vegetarianer, så mulig disse ideene ikke passer helt for deg, men kanskje de passer til ukens vegetarmåltider.

1) Skjær en aubergine og en squash i biter (ca. 2 cm). Putt i stekeovnen i 20- 30 min ved 200 grader. Lag en enkel tomatsaus med en løk (hakket, stekes i ei gryte til den blir litt gjennomsiktig), tilsett noen fedd hvitløk (finhakket). Bruk italienske urter (ferdigblanding eller litt oregano, timian, paprika...) og hell i en boks hakkede tomater. La det småkoke på lav temperatur til grønnsakene i ovnen er myke/stekte. Bland dem inn i tomatsausen sammen med en boks hvite bønner (skyll dem først). La det trekke litt. Kan gjerne lages i kvelden før og varmes opp. Siden jeg skal ned noen kilo, spiste jeg dette med bittelitt brød for å suge opp sausen fra tallerkenen til slutt, mens mannen spiste spagetti til. Ca. 400 kcal på meg. Brukte litt rødvin i (før tomatene ble tilsatt).

2) Pastaretter som denne: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/charred-broccoli-lemon-walnut-pasta Ta mindre pasta og mer brokkoli selv. 

3) https://www.bbcgoodfood.com/recipes/healthy-bolognese siden du nevnte bolognese: igjen litt mindre pasta, men server f.eks med ovnsbakt blomkål som du forsyner deg grovt av (del blomkål i mindre buketter, stek i stekeovnen ved 200 g til den ser stekt ut og er myk nok. Krydre gjerne med f.eks. røkt paprika, løkpulver, spisskummen, malt koriander, hvitløkspulver...)

4) https://www.bbcgoodfood.com/recipes/mexican-bean-soup-guacamole som gryte, de andre spiser mer ris til. Vær litt forsiktig med hvor mye avocado du selv tar.

5) Proteinkilde felles (stekt tofu bruker jeg, men fisk,  kylling eller magert kjøtt kan du sikkert også bruke). Potet til (begrens deg til en stor eller to små) og fyll på med masse grønnsaker: ovnsbakt brokkoli/blomkål/gresskar, kokte grønnsaker, råkost.. alt du liker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 21.56):

Vi spiser omtrent det samme som dere, og har ingen interesse av å endre på det. Vi er begge slanke (jeg veier 59 kg) og løper 30-45 minutter 5 ganger i uken. Spiser godteri fredag og lørdag, av og til boller på søndag. Spiser aldri frokost, og kvelds ca 3-4 ganger i uken. Aktiv med familien i helgene. 

Anonymkode: f8689...3a8

Må lære meg å like løping skjønner jeg. 

Jeg skal spise sunnere og endre livsstilen min og dermed gå gradvis ned i vekt.
Slikt er ikke hjernekirurgi og man MÅ heldigvis ikke betale i dyre dommer for ernæringseksperter og personlige trene når man ønsker en livsendring. 

Heldigvis trenger ikke alt å koste penger, og velmente råd og tips til sunnere matvarer kan oppdrives gratis uten å måtte cashe ut for månedsabbonementer eller tusenvis av kroner på ernæringsfysiolog. 

Ta pekefingeren din å gå ett annet sted. 
Du hjelper ikke. 

Endret av Vintermorgen
slettet sitat og kommentar til dette er slettet
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå er jeg vegetarianer, så mulig disse ideene ikke passer helt for deg, men kanskje de passer til ukens vegetarmåltider.

1) Skjær en aubergine og en squash i biter (ca. 2 cm). Putt i stekeovnen i 20- 30 min ved 200 grader. Lag en enkel tomatsaus med en løk (hakket, stekes i ei gryte til den blir litt gjennomsiktig), tilsett noen fedd hvitløk (finhakket). Bruk italienske urter (ferdigblanding eller litt oregano, timian, paprika...) og hell i en boks hakkede tomater. La det småkoke på lav temperatur til grønnsakene i ovnen er myke/stekte. Bland dem inn i tomatsausen sammen med en boks hvite bønner (skyll dem først). La det trekke litt. Kan gjerne lages i kvelden før og varmes opp. Siden jeg skal ned noen kilo, spiste jeg dette med bittelitt brød for å suge opp sausen fra tallerkenen til slutt, mens mannen spiste spagetti til. Ca. 400 kcal på meg. Brukte litt rødvin i (før tomatene ble tilsatt).

2) Pastaretter som denne: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/charred-broccoli-lemon-walnut-pasta Ta mindre pasta og mer brokkoli selv. 

3) https://www.bbcgoodfood.com/recipes/healthy-bolognese siden du nevnte bolognese: igjen litt mindre pasta, men server f.eks med ovnsbakt blomkål som du forsyner deg grovt av (del blomkål i mindre buketter, stek i stekeovnen ved 200 g til den ser stekt ut og er myk nok. Krydre gjerne med f.eks. røkt paprika, løkpulver, spisskummen, malt koriander, hvitløkspulver...)

4) https://www.bbcgoodfood.com/recipes/mexican-bean-soup-guacamole som gryte, de andre spiser mer ris til. Vær litt forsiktig med hvor mye avocado du selv tar.

5) Proteinkilde felles (stekt tofu bruker jeg, men fisk,  kylling eller magert kjøtt kan du sikkert også bruke). Potet til (begrens deg til en stor eller to små) og fyll på med masse grønnsaker: ovnsbakt brokkoli/blomkål/gresskar, kokte grønnsaker, råkost.. alt du liker.

Planlegger jo å kutte i kjøtt så dette er bare supert!! Tusen takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 18.08):

Kort om meg:

32 år, kvinne. Ikke veldig overvektig men i elendig form og slapp etter år med sofasitting barnefødsel for tre år siden og henta meg aldri inn.

Jeg har en ganske fysisk jobb og er sliten når jeg kommer hjem. Ifølge Fitbit går jeg normalt rundt 10 000 skritt per dag. Jeg trenger å komme meg i bedre form!!

167 cm og ca 74kg målet er å ta av 10 kg i første omgang. Lå på 62/63kg i starten av tjueåra og var da slank men ikke tynn og hadde litt muskler.

Jeg har ett treningsrom (ja - jeg vet det er sjukt latskap jeg har holdt på med men jeg har altså ett treningsrom i huset - INGEN UNSKYLDNINGER!!)

Her har jeg tilgang til benkpress med vekter, spinningsykkel (aldri lært meg å like den, vondt i rumpa) tredemølle + småutstyr som strikk, småvekter, pilatesball, yogamatte osv. 

Av erfaring er det tredemølle og styrkeøvelser med kroppen som holder best på interessen, uten så veldig mye utstyr. Synes trening er kjedelig. Så planen var å løpe på mølle to dager i uka og trene styrke èn dag. 
Og ha fridager imellom. Så mandag, onsdag, og fredag etter at barnet har lagt seg. 
Når jeg løper bruker jeg appen Run to 5K og når jeg skal trene styrke tenkte jeg se og følge ytvideoene til Chloe Ting. 
Erfaringer med appene?

Jeg er småbarnsmamma i tidsklemme som er matlei og ikke orker bruke lang tid på middagen. Jeg har en fysisk jobb og er forferdelig lite kreativ i matveien. 

Jeg drikker sjelden brus men jeg spiser godteri HVER dag. Dette er roten til kiloene jeg nå må bli kvitt og det viser seg faktisk å være forferdelig vanskelig for meg å kutte dette godteriet. 
Men det MÅ bort. Videre må jeg spise jevnere. Droppe ett og to måltider og dagen og spise oftere. 

Middagene må også bli sunnere og mer varierte. det går mye i pasta. Det er billig og kjapt.

- Pasta Bolognese

- Lasagne

- Italiensk gryte

- Fiskepinner

- Hamburger

- Taco

- Pizza

Målet er å kutte hardt i ris og pastaretter og trappe ned på kjøtt. Samtidig handle billig. tenker prøve på en eller to vegatarmiddager i uka. 

Her trenger jeg hjelp. 

Og for familien! For det er også ett tema. Toåringen og samboer slanker seg jo ikke så kan ikke kjøre full keto heller..

Takker for seriøse svar!

Denne gulrotsuppen med byggryn spiser alle her i huset (barna er 3,5 og 6),men om barnet og mannen er skeptisk kan man bruke makaroni. Og brød kan også spises ved siden av for de som ønsker det. Man kan også blande inn ferdig kokte linser og mose med stavmikser for å gjøre den ennå mer mettende.

600 g  Gulrøtter  
2 Store sjalottløk  
3 fedd  Hvitløk  
1 l  Vann/grønnsakskraft  
0.5 Appelsin, saften  
Byggryn  

Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme.

Tilsett så grønnsakskraft eller buljong. La det koke til det er mørt.

Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt. 

Vegetarisk gryte  
200 gram søtpotet, små terninger 
200 gram gulrot, små terninger 
1 gul løk, finhakket 
2 fedd hvitløk, knust og finhakket 
2 ts karri
Finhakk alle ingrediensene og la de surre i rikelig olivenolje sammen med karri. 

Tilsett: 
250 gram kikerter, kokte 
1 boks kokosmelk 
ca. 3 ss sitronsaft 
salt og nykvernet pepper

La koke på svak varme i 5-10 minutter. Smak tilslutt med sitronsaft, salt og nykvernet pepper.

-I stedet for lasagne bruker vi å lage libanesisk moussaka som vi spiser med pitabrød(grovt funger også)

2 stk aubergine  
1 stk løk 
3 fedd hvitløk 
1 dl olivenolje  
2 bokser hakkede tomater  
1 Ts malt allehånde  
1 Ts røkt paprikapulver   
1 Ts kanel  
2 Ts sukker  
2 ss sitronsaft  
1 håndfullnfersk mynte  
1  håndfull fersk bladpersille 

Kutt grønnsakene 

Del aubergine i små terninger. Finhakk løk og hvitløk. Finhakk mynte og bladpersille. 

Bak aubergine 

Bland aubergine med 1 dl olivenolje og litt salt. Fordel på et stekebrett og stek i ovnen på 230 grader til de er nesten myke. 

Surr løk i litt olje på middels varme til den er blank. Tilsett hvitløk, allehånde, røkt paprikapulver, kanel, salt og pepper. Fres i 1 minutt og tilsett deretter tomat, vann og sukker. Kok opp og la det putre i 15 minutter. Bland inn sitronsaft og tilsett aubergine. La det koke i 15 minutter og rør inn kikerter. Smak til gryta med mer salt, pepper og sitronsaft dersom dette er nødvendig. 

Server med varm pitabrød, finhakket bladpersille og mynte over.

-Bytt ut kjøtt med linser i bolognese sausen og spis den med ovnsbaket rødløk,sqaus,auberginene og cherrytomater og blomkålris. Og pasta til de andre

- I tacoen bytter vi ut kjøtt med linser/bønner/sopp/søtpotet/blomkål ,dropper rømme og lager oljefri hummus,skipper ost og fyller opp med grønnsaker. Eller så lager vi dette

https://www.etkjokken.com/2017/11/hummus-med-ovnsbakte-gronnsaker/

-Lag vegetarburger av kikerter,bønner etc det metter mer og man spiser mindre.  (mange tips her: https://www.vegetarbloggen.no/tag/burger/ )

Anonymkode: d046f...185

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for flere forslag! Suppa blir middag i morra! ❤️

Håper dem falt i smak. På høsten går det mye i supper her i hus.

Legger ved noen flere oppskrifter :)

Chunky grønnsak og linsesuppe 

2 ss olivenolje 
1 løk, skrelt og finhakket  
50 g (ca. 2 toppede ss) tomatpuré 
1 ts malt spisskummen 
2 dl (175 g) røde linser 
1-1,2 l grønnsakskraft 
500 g blandede grønnsaker i små terninger (forrige dagen brukte vi 1 stor gulrot, 1 stor potet, 1 paprika og en god håndfull blomkålbuketter,men andre grønnsaker som passer godt er for eksempel squash, tomat, brokkoli eller spinat) 
2 ss sitronsaft 
1 dl grovhakket bladpersille (uten tykke stilker) (kan sløyfes) 
salt og pepper

-Fres løk i olivenolje på medium varme i en stor tykkbunnet kasserolle til løken er blank og myk men ikke har fått farge, 8-10 minutter. Bland inn tomatpuré og spisskummen og fres videre i ett minutt. 
-Ha i grønnsaker. Fres videre i ett minutt under omrøring så linser og grønnsaker blir godt dekt av olje og tomatpuré.  
-Ha i litt av kraften og bland godt så tomatpuréen løser seg helt opp. Hell i resten av kraften og litt salt og pepper Bruk 1 liter kraft for en veldig tykk suppe (nesten som en gryte – ), litt mer for en mer klassisk suppekonsistens. Kok opp, sett på lokk og skr ned varmen. La småkoke i ca 10 min og tilsett linsene helt på slutten

Trekk av varmen. Bland inn sitronsaft og bladpersille og smak til med salt og pepper og la stå noen minutter før servering.

Rotfruktsuppe 

1,5 stor løk  
2,5fedd hvitløk  
150 g potet  
150 g gulrot  
100 g pastinakk  
100 g sellerirot  
1 ts spisskummen  
1 ss olivenolje  
9 dl vann  
1 bunt persille  
Salt og pepper

-Finhakk løk og hvitløk, og stek det i en varm kjele med 1 spiseskje olivenolje.  
-Skjær alle de øvrige grønnsakene i grove terninger, og ha dem i gryta sammen med de resterende ingrediensene. La det hele koke i cirka 15 minutter, og bland det med en stavmikser til suppen er kremet.  
-Tilsett eventuelt litt mer vann, hvis suppen er blitt for tykk. 

Smak til med salt og pepper. Vi spiser den med rista kikerter.( https://detgladekjokken.no/oppskrift/krydrete-ristede-kikerter/#wpzoom-premium-recipe-card krydderblanding kan velges etter eget ønske )

Brokkoli og purresuppe (med bønner for å gjøre den mere mettende)

200 g brokkoli 
50 g purreløk eller vårløk 
2 fedd hvitløk,revet 
1 – 2 ts olivenolje 
4 dl grønnsakbuljong (fra terning) 
En halv ts salt 
Litt pepper  
225 g bønner(smaken merkes ikke)

Del brokkolien i buketter. Skrell stilken og skjær den i små biter. Eller bruk frossen brokkoli om du vil spare litt tid). Skjær purren i små biter og riv hvitløken. Surr purre og hvitløk et par minutter i olje, tilsett brokkoli og la den surre med en liten stund. Tilsett grønnsaksbuljong og kok til brokkolien er mør.Ha i bønnene og miks suppen glatt med en stavmikser. Juster evt. med litt vann hvis suppa er for tykk. Smak til med salt og pepper. Vi stør over litt gresskarkjerner og spiser med brød.

Superrask tomatsuppe 

1 løk
2 fedd hvitløk
1 liter grønnsakskraft
2 bokser tomat(gjerne med smak)
1 boks linser
Salt og pepper
Basilikum eller koriander

Kutt løk og hvitløk, og stek til den blir blank.
Tilsett buljongen, tomatene og curryen, og la det koke opp.
Miks alt med en stavmikser (evt. i blender).
Tilsett deretter linsene, og kok opp.
Smak til med salt og pepper.

Denne spiser vi sammen linsepannekaker etter barnas ønske :) 

2 dl linser 
6 dl vann 
2 ss sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
300 g hvetemel(kan bruker noe grovt om ønskelig )

Hell vann og linser i en bolle. Kjør blandingen kjapt med stavmikser, til linsene er most og det er en jevn blanding. Dette gjør at linsene blir helt kamuflert i røra. (Ev. bruk en blender til dette).
Visp inn sukker, bakepulver, salt og hvetemel. Kanskje det trengs bittelitt mer vann i røra.
 Stek pannekaker i bittelitt olje i panna til de er gylne og lekre på begge sider.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2021 den 21.37):

Håper dem falt i smak. På høsten går det mye i supper her i hus.

Legger ved noen flere oppskrifter :)

Chunky grønnsak og linsesuppe 

2 ss olivenolje 
1 løk, skrelt og finhakket  
50 g (ca. 2 toppede ss) tomatpuré 
1 ts malt spisskummen 
2 dl (175 g) røde linser 
1-1,2 l grønnsakskraft 
500 g blandede grønnsaker i små terninger (forrige dagen brukte vi 1 stor gulrot, 1 stor potet, 1 paprika og en god håndfull blomkålbuketter,men andre grønnsaker som passer godt er for eksempel squash, tomat, brokkoli eller spinat) 
2 ss sitronsaft 
1 dl grovhakket bladpersille (uten tykke stilker) (kan sløyfes) 
salt og pepper

-Fres løk i olivenolje på medium varme i en stor tykkbunnet kasserolle til løken er blank og myk men ikke har fått farge, 8-10 minutter. Bland inn tomatpuré og spisskummen og fres videre i ett minutt. 
-Ha i grønnsaker. Fres videre i ett minutt under omrøring så linser og grønnsaker blir godt dekt av olje og tomatpuré.  
-Ha i litt av kraften og bland godt så tomatpuréen løser seg helt opp. Hell i resten av kraften og litt salt og pepper Bruk 1 liter kraft for en veldig tykk suppe (nesten som en gryte – ), litt mer for en mer klassisk suppekonsistens. Kok opp, sett på lokk og skr ned varmen. La småkoke i ca 10 min og tilsett linsene helt på slutten

Trekk av varmen. Bland inn sitronsaft og bladpersille og smak til med salt og pepper og la stå noen minutter før servering.

Rotfruktsuppe 

1,5 stor løk  
2,5fedd hvitløk  
150 g potet  
150 g gulrot  
100 g pastinakk  
100 g sellerirot  
1 ts spisskummen  
1 ss olivenolje  
9 dl vann  
1 bunt persille  
Salt og pepper

-Finhakk løk og hvitløk, og stek det i en varm kjele med 1 spiseskje olivenolje.  
-Skjær alle de øvrige grønnsakene i grove terninger, og ha dem i gryta sammen med de resterende ingrediensene. La det hele koke i cirka 15 minutter, og bland det med en stavmikser til suppen er kremet.  
-Tilsett eventuelt litt mer vann, hvis suppen er blitt for tykk. 

Smak til med salt og pepper. Vi spiser den med rista kikerter.( https://detgladekjokken.no/oppskrift/krydrete-ristede-kikerter/#wpzoom-premium-recipe-card krydderblanding kan velges etter eget ønske )

Brokkoli og purresuppe (med bønner for å gjøre den mere mettende)

200 g brokkoli 
50 g purreløk eller vårløk 
2 fedd hvitløk,revet 
1 – 2 ts olivenolje 
4 dl grønnsakbuljong (fra terning) 
En halv ts salt 
Litt pepper  
225 g bønner(smaken merkes ikke)

Del brokkolien i buketter. Skrell stilken og skjær den i små biter. Eller bruk frossen brokkoli om du vil spare litt tid). Skjær purren i små biter og riv hvitløken. Surr purre og hvitløk et par minutter i olje, tilsett brokkoli og la den surre med en liten stund. Tilsett grønnsaksbuljong og kok til brokkolien er mør.Ha i bønnene og miks suppen glatt med en stavmikser. Juster evt. med litt vann hvis suppa er for tykk. Smak til med salt og pepper. Vi stør over litt gresskarkjerner og spiser med brød.

Superrask tomatsuppe 

1 løk
2 fedd hvitløk
1 liter grønnsakskraft
2 bokser tomat(gjerne med smak)
1 boks linser
Salt og pepper
Basilikum eller koriander

Kutt løk og hvitløk, og stek til den blir blank.
Tilsett buljongen, tomatene og curryen, og la det koke opp.
Miks alt med en stavmikser (evt. i blender).
Tilsett deretter linsene, og kok opp.
Smak til med salt og pepper.

Denne spiser vi sammen linsepannekaker etter barnas ønske :) 

2 dl linser 
6 dl vann 
2 ss sukker
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
300 g hvetemel(kan bruker noe grovt om ønskelig )

Hell vann og linser i en bolle. Kjør blandingen kjapt med stavmikser, til linsene er most og det er en jevn blanding. Dette gjør at linsene blir helt kamuflert i røra. (Ev. bruk en blender til dette).
Visp inn sukker, bakepulver, salt og hvetemel. Kanskje det trengs bittelitt mer vann i røra.
 Stek pannekaker i bittelitt olje i panna til de er gylne og lekre på begge sider.

Det ble gryta i stede for suppa, men den falt i smak! Til og med samboer som ikke er i overkant begeistret for vegetardager likte den! 😍 den blir definitivt å lage flere ganger!

Linsepannekaker har jeg lagd før faktisk med en annen oppskrift men skal prøve dine også!

Tusen takk for hjelp og tips!

Endret av Vintermorgen
slettet sitat og kommentar til dette er slettet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig i flere. Start med kostholdet. Ikke bare for deg, men for hele familien. Du gjør ikke barnet en tjeneste ved at smakene den blir vant til er kjøtt, salt, karbohydrater og fett. 

Sett opp ukesmeny for både frokost, lunsj og middag. Og ukeshandle. Da har du det du trenger i hus, og må med det holde deg til planen. 

Vi spiser som følger (ikke at det er en fasit, men det å følge en ganske satt plan gjør alt enkelt) 

Frokost: Kjøleskapsgrøt, eller eggmuffins, eller frøknekkebrød med hummus/skinke/ost/grønnsaker, eller gresk yoghurt med granola. Spiser som regel det samme i 5 dager, og bytter så neste uke. 

Lunsj: fritatta (egg og grønnsaker), quinoasalat i ulike varianter, wok, fiskekake med grønnsaker, wrap med kylling (eller laks) og grønnsaker, suppe. Spiser det samme i 2-3 dager. 

Middag: Mandag: suppe (rester blir lunsj), tirsdag: fisk, onsdag: kylling, torsdag: vegetar, fredag: kos (retter som du nevner i HI), lørdag: kjøtt, søndag: tradisjon, gjerne fisk.  Lager alltid ekstra og planlegger det inn i lunsjen. 

Anonymkode: e1a44...780

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 21.45):

Jo mer av måltidene dine som består av enkeltingredienser (råvarer) jo bedre. 

Feks 1 fisk/kjøtt, grønnsak, ris/potet/søtpotet etc. ikke sammensatte (proseserte) varer. 

Altså 1 andel proteinrike+fett (feks laks/kylling/svin). 1 andel grønnsaker og 1 andel karbohydrater. Andelen grønnsaker kan være så stor du bare vil (jo større jo bedre). 

Dette kan være en grei rettesnor. Ut i fra dette kan du komponere «en million» ulike retter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 18.08):

Kort om meg:

Erfaringer med appene?

- Pasta Bolognese

- Lasagne

- Italiensk gryte

- Fiskepinner

- Hamburger

- Taco

- Pizza

Her trenger jeg hjelp. 

Takker for seriøse svar!

Du har glemt en viktig ting i kostholdet ditt og det er fisk! Nå er jo fiskepinner faktisk matvarer som inneholder mest fisk i forhold til Vekten iallfall hvis du kjøper kvalitet fiskepinner men hvis du ikke har noen intoleranser så kan du jo velge og vrake i fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, fiskeburgere, laks,ørret,makrell+++

Anonymkode: 1fdff...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har glemt en viktig ting i kostholdet ditt og det er fisk! Nå er jo fiskepinner faktisk matvarer som inneholder mest fisk i forhold til Vekten iallfall hvis du kjøper kvalitet fiskepinner men hvis du ikke har noen intoleranser så kan du jo velge og vrake i fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, fiskeburgere, laks,ørret,makrell+++

Anonymkode: 1fdff...465

Man må ikke ha fisk i kostholdet sitt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er flinkere på kosthold når jeg er flink til å trene. Merker at det er lettere å komme igang med økta om jeg trener hver dag. Bytter da på løping, styrke, sykkel, kordinasjon/tøying og spenst. Ellers spiser jeg omtrent alltid taco uten kjøtt med masse grønnsaker, synes de andre smakene kommer bedre frem da. Flere venninner som har begynt med det også, etter å ha sett at jeg gjør det og er enige. Ellers kan man også bruke fisk, ofte laks i taco😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...