Gå til innhold

Kan kristne snakke om sex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Crazydoglady
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp denne nyliberalistiske relativiseringen og markedstilpasningen av bibelen og kristendommen som gjør hele greia til tomme og uforpliktende fraser. Ikke rart at kirken er i ferd med å smuldre helt bort - den er blitt alt for utvannet til å kunne ha noen funksjon som kilde til livsmening.

Anonymkode: 4ee68...c9f

Nei, det hele er uforpliktende fraser, og har alltid vært. For hvordan kan man forholde seg til noe som er så motsigende? Det er ikke, og har aldri vært mulig å følge bibeltekstene, fordi følger du alt slavisk så har du allerede brutt flere av de andre punktene. 🤦 så det eneste det handler om er at noen andre har bestem hva som er viktig og hva man bare overser fordi det ikke passer, for å kontrollere folk. Makt. Menneskelig makt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiuren
On 10/16/2021 at 9:18 PM, AnonymBruker said:

Ok, da skjønner jeg hvorfor så mange «kristne» er så selvopptatte og moralsk frynsete. Her er det bare å svire og hore på. Og sosial rettferdighet og solidaritet er bare ord.

Med uttrykkene "svire og hore på" så er det jo klart hvem som er den puritanske og moralsk opphøyde her. Hva er din standard for livet? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Entern
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Med uttrykkene "svire og hore på" så er det jo klart hvem som er den puritanske og moralsk opphøyde her. Hva er din standard for livet? 

Jeg har kjent "frigjorte" radikal-feminister med medlemskort i Rødt som er så puritanske, moralistiske osv. at de eneste kristne jeg har kjent som nærmer seg engang er de som er med i veldig lukkede og konservative sekter....😮

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Min posisjon er ateistisk- humanistisk, og definitivt ikke puritansk. Men jeg avskyr dobbeltmoral og forsøk på å ri på to hester.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Entern
Crazydoglady skrev (14 minutter siden):

Nei, det hele er uforpliktende fraser, og har alltid vært. For hvordan kan man forholde seg til noe som er så motsigende? Det er ikke, og har aldri vært mulig å følge bibeltekstene, fordi følger du alt slavisk så har du allerede brutt flere av de andre punktene. 🤦 så det eneste det handler om er at noen andre har bestem hva som er viktig og hva man bare overser fordi det ikke passer, for å kontrollere folk. Makt. Menneskelig makt.

Ifølge Jesus er det heller ikke nødvendig, for en kristen, å følge alle reglene. Det holder å følge Jesus.

Jødene derimot klarer brasene, men de tolker og forstår ofte tekstene veldig annerledes enn de kristne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
sicario
AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 20.31):

Nettopp. Da blir det jo rimelig innholdstomt.Omtrent som en regndans.

Cherry picking. 

Det komiske er at religiøse selv Ikke ser den manglende logikken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tiuren
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min posisjon er ateistisk- humanistisk, og definitivt ikke puritansk. Men jeg avskyr dobbeltmoral og forsøk på å ri på to hester.

Men når noen sier at de ikke innfrir dine forventninger til at kristne skal være puritanske og ta avstand fra alt som er seksualisert så fordømmer du disse? Det er ganske enkelt ikke logisk

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Entern
sicario skrev (Akkurat nå):

Cherry picking. 

Det komiske er at religiøse selv Ikke ser den manglende logikken.

ALLE gjør cherry picking.

Ikke bare religiøse. Spør en Rødt-stemmende kommunist om Stalin og Mao ;) Eller AKP-ml ;) 

Eller be en dedikert MDGer utrede for det opprinnelige, tyske Grønne partiets ideologiske røtter, og kjernesakene deres på 70-tallet ;) 

Når det gjelder Bibelen er den litt cherry picked i utgangspunktet. Masse jødiske skrifter er ikke med. Masse kristne skrifter er ikke med. :( 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Tiuren skrev (53 minutter siden):

Men når noen sier at de ikke innfrir dine forventninger til at kristne skal være puritanske og ta avstand fra alt som er seksualisert så fordømmer du disse? Det er ganske enkelt ikke logisk

Jeg har aldri sagt at de skal ta avstand fra alt som er seksualisert. Det jeg primært etterlyser, er et minimum av intern konsistens. Den selektive og opportunistiske holdningen mange kristne viser, gjør det umulig å ta dem alvorlig som nettopp «kristne». Og kirken taper åpenbart oppslutning på det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Entern skrev (56 minutter siden):

ALLE gjør cherry picking.

Ikke bare religiøse. Spør en Rødt-stemmende kommunist om Stalin og Mao ;) Eller AKP-ml ;) 

Eller be en dedikert MDGer utrede for det opprinnelige, tyske Grønne partiets ideologiske røtter, og kjernesakene deres på 70-tallet ;) 

Når det gjelder Bibelen er den litt cherry picked i utgangspunktet. Masse jødiske skrifter er ikke med. Masse kristne skrifter er ikke med. :( 

Det blir altfor enkelt å avfeie opportunismen med at det forekommer cherry picking innenfor andre ideologier eller trosretninger. Det er selvsagt menneskelig å leve liv som ikke alltid stemmer overens med læren, men blir ikke uproblematisk av den grunn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tiuren
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har aldri sagt at de skal ta avstand fra alt som er seksualisert. Det jeg primært etterlyser, er et minimum av intern konsistens. Den selektive og opportunistiske holdningen mange kristne viser, gjør det umulig å ta dem alvorlig som nettopp «kristne». Og kirken taper åpenbart oppslutning på det.

Hele saken din er jo konstruert rundt det du mener "kristne" skal mene, uten at du er villig til å akseptere at noen kristne ikke oppfyller dine forventninger. 

Det bildet du tegner er de meningene som man muligens finner i "amerikansk inspirerte" konservative&karismatiske miljøer, og som ble presentert som leveregler for mange 10år siden. Du skaper et bilde av "de kristne" og sammenligner det med det du mener at du ser, og siden du tilsynelatende ikke tilhører det miljøet kan det være lurt å lytte til de som er der. 

Og ikke hør på meg, jeg fikk overdose av moralisme i barndom/ungdom og er allergisk mot predikering.... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Entern
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det blir altfor enkelt å avfeie opportunismen med at det forekommer cherry picking innenfor andre ideologier eller trosretninger. Det er selvsagt menneskelig å leve liv som ikke alltid stemmer overens med læren, men blir ikke uproblematisk av den grunn.

Hvorfor skal Kristendommen holdes til en høyere standard enn andre religioner og ideologier? 🙃

Hvis ingen cherry picket noe som helst ville verden vært et ulidelig helvete. Det kalles kompromiss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Entern
Tiuren skrev (6 minutter siden):

Hele saken din er jo konstruert rundt det du mener "kristne" skal mene, uten at du er villig til å akseptere at noen kristne ikke oppfyller dine forventninger. 

Det bildet du tegner er de meningene som man muligens finner i "amerikansk inspirerte" konservative&karismatiske miljøer, og som ble presentert som leveregler for mange 10år siden. Du skaper et bilde av "de kristne" og sammenligner det med det du mener at du ser, og siden du tilsynelatende ikke tilhører det miljøet kan det være lurt å lytte til de som er der. 

Og ikke hør på meg, jeg fikk overdose av moralisme i barndom/ungdom og er allergisk mot predikering.... 

Nettopp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tiuren skrev (2 timer siden):

Du er så besatt av å ta avstand fra moralisme at du havner i den relativistiske grøfta der det å være kristen ikke har noe «objektivt» (eller intersubjektivt) innhold overhodet. Det blir rett og slett for dumt. Hvis du vil diskutere om jorda er rund, bør du oppsøke andre fora. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Entern skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal Kristendommen holdes til en høyere standard enn andre religioner og ideologier? 🙃

Hvis ingen cherry picket noe som helst ville verden vært et ulidelig helvete. Det kalles kompromiss.

Den bør holdes til samme type standard som andre utpreget moralistiske ideologier. Nettopp derfor er det et større kredibilitetsproblem for Ropstad å bedrive skattesvik enn for Hoksrud å være horekunde. Du må gjerne bruke eufemismer som kompriss eller pragmatisme for å tildekke at folk mister troverdighet når det er for stort avvik mellom liv og lære. Realiteten forblir uansett den samme.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Selvfølgelig. Sex er helt naturlig. Stor mulighet for at Jesus også hadde sex med Maria Magdalena. Synd at enkelte kristne miljøer har snakket negativt om sex. Sex er helt naturlig  og viktig i livet. Er selv kristen og skeiv og elsker sex. Vi er skapt i guds bilde og gud er seksuell💕

Anonymkode: 148d2...2ab

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tiuren
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er så besatt av å ta avstand fra moralisme at du havner i den relativistiske grøfta der det å være kristen ikke har noe «objektivt» (eller intersubjektivt) innhold overhodet. Det blir rett og slett for dumt. Hvis du vil diskutere om jorda er rund, bør du oppsøke andre fora. 

goddagmannhostesaft? 

tror du må forklare det litt bedre, det var ikke mulig for meg å forstå det poenget.... 

Endret av Tiuren
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...