Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel heller sånn at fedme og lavtlønnsyrker har en sammenheng: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/

Og "helsearbeidere" kan være så mangt. Sjeldent vi opplever leger med fedme, men det er mer utbredt blant typ hjemmesykepleiere og ambulansesjåfører. 

Anonymkode: 715d5...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel heller sånn at fedme og lavtlønnsyrker har en sammenheng: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/

Og "helsearbeidere" kan være så mangt. Sjeldent vi opplever leger med fedme, men det er mer utbredt blant typ hjemmesykepleiere og ambulansesjåfører. 

Anonymkode: 715d5...eb6

Hjemmesykepleiere er vel ikke så lavtlønnet at de ikke har råd til normal sunn mat ?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hjemmesykepleiere er vel ikke så lavtlønnet at de ikke har råd til normal sunn mat ?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Sund mat Trenger btw ikke å vare dyrt. Men dæremot så er det mange lavlønte yrker som arbeider i turnus. Og det påvirker vekten. 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha… dummeste jeg har lest på lenge. Ser overvektige ansatte både på kontor, barnehage, skoler, butikk.. alle yrker har overvektige, helsesektoren skiller seg ikke spesielt ut. 

Anonymkode: a1cf5...cad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Martineroxyy said:

Jeg følgte Noen av rådene her inne og idag har jeg spist kun sund mat og ca 1500 kcal. Og jeg har utandning så jeg vet va som er sundt og ikke!  Jeg har gått ca 15 tusen skritt på jobb idag. Nå kom jeg hjem og jeg er så sulten at jeg er svimmel. Men jeg ska jo helst ikke spise før jeg ska ner i vekt. Men vet ikke om dette går asså fordi jeg er extremt sulten, vondt i magen. Får se Hvis jeg får sove.. 

Det er greit å ta en skje rent proteinpulver (risprotein for eks) blandet i vann om du er veldig sulten. 

Anonymkode: 02574...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.32):

Veldig mange har tid til kos, spesielt nattevakter. De som jobber på gamlehjem har visst ofte tid til kos

Anonymkode: 1c149...fc4

Må bare rette, har noen år bak meg på aldershjem. Har knappt hatt kos der, men litt til jul. De har mye mer på kontorer rundt omkring. Har forøvrig heller ikke merket at der er mer overvektige der, enn ellers i samfunnet. Har normal vekt selv

Anonymkode: daf28...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martineroxyy skrev (7 timer siden):

Jeg følgte Noen av rådene her inne og idag har jeg spist kun sund mat og ca 1500 kcal. Og jeg har utandning så jeg vet va som er sundt og ikke!  Jeg har gått ca 15 tusen skritt på jobb idag. Nå kom jeg hjem og jeg er så sulten at jeg er svimmel. Men jeg ska jo helst ikke spise før jeg ska ner i vekt. Men vet ikke om dette går asså fordi jeg er extremt sulten, vondt i magen. Får se Hvis jeg får sove.. 

Om du blir svimmel og har det aktivitetsnivået så må du nok øke kaloriinntaket. Mange med fedme kan gå ned i vekt ved å spise 2000kcal per dag. Veier du 100kg er 1500kcal alt for lite... Ikke gå for hardt ut, det er den feilen de fleste gjør. Reduser litt på kaloriinntaket ut fra hva du har til normalt og juster ned etter hvert... 

Anonymkode: 37050...601

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.43):

Jobber turnus, spiser ikke regelmessig, har ikke tid til å lage "sunn" mat.  Må bare hive i meg det jeg har når jeg har tid

Anonymkode: f1dc2...d04

Enig, jeg tror dette er viktige årsaker. Man etablerer usunne vaner for å rekke over alt. 

 

Innen helse, "på gølvet" (dvs leger, sykepleiere, hjelpepleiere) er det null fleksibilitet

Høyt stressnivå

Kan være harde arbeidsmiljø, hardhudede mennesker

Skiftende arbeidstider

Triste opplevelser på jobb

Konstant følelse av å svikte på hjemmebane

Jobbe jul påske høytider 

Lite velvilje fra arbeidsgiver i vanskelige perioder i livet (dødsfall, skilsmisse, sykdom)

Sjokoladen, colaen, blir stresslindring. Potetgullet blir maten. Barna får seg en pølse fra narvesen i baksetet på bilen på vei til trening.

Det finnes yrker som er mer helsevennlige enn helse. Og jeg syns det hadde vært interessant å gjøre sammenlignende studier på dette. Vil tro at lærere kommer mye bedre ut, de har tross alt mer fleksible arbeidstider, kan sove om natta og fri alle ferier. 

 

Anonymkode: b0376...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere sykepleiere på formiddagene dere har fri og barna er på skole/barnehage? Kan dere ikke trimme og forberede sunn mat da?

Anonymkode: c2ef9...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet innen helsesektoren i mange år, turnus med dag/aften og langvakter, dog aldri natt. Jeg har vært både undervektig og overvektig, er nå normalvektig. Jobber nå på sykehjem, og vil si at ca halvparten av kollegaene mine er overvektige, noen er over i fedmekategorien. For min egen del er jeg veldig bevisst på matinntaket på jobb. Beboere som maser, stell, medisinutdeling, stress osv er en del av arbeidet. Det kan nok være veldig lett å bare ta seg en sjokolade eller en skolebolle på jobb, både fordi man er sliten og fordi det er lettvindt. Jeg ser hva de overvektige kollegaene mine spiser ila dagen, og det går ikke i grønnsaker og fisk for å si det sånn. Antageligvis hadde jeg gjort det samme hvis jeg ikke var opptatt av sunt kosthold, både på jobb og hjemme. Tenker det samme som noen har skrevet her, det handler mest om kcal inn og kcal ut. Klart det tærer på energien og helsen generelt med turnusarbeid, men det alene gjør ikke at vekten går opp, det er hva man putter i munnen. 

Anonymkode: 8b1a4...30a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.35):

Vi som jobber i helsesektoren har jo hatt myyye om kosthold, overvekt og helse på studiene sine. Ikke minst har vi møtt pasienter på jobb som lider grunnet fedme og/eller komplikasjoner med evt. behandling og pleiing av overvektige folk... hvorfor er det da så mange som jobber på f.eks sykehus osv. som er feite (altså mer overvektig enn det som faktisk er sunt og bra for kroppen)?  Spør av ren nysgjerrighet (og ikke kom med "har ikke tid til å trene", dette kan også forhindres ved et bra kosthold). 

Anonymkode: 1c149...fc4

For det første så vet de fleste at overvekt ikke er bra. Og grunnen til at man evt ikke gjør noe med det er vell det samme uansett hvor man jobber og på tross av at man vet at det ikke er bra. Det kan oppleves vanskelig. Kanskje er det en grunn til overvekt, feks man spiser for å dempe følelser, har man det ikke bra så er det både vanskelig å endre matvaner og finne overskudd til å ta tak i ting generelt. Det kan jo også være ting de har mindre kontroll over, tid, stress, ugunstig skiftarbeid, lange vakter, dårlig økonomi, belastninger på jobb som henger i/setter spor også utenfor jobb etc. I tillegg til en haug med andre ting som kunnskap om ernæring, hvilke vaner og interesser man har, ting inne i kroppen som man ikke råder over og sikkert mye mer. Nå snakker jeg generelt da for jeg tenker at folk som jobber innen helsevesenet er like forskjellige som alle andre, men nå er det jo veldig mange som jobber innunder helsevesenet så da møter man nødvendigvis på en del store folk også. 

 

Men hva enkelte her skriver om helse så er det litt ironisk at man automatisk tenker at veldig store folk MÅ være usunne, mens normalvektige sikkert er sånn greit sunne. Ja, det er en belastning på kroppen man ikke kommer unna når man passerer en viss størrelse, men man kan ikke se på folk hva de spiser. Tynne folk kan jo godt leve på junkfood, energidrikker og godteri, det gir ikke en sunn kropp samme hvor tynn man er. "innfeit" er det noe som heter og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er greit å ta en skje rent proteinpulver (risprotein for eks) blandet i vann om du er veldig sulten. 

Anonymkode: 02574...71a

Nei jeg spiste ikke i det hele tatt, sov ikke mye og idag har jeg så vondt i magen. Men asså Hvis jeg må begynne å drekk proteinpulver og ikke kunne spise vanlig mat i turnus da syns jeg det går Litt langt asså. Jeg spiser 1500 kcal frem over i turnus så får jeg se Hvor lenge jeg klarer det, stor risiko før svimmelhet etc. Eller att jeg skader Noen på jobb. Men Hey det er jo tydligvis ikke lov å vare Litt feit i dette landet ☺️

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du blir svimmel og har det aktivitetsnivået så må du nok øke kaloriinntaket. Mange med fedme kan gå ned i vekt ved å spise 2000kcal per dag. Veier du 100kg er 1500kcal alt for lite... Ikke gå for hardt ut, det er den feilen de fleste gjør. Reduser litt på kaloriinntaket ut fra hva du har til normalt og juster ned etter hvert... 

Anonymkode: 37050...601

Det va disse rådene jeg fick fra folk her inne og da ska jeg følge det! Kcal in kcal ut som dom så gjerne påsto! Jeg jobber i turnus og det er bevist att førbrenningen og døynsrytmen blir fukka. Og du kan gå

opp i vekt uten endringer i kostholdet. Jeg Trener, jeg er utanda spininginstruktør, jeg har go peiling på kost etc og turnus men tydligvis er ikke dette en go fakta grunn. Nei uten jeg ska høre på di her inne. Kcal in kcal ut. 
 


 

førdi det er jo ikke lov i dette landet å ha fett på kroppen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 sider, og ingen lurer på hvordan TS har kommet fram til den eminente teorien om at det er flere overvektige i helsesektoren enn i andre yrker, og be vedkommende hoste opp noe dokumentasjon på påstanden. Nei, da kommer det i stedet 107 ulike anekdotiske svar fra helsepersonell som føler de må forklare seg og forsvare seg.

Tråden er jo kun opprettet for å tråkke på folk. I likhet med uføretråder. Noen elsker å provosere enkelte grupper i samfunnet. Jeg lurer mer på hva slags motivasjon TS og dens like har for å starte disse "tråkke-litt-på-andre"-trådene?

Anonymkode: ffb1e...094

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er vel heller sånn at fedme og lavtlønnsyrker har en sammenheng: https://www.fhi.no/nyheter/2015/mer-fedme-blant-lavt-utdannede-i-ri/

Og "helsearbeidere" kan være så mangt. Sjeldent vi opplever leger med fedme, men det er mer utbredt blant typ hjemmesykepleiere og ambulansesjåfører. 

Anonymkode: 715d5...eb6

Akkurat, og de sistnevnte er de med lav eller ingen utdanning. Har vært borti en del privatister, og det er et ubestridelig faktum at gruppen med flest overvektige, og ikke minst med mest fedme, var de som var blivende helsefagarbeidere. Det var flere som tydelig hadde problemer med å bevege seg og faktisk måtte holde armene i en unaturlig stilling for å rekke fram til ting. Det var dessuten også en god del røykere i samme faggruppe, så her er det uten tvil langt fra liv til lære. 

Skyld gjerne på turnus, men det finnes da grenser. En ting er å ikke være sylslank, men når man er så stor som enkelte er, da er det ikke bare en snickers eller en skolebolle i løpet av vakta som gjør utslag. En annen ting er at folk snakker jo så mye om tidspress osv. i helsevesenet, folk har knapt tid til å gå på do osv., og hvis det er tilfelle, at man springer så mye i løpet av et skift at man ikke rekker å sette seg ned, da kan man ikke skylde på at det er lett å ta usunne valg på jobb. For hvis man som regel sprinter i 7-8 timer i løpet av arbeidsdagen sin, kombinert med tunge løft osv, da synes jeg det er rart at samme personene klarer å både oppnå og opprettholde en vekt på godt over 150 kg.

Anonymkode: bf5e6...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat, og de sistnevnte er de med lav eller ingen utdanning. Har vært borti en del privatister, og det er et ubestridelig faktum at gruppen med flest overvektige, og ikke minst med mest fedme, var de som var blivende helsefagarbeidere. Det var flere som tydelig hadde problemer med å bevege seg og faktisk måtte holde armene i en unaturlig stilling for å rekke fram til ting. Det var dessuten også en god del røykere i samme faggruppe, så her er det uten tvil langt fra liv til lære. 

Skyld gjerne på turnus, men det finnes da grenser. En ting er å ikke være sylslank, men når man er så stor som enkelte er, da er det ikke bare en snickers eller en skolebolle i løpet av vakta som gjør utslag. En annen ting er at folk snakker jo så mye om tidspress osv. i helsevesenet, folk har knapt tid til å gå på do osv., og hvis det er tilfelle, at man springer så mye i løpet av et skift at man ikke rekker å sette seg ned, da kan man ikke skylde på at det er lett å ta usunne valg på jobb. For hvis man som regel sprinter i 7-8 timer i løpet av arbeidsdagen sin, kombinert med tunge løft osv, da synes jeg det er rart at samme personene klarer å både oppnå og opprettholde en vekt på godt over 150 kg.

Anonymkode: bf5e6...b13

Her Varsegod. Turnus har mye å si! 
https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/hNQmuc7hzFrPtlDa4MYUCNBSnwZttcO8i1VCPokHeNZF1FxOxS.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Martineroxyy skrev (3 timer siden):

Jeg leste litt der, og det står de har funnet ut at turnusjobbing har sammenheng med overvekt. Det er greit. Jeg leste også dette, som er kopiert fra side 63 (min utheving): 

"ERNÆRING Noe av det vi kan gjøre noe med, men som kanskje litt for få av turnusarbeiderne gjør, er hva vi spiser og hvordan kostholdet påvirker risiko ved turnusarbeid. Det skal ikke underslås at når en jobber på uregelmessige tidspunkt i løpet av døgnet kan det være enda viktigere å ha ekstra fokus på hva en måtte innta av føde enn dem som jobber bare dagtid. Det er godt kjent at turnusarbeid, i særdeleshet nattarbeid, svært ofte fører til dårligere kosthold enn vanlig, med mye småspising om natten. Det kan synes som turnusarbeidere i det hele tatt spiser mer usunt enn andre mennesker, og mer usunt betyr i praksis mer fett og mindre fiber."

Så ja, turnusarbeid fører kanskje til mer overvekt, men det er ikke sånn at turnusordningen på magisk vis gjør at folk legger på seg. Det er turnusarbeiderne som faktisk spiser usunt, altså er det kalorier inn som er saken. Da er det snakk om valg den enkelte personen tar, ikke noe som er uunngåelig.

Anonymkode: bf5e6...b13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg leste litt der, og det står de har funnet ut at turnusjobbing har sammenheng med overvekt. Det er greit. Jeg leste også dette, som er kopiert fra side 63 (min utheving): 

"ERNÆRING Noe av det vi kan gjøre noe med, men som kanskje litt for få av turnusarbeiderne gjør, er hva vi spiser og hvordan kostholdet påvirker risiko ved turnusarbeid. Det skal ikke underslås at når en jobber på uregelmessige tidspunkt i løpet av døgnet kan det være enda viktigere å ha ekstra fokus på hva en måtte innta av føde enn dem som jobber bare dagtid. Det er godt kjent at turnusarbeid, i særdeleshet nattarbeid, svært ofte fører til dårligere kosthold enn vanlig, med mye småspising om natten. Det kan synes som turnusarbeidere i det hele tatt spiser mer usunt enn andre mennesker, og mer usunt betyr i praksis mer fett og mindre fiber."

Så ja, turnusarbeid fører kanskje til mer overvekt, men det er ikke sånn at turnusordningen på magisk vis gjør at folk legger på seg. Det er turnusarbeiderne som faktisk spiser usunt, altså er det kalorier inn som er saken. Da er det snakk om valg den enkelte personen tar, ikke noe som er uunngåelig.

Anonymkode: bf5e6...b13

Fortsatt lettere å legge på seg vekt uten å endre matvanor når man går in i en turnusjobb pga metabolisme. Det kan man lese om i døynsrytme, søvn og forbrenning. Jeg jobber i ett foretak med over 300 ansatte som jobber i turnus. Og vi får både helsesjekk, kurs om kosthold og søvn i turnus. Det er en grunn før det. Helst ska dn turnusarbeider etterligne en 8-16 arbeider i kosthold og spise frukost, lunch, mellanmål, kveldsmal på samme tidpunkter. Men i en turnusjobb så blir det extremt vanskeligt. Så jo turnus påvirker vekten. Ikke sån att du blir plutseligt feit men du legger gjerne på deg Litt extra kilon gjenom årene som kan vare extra vanskeligt å få vekk uten trening. Derfør får vi i tillegg treningstillskudd på jobben våres før å trene, vi har i tillegg en gym på jobb som man kan trene i i pausen sin Hvis man orker da siden det er en fysisk tung arbeid. Og egt ska man ikke spise noe i det hele tatt på nattetid. Men når man jobber fysiskt på natt så er det og her nesten umuligt å ikke spise noe på 8-9 timer. Du kollapser. 
sover du dårligt eller på førsjellige tider og ikke sover når kroppen egt ska sove så kan du faktiskt gå opp i vekt. Hvis du jobber 8 timer og knappt har hatt pause så er det stor risiko att man spiser det første man finner eller får tak i førdi kroppen Trenger energi. Hvis du i tillegg jobber Fex : mandag 15-24, tirsdag 11-20, onsdag 8-16 så sier det seg selv att det blir vanskeligt å få nok timer till å trene, privat liv etc. Jobber du natt så blir man som regel og slapp dagen Etter- nesten som en bakfylla. Og på vintern, tenk deg selv å jobbe natt og nesten ikke få med deg noe dagslys… det sier seg selv att allt dette påvirker helsa, vekten, døynsrytmen. Og det er extra viktigt att en turnusmedarbeider lever sundt. Men det kan bli veldigt vanskeligt. 
Det er bedre å jobbe kun kveld samme tid, eller kun natt samme tid eller kun tidligt. En å jobbe førsjellige tider på døynet. Fordi da kan man faktiskt få till en rutine før kroppen, og det er lettere å legge opp før faste måltider, trening etc. Og da er det bedre før helsa. Men nattarbeid er jo bevist å ikke vare bra og kommer aldrig å vare bra før kroppen. Men rutin er egt extremt viktigt før å holde vekten hvartfall! 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsearbeidere sitter mye og spiser kake på jobben. Det er også mye sjokolade på pauserommet. Dette kombinert med mange damer = mensen = sjokolade fører nok til vektøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk da, at forskning viser at det eksisterer mange fordommer mot overvektige pasienter, blant helsepersonell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...