Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt må dere spise på nattevakten!  Uansett arbeidstid bør man vel spise hver 4.time?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvsagt må dere spise på nattevakten!  Uansett arbeidstid bør man vel spise hver 4.time?

Anonymkode: c2ef9...3c0

Kroppen fungerer sån att så fort det blir mørkt ute så bildar kroppen melatonin som gjor oss trøtte. Når dette skjer så setter kroppen seg i vile modus. Kroppens metabolisme styrs som så att ved nattetid alltså ca 23-04 så brenner kroppen veldigt lite fett Hvis man er våken men Hvis man sover så førbrenner kroppen mer energi og reparerer kroppen. Så egt ska man helst ikke spise i det hele tatt på kvelden og natten. Kroppen ska faste og reparere seg ved søvn. Men i turnusjobb så må man nesten spise mens man jobber men man kan legge det på exakte tider. Fex spise en større måltid før jobb. Ved 20-21 tiden. Og sen spise så lite så muligt på nattevakten. Man kan spise Fex litt yougurt, litt mandler og nøtter. Prøv å unngå tung mat. Spis snill mat. Tarmfunktionen fungerer ikke normalt under nattid Og Hvis man spiser større måltider så kan man få mageproblemer. Sen Etter nattevakt når man kommer hjem så spiser man en vanlig frukost før man sover. Helst noe som ikke påvirker søvnen. Ikke trykk i deg sukker Fex, brød etc. Du kan spise frukost som påvirker melatoninhalten så att du blir Litt trøtt og sover godt utøver dagen. Man kan åsså spise frukost 2-3 timer før man ska sove. Men det viktigaste er egt å få till en rytme. Å spise frukost, lunch, middag på samme tidspunkt var dag. Og spise mellomål mellan det. Riktigt att man kan spise hvar 3-4 time men på natten så er kroppen i ett vilemodus. 
 

Du kan lese med exakt her, får ikke med allt. 
 

https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/hNQmuc7hzFrPtlDa4MYUCNBSnwZttcO8i1VCPokHeNZF1FxOxS.pdf

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (På 17.10.2021 den 18.07):

Det er enklere før Noen som jobber 8-16 eller på samme tidspunkt å få till en rutine. Jobber man førsjellige tider hele tiden og trener tidigt en dag, sent en dag, spiser frukost Kl 8 en dag og Kl 13 en annan dag så er risikon stor att kroppen mister rutinen og blir førvirret. Så turnusarbeid har mye å si. Det er Akuratt derfør turnusarbeidere får kurs hvart år i kosthold, sova etc. Og helsesjekk hvart 3-5 år. Er jo en grunn till dette. Kroppen Trenger rutine når det Gjelder søvn, mat 

Altså jeg har jobbet turnus i helse i 16 år og jeg har aldri engang blitt informert om at det finnes disse kursene vi skal få 1 gang i året og helsesjekkene du snakker om?? 🤷‍♀️

Anonymkode: 16991...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Altså jeg har jobbet turnus i helse i 16 år og jeg har aldri engang blitt informert om at det finnes disse kursene vi skal få 1 gang i året og helsesjekkene du snakker om?? 🤷‍♀️

Anonymkode: 16991...a66

Alla får ikke det. Men mange i turnus får det. Spørs vell om atbeidsgiveren vill legge pengene på dette. Det er jo før å førebygge langtissykefrævar og vektøking. Og før att folk ska ha det bra. Men Hvis du er utanda så leser du jo en del om kroppen så dette burde jo vare ganska så relevant. Men Hvis ikke så kan du lese länken jeg la ved lengre opp om turnus. 
 

https://www.nsf.no/sites/default/files/inline-images/hNQmuc7hzFrPtlDa4MYUCNBSnwZttcO8i1VCPokHeNZF1FxOxS.pdf

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså jeg har jobbet turnus i helse i 16 år og jeg har aldri engang blitt informert om at det finnes disse kursene vi skal få 1 gang i året og helsesjekkene du snakker om?? 🤷‍♀️

Anonymkode: 16991...a66

Biorytme : det er bedre å jobbe faste tider en å jobbe turnus og førsjellige tider førdi da klarer ikke kroppen regulering biorytmen. Og da er det risk før vektøkning, dårlig søvnkvalite. Og har man dårlig søvnkvalite så påverkar detta og vekten siden man førbrenner fett under søvnen. Og spiser man hele tiden førsjellige tider på døynet så ødelegger man biorytmen og hormoner i kroppen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy

Før dere som vill, her har dere ett godt exempel på Hva du kan spise når du ska jobbe natt. Hvis du vill ha  Litt inspiration :) 

Den va faktiskt veldigt bra og Tokk upp noe av det jeg har Never tidligare. Men jeg følger ikke denne siden jeg vill ner i vekt, da legger jeg om dett Litt annerledes. Men Hvis man vill holde vekta i turnus så er denne veldigt bra som mall! 

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/riktig-kosthold-for-skiftarbeid-2576749

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært følge på sykehus for en del familiemedlemmer de siste to årene, og jeg møter stadig på sterk overvektige pleiere... det som også er påfallende er at mange av de er tidlig i 20-årene, og trolig nyutdannet eller i praksis enda.

Anonymkode: 80464...5f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (På 18.10.2021 den 21.21):

Så du mener att en sykepleier er lavt utanda? Har du selv tatt deg igjenom frisk boka og lær deg varendaste muskel i kroppen? Lært det hele kroppen og Hva den gjor? Det kallet jeg før WOW! Ikke lav utanda

Ikke så vanskelig det. Er mange studier som må lære dette

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (På 18.10.2021 den 21.36):

Det kan jeg vare Litt enig i. Men når du må lære deg var eneste muskel og hele jäkla kroppen og huske det till examen. Da kreves det Litt opp i hode ass, før det er mye man ska kunne :)  så jeg ser på all utandning som bra utandning! Og alle er forsjellige når det kommer till innlæring. Du vet det finnes folk som ikke klarer å lære seg Hvordan en kasse i en butikk fungerer? All kunskap er bra kunskap. Og folk som ikke klarer å lære ska Selfølgelig ha en plass i samfundet og. 
 

det der med fedme runt om i hele verlden og lav utanda etc som du Tokk upp. Jeg selv upplever egt ikke så extrem fedme eller overvekt i Norge så hva er egt problematiken? 

Det kreves ikke mye i hodet, for det er faktisk ikke vanskelig

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har jobbet innen helsesektoren i mange år, turnus med dag/aften og langvakter, dog aldri natt. Jeg har vært både undervektig og overvektig, er nå normalvektig. Jobber nå på sykehjem, og vil si at ca halvparten av kollegaene mine er overvektige, noen er over i fedmekategorien. For min egen del er jeg veldig bevisst på matinntaket på jobb. Beboere som maser, stell, medisinutdeling, stress osv er en del av arbeidet. Det kan nok være veldig lett å bare ta seg en sjokolade eller en skolebolle på jobb, både fordi man er sliten og fordi det er lettvindt. Jeg ser hva de overvektige kollegaene mine spiser ila dagen, og det går ikke i grønnsaker og fisk for å si det sånn. Antageligvis hadde jeg gjort det samme hvis jeg ikke var opptatt av sunt kosthold, både på jobb og hjemme. Tenker det samme som noen har skrevet her, det handler mest om kcal inn og kcal ut. Klart det tærer på energien og helsen generelt med turnusarbeid, men det alene gjør ikke at vekten går opp, det er hva man putter i munnen. 

Anonymkode: 8b1a4...30a

Bra noen har skjønt det!

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (17 timer siden):

Nei jeg spiste ikke i det hele tatt, sov ikke mye og idag har jeg så vondt i magen. Men asså Hvis jeg må begynne å drekk proteinpulver og ikke kunne spise vanlig mat i turnus da syns jeg det går Litt langt asså. Jeg spiser 1500 kcal frem over i turnus så får jeg se Hvor lenge jeg klarer det, stor risiko før svimmelhet etc. Eller att jeg skader Noen på jobb. Men Hey det er jo tydligvis ikke lov å vare Litt feit i dette landet ☺️

Tyder på at du ikke vet hvordan du skal spise sunt hvertfall! Du trenger ikke ligge på 1500 kcal. I tillegg kan du spise veldig mye mat, og fortsatt klare å holde deg på under 2000kcal per dag. 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.17):

Jo, har mye kunnskap om det. Skjønner ikke hva dette har med mitt spm. å gjøre. Spørr ikke om hvorfor de jobber på sykehus, har ikke spurt om det i det hele tatt, da har du misforstått spørsmålet mitt

Anonymkode: 1c149...fc4

Du har tydeligvis ikke kunnskap om årsakene til overvekt. Lykke til med jobb innen helsesektoren 🙄

Anonymkode: bdc1a...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med helsearbeidere som kun jobber på dagtid? De må være slanke for de har jo kunnskapen!

Anonymkode: c2ef9...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tyder på at du ikke vet hvordan du skal spise sunt hvertfall! Du trenger ikke ligge på 1500 kcal. I tillegg kan du spise veldig mye mat, og fortsatt klare å holde deg på under 2000kcal per dag. 

Anonymkode: 1c149...fc4

Nei jeg vet jo det men det va det rådet jeg fick fra folk her innen LOL 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kreves ikke mye i hodet, for det er faktisk ikke vanskelig

Anonymkode: 1c149...fc4

Alle utandningen krever noe oppe i hode. Du kan jo høre på Hva psykologer sier om iq og utandning og befolkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tyder på at du ikke vet hvordan du skal spise sunt hvertfall! Du trenger ikke ligge på 1500 kcal. I tillegg kan du spise veldig mye mat, og fortsatt klare å holde deg på under 2000kcal per dag. 

Anonymkode: 1c149...fc4

Det har jeg skrevet gjenom hela inlegget att kcal in kcal ut ikke stemmer. Men så va det en og flere som påsto att Hvis du putter mindre i munnen og tåler att du er sulten. Kcal in kcal ut. Så da gjorde jeg som hun mente og mådde så dårligt att jeg nesten besvimte. Du må lese hele kontexte. Når jeg va som mest trent så spiste jeg jo 4000 kcal/ dag. Jisses 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke så vanskelig det. Er mange studier som må lære dette

Anonymkode: 1c149...fc4

Ja men enda virker det som ingen her har skjønt den. 

Anonymkode: 614cc...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja men enda virker det som ingen her har skjønt den. 

Anonymkode: 614cc...a54

 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med helsearbeidere som kun jobber på dagtid? De må være slanke for de har jo kunnskapen!

Anonymkode: c2ef9...3c0

Da er det lettere å få till en matrutiner og soverutine. Så opp samme tid og legge seg samme tid. Spise samme tider og påvirke biorytmen positivt. Trener du på det så er det stor sansynlighet att man går ner i vekt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.44):

Kanskje det også har noe med at de rådene vi får fra det offentlige er dårlige? Vi får jo beskjed om å spise magert og spise masse korn og masse karbohydrater. Og vi får beskjed om å erstatte sunt smør med usunne planteoljer og margarin. Vi får beskjed om at rødt kjøtt er usunt. Vi får beskjed om at fete meieriprodukter er usunne. Veldig mange går fra overvektige til normalvektige når de går imot disse rådene de har fulgt i mange år...

Anonymkode: e7262...ba5

Vi blir overvektige fordi vi spiser snop, junk og beveger oss for lite. Dey har absolutt ingenting med kostholdsrådene å gjøre. Punktum.

Anonymkode: 0ea2d...ee3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.43):

Det er jo bra det altså, men hvorfor ikke gjør noe med det når dem har mye kunnskap om overvekt og helse, og hva dette kan føre til 

Anonymkode: 1c149...fc4

Hvis du har så mye kunnskap så vet du vel godt at «hvorfor gjør du ikke bare noe med det» er et helt håpløst utsagn når det gjelder overvekt. 

Anonymkode: 49fa4...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...