Gå til innhold

Hvorfor så mange med fedme i helseyrkene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Martineroxyy skrev (3 minutter siden):

Det er Akuratt derfør mange i turnusarbeid sliter med vekten Etter hvart! Og det er ett samband mellom vekt, søvn, turnusarbeid. Det kan du ikke se bort fra! Punkt 

Etter 8 år så er jeg (og mange med meg) like slank. Det handler til syvende og sist om kcal inn- og ut. Ellers hadde man aldri blitt overvektig. Selvkontroll er en fin ting, selv når man jobber turnus. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Etter 8 år så er jeg (og mange med meg) like slank. Det handler til syvende og sist om kcal inn- og ut. Ellers hadde man aldri blitt overvektig. Selvkontroll er en fin ting, selv når man jobber turnus. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Etter 8 år så er jeg (og mange med meg) like slank. Det handler til syvende og sist om kcal inn- og ut. Ellers hadde man aldri blitt overvektig. Selvkontroll er en fin ting, selv når man jobber turnus. 

Anonymkode: d6f84...71f

 

8AF2838D-6D85-4213-AE33-C490F4303D00.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Etter 8 år så er jeg (og mange med meg) like slank. Det handler til syvende og sist om kcal inn- og ut. Ellers hadde man aldri blitt overvektig. Selvkontroll er en fin ting, selv når man jobber turnus. 

Anonymkode: d6f84...71f

Turnusarbeid er fortsatt bevist å vare dårligt for helsa og risiko før diabetes og fedme. Hvis vi plutsligt bare ska legge slikt i glemmeboxen og ha Null empati og førståelse för turnusarbeidere så ser jeg att fremtiden vill bli veldigt dyster ass! Det mangler 7000 sykepleiere i Norge, det er allt flere fastlegr som Slutter i turnus og jobber som fastlege, det er langt flere arbeidsplasser som tar in utlandsk arbeidskraft ! Va ska alle drive med i fremtiden? Gå på nav? Eller ska man lage ny turnusordning, endre lønn og Fex lage nye arbeidsvilkor för folk flest? Ska man drite i helsekontoll, utandning og lære om turnus för turnusarbeidere og la dem klare allt på egen hånd? Va synes du? 
 

hade det ikke vart før att risikon med turnusarbeid blir løftet. Så hade du hatt langt lengre arbeiddager, måtte jobbe i drit turnuser!  Endring kommer når dårlige ting løftes og blir till det bedre! 

på vår jobb i turnus får vi till og med treningstillskudd , vi har regler om att det må gå minimun 11 timer mellom hvar vakt etc. Det er jo en grunn till att disse reglene er oppsatt, og en grunn till att arbeidsgivene vill att turnusmedarbeideren ska trene og spise sundt siden det er bevist att turnus påvirker metabolismen over lengre tid. 
 

det er åsså en grunn till hvorfør eldre sliter mer med turnusarbeid. Men ska di ikke få lov till å jobbe? Eller ska man tillrettelegge før dem? Jeg ska selv bli eldre og ønsker gjerne å jobbe i turnus fordi jeg elsker jobben min. Men kanske ikke 100%. Og vill man ha barn i turnus , Lykke till med treningen og kostholdet. Jobber begge partner i turnus 100% Lykke till. 
 

det er så viktigt å løpte turnus og risikon nakdelene med det så att flere kan få det bedre i fremtiden. Man må ha førståelse før turnus og Hva det gjor med kroppen under lengre tid. Det er langt mer en kcal in og ut her som teller. Det er tid, det sociale, privatliv, søvn, energi, kosthold. En som jobber i turnus må trene og spise langt mer og sundare en en vanlig 8-16 arbeidere. Dette må man ikke glemme ass! 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskning viser at det ikke spiller noen rolle når du spiser, så lenge du ikke spiser mer kcal enn ditt daglige behov.

Igjen; kcal inn, kcal ut. Ingen unnskyldinger i verden kan gjøre noe med det. Og btw, hvorfor spiser du nøtter? Det er jo svært kaloririkt. Ta deg heller to brødskiver/knekkebrød med pålegg. Husk at sunn mat ikke nødvendigvis er det samme som kalorifattig mat. 

Anonymkode: d6f84...71f

Godt poeng! I tillegg må man slutte å bry seg om BMI, og heller fokusere på fettprosent. 

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (12 minutter siden):

Turnusarbeid er fortsatt bevist å vare dårligt for helsa og risiko før diabetes og fedme. Hvis vi plutsligt bare ska legge slikt i glemmeboxen og ha Null empati og førståelse för turnusarbeidere så ser jeg att fremtiden vill bli veldigt dyster ass! Det mangler 7000 sykepleiere i Norge, det er allt flere fastlegr som Slutter i turnus og jobber som fastlege, det er langt flere arbeidsplasser som tar in utlandsk arbeidskraft ! Va ska alle drive med i fremtiden? Gå på nav? Eller ska man lage ny turnusordning, endre lønn og Fex lage nye arbeidsvilkor för folk flest? Ska man drite i helsekontoll, utandning og lære om turnus för turnusarbeidere og la dem klare allt på egen hånd? Va synes du? 
 

hade det ikke vart før att risikon med turnusarbeid blir løftet. Så hade du hatt langt lengre arbeiddager, måtte jobbe i drit turnuser!  Endring kommer når dårlige ting løftes og blir till det bedre! 

på vår jobb i turnus får vi till og med treningstillskudd , vi har regler om att det må gå minimun 11 timer mellom hvar vakt etc. Det er jo en grunn till att disse reglene er oppsatt, og en grunn till att arbeidsgivene vill att turnusmedarbeideren ska trene og spise sundt siden det er bevist att turnus påvirker metabolismen over lengre tid. 

Men jeg har aldri hevdet at turnus ikke er helseskadelig. Denne diskusjonen dreier seg om overvekt. Overvekt kommer av for mye energi inn. 
 

Håpløst å poengtere at jeg ikke har empati for turnusarbeidere, jeg er jo en selv! Men - jeg er ikke overvektig, fordi jeg passer energiinntaket. 

Ja, det er risiko for dia 2 og fedme, og hvorfor tror du? Fordi energiinntaket er for høyt! Man trenger ikke mer mat fordi man jobber turnus. Jeg sier det igjen, selvkontroll. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg har aldri hevdet at turnus ikke er helseskadelig. Denne diskusjonen dreier seg om overvekt. Overvekt kommer av for mye energi inn. 
 

Håpløst å poengtere at jeg ikke har empati for turnusarbeidere, jeg er jo en selv! Men - jeg er ikke overvektig, fordi jeg passer energiinntaket. 

Ja, det er risiko for dia 2 og fedme, og hvorfor tror du? Fordi energiinntaket er for høyt! Man trenger ikke mer mat fordi man jobber turnus. Jeg sier det igjen, selvkontroll. 

Anonymkode: d6f84...71f

Det er også dokumentert at overvektige tror dem spiser mindre enn det dem egentlig gjør

Anonymkode: 1c149...fc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er også dokumentert at overvektige tror dem spiser mindre enn det dem egentlig gjør

Anonymkode: 1c149...fc4

Ja, det er helt riktig. De tror de spiser lite, og de tror de spiser sunt. Men summa summarum - for mye. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men jeg har aldri hevdet at turnus ikke er helseskadelig. Denne diskusjonen dreier seg om overvekt. Overvekt kommer av for mye energi inn. 
 

Håpløst å poengtere at jeg ikke har empati for turnusarbeidere, jeg er jo en selv! Men - jeg er ikke overvektig, fordi jeg passer energiinntaket. 

Ja, det er risiko for dia 2 og fedme, og hvorfor tror du? Fordi energiinntaket er for høyt! Man trenger ikke mer mat fordi man jobber turnus. Jeg sier det igjen, selvkontroll. 

Anonymkode: d6f84...71f

Metabolismen endrer seg i turnusarbeid og det er lettere å legge på fett även om du spiser normalt kcal in! Og dette blir løftet extra godt i turnusarbeid og det er det en grunn før. Du kan gå opp i vekt og spise mindre og sundare. Men det er ingen med fysisk jobb som klarer å spise 1500 kcal og trene på det og holde på med dårlig søvn etc. Du går i bakken till slutt. Poenget her er att før å ingå overvekt i turnus så måååå man spise på riktigt tidspunkt og prøve å etterligne 8-16 dag så mye som mulligt. Og dette kan bli vanskeligt og derfør tror jeg att flere i turnus legger på seg i vekt lettere. Fordi det er tøft! Langt mye tøffere en Noen som har en rutine og står opp samme tid hvar dag. Hvis du tuller før mye med døynsrytmen og matrutiner så kommer kroppen å endre megabolismen= lettere før fettlagring i kroppen 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, med et kjøleskap med all slags gode rester fra dagens eller gårsdagens måltider (det blir alltid mat igjen etter at beboerne har spist av dessert og kaker), så er det ikke lett å være flink med kostholdet på jobb. Jeg er mye flinkere de dagene jeg ikke er på jobb 😛

Anonymkode: a43a8...20b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (Akkurat nå):

Metabolismen endrer seg i turnusarbeid og det er lettere å legge på fett även om du spiser normalt kcal in! 

Ja, men da må man spise enda litt mindre. Metabolismen kan endre seg for alle, i alle jobber. Og det er snakk om mikroskopiske endringer av T4/T3, som utgjør maks 2-3 kilo. Så dette er bare en god gammeldags unnskylding. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, med et kjøleskap med all slags gode rester fra dagens eller gårsdagens måltider (det blir alltid mat igjen etter at beboerne har spist av dessert og kaker), så er det ikke lett å være flink med kostholdet på jobb. Jeg er mye flinkere de dagene jeg ikke er på jobb 😛

Anonymkode: a43a8...20b

Nettopp, takk for et ærlig svar. Selvkontroll og energiinntak. 

Anonymkode: d6f84...71f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martineroxyy
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, men da må man spise enda litt mindre. Metabolismen kan endre seg for alle, i alle jobber. Og det er snakk om mikroskopiske endringer av T4/T3, som utgjør maks 2-3 kilo. Så dette er bare en god gammeldags unnskylding. 

Anonymkode: d6f84...71f

Fortsatt høyere risiko i turnusarbeid! Og det der stemmer ikke. Det er langt lettere å legge på seg i vekt i en turnusarbeid. Og døynsrytme og mat rutiner er extremt viktigt før Noen som ska ned i vekt. Sen kan du ikke gå rundt og sulte i en fysisk jobb fordi da er det jo høy risiko før skade eller att du skader Noen andre! 

Endret av Martineroxyy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.42):

Dømmer fordi jeg vet hvor usunt og farlig det kan være, ikke fordi jeg har en mening om feite ser pene eller stygge ut.

Anonymkode: 1c149...fc4

Er det spesielt farlig å jobbe i helsesektoren som overvektig, siden du synes dette er så sjokkerende? Såvidt jeg vet er helsesektoren ofte en arbeidsplass der man løper rundt hele arbeidsdagen og stresser. Er det ikke bedre at de overvektige løper rundt på sykehusene og løfter på folk i sengene, enn at de sitter i ro på et kontor?

Anonymkode: aec18...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Etter 8 år så er jeg (og mange med meg) like slank. Det handler til syvende og sist om kcal inn- og ut. Ellers hadde man aldri blitt overvektig. Selvkontroll er en fin ting, selv når man jobber turnus. 

Anonymkode: d6f84...71f

Skremmende påstander du kommer med. Det er tydelig at du henger fast i gammel kunnskap. Innsikt i metabolismens finjusterte funksjoner har du i alle fall ikke. Les deg opp på hormonbalanse, kortisol, stress, insulinregulering og blodsukker. Enkelte blir faktisk feite av grove brødskiver og andre matvarer med stivelse, uansett om de ellers er proppfulle av sunnhet. Du har helt rett i at overskudd av energi gir vektøkning, spørsmålet er hvordan kroppen omsetter denne energien og der er gener avgjørende. Nå nevner jeg for ordens skyld at teorien din stemmer om alle de som propper i seg raske karbohydrater. Der er det enkelt matte. At du er av de som er naturlig slanke er veldig bra….for deg. 

Anonymkode: 9a540...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men da må man spise enda litt mindre. Metabolismen kan endre seg for alle, i alle jobber. Og det er snakk om mikroskopiske endringer av T4/T3, som utgjør maks 2-3 kilo. Så dette er bare en god gammeldags unnskylding. 

Anonymkode: d6f84...71f

Stoffskiftehormoner har ingenting med dette å gjøre. Endringer i metabolismen er basert på helt andre mekanismer. 

Anonymkode: 9a540...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det spesielt farlig å jobbe i helsesektoren som overvektig, siden du synes dette er så sjokkerende? Såvidt jeg vet er helsesektoren ofte en arbeidsplass der man løper rundt hele arbeidsdagen og stresser. Er det ikke bedre at de overvektige løper rundt på sykehusene og løfter på folk i sengene, enn at de sitter i ro på et kontor?

Anonymkode: aec18...abf

Farlig er det ikke. Men de jobber med helse...

 

Ikke hvis de er så overvektige at det går ut over arbeidet og pasientene som jeg ser noen her skriver om

Anonymkode: 1c149...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martineroxyy skrev (6 minutter siden):

Fortsatt høyere risiko i turnusarbeid! Og det der stemmer ikke. Det er langt lettere å legge på seg i vekt i en turnusarbeid. Og døynsrytme og mat rutiner er extremt viktigt før Noen som ska med i vekt. Sen kan du ikke gå rundt og sulte i en fysisk jobb fordi da er det jo høy risiko før skade 

Du har helt rett. Kroppen regulerer hormoner hele døgnet. Om natten er det meningen at vi skal sove og gå i fettforbrenning. 

Anonymkode: 9a540...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 17.34):

Ikke alle nei, det sa jeg heller ikke. Jeg sa det var mange årsaker til overvekt, og at ikke alltid er sånn at man er skyld i det selv.

Anonymkode: e1407...ecb

Nettopp. Virker som mange fremstiller overvektige som fullstendig dumme mennesker som ikke vet hvilke matvarer som er sunne og ikke. Helt utrolig. Når skal all fordømmelsen mot overvektige ta slutt? 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (På 16.10.2021 den 18.12):

En del her som går rett i forsvar ser jeg. Tydelig at dere er overvektige/har fedme. Skyld gjerne på hormoner eller What not. Det er svært sjelden sykdom, kluss i hormoner fører til overvekt. De handler bare om kalorier ut og inn. Jeg kjenner flere overvektige i helsevesenet som stapper i seg kaker og usunn mat. Ett par av dem veier i hvertfall 120-130 kg.

Jeg tror helt klart at overvekt har en genetisk komponent.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...