Gå til innhold

mdg i energi- og miljøkomiteen


Egenskap

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke helt forstått ordningene som skjer blant folkevalgte, er det slik at man gir ekstra arbeid til folkevalgte, opposisjonen siden mdg fløyen vil jobbe i energi- og miljøkomiteen. Er ikke det risikosport å slippe 3 mdg'er inn dit. Siste uttalelsen er til Lan nå(propoganda) er: 

"– Etter å ha sett regjeringserklæringen til Ap og Sp så er det tydelig at det blir Stortinget – ikke regjeringen – som må ta ledelsen i miljøpolitikken. Vi er klare til å bidra og har invitert alle partier som tar klima- og naturkrisen på alvor, til grønt samarbeid i Stortinget, sier Lan Marie Berg.

Det er jo skremmende i seg selv. 

I den nye gruppa blir Une Bastholm parlamentarisk leder, Lan Marie Berg blir parlamentarisk nestleder, mens Rasmus Hansson fungerer som innpisker.

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenskap skrev (56 minutter siden):

risikosport

Demokrati er en risikosport. Det er jo representanter som folk har stemt på og ønsket på Stortinget. Tenker det er fint med MDG i nettopp denne komiteen, da må de komme opp med en gjennomførbar politikk, som flertallet på tinget kan være med på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke helt forstått ordningene som skjer blant folkevalgte, er det slik at man gir ekstra arbeid til folkevalgte, opposisjonen siden mdg fløyen vil jobbe i energi- og miljøkomiteen. Er ikke det risikosport å slippe 3 mdg'er inn dit. Siste uttalelsen er til Lan nå(propoganda) er: 

"– Etter å ha sett regjeringserklæringen til Ap og Sp så er det tydelig at det blir Stortinget – ikke regjeringen – som må ta ledelsen i miljøpolitikken. Vi er klare til å bidra og har invitert alle partier som tar klima- og naturkrisen på alvor, til grønt samarbeid i Stortinget, sier Lan Marie Berg.

Det er jo skremmende i seg selv. 

I den nye gruppa blir Une Bastholm parlamentarisk leder, Lan Marie Berg blir parlamentarisk nestleder, mens Rasmus Hansson fungerer som innpisker.

De får ikke 3 medlemmer i miljø og energikomiteen. Maks 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Google demokrati:

Spoiler: Det er ikke alt du liker, men det gjelder oss alle

Uansett er TS fullstendig på jordet i sin påstand om at MDG får 3 medlemmer i komiteen. De får MAKS 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
Kjetil E skrev (8 minutter siden):

Uansett er TS fullstendig på jordet i sin påstand om at MDG får 3 medlemmer i komiteen. De får MAKS 1.

Selvsagt. Usikker på om det er en trøst for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme system i kommunene. Alle representantene i bystyret blir fordelt i ulike komiteer. Andre politikere som ikke er valgt inn men som sto på lista til valg kan bli spurt om å være vara. Jeg har vert vara i en komite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (2 minutter siden):

Selvsagt. Usikker på om det er en trøst for TS.

Tror det er krise for ts uansett hvilke komitéer mdg representantene får plass i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (18 minutter siden):

De får ikke 3 medlemmer i miljø og energikomiteen. Maks 1.

Iallfall det jeg leste i teksta. Men er ikke det problematisk for regjerings plattform de er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (11 timer siden):

Iallfall det jeg leste i teksta. Men er ikke det problematisk for regjerings plattform de er der?

Og hvor leser du at alle 3 ønsker seg inn i energi og miljøkomiteen??

Forøvrig det vil de aldri få, de er ikke en gang garantert å få et eneste medlem i den komiteen. Ja alle stortingsrepresentanter skal i en komite, men den eneste komiteen et parti kan kreve å få et medlem inn i er Kontroll og konstitusjonskomiteen.

I tillegg skal alle partier minimum et medlem i Finanskomiteen, dette kan dog frafalles for partier som ikke har nok representanter til å få folk i alle komiteer. For de partiene kan og representanter som enten sitter i KOKO eller finanskomiteen få tilatelse til å sitte i en komite til. Men slike unntak gis ikke for at et småparti skal kunne fylle på flere representanter i en enkelt komite.

I tillegg skal komiteenes flertall så langt det lar seg gjøre være det samme som stortingets flertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (1 time siden):
Egenskap skrev (12 timer siden):

 

Og hvor leser du at alle 3 ønsker seg inn i energi og miljøkomiteen??

Det var ren tekst  jeg hentet fra avisen... det som jeg har skrevet i innledningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (2 timer siden):

Det var ren tekst  jeg hentet fra avisen... det som jeg har skrevet i innledningen. 

Men det STÅR ikke noe sted der at de alle 3 vil i Energi og klimakomiteen. Det som står der er faktisk hvordan de vil forholde seg i Stortinget generelt. Og det er helt normalt å ha en Parlamentarisk leder og en nestleder. Samt en som er innpisker. Innpiskerens jobb er rett og slett å være med å sørge for at det antall representanter som stemmer over en sak er representativt likt det som er Stortingets fulle sammensetning.

Siden det er veldig skjeldent at alle representanter er tilstede ved en avstemning. Så er innpiskernes rolle å sørge for at det blir samme resultat av avstemningen som om det skulle vært full sal tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...