Gå til innhold

Tror dere på historien om Elizabeth Bathory?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Historikere blir ikke enige lenger, etter at det kom frem at hun kan ha blitt stengt inne i slottet for så å ha blitt frarøvet penger og makt. Etter hva jeg har lest, så skyldte kongen hun var gift med en annen konge mye penger, og hun klarte aldri å betale tilbake alt. Samtidig synes jeg historien er så usammenhengende, historien blir endret på hele tiden. Det har også blitt sagt i senere tid at ofrene hennes aldri snakket noe særlig om disse andre damene som skal ha vært med på tortureringen og drapene under rettsaken. Jeg vet ikke så veldig mye, kun det jeg har lest. Er ikke historien om at hun var sadist og seriemorder sann i det hele tatt egentlig? Eller hva tror dere? 

Anonymkode: c1ac8...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Næh. 

Den populære myten om henne er jo at hun badet i blodet til unge kvinner og folk ble drept i hundretalls, om ikke tusentalls. Mulig det finnes noen såpass psykisk syke folk i historien som har gjort dette. Som også har hatt nok makt og penger til å holde det fra offentligheten. 

Men tror heller at det er større sjanse for at denne dama ble utsatt for en heftig hatkampanje av lokalbefolkningen, politiske meningsmotstandere, folk de skyldte penger til eller folk som skyldte dem penger. Og så har legenden vokst på seg.

Fjær og fem høns og alt det der. Ikke tilfeldig at dette ble rettet mot en kvinne. Tilfeldig at det ble denne rikmannskvinnen.

Men for all del, veldig vanlig at tjenere ble dårlig behandlet, til og med til døde på den tida (og enkelte plasser i dag også). Men på den skalaen som blir snakket om her..... næh.....

Anonymkode: a8326...044

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror historien har en del elementer av sannhet i seg. Kanskje hun ikke myrdet hundrevis av unge piker, kanskje "bare" en eller fire, men så har historien vokst seg stor gjennom årene og antallet med det. 

Også rike og mektige mennesker kan være psykisk syke eller psykopater og lignende. Og med den makten kongelige, adelige og rike hadde på den tiden Báthory levde, så skal man ikke se bort i fra at hun slapp unna med svært mye, rett og slett fordi fattigfolk følte ærefrykt og ikke hadde makt til å få henne felt.

Så ja, jeg tror på historien, men med modifikasjoner. 

PS! Jeg kjøpte boken "Dracula as a woman" (av Raymond T. McNally) for lenge siden, og den handler da om Elizabeth Báthory. Men den er virkelig vanskelig å lese, da den er så eldet at sidene er kraftig gulnet og mørke, og bokstavene svært små. Jeg bruker lesebriller fra før, men dette var for slitsomt å lese for mine øyne. Synd. Kanskje jeg prøver på nytt.

Endret av Million
stavefeil rettet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Næh. 

Den populære myten om henne er jo at hun badet i blodet til unge kvinner og folk ble drept i hundretalls, om ikke tusentalls. Mulig det finnes noen såpass psykisk syke folk i historien som har gjort dette. Som også har hatt nok makt og penger til å holde det fra offentligheten. 

Men tror heller at det er større sjanse for at denne dama ble utsatt for en heftig hatkampanje av lokalbefolkningen, politiske meningsmotstandere, folk de skyldte penger til eller folk som skyldte dem penger. Og så har legenden vokst på seg.

Fjær og fem høns og alt det der. Ikke tilfeldig at dette ble rettet mot en kvinne. Tilfeldig at det ble denne rikmannskvinnen.

Men for all del, veldig vanlig at tjenere ble dårlig behandlet, til og med til døde på den tida (og enkelte plasser i dag også). Men på den skalaen som blir snakket om her..... næh.....

Anonymkode: a8326...044

Rikfolk kunne nok gjøre veldig mye som de ville uten å få noe særlig straff for det før, jeg har også hørt at noen visste hva som liksom foregikk på slottet hennes og sendte døtrene sine dit. Men det var vel snakk om 650 unge kvinner. Det kan bare ikke være mulig. Hun har da liksom torturert hele byens jenter og unge kvinner? Dette med at hun badet i blodet deres har historikere lenge visst at er usant. 

Anonymkode: c1ac8...fd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Jeg tror historien har en del elementer av sannhet i seg. Kanskje hun ikke myrdet hundrevis av unge piker, kanskje "bare" en eller fire, men så har historien vokst seg stor gjennom årene og antallet med det. 

Også rike og mektige mennesker kan være psykisk syke eller psykopater og lignende. Og med den makten kongelige, adelige og rike hadde på den tiden Báthory levde, så skal man ikke se bort i fra at hun slapp unna med svært mye, rett og slett fordi fattigfolk følte ærefrykt og ikke hadde makt til å få henne felt.

Så ja, jeg tror på historien, med men modifikasjoner. 

Det kan jo være. Hun påsto selv at hun ikke hadde vært med på å torturere eller drepe, at det var to av tjenestepikene i slottet som hadde gjort alt sammen. Og at hun ikke hadde nektet dem det, fordi hun var redd dem. Men ofrene snakket visst lite om de to i rettssaken. Det er mye som skurrer i denne historien. 

Anonymkode: c1ac8...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg forstår det, er de «nye» tankene basert på at hun drev med årelating og andre medisinske tekniker som ble ansett som tabu for hennes kjønn. Videre er historien en del av en sverte kampanje, hvor vitnene har kommer til i ettertid.

Anonymkode: f9833...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slik jeg forstår det, er de «nye» tankene basert på at hun drev med årelating og andre medisinske tekniker som ble ansett som tabu for hennes kjønn. Videre er historien en del av en sverte kampanje, hvor vitnene har kommer til i ettertid.

Anonymkode: f9833...d6c

Noe sånt har jeg også lest. At hun forklarte seg med at hun drev med healing av noe slag. 

Anonymkode: c1ac8...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Noe sånt har jeg også lest. At hun forklarte seg med at hun drev med healing av noe slag. 

Anonymkode: c1ac8...fd9

Jeg glemte å skrive at forhørsmetodene de brukte på den tiden var egnet til å føre til sånne sinnsyke historier også.

Anonymkode: f9833...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke en gang på konseptet 'historie'

Anonymkode: 7a316...db5

😅

image.png.b79940084c6a41a42fa74e5a1806105e.png

Anonymkode: 64931...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok i grunnen mest på den versjonen at galskapen hennes var noe som ble brukt som unnskyldning/funnet på for å sperre henne inne og ta pengene hennes, men den originale skrekkhistorien er jo utrolig kul og skummel da, og hun levde jo ikke SÅ langt unna Vlad Dracul så det blir en del av den Balkan-vampyr-mytologien...💀

Uten Bathory måtte jo uansett Sveriges kuleste band ha hett noe annet enn Bathory! 😮 Og det hadde ikke gått an! ☠️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hun behandlet sikkert tjenerne sine som dritt, men tror ikke noe på at hun badet i blodet til 500-600 kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke ikke historien om Elizabeth Bathory sann, det er bare menn som er i stand til slik ondskap.

Anonymkode: 994ae...747

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...