Gå til innhold

Økonomikommentator spår boligsmell verre enn noensinne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Renta er jo svært lav, samtidig er boligprisene svært høye, bankene låner ut penger over en lav sko uten å ta høyde for betalingsevne, i det lange løp kan jo dette ikke gå an

Anonymkode: f7cd1...c8a

Det er feil. Egenkapitalkravet er på 15% og man kan låne maks 5x årsinntekt. De tar også høyde for en viss prosentvis økning i utlånsrenta.

Anonymkode: 3be94...70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Såkalte eksperter har spådd boligkrakk i snart 30 år.

Når de slipper å svare for sine feilaktige spådommer, kan de fortsette til de får rett. Det er ren sannsylighetsregning. Uansett om krakket inntreffer om 300 år.

Økonomer er heller ikke politikere. De regner kun på markedsmekanismer, men har ingen innsikt i politikk. Og politiker vil aldri sitte stille i båten og se på at 90% av nordmenns boligformue forsvinner uten at de gjør noe. Det vil føre til samfunnskollaps. Staten vil selvsagt sørge for at det ikke blir noe krakk. Boligformuene her i landet er "too big to fail". Det tar ikke såkalte topp-økonomer med i beregningen.

Anonymkode: cbfa0...eb0

Hva skal de gjøre mener du? De kan ikke holde lav rente dersom resten av verden endrer sine eller den lave renten fører til feks for høy inflasjon. Hvorfor gjorde de ikke noe på 80-tallet? Mange satt igjen med høye lån og lav verdi på bolig. 

Under finanskrisen knakk prisene i København uten at den danske regjeringen gjorde noe. Skal man beskatte folk slik at milliardtapene skal holdes kunstig oppe? Selv det ville ikke vært nok. 

Anonymkode: 69b64...f7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva skal de gjøre mener du? De kan ikke holde lav rente dersom resten av verden endrer sine eller den lave renten fører til feks for høy inflasjon. Hvorfor gjorde de ikke noe på 80-tallet? Mange satt igjen med høye lån og lav verdi på bolig. 

Under finanskrisen knakk prisene i København uten at den danske regjeringen gjorde noe. Skal man beskatte folk slik at milliardtapene skal holdes kunstig oppe? Selv det ville ikke vært nok. 

Anonymkode: 69b64...f7d

Jeg sier det igjen, å sammenligne med 80-tallet er ikke relevant med dagens situasjon. Hele grunnen til at vi har de kravene til belåning i dag er fordi de har lært av 80 og 90-tallet. I dag må du ha minst 15% egenkapital, får ikke belåning på mer enn 5x samlet inntekt og de stresstester økonomien med opp til 5% høyere rente når de gir ut lånene. På 80- og 90-tallet hadde vi ingen av disse kravene, folk fikk låne det de ønsket og satte seg selv i situasjoner de ikke kunne håndtere. Dette er en av hovedgrunnene til at det gikk som det gikk, og ingen av disse faktorene er relevante i dag.

Anonymkode: 33abc...7ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er feil. Egenkapitalkravet er på 15% og man kan låne maks 5x årsinntekt. De tar også høyde for en viss prosentvis økning i utlånsrenta.

Anonymkode: 3be94...70f

Jeg trodde også dette, helt til en kollega byttet bank grunnet de ikke fikk mer enn 5 g årsinntekt i den banken de hadde, de fikk plutselig låne 5 g årsinntekt + noen mill ekstra etter bankbytte

Anonymkode: f7cd1...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
Blondie65 skrev (5 timer siden):

Artikkelen handler om en engelsk økonom som tror på sykluser og som spådde riktig i 1990 og 2008. Han snakker om global krise ikke norske boligpriser.

For den som har strekt seg forferdelig langt for å kjøpe bolig og ikke tatt høyde for økt rente er enhver sånn artikkel til å skjelve i buksene av. For meg som har tatt høyde for at jeg skal kunne bo gjennom en krise blir jeg litt sånn "ja ja, men da venter jeg bare i denne fult beboelige boligen til smellen er over".

I Norge har man lært av tidligere kriser og krakk - en av virkemidlene er boliglånsforskriften som sier noe om maks belåning og egenkapitalkrav. I tillegg er det andre virkemidler som kan settes inn for å bremse effekten av slike svingninger.

Jeg tror selv ikke på et krakk nå - jeg tror at økonomi i hele verden vil få et oppsving etter covid - slik det pleier etter større samfunnskriser.

Dette!

Virker som folk bare evner å se en uke frem i tid. Om krakket kommer, sitt på boligen og kos deg med den. Om ikke lang tid vil prisene stige igjen og verdien på huset vil stabilisere seg. Denne syklusen har eksistert siden mennesket startet banker.

"Eksperter" kappet jo om å spå norge konkurs da pandemien kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg trodde også dette, helt til en kollega byttet bank grunnet de ikke fikk mer enn 5 g årsinntekt i den banken de hadde, de fikk plutselig låne 5 g årsinntekt + noen mill ekstra etter bankbytte

Anonymkode: f7cd1...c8a

Tror ikke et sekund på dette. 

Anonymkode: 33abc...7ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper ikke det blir boligkrakk nå, har akkurat kjøpt min første leilighet. Dumt viss jeg egentlig bare kunne vente litt til så ble det billigerefor meg. Men men.. har bare lån på ca 2,3x årslønn så om renta stiger til 16-17% vil jeg fremdeles greie meg fint 😊

Anonymkode: bae15...260

Gratulerer! 💐

Anonymkode: 9da52...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier det igjen, å sammenligne med 80-tallet er ikke relevant med dagens situasjon. Hele grunnen til at vi har de kravene til belåning i dag er fordi de har lært av 80 og 90-tallet. I dag må du ha minst 15% egenkapital, får ikke belåning på mer enn 5x samlet inntekt og de stresstester økonomien med opp til 5% høyere rente når de gir ut lånene. På 80- og 90-tallet hadde vi ingen av disse kravene, folk fikk låne det de ønsket og satte seg selv i situasjoner de ikke kunne håndtere. Dette er en av hovedgrunnene til at det gikk som det gikk, og ingen av disse faktorene er relevante i dag.

Anonymkode: 33abc...7ad

Hvis jeg ikke husker feil fikk man også låne på forventet prisstigning. Altså: man kjøpte en rønne, og så fikk man låne 120 % fordi man jo kom til å pusse opp og så steg verdien. 

Så var det en annen faktor som var spesielt og det var den såkalte dot.com boblen - kunstig oppblåste verdier i selskaper som ikke hadde noen verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke et sekund på dette. 

Anonymkode: 33abc...7ad

Mulig du ikke gjør det, men dnb og andre store banker har sine retningslinjer når det gjelder dette, i mindre lokal banker er det mye lettere å få trumfe igjennom et større lån, jeg klarte selv å få over 4 g årsinntekt, dvs 1,3 mill uten sikkerhet, men normalt skulle jeg fått max 850 000 kr, dette var tidlig på 2000 tallet og enebolig til en mill

Anonymkode: f7cd1...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratulerer! 💐

Anonymkode: 9da52...d09

Takker 🤗

Anonymkode: bae15...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HarryDotter skrev (8 timer siden):

Dette!

Virker som folk bare evner å se en uke frem i tid. Om krakket kommer, sitt på boligen og kos deg med den. Om ikke lang tid vil prisene stige igjen og verdien på huset vil stabilisere seg. Denne syklusen har eksistert siden mennesket startet banker.

"Eksperter" kappet jo om å spå norge konkurs da pandemien kom. 

Det er dette jeg husker best fra krakket på 80-tallet, da jeg selv var tidlig i tenårene. Alle de skilte voksne som hadde valget mellom å bli boende med eksen sin, eller skaffe seg solid gjeld.

Anonymkode: 2f9ef...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

På 80 og 90-tallet var det hverken krav til egenkapital og det var heller ingen ordning for hvor mye lån man kunne ta opp. Folk kunne belåne langt mer enn betjeningsevnen tilsa, og da helt uten å spytte inn noe selv. Det kan heller ikke sammenlignes med dagens situasjon.

 

 

Anonymkode: 33abc...7ad

Det stemmer faktisk ikke helt.

Det fantes ikke en boliglånsforskrift, men da vi kjøpte på 90-tallet var den uskrevne regelen 10 % egenkapital, og lån 2,5 ganger årsinntekt.  (Vi måtte faktisk signere på en "frarådelseserklæring" fra banken da vi lånte 3 ganger årsinntekt i stedet for den anbefalte grensen på 2,5)


De samme uskrevne reglene eksisterte forøvrig også på 70-tallet da mine foreldre bygget sitt husbankhus.

Anonymkode: 916d5...557

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 13.06):

Tror mange bør være engstelige om de har lånt maks, eller ikke sikret seg ellers ved f.eks uføreforsikring, ulykkesforsikring osv. Tenk om man mister jobben eller blir langtidssyk? Tror mange ikke regner på om de har råd til å beholde huset om en plutselig bare har 66% igjen av inntekten. 

Ja det er her mange går på en smell økonomisk. Vi har et vennepar som var i fulltidsjobber, godt trente og ved god helse. Så røk helsen på begge med 2 års mellomrom. De satt plutselig i en knipe de ikke hadde sett for seg. Ingen buffer oppspart. De siste årene før helsen røk brukte de mye mer penger enn vi på ferie, dyrt interiør og dyr teknologi, så jeg vet de kunne prioritert annerledes og lagt opp en sparekonto. Nå sliter de stort med økonomien. 

Råder alle som har tatt opp maks boliglån til å ha en god buffer. 

Anonymkode: 45f89...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 11.13):

Og hva tenker dere om hans tanker om at boligsmellen blir verre enn noensinne?

Gitt han henviser til finans utfordringer som kun rammet Norge indirekte, legger jeg til grunn at han sikter til mekanismer som er mindre relevant i Norge.

Boligmarkedet er unikt regulert og følger egne regler, noe som overrasker svært mange utenlandske økonomer og også en del Norske av en eller annen grunn.

jeg er ikke fremmed for krise: bolig i Norge er en konstruert boble, der man prøver regulere inn verdier, og ut verdiskapning, det er ikke usannsynlig at det smeller.

Men blir det varslet av noen, snakker vi en ung uerfaren økonom som peker på at keiseren ikke har på seg klær, og en velgermasse som har besluttet noe som virket som en SÅ god ide…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 8.31):

Det stemmer faktisk ikke helt.

Det fantes ikke en boliglånsforskrift, men da vi kjøpte på 90-tallet var den uskrevne regelen 10 % egenkapital, og lån 2,5 ganger årsinntekt.  (Vi måtte faktisk signere på en "frarådelseserklæring" fra banken da vi lånte 3 ganger årsinntekt i stedet for den anbefalte grensen på 2,5)


De samme uskrevne reglene eksisterte forøvrig også på 70-tallet da mine foreldre bygget sitt husbankhus.

Anonymkode: 916d5...557

Husbanken var ganske løssluppen tidligere, på et byggefelt her i nærheten ble det satt opp "rimelige" boliger på tidlig 90 tall, ca 20 av de 30 gikk etterhvert på tvangssalg, dette var boliger til 500.000 de gikk på tvangssalg for 300-350.000 kr

Anonymkode: f7cd1...c8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 8.31):

Det stemmer faktisk ikke helt.

Det fantes ikke en boliglånsforskrift, men da vi kjøpte på 90-tallet var den uskrevne regelen 10 % egenkapital, og lån 2,5 ganger årsinntekt.  (Vi måtte faktisk signere på en "frarådelseserklæring" fra banken da vi lånte 3 ganger årsinntekt i stedet for den anbefalte grensen på 2,5)


De samme uskrevne reglene eksisterte forøvrig også på 70-tallet da mine foreldre bygget sitt husbankhus.

Anonymkode: 916d5...557

Jo, på 80-tallet var det så og si bare å få kunden til å signere på at banken fraskrev seg ansvar også var det bare å låne i veg. Det spiller ingen rolle at grensa var på sånn og sånn når man selv bestemte om man ville forholde seg til det og boligene ikke var verdt  mye. Hele poenget var jo at folk ikke klarte å betjene lån og heller ikke fikk solgt boligene. Og når de fikk solgt gikk de gjerne under belåning slik at folk satt igjen med gjeld uten verdier.

 

Heldigvis er det ikke like løssluppent i dag.

Anonymkode: 33abc...7ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 16.34):

Under finanskrisen knakk prisene i København uten at den danske regjeringen gjorde noe. Skal man beskatte folk slik at milliardtapene skal holdes kunstig oppe? Selv det ville ikke vært nok. 

København kollapset fordi boligmarkedet var mettet like før krisen oppstod og ikke fordi regjeringen gjorde for lite. De kalkulerte helt feil og bygget for mange boliger, noe som gikk brutalt ut over etterspørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke urolig, kjøpt meg rekkehus til 2.8 30 min fra oslo med bil i et landelig område der det skal komme mange nye boliger og bedre veier. Der kan jeg pusse opp og lage et soverom til om jeg vil.

Det blir kanskje ikke kjempevekst i pris på den, men jeg har gjort et godt valg. kommer bare til å ha lån på 2.4 alene. Det betaler jeg ned og tipper boligen vil til slutt stige til 4 mill i verdi, om 15 år.

Anonymkode: b5183...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk økonomi og boligmarked står knallsterkt i årene fremover fordi olje og gass kommer til å gjøre oss styrtrike, vi har en lovende lønnsvekst, fortsatt bra etterspørsel på boliger og en sentralbank som allerede nå ligger godt i forkant ved å dempe den kollapsen som kan komme fra både Øst (Evergrande) og Vest (inflasjon).

Det at vi allerede er i gang med å heve renten er et veldig godt signal og gjør oss rustet til en korreksjon selv om det kan kollapse andre steder. Vi har en sterk krone i vente som kan resultere i at vi må være forsiktige med å heve renten.

Begrepet "krakk" blir ofte missbrukt og foreveksles med korreksjon. Når vi ser flere tegn som kan skade økonomien så beviser det at vi forstår hva som er i ferd med å skje slik at vi kan forberede oss mot en korreksjon. 

Krakk= lyn fra klar himmel. Det er når det dukker opp flere elementer som vi ikke klarte å forutse, men i dag har vi mye større kompetanse til å regulere de katastrofene som kan komme.

Endret av klondrik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/16/2021 at 3:32 PM, AnonymBruker said:

Håper ikke det blir boligkrakk nå, har akkurat kjøpt min første leilighet. Dumt viss jeg egentlig bare kunne vente litt til så ble det billigerefor meg. Men men.. har bare lån på ca 2,3x årslønn så om renta stiger til 16-17% vil jeg fremdeles greie meg fint 😊

Anonymkode: bae15...260

Dersom det blir boligkrakk kommer folk til å tviholde på boligene sine. Ikke lett å finne noe da.

Anonymkode: b1ece...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...