Gå til innhold

Pappan forventer å få med seg barnet, som gjør at jeg ender opp som helgemamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

50/50 og delt bosted, far flytter 1 hel time unna for sin egen del. Han forventer at jeg skal være helgemamma. 

Det blir nok sak nå.

Noen som har råd til meg? 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

50/50 og delt bosted, far flytter 1 hel time unna for sin egen del. Han forventer at jeg skal være helgemamma. 

Det blir nok sak nå.

Noen som har råd til meg? 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

Det er vel den som flytter som står i fare for å miste tid med barna?

Med mindre han har en god sak, fordi barnet blir sterkt mobbet på nåværende skole f.eks.

Anonymkode: 36f37...1b7

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også noe med hvor barnet er stabilt. Har far fast bolig, fast jobb og er stabilt liv, mens du navner og leier har far større sjans.

Anonymkode: de6dd...8f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er vel den som flytter som står i fare for å miste tid med barna?

Med mindre han har en god sak, fordi barnet blir sterkt mobbet på nåværende skole f.eks.

Anonymkode: 36f37...1b7

Det er iallefall slik loven er ment å virke. Pust med magen ts. Be om mekling og vær tydelig på at du ikke går med på helgesamvær. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er vel den som flytter som står i fare for å miste tid med barna?

Med mindre han har en god sak, fordi barnet blir sterkt mobbet på nåværende skole f.eks.

Anonymkode: 36f37...1b7

Barnet går I bhg som ikke sogner til noen skole, altså barna som går der blir spredt utover flere av byens skoler. Dette brukes som argument, med at barna mest sannsynlig ikke kommer til å gå i skole med venner uansett. 

Far flytter lengre unna sitt arbeidssted, men til egen familie som vil stille opp. Far mente at han ikke hadde sjans til å kjøpe bolig her, helt til jeg så på nett at han har kjøpt bolig som er dyrere enn de er her. Så det argumentet faller fra. 

Jeg ble nektet å flytte for noen år siden og ble boende fordi far ble sint. Det tok fra meg muligheten til å eie noe eget. Jeg bor sentralt og leier dyrt, dette sier far nå at er negativt. Hans bolig som han eier er tryggere enn for meg som leier. 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har også noe med hvor barnet er stabilt. Har far fast bolig, fast jobb og er stabilt liv, mens du navner og leier har far større sjans.

Anonymkode: de6dd...8f5

Jeg leier hos familie, har fast jobb, stabil inntekt, ingen stønader, ok bil og familie i området. 

Far vil da eie bolig, har kun bil via jobben sin, stabil inntekt og bo nær sin familie. 

Begge har nye partnere, kun jeg som har fått et barn til. 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg leier hos familie, har fast jobb, stabil inntekt, ingen stønader, ok bil og familie i området. 

Far vil da eie bolig, har kun bil via jobben sin, stabil inntekt og bo nær sin familie. 

Begge har nye partnere, kun jeg som har fått et barn til. 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

Siden det er han som flytter vekk, kan du nok ta det helt med ro. Hold en fin linje. Ofte er det den som viser best samarbeidsevne som ender opp med mest samvær. Siden det er ønskelig å beholde god kontakt med begge foreldre.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke være automatikk i at mor får hovedomsorgen. I mange tilfeller egner far seg mye bedre. 

Anonymkode: ee4eb...a11

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS skrev (7 minutter siden):

Siden det er han som flytter vekk, kan du nok ta det helt med ro. Hold en fin linje. Ofte er det den som viser best samarbeidsevne som ender opp med mest samvær. Siden det er ønskelig å beholde god kontakt med begge foreldre.

Da jeg snakket om å flytte vekk (kortere avstand enn hva han gjør) så var jeg åpen for å ta meg av all kjøringen for at far ikke skulle miste samvær. Jeg var åpen for å møtes på halvveien, at han har ekstra helger, ferier, etc. Dette var han helt i mot. Så når han flytter nå så mener han bestemt at jeg kun får annen hver helg. Han skjønner at jeg syns det er trist, men gjør ingenting for å ordne en løsning. 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det bør ikke være automatikk i at mor får hovedomsorgen. I mange tilfeller egner far seg mye bedre. 

Anonymkode: ee4eb...a11

De har jo 50/50, så det naturlige om det ikke er noe galt hos noen av dem er vel å fortsette med det.

TS du får bare si til ham at du ikke ønsker å endre på samvær, at du vil ha 50/50 selv om han har flyttet. Barnet får gå på en skole midt mellom dere da så får dere kjøre hen til skolen. 

Anonymkode: ec286...270

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det bør ikke være automatikk i at mor får hovedomsorgen. I mange tilfeller egner far seg mye bedre. 

Anonymkode: ee4eb...a11

Den som nekter et samarbeid er altså best egnet i den saken her da?

Anonymkode: 7a9ba...2c2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han vil endre på samværet er det han som må starte prosessen med retten osv. 

Anonymkode: ec286...270

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har jo 50/50, så det naturlige om det ikke er noe galt hos noen av dem er vel å fortsette med det.

TS du får bare si til ham at du ikke ønsker å endre på samvær, at du vil ha 50/50 selv om han har flyttet. Barnet får gå på en skole midt mellom dere da så får dere kjøre hen til skolen. 

Anonymkode: ec286...270

Barnehagebarn* 

Så jeg skal altså få til å kjøre 1t til barnehage, levere og 1t tilbake for å dra på jobb? 1t etter jobb for å hente og 1t hjem igjen til middag. Hvordan skal det fungere egentlig? For barnet blir det 2t per dag i bil, for meg blir det 4t per dag i bil. Fordi far velger å flytte, selv om han har råd til bolig her og. 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn! Dere må til mekling og finne ut hva som er best for barnet, for her ser jeg to voksne som tar masse valg som er best for dem selv, og som låser situasjonen (flytte, nye kjærester, nye barn som låser dere fast til et sted, ellers kunne du flyttet etter). 

Hvordan ser dere egentlig for dere best mulig oppvekst for barnet deres? 

Anonymkode: ee72c...bfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnehagebarn* 

Så jeg skal altså få til å kjøre 1t til barnehage, levere og 1t tilbake for å dra på jobb? 1t etter jobb for å hente og 1t hjem igjen til middag. Hvordan skal det fungere egentlig? For barnet blir det 2t per dag i bil, for meg blir det 4t per dag i bil. Fordi far velger å flytte, selv om han har råd til bolig her og. 

Anonymkode: 7a9ba...2c2

Forstår ikke helt hvorfor du er så på tilbudssiden mot far. Barnet går i barnehage nær deg. Far kan ikke bare bestemme å bytte barnehage, til 1 time borte fra deg. Far flytter 1 time bort, og må da ta hovedbyrden av kjøring, som i å kjøre 2 timer hver dag mellom bhg og hjem.

Lar du han bytte bhg, gjør du det vanskelig for deg selv. Kom dere i megling, og ikke la far overkjøre deg. Å samarbeide er bra, men han kan ikke presse gjennom at han skal ha barnet (nesten) hele tida. Og attpåtil er det han som flytter 

God omsorgsevne handler ikke om å eie eller materielle ting. Og han vil aldri få gjennomslag pga sånne argumenter.

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke flytte barnet uten at du signerer flyttemelding når dere har delt fast bosted. Bare si nei. Ikke gi deg. 

Anonymkode: 2beff...a49

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan ta det helt me ro. Jeg har hovdeomsorgen for mitt barn, hatt det siden barnet ble født. Far har vært helgepappa (såvidt). Stilt lite opp, uforutsigbart liv, ikke stabil inntekt osv. Det var kjempevanskelig for meg å få flyttet, endte i retten. Så jeg tviler sterkt på at i deres situasjon med delt bosted, tilsynelatende like stabile liv og barnets status quo, i tilegg til nytt søsken hos deg, at far får med seg barnet med hovedomsorg. Få deg en advokat som kan sammenfatte et skriv til far, dette blir ryddigere og kan "skremme" far til å ta til vett. Lykke til.

Anonymkode: f7c2b...535

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bare finne deg i dette! Det er ikke barnets beste. Skal ungen skilles fra det yngre søskenet sitt så mye også, det er jo ikke spesielt bra. Bare si NEI. Høyt og tydelig. Si at han får dra deg til retten om han vil. Bare for guds skyld ikke la ham gjennomføre mot din vilje. Blir han sint? Så får han bare bli det.

Anonymkode: 34060...3f8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...