Gå til innhold

Få bort fett fra boller og annet på kjøkkenet.

Gjest TheCatLady

Anbefalte innlegg

Gjest TheCatLady

Jeg har ikke oppvaskmaskin og må vaske opp for hånd, men på litermål, boller og diverse så legger det seg et fettlag som ikke går bort med vanlig oppvaskmiddel. Har prøvd å vaske det flere ganger og det hjelper litt, men fortsatt er det fett igjen. Prøver å bruke så varmt vann som mulig. 

Lurer på om noen har har noen tips til å få det helt bort? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen  dråper salmiakk eller sitronsaft tar det. 

Anonymkode: 2989e...8c7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen  dråper salmiakk eller sitronsaft tar det. 

Tusen takk. Da skal jeg prøve det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Kjøp pulver til oppvaskmaskin og la tingene stå i det med varmt vann😊

Anonymkode: f6c34...172

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bruker svamp. Vaskekost tar ikke den fetthinnen. 

Anonymkode: 0dfa5...114

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvilket oppvaskmiddel bruker du? 

Vi bruker zalo og har aldri noe problem med å få vasket bort fett. 

Anonymkode: 1d0fb...4c9

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skyll i kaldt vann før du vasker i varmt såpevann. 

Anonymkode: 0dfcf...499

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvilket oppvaskmiddel bruker du? 

Vi bruker zalo og har aldri noe problem med å få vasket bort fett. 

Anonymkode: 1d0fb...4c9

Det lurer jeg også på. Zalo og varmtvann tar, etter min erfaring, alt "normalt" fett som opptrer på et kjøkken. 

Anonymkode: f2650...d35

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Men plastbakeboller og lignende har jo sånt fettlag når de kommer ut av maskinen også. Derfor bruker jeg helst glass eller metall. 

Anonymkode: 0f1e4...efb

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest TheCatLady

Hm, kanskje det kan være oppvaskmiddelet da. Nå bruker jeg den fra Klar, men mulig jeg må gå tilbake til den gode gamle Zaloen da. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men plastbakeboller og lignende har jo sånt fettlag når de kommer ut av maskinen også. Derfor bruker jeg helst glass eller metall. 

Jeg synes maskin tok alt sånt dritt mye bedre. 

Dessverre har jeg flere ting som er i plast, som litermål osv, men prøver å unngå plast så langt jeg kan siden jeg egentlig misliker å bruke det til matlaging. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Million

Som en annen er inne på her, så kan du kjøpe oppvaskpulver for maskin (selv om du ikke har maskin), og fylle en slik fettete bolle med en spiseskje pulver og varmt vann, la det stå litt (rør rundt så pulveret løser seg opp) og så vaske. Da er fettet helt borte.

Lærte et triks av en nabo for total rengjøring av grillrist en gang. Han tok en stor balje, la en oppvasktablett for maskin oppi, fylte varmt vann på og la risten nedi. Lot den ligge og godgjøre seg noen timer. Så tok han den opp og bare børstet over den med kost, og alt gammelt, fastbrent fett og mat bare datt av. Den ble så god og ren som ny.

Testet ut det trikset på egen grillrist og det funker som bare det. Oppvasktabletter tar alt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Million skrev (6 minutter siden):

Som en annen er inne på her, så kan du kjøpe oppvaskpulver for maskin (selv om du ikke har maskin), og fylle en slik fettete bolle med en spiseskje pulver og varmt vann, la det stå litt (rør rundt så pulveret løser seg opp) og så vaske. Da er fettet helt borte.

Lærte et triks av en nabo for total rengjøring av grillrist en gang. Han tok en stor balje, la en oppvasktablett for maskin oppi, fylte varmt vann på og la risten nedi. Lot den ligge og godgjøre seg noen timer. Så tok han den opp og bare børstet over den med kost, og alt gammelt, fastbrent fett og mat bare datt av. Den ble så god og ren som ny.

Testet ut det trikset på egen grillrist og det funker som bare det. Oppvasktabletter tar alt!

Det funker også på gamle jævlige fastbrente gryter, fant en sånn dyr flott gryte på loftet som noen hadde vanskjøttet helt forferdelig. Fikk et tips om å fylle den med kokende vann og putte en oppvaskmaskin tablett i den, og la den stå over natta. Dagen etter var gryta som ny! Fortsatt min aller beste gryte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har de? :klo: Jeg kan ikke si jeg har merket dette på annet enn plastboller og bokser som er nesten like gamle som meg, og de bør jo uansett byttes ut pga. andre krav til stoffer i plast. 

Anonymkode: f2650...d35

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...