Gå til innhold

Bra stil for voksne damer i alle aldre


Lucille

Anbefalte innlegg

Lucille skrev (1 time siden):

ser en av kjerringtrådene er dratt opp igjen, og med den det evige dilemmaet for voksne damer: Vi må ikke prøve for hardt å være ungdommelige, men vi må ikke være kjerring heller. Uansett hva vi gjør blir det feil.

Så nå ønsker jeg eksempler på voksne damer med bra stil for voksne damer. Spesielt interessert i bra stil for voksne damer som er litt godt i hold. 

Et par voksne damer jeg synes holder stilen:

c0ee00045cdfe8e2459e5c66d4816edf.jpg

 

 

Converse må da være selve definisjonen på å prøve for hardt å være ungdommelig ;) 

Anonymkode: 9e720...224

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TheCatLady skrev (18 minutter siden):

Jeg synes sånne ting kommer an på person og hva som ser stilig ut er det mange ulike meninger om. 

Jeg synes hun var fin i den og synes egentlig at det bare så ut som en vanlig kjole. 

Jeg ser egentlig sjeldent eller aldri noen som går sånn kledd at jeg reagerer nevneverdig på det. Tror folk generelt er for redd for å skille seg litt ut. 

ja, hun var kjempefin i den. Men hun er 28. Jeg ville og vært fin i den da jeg var 28. Men ikke når jeg er 50 var det jeg prøvde å si.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Converse må da være selve definisjonen på å prøve for hardt å være ungdommelig ;) 

Anonymkode: 9e720...224

er det? jeg synes hun bærer dem bra, men hun er jo en badass dame. Hva med å snu på flisa og si at converse er så gamle klassikere at et er ungdommen som hermer etter 90-åringene når de bruker dem?

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Converse må da være selve definisjonen på å prøve for hardt å være ungdommelig ;) 

Anonymkode: 9e720...224

Converse er klassiske og brukes av mennesker i mange aldre, og er overhodet ikke spesielt ungdommelige. Husk at gamlisene har gått i converse i alle år, og de færreste gidder å kvitte seg med skoene bare fordi de bikker 40! ;)

Du må gjerne komme med eksempler på passende sko for voksne damer, som verken er kjerring eller for ungdommelig.

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tarantulla skrev (39 minutter siden):

Fordelen med å bli "voksen" er at man begynner å gi blaffen i hva andre synes. Ikke alle er interesserte i å se bra ut for andre, noen ganger er komfort viktigere. Det sagt, kle deg i lårkort og med utringning om du vil det, eller i allværsjakke og "fornuftige sko". Bare vær et bra menneske. 

Men hvis jeg skal løfte frem mine stilikon så er det Helen Mirren eller Tilda Swinton. De har stil!

ja, man kan gi blaffen.

Men hvis man er litt realitetsorientert, så oppdager man etterhvert at man som middelaldrende kvinne blir usynlig, oversett og lett latterliggjort både i jobbsammenheng og i andre sammenhenger i samfunnet.

Det er man selvfølgelig fri til å gi blaffen i.

Men personlig velger jeg å forholde meg til det, uten at jeg har tenkt å bruke krefter på å forsvare deg valget, bl.a. ved å prøve å kle meg på en måte som ikke forsterker problemet. Det vil mange være uenig i, og det må de gjerne være.

Men jeg velger nå den tilnærmingen, og derfor startet jeg denne tråden, i håp om å få en god diskusjon om god stil for voksne og middelaldrende damer. Det er ikke så veldig nyttig at annenhver person sier at man er voksen nok til å gi blaffen hvis du skjønner? Når jeg har tatt den voksnes bevisste valg om å ikke gi blaffen!

Forøvrig hundre prosent enig ift Helen Mirren og Tilda Swinton. Slenger på Cate Blanchett og!

Endret av Lucille
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (50 minutter siden):

Jeg synes hun var fin i den og synes egentlig at det bare så ut som en vanlig kjole. 

Jeg synes den kjolen gjorde at hun så ut som en blanding av en dansk prest og en baby fra 1930-tallet.

Bildene du la ut likte jeg veldig godt. Unntatt det nederste.

Anonymkode: 89d0d...bab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant tråd, håper vi slipper flere avsporinger.

Jeg er i femtiårene og har for lenge siden sluttet å være så opptatt av hva andre mener om klærne mine. Samtidig leser jeg «Klær, sko og mote»-trådene her inne, og undrer meg over hvor utrolig smalt vi voksne kvinner kan kle oss i følge majoriteten her. 

Vi kan kle oss klassisk, dvs i en streng og konservativ mørkeblå/svart/mørkebrun/grå drakt, kjole eller dress, men herregud så kjedelig det er. Og det blir fryktelig fort kjerring i følge KG, særlig hvis vi ikke er slanke eller har feil hårsveis. Eller så kan vi bruke jeans, rutete skjorte og og skinnjakke skal jeg lytte til denne tråden. Illustrert med ripped jeans. Hullete dongeribukser kan vi over 50 ikke bruke, i følge andre tråder. Og rutete skjorter er litt for mye Dolly Parton for meg. 

I andre tråder er det helt klart at hvis det er flagrende og fargerikt er det ikke fint. Gudrun Sjöden-klær er alltid kjerring sier KG. Hvis klærne viser hud er det ikke fint. Hvis det viser for mye av konturen av våre middelaldrende kropper er det ikke fint, men sekk er heller ikke fint. 

Converse og hettegenser har mange av oss på 50-pluss brukt siden vi var unge, men det synes noen vi ikke bør bruke mer, for det er krampaktig. Hvorfor blir det plutselig krampaktig ved en viss alder? Hvorfor er det ikke ungdommen som stjeler våre sko som er krampaktige? 

I andre tråder ser jeg at vi på 50 pluss ikke får ha på oss pasteller eller paljetter, vi får ikke følge moten for da er vi desperate, men heller ikke kle oss i moten fra da vi var unge (f.eks skinny jeans eller tunika pluss tights) for det er bare patetisk. 
 

Så kom igjen, da, hva mener dere ser bra ut på oss voksne, uten at det er gjespende kjedelig eller krever en syltynn kropp?

 

Anonymkode: 2219b...13f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes den kjolen gjorde at hun så ut som en blanding av en dansk prest og en baby fra 1930-tallet.

Bildene du la ut likte jeg veldig godt. Unntatt det nederste.

Anonymkode: 89d0d...bab

Jeg har ikke lagt ut noen bilder enda, men jeg kler meg kanskje for "ungdommelig". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så kom igjen, da, hva mener dere ser bra ut på oss voksne, uten at det er gjespende kjedelig eller krever en syltynn kropp?

 

Anonymkode: 2219b...13f

nemlig, det er spørsmålet. Bra du tar opp det med den syltynne kroppen. For jeg har massevis av inspirasjonsbilder av skikkelig stilige voksne damer på pinterest, men problemet er at de er høye, slanke, kanskje litt guttaktige i kroppen, og med en skjønnhet som bare blir større med alderen.

Og slik ser jo ikke jeg ut!

jeg er litt lav, overvektig, med et utseende som passerte som "søt" eller "ganske pen" i ungdommen, men en skjønnhet har jeg aldri vært, og enda mindre nå!!

 Jeg synes det er veldig vanskelig å se klassisk og elegant ut, uten å vippe over i kjedelig og tantete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (1 time siden):

Her er noen gode tips, kanskje mest for damer over 50 eller 60. Fikk ikke til å legge inn bilder, det ble bare linker så jeg linker heller til selve siden: https://thephotostudio.com.au/all/wardrobe-styling/11-styling-tips-for-older-women/

Disse synes jeg også var kule. Ikke alt jeg ville ha kledd, men damene ser bra ut:

Saffron_Road_May_Insta-8576_large.jpg?v=

SRMAY21-199870copy_2000x.jpg?v=162579459

3ff836ee932000e9add084904410b215.jpg

 

cabi-clothing-blog-1-3-1024x1536.jpg


Og hvis man lever og er høvelig frisk som 100-åring synes jeg Iris Apfel er tidenes ikon! ❤️

a11302c8-2d45-4ad7-affe-f59e74d231ac?fit

Masse fint, mange flotte tips i linken!

Dama nederst her, er hun virkelig 100? Fantastisk…!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Masse fint, mange flotte tips i linken!

Dama nederst her, er hun virkelig 100? Fantastisk…!

Iris Apfel er et ikon, og en inspirasjon, men ikke et spesielt praktisk eksempel for hverdagsantrekk i kommune-Norge!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tarantulla
Lucille skrev (4 minutter siden):

Iris Apfel er et ikon, og en inspirasjon, men ikke et spesielt praktisk eksempel for hverdagsantrekk i kommune-Norge!

Why not? Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at det noen ganger lønner seg å kle seg etter hvordan man ønsker å oppfattes, dvs. ganske konservativt og A4 i de fleste sammenheng (uten at det nødvendigvis er feil). Men er det noe som er herligere enn fargerike mennesker som kun følger sin egen stil? Vi trenger strengt tatt flere sånne. Mote har en tendens til å bli veldig firkantet. 

(Jeg er overhodet ikke fargerik selv, jeg kjører en deilig og stilløs miks av grunge, skapgoth og uteligger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 40-årene og kler meg etter humør. Noen dager går jeg i kjole (f.eks. en av de mye omtalte kjerringkjolene fra Ko:Ko Norway), noen dager i jeans og genser og noen dager i en litt pyntet topp og et pent skjørt. Og i desember er jeg så barnslig at jeg kjører full julegenser-bonanza! :ler: Jeg har enda ikke til dags dato opplevd å følt meg verken usynlig/oversett eller latterliggjort. Tvert imot får jeg mange fine komplimenter fra både andre voksne og fra barn og unge. Selvfølgelig får jeg ikke komplimenter hver dag og til et hvert antrekk, men det forventer jeg da heller ikke.

Akkurat nå har jeg kjøpt denne skjortekjolen, og gleder meg til å gå i den på jobb :)

19180770-lAWPlyLk.jpg

 

Lucille skrev (2 minutter siden):

Iris Apfel er et ikon, og en inspirasjon, men ikke et spesielt praktisk eksempel for hverdagsantrekk i kommune-Norge!

Inspirasjon er inspirasjon; ikke noe man trenger å kopiere til punkt og prikke. Stilen hennes kan brukes i kommune-Norge også, bare man tilpasser litt etter vær og føre :) Farger og uhøytidelig stil er det altfor lite av i Norge, synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse syns jeg var fine. 
Ser du nevner klær for mer formfulle, så kanskje ikke gode eksempler her. 

45AA3089-7A1A-47CD-9BD5-FAF3459C1C77.jpeg

008FE792-7339-473A-A14D-3E6DF369A8B6.jpeg

579B0A2F-DA99-4C47-A233-6A66A38FC071.jpeg

913D7174-C7D3-489C-B04D-1888581AF371.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (20 minutter siden):

Iris Apfel er et ikon, og en inspirasjon, men ikke et spesielt praktisk eksempel for hverdagsantrekk i kommune-Norge!

Tror kommune-Norge kunne trengt litt mer av den stilen der…!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (8 minutter siden):

Tror kommune-Norge kunne trengt litt mer av den stilen der…!

haha, ja, det er sant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Athena79 skrev (3 timer siden):

Det der er ikke damer i 40 årene :fnise:

Ja, det var godt ts endret hovedinnlegget. Beklager avsporingen. Men jeg er enda ikke 40, men 32, men årene fyker avgårde. Måtte løpe i speilet å se om jeg hadde blitt så gammel som på bildene der, og studere ansiktet mitt. 

Det er ingenting galt med disse damene i hi, men de er da mye, mye eldre enn 40 år. Så dette ble nok lagt merke til 😅

Jeg synes folk kan kle seg som de vil jeg. Bare tull det der om at "slik og slik" kan du ikke gå. Merkelig fenomen. 

Anonymkode: 5ddb0...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (45 minutter siden):

Jeg er i 40-årene og kler meg etter humør. Noen dager går jeg i kjole (f.eks. en av de mye omtalte kjerringkjolene fra Ko:Ko Norway), noen dager i jeans og genser og noen dager i en litt pyntet topp og et pent skjørt. Og i desember er jeg så barnslig at jeg kjører full julegenser-bonanza! :ler: Jeg har enda ikke til dags dato opplevd å følt meg verken usynlig/oversett eller latterliggjort. Tvert imot får jeg mange fine komplimenter fra både andre voksne og fra barn og unge. Selvfølgelig får jeg ikke komplimenter hver dag og til et hvert antrekk, men det forventer jeg da heller ikke.

Akkurat nå har jeg kjøpt denne skjortekjolen, og gleder meg til å gå i den på jobb :)

19180770-lAWPlyLk.jpg

 

Inspirasjon er inspirasjon; ikke noe man trenger å kopiere til punkt og prikke. Stilen hennes kan brukes i kommune-Norge også, bare man tilpasser litt etter vær og føre :) Farger og uhøytidelig stil er det altfor lite av i Norge, synes jeg.

At du personlig ikke har opplevd den middelaldrende kvinnes usynlighet, betyr ikke at den ikke er et fenomen, som er beskrevet av mange på ulike livsområder: 

https://speilvendt.no/middelaldrende-kvinner/

https://www.dagbladet.no/magasinet/derfor-blir-godt-voksne-kvinner-seksuelt-usynlige/69343316

https://forskning.no/samfunnsokonomi-arbeid/middelaldrende-og-eldre-velges-bort-av-arbeidsgivere/337931

https://www.morgenbladet.no/ideer/2017/09/22/en-bruksanvisning-til-alderdommen/

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser utrolig mange velkledde kvinner på femti pluss (for å ta et anslag). Derfor blir disse "gamle kjerringer kan ikke gå med X og Y" litt urealistiske for min del. Voksne kvinner har kjøpekraft, har funnet ut hvilket snitt, farger og materialer som er fint i kombinasjon og som de kler. Og de jeg ser, virker overhodet ikke som typen til å ville gå med et polyesterhelvete som knapt dekker bh-en, som folk på KG så gjerne vil fortelle at de må droppe. Mange har samlet opp pene, klassiske smykker, plagg, sko og vesker over tid, og fremstår derfor veldig gjennomførte i sine antrekk. 

La oss for eksempel si at jeg er på konferanse, så er det grovt sett plagg, vesker, sko tilhørende kvinner på 50+ jeg legger merke til som fine. Det er disse jeg syns har en kul stil, ikke nødvendigvis de på 28. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (21 minutter siden):

Jeg ser utrolig mange velkledde kvinner på femti pluss (for å ta et anslag). Derfor blir disse "gamle kjerringer kan ikke gå med X og Y" litt urealistiske for min del. Voksne kvinner har kjøpekraft, har funnet ut hvilket snitt, farger og materialer som er fint i kombinasjon og som de kler. Og de jeg ser, virker overhodet ikke som typen til å ville gå med et polyesterhelvete som knapt dekker bh-en, som folk på KG så gjerne vil fortelle at de må droppe. Mange har samlet opp pene, klassiske smykker, plagg, sko og vesker over tid, og fremstår derfor veldig gjennomførte i sine antrekk. 

La oss for eksempel si at jeg er på konferanse, så er det grovt sett plagg, vesker, sko tilhørende kvinner på 50+ jeg legger merke til som fine. Det er disse jeg syns har en kul stil, ikke nødvendigvis de på 28. 

ja, det er jeg enig i. Jeg synes jo stilen til en voksen kvinne med fine ting i god kvalitet er mye mer interessant enn den fantasiløse stilen mange 28-åringer har. Jeg har ofte tenkt at jeg skulle ønske jeg hadde den stilen, og de tingene, jeg har nå, den gangen jeg var ung og slank!!! men som så mange andre kastet jeg bort ungdommen på å kle meg litt for voksent, og litt for beige...

eksempel - jeg synes Accidental Icon (hun med converse i HI) setter sammen langt mer interessante antrekk  med jeans enn alle de vesentlig yngre damene som har vært vist i andre innlegg i tråden:

56a02cce829285a67dadeba19dfba204.jpg

3f1f6062f7e0b63cc7742817aa344031.jpg

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...