Gå til innhold

Dere som ikke er kristne men som bor i bibelbeltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, flertallet av befolkningen på Sørlandet er jo ikke kristne.. litt høyere prosent enn ellers i landet. Gjetter 35%. Lavere blant yngre, høyere blant eldre.

Nasjonalt så er andelen som tror på en gud under 30%, i følge undersøkelser. 3-4% er muslimer, så andel kristne nasjonalt er nærmere 25%.

Anonymkode: c805e...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner heller ikke hvorfor man må si til alle at man er kristen eller ateist heller, er ikke det en privatsak? Er det ikke bare å gå i kirka eller la være og finne på noe annet isteden? 

Anonymkode: 1636e...f77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nå må du holde tungen rett i munnen. Er ikke mye kristne miljøer igjen i Vestland, og indremisjonens storhetstid er over for lengst. Det er en grunn til at bibelbeltet er Agderfylkene og Rogaland. 

Anonymkode: 5f489...d18

I Bergen og omegn har man noen riiiiimelig søkte konservative og helkokko miljøer.

Som for eksempel den derre crazy TVkanalen. 

Kjenner og andre som gikk fra å være pinsevenn til å bli helt ekstremreligiøs og fanatiske i menigheter i Bergen/omegn. 

Anonymkode: 93e4c...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner heller ikke hvorfor man må si til alle at man er kristen eller ateist heller, er ikke det en privatsak? Er det ikke bare å gå i kirka eller la være og finne på noe annet isteden? 

Anonymkode: 1636e...f77

Man må ikke si noe, men det blir jo lagt merke til om man aldri går på bedehus eller i kirka.

Anonymkode: d9b8a...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må ikke si noe, men det blir jo lagt merke til om man aldri går på bedehus eller i kirka.

Anonymkode: d9b8a...a58

Og hva så isåfall? Jeg har ikke vært i kirka på lenge, ingen har sagt noe på det. Og ja, jeg bor på Sørlandet. 

Anonymkode: 1636e...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man merker særlig til det med mindre man oppsøker det selv?

Anonymkode: 185ed...391

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man må ikke si noe, men det blir jo lagt merke til om man aldri går på bedehus eller i kirka.

Anonymkode: d9b8a...a58

Hvem er det som legger merke til slikt?  Jeg aner ikke om folk rundt her går i kirke eller bedehus.  Jeg hadde en gammel tante som likte å gå i kirken på søndager.  Ellers er det vel konfirmantene som har plikt til å møte opp noen ganger?

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Teknisk sett er jo Mandal i Lyngdal kommune så vet ikke om Lyngdal er noe bedre. Vet bare at det er mye voldskultur i Mandal. 

Anonymkode: 64a1b...d69

Eh, nei? Mandal er innlemmet i Lindesnes kommune. Jeg er født og oppvokst her. Merker ingenting til bibelbeltet. Kjenner flere som går på pub en i kirka. Og her er alle slags livssyn, og ingen bryr seg om hva man tror på eller hvem man ligger med. Men det kommer vel ann på hvilke grupper du oppsøker. 

Anonymkode: 70263...cf4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flyt til Mandal eller noe sånn, litt større tettsted. For da er folk delt, noen er veldig kristne, og andre er åpne ateister (sikker fordi foreldrene var veldig kristne), så null problem for ikke troende å bo der.

Anonymkode: 32e04...8b6

Her driter vi i andre folk. Passer på oss sjølv. Ts blir sikkert ikke lagt merke til engang. Hvorfor skulle noen gidde å bry seg. Er kristen ja. Min familie også. Men det har ingen andre noe med. 

Anonymkode: 2fae9...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her driter vi i andre folk. Passer på oss sjølv. Ts blir sikkert ikke lagt merke til engang. Hvorfor skulle noen gidde å bry seg. Er kristen ja. Min familie også. Men det har ingen andre noe med. 

Anonymkode: 2fae9...f4b

Ikke lagt merke til? Betyr det at det er umulig å få seg venner i Mandal?

Anonymkode: d9b8a...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke lagt merke til? Betyr det at det er umulig å få seg venner i Mandal?

Anonymkode: d9b8a...a58

Jeg har hørt tilflyttere si at det ikke er så lett. Men det kommer sikkert an på mye, både hvem man er, hvilke interessert man har, hvor man jobber, osv

Anonymkode: 1636e...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke lagt merke til? Betyr det at det er umulig å få seg venner i Mandal?

Anonymkode: d9b8a...a58

Det er vanskelig for innflyttere i Mandal, ja.

Anonymkode: d0ee4...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utstøtt er vel å overdrive. De vil gjerne inkludere meg og invitere meg med på aktivitetene sine. Jeg har blitt invitert til å bli med i kirkekor, babysang i kirka, strikkekveld, yoga, fjellandakt, keramikkurs, helgetur til Danmark og diverse andre ting. Det samme med barna, de blir invitert på speider, kor, overnatting i kirka, vaffelkveld, lego-kveld, telttur osv. 

Problemet er at alt foregår i kirkens regi. Oftest i kirkens lokaler (aktivitetsrom e.l.) Alt har innlagt andakt, bønn, salmesang e.l. Det bærer preg av misjonering og rekruttering. Og det vil jeg ikke.

Anonymkode: de92e...39f

Hva er det jeg leser? Yoga?? Det er jo fandens verk! PFØY!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor ikke helt i sør, men "sør i landet" og har hatt tre forskjellige venner som hver på sitt vis har blitt "blikket" kraftig som outsidere og verbalmobbet av voksne (og bestemødregenerasjonen) kristne damer og småungene tok etter dem. Kastet faktisk stein, egg i postkasse og ropte styggord. Alle tre venninner valgte å flytte etter hvert. Det ble for spesielt å bo i byggefelt hvor alle skulle være like.

Det har gått mange år og nå er det visst min tur. Kristne gamle damer i gjengene sine er tydeligvis noen skikkelig angstfylte møkkaspredere når det kommer til det å så tvil om folk de ikke liker. Jeg er ikke med i menigheten, kvinneforeningene, eller er en av medlemmene i den lokale damegjengen (som har en soleklar leder) og dermed er jeg suspekt. Jeg går heller ikke med deres type "pene dameklær", har ikke bingofrisyre som dem og de tåler ikke "annerledesheten".  Jeg kjenner det på humøret og det er ikke trivsel her lengre. Sånne finnes jo over alt, men de hyggelige er det heldigvis flere av. En må kjempe sine kamper når de dukker opp. Jeg skal fortsette å bo her, for det er mitt hjem. Basta! :jolie: 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det er så trist når folk ikke kan være i fred med sitt og at noen skal blande seg inn i hvordan man lever.  Jeg får fred og har det ok her jeg bor, men hadde vært litt usikker på å flytte. Man vet jo aldri med et nytt nabolag. Noen kan fort bli for intense. Jeg tror det enkleste kan være å flytte inn i et nytt boligfelt når man er forholdsvis ung og har barn. Da er jo alle nye samtidig.

Jeg er veldig forsiktig med hvem jeg inviterer, for jeg vil ikke ha noen rennende.  Det var noen som prøvde på det for noen år siden. Jeg liker best å treffe folk på kafé, pub eller noe, etter avtale, men jeg er litt sær og det er jeg klar over.

Ellers er jeg selv i bestemoralderen, men aldri lært å bli «damete» verken i tøyet eller bustefrisyren. Er ikke typen til det, for jeg må ha hendene i jorda og ordne og fikse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (21 timer siden):

Kom til trøndelag isteden..her tror vi på fri sex og korte samboerforhold..🙈...det eneste trossamfunnet med litt oppslutning er stjernestøvets søskenbarn..🙄😬😂

 

Gammelkarskens venner har vel og en grei oppslutning der oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjetil E skrev (23 minutter siden):

Gammelkarskens venner har vel og en grei oppslutning der oppe.

🙈😂...Absolutt..!.men er ikke sikker på om det er et trossamfunn .?.🙄

Endret av ABM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innflytter fra Oslo. Bodd 7 år i Arendal og Grimstad nå og merket ikke noe til det i byene. Men i bygdene merker man det godt! Feks i Birkeland og slike steder. Jeg bannet en gang jeg slo kneet mitt og alle stoppet og og stirret forskrekket på meg. Mye pastorer og frikirker. Veldig mange forsamlingshus til forskjellige menigheter.. alle hørte til i en eller annen av de 🤷‍♀️ Men byene er bra. Der merker man det ikke noe særlig. 

Anonymkode: ad1b1...e55

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke lagt merke til? Betyr det at det er umulig å få seg venner i Mandal?

Anonymkode: d9b8a...a58

Er fra Mandal, har bodd i Kristiansand, Oslo og for øvrig mange storbyer i Norge og Europa. Flytter ALDRI tilbake til Mandal.
Om du har barn er Mandal stedet, men om ikke, anbefaler jeg deg å holde deg langt vekk. Byen er død. Du kan gå på barer en lørdags kveld uten å treffe folk- bortsett fra et par harrye steder der folk med skrumplever treffes.
Finnes ikke noe universitet der eller arbeidsplasser som trekker folk med intelekt. Veldig trauste samtaler og mye sladder. I Kristiansand er det bedre på disse måter. Det er mer mangfold.
Verken i Mandal eller Kristiansand merket jeg særlig til relegion, men folk er generelt kjedelige. 
Lyngdal er det samme som Mandal, bare mer bondsk og harry

Anonymkode: d6ad8...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke opplevd noe religionspress på sørlandet akkurat, men enig i at sørlendinger er vanskelig å komme inn på. De er veldig hyggelig, men utover det er det veldig vanskelig å bli kjent. Etter fem år i Kristiansand har jeg fortsatt ingen sørlendinger i min omgangskrets. Jeg flyttet derfra, men hørte fra de som ble igjen at det var kjempevanskelig i arbeid, og de flyttet også etterhvert. 

Har ei venninne som ble boende, og hun merker mye til dette med religion nå som hun har barn. Ikke minst merker hun mye kritikk fordi hun er karrierefokusert. 

Anonymkode: fdaad...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...