Gå til innhold

Dere som ikke er kristne men som bor i bibelbeltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herlighet 😅 Nei.

Om man flytter til en av byene merker man at kulturen henger igjen, og at det er flere troende enn i for eksempel Oslo.

Men man må nok mot Rogaland og Vestlandet i småbygder for å finne konservative miljø i større grad.

Dog er bydeler som Flekkerøya og Gimlekollen mer preget enn andre. 

Anonymkode: 93e4c...4fa

Nå må du holde tungen rett i munnen. Er ikke mye kristne miljøer igjen i Vestland, og indremisjonens storhetstid er over for lengst. Det er en grunn til at bibelbeltet er Agderfylkene og Rogaland. 

Anonymkode: 5f489...d18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det slik? 

Anonymkode: d9b8a...a58

Aner ikke. Om du spør sørlendingene vil de snakke deg etter munnen, umulig å vite hva de egentlig mener. Jeg er innflytter, så min gjetning er like god som din. 

Anonymkode: 798a6...f08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (49 minutter siden):

Hva skjer om man har en annen tro og flytter dit? Blir man trakkasert for og tilhøre en annen religion en kristendommen?

Omg🙄🙄

Anonymkode: 187eb...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Sørlandet og vet ikke om jeg skal ta innlegget ditt seriøst. Men uansett: Det er ikke sånn at man må være kristen for å bo på Sørlandet. Det finnes mye annet å finne på enn å gå i kirka og menigheten. Det er andre miljøer du også kan bli en del av og andre ting å finne på. Og har uteliv her også med alkoholservering også, just saying. 

Anonymkode: 1636e...f77

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i speideren i Grimstad også, den kristne, men det var egentlig lite fokus på kristendommen. En og annen gang lesing (typ 3-5min) andakt et par ganger i året bare. Flere ateister der også.

Anonymkode: 4979c...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fra Sørlandet og vet ikke om jeg skal ta innlegget ditt seriøst. Men uansett: Det er ikke sånn at man må være kristen for å bo på Sørlandet. Det finnes mye annet å finne på enn å gå i kirka og menigheten. Det er andre miljøer du også kan bli en del av og andre ting å finne på. Og har uteliv her også med alkoholservering også, just saying. 

Anonymkode: 1636e...f77

Jeg tror det er forskjell på å være innflytter og å være lokal. Er du født og oppvokst her, har man selvfølgelig et nettverk fra før. Som innflytter er det vanskelugere, spesielt som ateist.

Anonymkode: de92e...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Troyamin skrev (36 minutter siden):

Kan virke slik til tider. i bygda var det en som skilte seg. Fikk brev om at han ikke var velkommen lenger. Så da er nok ikke vi velkomne. Skilt, giftet på nytt, barn utenfor ekteskapet +++ 😅

Jeg hadde ikke taklet det. Men så har jeg gått noen runder med deres vranglære lenge nok. Det dem formidler er jo at de har låst døra at Gud selv ikke får komme inn kirke døra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er det, blir dere utstøtt? Jeg lurer siden jeg ikke er kristen men vurderer å flytte til Sørlandet. 

Bor i et bibelbelte, og er agnostiker.. Føler ofte at de forskjellige kristelige menighetene har større problemer med å godta hverandre, enn oss som ikke tilhører noe trossamfunn... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er forskjell på å være innflytter og å være lokal. Er du født og oppvokst her, har man selvfølgelig et nettverk fra før. Som innflytter er det vanskelugere, spesielt som ateist.

Anonymkode: de92e...39f

Letere fordi du har slekta og en referanse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vurderer Mandal eller Lyngdal. 

Anonymkode: d9b8a...a58

Jeg har bodd begge plasser (er fra en av plassene) og er humanetiker. Aldri vært et problem overhodet.

Anonymkode: 1e975...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingenting til bibelbeltet. Jeg har et par venner som er veldig kristne, men de klarer fint å være venner med mennesker som ikke deler livssyn. I alle fall de gode kristne mener nå jeg. Men de kristne pleier å få venner i egen kirke, krik, osv. 

Ingen problem å få venner utenom, og har aldri følt meg utstøtt. To av mine 10-12 venner er kristne liksom.

Jeg vil forøvrig ikke anbefale Mandal, der er det faktisk vanskelig å bli kjent med folk. Jeg trives mye bedre i Kristiansand, vant med innflyttere her.

Anonymkode: d0ee4...232

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Utstøtt er vel å overdrive. De vil gjerne inkludere meg og invitere meg med på aktivitetene sine. Jeg har blitt invitert til å bli med i kirkekor, babysang i kirka, strikkekveld, yoga, fjellandakt, keramikkurs, helgetur til Danmark og diverse andre ting. Det samme med barna, de blir invitert på speider, kor, overnatting i kirka, vaffelkveld, lego-kveld, telttur osv. 

Problemet er at alt foregår i kirkens regi. Oftest i kirkens lokaler (aktivitetsrom e.l.) Alt har innlagt andakt, bønn, salmesang e.l. Det bærer preg av misjonering og rekruttering. Og det vil jeg ikke. 

De bruker kirken omtrent som samfunnshus, og de har all sin sosiale omgang med andre kirkegjengere. De blir en "hard kjerne" som kjenner hverandre godt. Og da blir det vanskelig  for oss utenfor å bli kjent med noen.

Anonymkode: de92e...39f

Jeg lurer på hvor i bibelbeltet slikt skjer.  Har alltid bodd her og aldri opplevd slikt.  Jeg har ingen tro i det hele tatt.  Det er ingen som stiller meg spørsmål om noe.  Bor rett utenfor en by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kjenner meg igjen, vi bor i Vest i Kristiansand. 

Anonymkode: dcd1c...987

Samme her. Bor i Vågsbygd. 

Anonymkode: 8671c...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du absolutt må flytte til ett tettsted så ville jeg valgt Grimstad eller Lillesand.

Anonymkode: 58658...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (1 time siden):

Hva skjer om man har en annen tro og flytter dit? Blir man trakkasert for og tilhøre en annen religion en kristendommen?

Nei, jeg er til og med lesbisk og ingen trakaserer meg. Sørlendinger er alt for stille og konfliktsky til å trakasere noen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har bodd begge plasser (er fra en av plassene) og er humanetiker. Aldri vært et problem overhodet.

Anonymkode: 1e975...b95

Jeg ville ikle valgt noen av de stedene, heller Kristiansand som er en større by med flere tilbud også innen studie, jobb, samt butikker, kafeer, restauranter, etc. hvis du skal velge en av de to du nevnte, ville jeg tatt Mandal som er estetisk mye finere enn Lyngdal. Synes forøvrig mange her har en veldig snever forståelse av både Sørlandet og sørlendinger. 

Anonymkode: 1636e...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Merkelige fordommer mot oss sørlendinger.  Vi er som alle andre, kanskje litt mindre frekke.

Helt enig

Anonymkode: 1636e...f77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, flertallet av befolkningen på Sørlandet er jo ikke kristne.. litt høyere prosent enn ellers i landet. Gjetter 35%. Lavere blant yngre, høyere blant eldre.

Nasjonalt så er andelen som tror på en gud under 30%, i følge undersøkelser. 3-4% er muslimer, så andel kristne nasjonalt er nærmere 25%.

Anonymkode: c805e...1e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...