Gå til innhold

Dere som ikke er kristne men som bor i bibelbeltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tuller du??? 

Bodd i Kristiansand hele livet, har stor vennekrets, men kjenner vel kun noen over 60 som går i kirka om søndagen.

 

Anonymkode: 5874b...265

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utstøtt er vel å overdrive. De vil gjerne inkludere meg og invitere meg med på aktivitetene sine. Jeg har blitt invitert til å bli med i kirkekor, babysang i kirka, strikkekveld, yoga, fjellandakt, keramikkurs, helgetur til Danmark og diverse andre ting. Det samme med barna, de blir invitert på speider, kor, overnatting i kirka, vaffelkveld, lego-kveld, telttur osv. 

Problemet er at alt foregår i kirkens regi. Oftest i kirkens lokaler (aktivitetsrom e.l.) Alt har innlagt andakt, bønn, salmesang e.l. Det bærer preg av misjonering og rekruttering. Og det vil jeg ikke. 

De bruker kirken omtrent som samfunnshus, og de har all sin sosiale omgang med andre kirkegjengere. De blir en "hard kjerne" som kjenner hverandre godt. Og da blir det vanskelig  for oss utenfor å bli kjent med noen.

Anonymkode: de92e...39f

Hvordan er de i mot enslige mødre.og samboere. Jeg synes ikke at det er riktig å dømme andre men jeg føler meg usikker rundt religiøse grupper spesielt rundt kvinnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tuller du??? 

Bodd i Kristiansand hele livet, har stor vennekrets, men kjenner vel kun noen over 60 som går i kirka om søndagen.

 

Anonymkode: 5874b...265

Tenkte mer på småbyene. 

Anonymkode: d9b8a...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Utstøtt er vel å overdrive. De vil gjerne inkludere meg og invitere meg med på aktivitetene sine. Jeg har blitt invitert til å bli med i kirkekor, babysang i kirka, strikkekveld, yoga, fjellandakt, keramikkurs, helgetur til Danmark og diverse andre ting. Det samme med barna, de blir invitert på speider, kor, overnatting i kirka, vaffelkveld, lego-kveld, telttur osv. 

Problemet er at alt foregår i kirkens regi. Oftest i kirkens lokaler (aktivitetsrom e.l.) Alt har innlagt andakt, bønn, salmesang e.l. Det bærer preg av misjonering og rekruttering. Og det vil jeg ikke. 

De bruker kirken omtrent som samfunnshus, og de har all sin sosiale omgang med andre kirkegjengere. De blir en "hard kjerne" som kjenner hverandre godt. Og da blir det vanskelig  for oss utenfor å bli kjent med noen.

Anonymkode: de92e...39f

Kjenner meg igjen, vi bor i Vest i Kristiansand. 

Anonymkode: dcd1c...987

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (9 minutter siden):

hva er grunnen til at dere ikke er velkommen i frikirka? Har menneskene tatt kontroll over kirka og satt Gud på utsiden av kirka?

Kan virke slik til tider. i bygda var det en som skilte seg. Fikk brev om at han ikke var velkommen lenger. Så da er nok ikke vi velkomne. Skilt, giftet på nytt, barn utenfor ekteskapet +++ 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vurderer Mandal eller Lyngdal. 

Anonymkode: d9b8a...a58

Lyngdal over Mandal. Mye vold i Mandal. 

Anonymkode: 64a1b...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jmcclane skrev (23 minutter siden):

Neida, så lenge du ikke går alene ut etter klokka 6, alltid sier hvor du er og har peppersprayen klar så går det bra😊

Ikke være full i gata da får man mye oppmerksomhet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bor jeg i Risør, dersom dette er en del av bibelbelte , så merker jeg ingenting av det! Elsker byen! Flyttet hit med familien i fjor så bodd her over året, det er fantastisk her! 

Anonymkode: c3370...a34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lyngdal over Mandal. Mye vold i Mandal. 

Anonymkode: 64a1b...d69

Har hørt om noen drap i Lyngdal og at det er mye narkomane der.

Anonymkode: d9b8a...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt om noen drap i Lyngdal og at det er mye narkomane der.

Anonymkode: d9b8a...a58

Teknisk sett er jo Mandal i Lyngdal kommune så vet ikke om Lyngdal er noe bedre. Vet bare at det er mye voldskultur i Mandal. 

Anonymkode: 64a1b...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Teknisk sett er jo Mandal i Lyngdal kommune så vet ikke om Lyngdal er noe bedre. Vet bare at det er mye voldskultur i Mandal. 

Anonymkode: 64a1b...d69

Nei, Mandal ligger i Lindesnes kommune. 

Anonymkode: d9b8a...a58

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (23 minutter siden):

Hva skjer om man har en annen tro og flytter dit? Blir man trakkasert for og tilhøre en annen religion en kristendommen?

Herlighet 😅 Nei.

Om man flytter til en av byene merker man at kulturen henger igjen, og at det er flere troende enn i for eksempel Oslo.

Men man må nok mot Rogaland og Vestlandet i småbygder for å finne konservative miljø i større grad.

Dog er bydeler som Flekkerøya og Gimlekollen mer preget enn andre. 

Anonymkode: 93e4c...4fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan er det, blir dere utstøtt? Jeg lurer siden jeg ikke er kristen men vurderer å flytte til Sørlandet. 

Anonymkode: d9b8a...a58

Kom til trøndelag isteden..her tror vi på fri sex og korte samboerforhold..🙈...det eneste trossamfunnet med litt oppslutning er stjernestøvets søskenbarn..🙄😬😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvordan er det, blir dere utstøtt? Jeg lurer siden jeg ikke er kristen men vurderer å flytte til Sørlandet. 

Anonymkode: d9b8a...a58

Som innflytter på Sørlandet blir man aldri en del av gjengen uansett, anbefaler deg å flytte et annet sted. Hvor som helst, nesten. 

Anonymkode: 798a6...f08

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjenner meg igjen, vi bor i Vest i Kristiansand. 

Anonymkode: dcd1c...987

Jeg kjenner meg ikke igjen selv, men vokste opp på Slettheia og bodde alltid mer sentralt som voksen.

Det er ikke vanlig at mye skjer i kirkelig regi om man bor sentral i Vågsbygd som det refereres til her. Men Flekkerøya: ja.

Hører og endel som bor på Gimlekollen si det samme: invitasjoner til søndagsskole med venner, og vanskelig å si nei. 

Selv synes jeg statskirka er uproblematisk (gikk i kor i kirke selv - ingen religiøs forkynnelse av noe slag der/ganske romslig komfirmasjonsundervisning osv), men pinsemenighetene og Samfundet vil jeg ikke ha noen relasjon til. 

Anonymkode: 93e4c...4fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel på karmøy måtte du bli kristen eller bli narkis.

Eg flytta.

Anonymkode: 84575...fa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som innflytter på Sørlandet blir man aldri en del av gjengen uansett, anbefaler deg å flytte et annet sted. Hvor som helst, nesten. 

Anonymkode: 798a6...f08

Hvorfor er det slik? 

Anonymkode: d9b8a...a58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som innflytter på Sørlandet blir man aldri en del av gjengen uansett, anbefaler deg å flytte et annet sted. Hvor som helst, nesten. 

Anonymkode: 798a6...f08

Feil. Flyttet helt alene til Grimstad for mange år siden. Blitt inkludert og har aldri vært et problem. Men nå fikk jeg vel heller ikke venner som var kirkegjengere heller 😅 Fått venner via jobb, fester og felles bekjente. Man må jo jobbe litt selv for det også.

Anonymkode: e530c...29e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hæ?? Er det mye kriminalitet der?

Anonymkode: d9b8a...a58

Ironi kanskje😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vurderer Mandal eller Lyngdal. 

Anonymkode: d9b8a...a58

Jeg er fra Mandal, og har aldri merket noe særlig til kristendommen - eller andre religioner for øvrig - overhodet. At man skulle bli utstøtt høres helt fjernt ut. Folk er folk, og behandler folk som folk. På Sørlandet, som andre steder. Er overrasket over at det i det hele tatt er en problemstilling….. 

Anonymkode: 9ccc7...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...