Gå til innhold

Ned i vekt FORT.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

umAxa skrev (11 timer siden):

Jeg har tidligere fastet 16 timer daglig i måneder av gangen, og jeg har testet 24 timer faste en gang mest for morro skyld som jeg kunne tenkt å gjøre igjen.

Det er ingenting magisk med fasting annet enn ved slutten av hver uke så har du spist mindre til sammenligning en uke uten fasting. Målet, som all annen vektap via mat; er å ta inn mindre kalorier.

Du må selvsagt unngå å overspise etter fasten, ellers vil progresjonen annulleres.

Lykke til!

Kalorier inn og kalorier ut er en bløff spørr du meg.. 

Kvaliteten på maten og hvor ofte vi spiser har mye mer å si for god helse og vekttap. Veldig mange er kun opptatt av de berømte kiloene som skal bort og ikke hvordan spise seg til bedre helse. 

Jeg har det siste halve året konsentrert meg om å spise minst mulig ultraprossesert mat, spiser kun tre ganger om dagen (rikelige porsjoner) og faster ca 12-14t hver dag. Har ikke telt en eneste kalori. Jeg har gått ned 13kg, skulle egentlig bare ned 8kg. Det "eneste" jeg har gjort er å kutte sukker/kunstig søtning og mel. 

De få gangen jeg har tatt meg et kakestykke i en bursdag har jeg blitt veldig dårlig dagen etterpå med kvalme og svimmelhet. 

I tillegg til at jeg har skapet fult av for store klær har jeg: fått mer energi, sover bedre. Og sover mindre på ettermiddagen. Bedre og mer stabilt humør. Renere hud. Føler meg ren innvendig siden jeg ikke stapper i meg sukker og annen dritt slik som jeg gjorde før.

Glukose og insulin går litt hånd i hånd, derfor er det viktig å ikke overdrive inntaket av sukker og mel og for å ikke snakke om alt man pakker i seg med kunstig søtning. 

Noen stikkord å google for de som er nysgjerrig. Leptinresistens, autofagi, petiodisk faste, insulinresistens. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, LadyGrey said:

Kvaliteten på maten og hvor ofte vi spiser har mye mer å si for god helse og vekttap. Veldig mange er kun opptatt av de berømte kiloene som skal bort og ikke hvordan spise seg til bedre helse. 

Jeg har det siste halve året konsentrert meg om å spise minst mulig ultraprossesert mat, spiser kun tre ganger om dagen (rikelige porsjoner) og faster ca 12-14t hver dag. Har ikke telt en eneste kalori. Jeg har gått ned 13kg, skulle egentlig bare ned 8kg. Det "eneste" jeg har gjort er å kutte sukker/kunstig søtning og mel. 

De få gangen jeg har tatt meg et kakestykke i en bursdag har jeg blitt veldig dårlig dagen etterpå med kvalme og svimmelhet. 

I tillegg til at jeg har skapet fult av for store klær har jeg: fått mer energi, sover bedre. Og sover mindre på ettermiddagen. Bedre og mer stabilt humør. Renere hud. Føler meg ren innvendig siden jeg ikke stapper i meg sukker og annen dritt slik som jeg gjorde før.

Glukose og insulin går litt hånd i hånd, derfor er det viktig å ikke overdrive inntaket av sukker og mel og for å ikke snakke om alt man pakker i seg med kunstig søtning. 

Noen stikkord å google for de som er nysgjerrig. Leptinresistens, autofagi, petiodisk faste, insulinresistens. 

Jeg anerkjenner sunn og næringsrik mat hjelper på å få kroppen til å fungere optimalt, med mindre inflammasjoner, tretthet og hjernetåke. Ikke uenig i noe av det du sier på det området. Selv har jeg opplevd sukkeroverdose fordi kroppen er ikke vandt til å ha store daglige inntak av sukker. Sukker er neste på listen å kutte ut etter man følger kalorier inn/ut.

Det er flott at du oppnår dine resultater.

Jeg understreker: Målet, som all annen vektap via mat; er å ta inn mindre kalorier.

Dine metoder som f.eks faste; bygger faktisk på det konseptet, og det skjer underliggende i dine faster fordi du ikke spiste kvelds, snacks eller noe smått i faste perioden.  Det fine er at selv om du personlig ikke tror på kalorier inn vs kalorier ut, og så virker de fortsatt for deg.  Kun alkymister kan få ting til å eksistere ut av ingenting og omvendt.

Til syvende og sist er det resultatet som teller. Hvis TS liker detaljerte forklaringer, kan hun kose seg med å fordype seg i de underliggende prosesser til resultatene som du gir oss stikkord til. 

Eller hvis TS vil ganske enkelt bare komme seg til resultatet; KISS (Keep It Simple Stupid) og gjør noe som hun kan holde seg til: Spis mindre, beveg mer.

Du argumenterer på det beste at jeg sitter på venstre siden av bussen og du sitter på høyre, når bussen tar oss begge til samme sted.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickstart; kjøp feks Nutrilett-pulver eller annen pulver du kan leve av i 2 uker, hold deg til 4 porsjoner om dagen ala 600-800 kcal om dagen. Da vil du få motivasjon at rask vektnedgang, krympet mage og restartet spisemønster, så kan du gå over til typ det som kalles knekkebrøddietten etterpå eller normalt kost bare i underskudd og litt aktivitet. Ellers om du trener styrke har vi jo pmsf. Proteinfaste med veldig lite kcal og lett styrke noen dager i uken. Eller rett og slett totalfaste, faste med kun flytende næring i underskudd selvsagt, periodisk faste med kun middag feks, 4 Nutrilettbarer om dagen. Alt kam være effektivt, Men tingen er å finne hva som passer DEG. Hjelper lite hvor bra det funker med totalfaste for naboen om det ikke er lett for deg. Totalfaste funker ikke for meg i lengden. Syntes 1 dag blir som en jævlig uke. Bare det å kunne drikke feks        litt sukkerfrie pastiller og sukkerfri iskaffer osv kan gjøre at jeg kan holde ut i 3 uker om du skjønner. Finn noe som gjør at du holder ut lenge nok til å få resultater.

Anonymkode: a4a61...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det gå så fort? :) kan du ikke fortsette med gode vaner du sikkert har fått siden du har gått ned i vekt og ikke gått opp igjen? Reduser porsjonene litt, unngå snacks og godteri, så vil du gå videre ned. Vær ærlig med hvor mye du får I deg Vs aktivitetsnivå. Jeg som er helt inaktiv trenger mindre kalorier enn en som går mye tur f.eks.

Det er så mange her som venter på motivasjon. Motivasjonen har null å si, det er viljestyrke som er viktig. Å ikke gi seg, jobbe for det hver dag og ikke vente på at lysten kommer. Det er ikke gøy å gå ned i vekt, det er ikke lystbetont, så det er bedre å bare bite tennene sammen og jobbe på. Lykke til!

Anonymkode: a03a8...548

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mia1889 skrev (7 timer siden):

Men er det så lurt å gå ned i vekt raskt? Går det ikke ofte fort opp igjen da?

Jo som oftest. Jeg trenger bare en kickstart for å se at kg går nedover for å klare å holde på motivasjonen. Eller få motivasjonen tilbake. Jeg har vært overvektig hele mitt liv og kan ikke huske sist jeg veide mindre enn det jeg gjør nå. Men å konstant måtte tenke over alt som går inn i munnen blir vel tungt etterhvert og har de siste to mnd lagt på meg ett par kg igjen. Så nå må jeg bare få fart på sakene igjen og komme inn i gode rutiner. 

Anonymkode: 75abf...d28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 22.31):

Jeg har gått ned 15 kg på 7 mnd. Dette gjør jeg:

-Dropper frokosten. Drikker kun et glass melk/kaffe.

- Lett/ liten lunsj, ofte kun to knekkebrød.

- Mindre porsjon middag.

- Kuttet ut brød, tortillalefser, pasta, (spiser potet i stedet).

- Kun sjokolade/ godis i helgene.

- Mindre kjeks, kaker etc. enn før.

- Jeg leser bak matvarer antall kalorier pr 100 g og har dermed blitt mye mer bevisst på hva som er fetende mat. 

Anonymkode: b8c97...ebf

Hvilken matvarer bruker du i dietten din? Jeg prøver også å gå ned i vekt, men finner liksom ingenting som passer til meg. Har du noen tips til en nybegynner? Jeg har allerede begynt med mindre porsjoner til meg, mindre snop/snacks og kun snop/snacks i helgene. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eggefaste raser kiloene av på 5-6 dager, men dette er kun vann! Har klart å gå ned 2 kilo på 3 døgn på denne dietten. Tenkte å teste ut det en hel uke. Dessverre ikke så gunstig over tid, da. 

Anonymkode: 7558c...c46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (På 15.10.2021 den 9.57):

Er dette en form for spis deg fri eller spiser du lavkarbo? Er frukt tillatt eller er det fy, siden det er sukker I?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt, eneste som funket var PSMF. Fungerer bra men da skal du h et ganske sunt forhold til både kropp og mat for at det ikke gjør deg sykelig opptatt av kropp/mat.

Anonymkode: 0ca53...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar multivitamin. tror det hjelper fordi jeg får i meg vitaminer kroppen trenger. 

da craver ikke kroppen mat/vitaminer, og jeg har nok b vitaminer til at je gikke blir utmattet 

Anonymkode: d11e6...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
LadyGrey skrev (På 15.10.2021 den 9.57):

Glukose og insulin går litt hånd i hånd

😊 insulin skilles ut som en direkte konsekvens av økt glukosekonsentrasjon i blodet, det er nødvendig for å leve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Har drevet med periodisk faste siste uken, 16-20 timers faste. Spist betraktelig mindre og drukket mye vann. Gått ned 3 kg så langt! Takk for hjelpen! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Liten oppdatering. Har drevet med periodisk faste siste uken, 16-20 timers faste. Spist betraktelig mindre og drukket mye vann. Gått ned 3 kg så langt! Takk for hjelpen! 

3 kg på bare 9 dager!? Bra jobbet uansett 🙂

Anonymkode: ab59f...355

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.10.2021 den 18.47):

Hei! Jeg har i løpet av de to siste årene jobbet knallhardt for å gå ned i vekt. Har gått ned 25 kg tilsammen. Har ca 15-20 kg igjen. 
 Viljestyrken har sunket ganske kraftig i det siste men jeg fortsatt ikke fornøyd i egen kropp og er fortsatt overvektig. 

trenger tips til hvordan fort gå ned rundt 5- 10kg for å kickstarte prosessen og motivasjonen igjen!! 
hva har funket for deg? 

Om du går på labkarbo raser du end i vekt. Drikk sitronvann, spis salater med protein. Kutt ut alt av hvitt mel, ris, pasta, potet, søtsaker. Spis vanndrivende frukt som melon, druer, appelsin osv. 

Anonymkode: 10834...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2021 den 18.33):

Er dette en form for spis deg fri eller spiser du lavkarbo? Er frukt tillatt eller er det fy, siden det er sukker I?

Fruktsukker er jo ikke farlig. Er værre med søtsaker. Frukt er vanndrivende slik som salat, agurk, tomat, stangselleri osv. 

Anonymkode: 10834...452

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis kalorier tilsvarende din BMR (ikke TDEE), hold kaloriforbruket ditt oppe (gå overalt i stedet for kjøring, stå i stedet for sitte mens du ser på tv osv), drikk kaffe, og hvis du har tilgjengelig, anbefaler jeg det ikke, men Efedrin ville vært toppen av kaka.

Det er en ekstremversjon, men du kommer til å rase ned i vekt på kort tid uansett hvem du er.

Anonymkode: 2c9f1...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastanjefrø skrev (På 16.10.2021 den 18.38):

😊 insulin skilles ut som en direkte konsekvens av økt glukosekonsentrasjon i blodet, det er nødvendig for å leve

Selvfølgelig er insulin nødvendig for å leve. Men poenget er å unngå for stor utskillelse. Noen mennesker har større insulinrespons enn andre på samme inntak. 

Anonymkode: e68a5...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig er insulin nødvendig for å leve. Men poenget er å unngå for stor utskillelse. Noen mennesker har større insulinrespons enn andre på samme inntak. 

Anonymkode: e68a5...8b5

Om utskillelsen ikke er stor nok har du prediabetes, om du har større insulinrespons enn andre skilles det også ut mindre insulin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en runde på shakes, periodisk faste (min favoritt), kutte ut all sukker, kutte ut brød/karbo eller hva det måtte være, spise vegansk (usikker hvor raskt dette går, men ned gikk jeg selv om jeg følte jeg spiste dødsmye)

Anonymkode: 994d6...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...