Gå til innhold

Ned i vekt FORT.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i løpet av de to siste årene jobbet knallhardt for å gå ned i vekt. Har gått ned 25 kg tilsammen. Har ca 15-20 kg igjen. 
 Viljestyrken har sunket ganske kraftig i det siste men jeg fortsatt ikke fornøyd i egen kropp og er fortsatt overvektig. 

trenger tips til hvordan fort gå ned rundt 5- 10kg for å kickstarte prosessen og motivasjonen igjen!! 
hva har funket for deg? 

Anonymkode: 75abf...d28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lavkarbo( streng keto) forbrenner rett på fettet.  Men ulempen  er at man fort går lei etter 14 dager , 

Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 500 i uka over lang tid , da kroppen trenger å venne seg til å ikke strebe etter den gamle vekten .

Anonymkode: 147bb...e65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd lavkarbo tidligere og det var ikke noe for meg! Ja er klar over at det er en prosess. Det har jeg jo holdt på med i to år nå. Trenger bare en motivasjonsboost😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kutte ALT av sukker/søtning og mel for å få kontroll over sukleravhengigheten som har ødelagt for meg i alle år. Ikke veien å gå for alle, men verdt å prøve om man er sukleravhengig.

Sukker er lovlig narkotika for kroppen min og den er tilgjengelig overalt. Til gjengjeld slipper jeg å bruke viljestyrke på å trene etc, den må keg bruke på å holde meg unna søtt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadyGrey skrev (Akkurat nå):

Jeg måtte kutte ALT av sukker/søtning og mel for å få kontroll over sukleravhengigheten som har ødelagt for meg i alle år. Ikke veien å gå for alle, men verdt å prøve om man er sukleravhengig.

Sukker er lovlig narkotika for kroppen min og den er tilgjengelig overalt. Til gjengjeld slipper jeg å bruke viljestyrke på å trene etc, den må keg bruke på å holde meg unna søtt. 

Ja det er vel der jeg må skjerpe meg! Men det er så vanskelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det eneste som har funket å spise ca halvparten til 2/3 av mengden jeg spise tidligere. grønt er derimot fritt fram. etterhvert har jeg blitt vant med det, så er faktisk heller ikke sulten. har også byttet ut brødskiver med knekkebrød 😊

klarer ikke å holde meg på dietter etc.

har prøvd å slanke meg i ti år, og nå har jeg virkelig gått inn for å redusere porsjonsstr i alle måltider. har redusert ca 5kg på 2mnd.

Anonymkode: d11e6...edf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Periodisk faste? Noen har god effekt av det. Andre blir forstyrret av det. 

Anonymkode: e68a5...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg ha regel å ikke spise etter middag ca kl 17

fant ut her om dagen at noen kaller det periodisk faste. så tydeligvis gjør jeg dette også i tillegg til mye mindre porsjonsstørrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg en faste i ny og ne. Det er ikke for alle, men det virker som vekttap.

Det fine er at det er kortvarige økter og du kan leve som normalt når man ikke faster. Det er en fin alternativ til å tvinge seg i kylling og brokolli med brun ris hver dag.

Faste innebærer et tid uten mat, og jeg foreslår 16 - 24 timer som en nybegynnervennlig start som er helt ufarlig. Verste som kan skje er at du blir grumpy.

Sett plenty av kaldt vann i kjøleskapet, og ha kokende vann på kanna. Fortell deg selv at i de neste x timene skal du drikke vannet istedet for å spise noe når du føler deg sulten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

jeg ha regel å ikke spise etter middag ca kl 17

fant ut her om dagen at noen kaller det periodisk faste. så tydeligvis gjør jeg dette også i tillegg til mye mindre porsjonsstørrelser. 

Ja, det er faktisk mange som intuitivt spiser etter et sånt måltidsmønster. Også er vi en del som må tvinge oss selv litt i overgangen til nytt måltidsmønster ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja det er vel der jeg må skjerpe meg! Men det er så vanskelig!!

Ja det er vanskelig! Men tenk på at å være overvektig er vanskelig hver dag hele tiden, mens det å ikke spise sukker og mel er bare vanskelig av og til. 

Å gjøre noe bare 99% er vanskelig. Og gjøre noe 100% er lett. Å bare spise en bit sjokolade er vanskelig, har man først spist en bit tenker man ofte "oh what the hell" og spiser opp resten. Lar man være å spise den biten med sjokolade får man heller ikke lyst på mer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er stor fan av periodisk faste. Kroppen har så godt av å få slappe av uten å måtte bearbeide mat 24/7.

Marit kolby på instagram et gull å følge, mye nyttig informasjon! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar! Ja har prøvd periodisk faste noe som egentlig funket bra. Men da bare i sånn 16 timer uten mat også spise innen for de neste 8 timene. Faster du mer enn det? Ett døgn? Også spise normalt? 

umAxa skrev (2 timer siden):

Planlegg en faste i ny og ne. Det er ikke for alle, men det virker som vekttap.

Det fine er at det er kortvarige økter og du kan leve som normalt når man ikke faster. Det er en fin alternativ til å tvinge seg i kylling og brokolli med brun ris hver dag.

Faste innebærer et tid uten mat, og jeg foreslår 16 - 24 timer som en nybegynnervennlig start som er helt ufarlig. Verste som kan skje er at du blir grumpy.

Sett plenty av kaldt vann i kjøleskapet, og ha kokende vann på kanna. Fortell deg selv at i de neste x timene skal du drikke vannet istedet for å spise noe når du føler deg sulten. 

Takk for fine svar! Ja har prøvd periodisk faste noe som egentlig funket bra. Men da bare i sånn 16 timer uten mat også spise innen for de neste 8 timene. Faster du mer enn det? Ett døgn? Også spise normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tidligere fastet 16 timer daglig i måneder av gangen, og jeg har testet 24 timer faste en gang mest for morro skyld som jeg kunne tenkt å gjøre igjen.

Det er ingenting magisk med fasting annet enn ved slutten av hver uke så har du spist mindre til sammenligning en uke uten fasting. Målet, som all annen vektap via mat; er å ta inn mindre kalorier.

Du må selvsagt unngå å overspise etter fasten, ellers vil progresjonen annulleres.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe 70 km per uke samt restriktiv diett fungerer for meg. Spiser litt av alle næringsstoffer, men totalt få kalorier daglig. Jeg raser ned i vekt!

Anonymkode: 734ab...966

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 15 kg på 7 mnd. Dette gjør jeg:

-Dropper frokosten. Drikker kun et glass melk/kaffe.

- Lett/ liten lunsj, ofte kun to knekkebrød.

- Mindre porsjon middag.

- Kuttet ut brød, tortillalefser, pasta, (spiser potet i stedet).

- Kun sjokolade/ godis i helgene.

- Mindre kjeks, kaker etc. enn før.

- Jeg leser bak matvarer antall kalorier pr 100 g og har dermed blitt mye mer bevisst på hva som er fetende mat. 

Anonymkode: b8c97...ebf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Løpe 70 km per uke samt restriktiv diett fungerer for meg. Spiser litt av alle næringsstoffer, men totalt få kalorier daglig. Jeg raser ned i vekt!

Hvilken type diett går du på? Noe spesifikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det å telle kalorier. Jeg spiser 1300-1450 kalorier per dag hele uken. Spiser alt, men mindre porsjoner, alkohol kun i sosiale lag, litt snop på lørdager. Har også økt aktivitetsnivået, det hjelper på energinivå og gjør det lettere å helge sunt. 16 kg på tre mnd. 

Anonymkode: 67853...347

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken type diett går du på? Noe spesifikt? 

Nei. Spiser nogenlunde etter kostholdsrådene mtp energisammensetning, men spiser lite. Ingen restriksjoner på type matvarer. Drikke også vin, og i dag tok jeg meg ei lakrispipe før løpeturen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...