Gå til innhold

Noe poeng i å fullføre en jussgrad med elendige karakterer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde elendig snitt selv da jeg gikk ut for ti år siden. Har jobbet meg oppover fra trainee til seniorrådgiver. Tjener nesten 800k, og er veldig fornøyd med det.

Anonymkode: 81b83...2a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du i Bergen eller Tromsø? Jeg gikk i Oslo og der hadde vi litt andre fag. Jo da, du bør fullføre når du har kommet så langt! Snittet på jussen ligger på sterk D/svak C. Det er også lav arbeidsledighet blant jurister 

Anonymkode: 6a4aa...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du jobber litt frivillig ved siden av studier for å få relevant arbeidserfaring? Hos gatejuristen eller andre rettshjelptiltak der du bor?

Anonymkode: 6a4aa...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når/hvis du velger å fortsette så kanskje du kan ta et par eksamener i igjen for å forbedre karakter? Bare å gå fra e til D ser jo fort mye bedre ut. 
 

fullfør! 

Anonymkode: a104f...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du spurt etter 1.året hadde jeg sagt slutt. Men når du kun har ett år igjen så må du selfølgelig fullføre! Dukker opp en relevant jobb før eller siden uansett! Noen må kanskje ut i grisgrendte strøk for å få arbeidserfaring først, men det må selv de med svært gode karakterer.

 

Hilsen jurist

Anonymkode: b6398...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hadde du spurt etter 1.året hadde jeg sagt slutt. Men når du kun har ett år igjen så må du selfølgelig fullføre! Dukker opp en relevant jobb før eller siden uansett! Noen må kanskje ut i grisgrendte strøk for å få arbeidserfaring først, men det må selv de med svært gode karakterer.

 

Hilsen jurist

Anonymkode: b6398...4af

Litt uenig. Vet om mange som fikk E/D på førsteåret og B/C resten av studier

Anonymkode: 6a4aa...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt uenig. Vet om mange som fikk E/D på førsteåret og B/C resten av studier

Anonymkode: 6a4aa...184

Du kan være uenig. Men personlig hadde jeg sluttet på jussen tvert viss jeg fikk E/D første året.

Anonymkode: b6398...4af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Går du i Bergen eller Tromsø? Jeg gikk i Oslo og der hadde vi litt andre fag. Jo da, du bør fullføre når du har kommet så langt! Snittet på jussen ligger på sterk D/svak C. Det er også lav arbeidsledighet blant jurister 

Anonymkode: 6a4aa...184

Bergen

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva om du jobber litt frivillig ved siden av studier for å få relevant arbeidserfaring? Hos gatejuristen eller andre rettshjelptiltak der du bor?

Anonymkode: 6a4aa...184

Holder på med aktiviteter gjennom NAV. 🙂 Prøver å komme tilbake inn i arbeidslivet og det er derfor jeg vurderer å fullføre denne juss-graden. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når/hvis du velger å fortsette så kanskje du kan ta et par eksamener i igjen for å forbedre karakter? Bare å gå fra e til D ser jo fort mye bedre ut. 
 

fullfør! 

Anonymkode: a104f...0b7

Jeg har ikke mulighet til å ta opp E-ene. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hadde du spurt etter 1.året hadde jeg sagt slutt. Men når du kun har ett år igjen så må du selfølgelig fullføre! Dukker opp en relevant jobb før eller siden uansett! Noen må kanskje ut i grisgrendte strøk for å få arbeidserfaring først, men det må selv de med svært gode karakterer.

 

Hilsen jurist

Anonymkode: b6398...4af

Jeg hadde absolutt sluttet etter første om jeg kunne gjort alt om igjen. Jeg fikk E-ene fordi jeg kun gikk for å få bestått samtidig som jeg var dum nok til å tro at jeg ville få A/B om jeg tok meg sammen til neste eksamen. Og slik har det humpet og gått i mange år. 

4 hours ago, dyptvann said:

Jeg hadde tilsvarende som deg TS, avsluttet med B på master. Det er i dag åtte år siden jeg fullførte og jobber i dag som rådgiver i staten. Lønnsmessig ligger jeg under med mellom  200K og 1 MNOK de som fullførte samtidig som meg. 

Står respekt av at du klarte å få B. Det vet jeg at jeg ikke har motivasjonen eller evnen til å klare. Om jeg fullfører så blir det toppen C. 

TS

Anonymkode: 2e45d...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du kan være uenig. Men personlig hadde jeg sluttet på jussen tvert viss jeg fikk E/D første året.

Anonymkode: b6398...4af

Så bra at de har kuttet karakter på første året nå da. 

Anonymkode: bc4cc...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyptvann skrev (På 14.10.2021 den 19.10):

Jeg har i dag rundt 700K, de fleste i kompisgjengen min  har rundt 900-1 000 MNOK. En som jobber som senioradvokat i BAHR har nærmere 2 MNOK. Så lønnsmessig ligger jeg under de jeg uteksaminerte sammens med som jeg vet har et bedre snitt enn meg selv. Noen tilfeldigheter er det også selvsagt. 

Mulig det også tjener dårligere fordi du jobber i staten. Jeg er ingeniør i staten og tjener 750k. Har fått tilbud om 900k i et privat konsulentfirma. Men da må jeg jobbe overtid, må fakturere timer, går glipp av sommertid, gunstig boliglån, osv. Er en del fordeler ved å jobbe i staten, i tillegg trives jeg med arbeidsmiljøet på min arbeidsplass. 

Uansett trådstarter bør absolutt fullføre. 700k i staten er langt bedre enn hun kommer til å tjene uten utdanning. Mer behagelig jobb også. 

 

Anonymkode: da3f2...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyptvann skrev (På 14.10.2021 den 19.10):

Jeg har i dag rundt 700K, de fleste i kompisgjengen min  har rundt 900-1 000 MNOK. En som jobber som senioradvokat i BAHR har nærmere 2 MNOK. Så lønnsmessig ligger jeg under de jeg uteksaminerte sammens med som jeg vet har et bedre snitt enn meg selv. Noen tilfeldigheter er det også selvsagt. 

Har ikke en i BAHR mer i lønn? Mannen min som jobber i et firma med ti ansatte som ikke er stort eller kjent har lønn på 1,7mill. Trodde man tjente mer i disse store toppfirmaene…

Anonymkode: dc80f...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en fullført jussgrad har du en jussgrad, selv om karakterene er dårlige. Hvis du ikke fullfører, har du ingen ting. 

Anonymkode: f353d...904

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/14/2021 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Du kan være uenig. Men personlig hadde jeg sluttet på jussen tvert viss jeg fikk E/D første året.

Anonymkode: b6398...4af

Og hva skulle du gjort da? Gjort ingenting? Det er jo ikke gitt at du hadde gjort det bedre i andre studier. Når man sliter psykisk kan et E-snitt være riktig så bra. Man har jo bestått. Å gi opp er jo ikke et bedre alternativ hvis du ikke har en plan. 

Anonymkode: b238d...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/14/2021 at 4:45 PM, BlåSwix said:

Du får nok så absolutt jobb, med mindre du sikter inn på advokatjobb i de store firmaene. Og du har hatt en flott progresjon, det er positivt.

Jeg har dårlige karakterer delvis pga psyken min, men også fordi jeg er svært lite ambisiøs. Jeg hadde aldri orket å jobbe i de store firmaene. En rolig jobb i det offentlige er nok mer min ting. 

TS

Anonymkode: 2e45d...491

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvordan du snur og vender på det så stiller du bedre om du fullfører enn om du slutter nå.

Anonymkode: 760a8...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E er laveste ståkarakter. Når du i tillegg har brukt langt over normert tid på å fullføre, tror jeg det kan bli vanskelig å få jobb. De fleste eksamenene på jussen ved UiB er på rundt 10 stp (var i hvert fall sånn da jeg studerte der), så det å få E i mange emner viser at man ikke har jobbet/jobbet svært lite gjennomgående i studiet. 

Anonymkode: 26a35...c5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså dette her er helt utrolig! For bare et år siden florerte tråder om at det var helt umulig å få jobb som jurist, med mindre man hadde toppkarakterer. Husker en som skrev hun hadde søkt i ett år og aldri fikk jobb, på Østlandet! Men i denne tråden er det jo ikke måte på hvor lett folk får jobb!

Anonymkode: d4cf9...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså dette her er helt utrolig! For bare et år siden florerte tråder om at det var helt umulig å få jobb som jurist, med mindre man hadde toppkarakterer. Husker en som skrev hun hadde søkt i ett år og aldri fikk jobb, på Østlandet! Men i denne tråden er det jo ikke måte på hvor lett folk får jobb!

Anonymkode: d4cf9...b15

Det var meg! Jeg leverte master desember 2019 og fikk jobb november 2020. Tjener nå 620.000 og har en veldig behagelig og artig arbeidshverdag. 

Anonymkode: bc4cc...31f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var meg! Jeg leverte master desember 2019 og fikk jobb november 2020. Tjener nå 620.000 og har en veldig behagelig og artig arbeidshverdag. 

Anonymkode: bc4cc...31f

Så bra det ordnet seg, jeg husker deg! 😊

Anonymkode: da256...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det var meg! Jeg leverte master desember 2019 og fikk jobb november 2020. Tjener nå 620.000 og har en veldig behagelig og artig arbeidshverdag. 

Anonymkode: bc4cc...31f

Og hva tenker du nå om alt det negative du skrev? Føler du noe ansvar?

Anonymkode: d4cf9...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...