Gå til innhold

Noe poeng i å fullføre en jussgrad med elendige karakterer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette høres sikkert helt absurd ut. Men jeg har studert juss i Bergen og har:

Førsteåret E i alle fag. 

Andreåret E i alle fag utenom Forvaltningsrett 2 der har jeg C

Tredjeåret: E i Rettshistorie, E i Rettskilde- og metodelære, D i Kontraktsrett 2, C i Rettsstat og menneskerettigheter, C i Pengekravsrett.

Fjerdeåret: C i Strafferett og C i Rettergang. Mangler Formuerett 

Femteåret ikke startet. 

Har også brukt langt mer enn normert tid. 

Er det noe poeng i å fullføre graden? Kan jeg få relevant jobb om jeg får C  på resten av graden? 

Har slitt  og sliter tungt psykisk og det er ikke bare årsaken til de dårlige karakterene, men også at jeg fortsatte på studiet selv med elendige karakterer i starten og lav studieprogresjon. 

Akkurat nå er jeg ikke i stand til å studere. Men vil det være noe poeng i å fullføre graden senere? Vil man kunne få relevant jobb med C i snitt på de 2 siste årene, stort sett E-er på resten og studert langt over normert tid?

Anonymkode: 2e45d...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har forbedret snittet, og har en positiv utvikling. Jeg ville fortsatt 😊 Mange med dårlige snitt får relevante jobber. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb kan du få. Men du kan så klart ikke velge og vrake i jobber. Jeg har selv slitt med psyken og sliter vel fortsatt, og anser det som den største utfordringen per dags dato for å få jobb innen mitt felt. Så jeg vil råde deg til å prioritere din egen helse først og fremst. 

Anonymkode: 0c6c4...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har god progresjon når du har gått fra E til C. Jeg hadde motsatt hvor jeg gikk fra B til E og endte med D-snitt. Fikk jobb som byggesaksbehandler i fjor, og elsker jobben min. Har også fått tilbud om en stilling som advokatfullmektig. Har ikke relevante fag for noen av stillingene. Jobber en halvtime utenfor Oslo. 

Anonymkode: bc4cc...31f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, nordlending said:

Du har forbedret snittet, og har en positiv utvikling. Jeg ville fortsatt 😊 Mange med dårlige snitt får relevante jobber. 

Takk!

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobb kan du få. Men du kan så klart ikke velge og vrake i jobber. Jeg har selv slitt med psyken og sliter vel fortsatt, og anser det som den største utfordringen per dags dato for å få jobb innen mitt felt. Så jeg vil råde deg til å prioritere din egen helse først og fremst. 

Anonymkode: 0c6c4...a22

Skjønner at jeg ikke kan velge og vrake i jobber. For meg er det å få relevant jobb det viktigste. 

Ja, jeg prioriterer helsen min først og studerer ikke dette semesteret. Er også i kontakt med psykolog, nav, osv. 

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har god progresjon når du har gått fra E til C. Jeg hadde motsatt hvor jeg gikk fra B til E og endte med D-snitt. Fikk jobb som byggesaksbehandler i fjor, og elsker jobben min. Har også fått tilbud om en stilling som advokatfullmektig. Har ikke relevante fag for noen av stillingene. Jobber en halvtime utenfor Oslo. 

Anonymkode: bc4cc...31f

Hvor lang tid brukte du på å få jobb som byggesaksbehandler? 

TS

Anonymkode: 2e45d...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk!

Skjønner at jeg ikke kan velge og vrake i jobber. For meg er det å få relevant jobb det viktigste. 

Ja, jeg prioriterer helsen min først og studerer ikke dette semesteret. Er også i kontakt med psykolog, nav, osv.

Hvor lang tid brukte du på å få jobb som byggesaksbehandler? 

TS

Anonymkode: 2e45d...491

Jeg fikk svar på klagesensur i februar 2020 og begynte å søke da, og i tiden etterpå var arbeidsmarkedet naturlig nok ganske labert. Fikk jobben november 2020. 

Anonymkode: bc4cc...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres sikkert helt absurd ut. Men jeg har studert juss i Bergen og har:

Førsteåret E i alle fag. 

Andreåret E i alle fag utenom Forvaltningsrett 2 der har jeg C

Tredjeåret: E i Rettshistorie, E i Rettskilde- og metodelære, D i Kontraktsrett 2, C i Rettsstat og menneskerettigheter, C i Pengekravsrett.

Fjerdeåret: C i Strafferett og C i Rettergang. Mangler Formuerett 

Femteåret ikke startet. 

Har også brukt langt mer enn normert tid. 

Er det noe poeng i å fullføre graden? Kan jeg få relevant jobb om jeg får C  på resten av graden? 

Har slitt  og sliter tungt psykisk og det er ikke bare årsaken til de dårlige karakterene, men også at jeg fortsatte på studiet selv med elendige karakterer i starten og lav studieprogresjon. 

Akkurat nå er jeg ikke i stand til å studere. Men vil det være noe poeng i å fullføre graden senere? Vil man kunne få relevant jobb med C i snitt på de 2 siste årene, stort sett E-er på resten og studert langt over normert tid?

Anonymkode: 2e45d...491

Jeg var som deg, fullførte på overtid og har ikke gode karakterer - visste det ikke da men jeg var utbrent og deprimert. Fikk jobb rett etter levert master. Ble anbefalt av en medstudent/venn. Bruk nettverket ditt og forbered deg på at du kanskje må forsvare karakterene dine. Man kommer langt med å være ærlig og snu utfordringene til noe positivt.

Lykke til! 

Anonymkode: 9844a...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok så absolutt jobb, med mindre du sikter inn på advokatjobb i de store firmaene. Og du har hatt en flott progresjon, det er positivt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del ja, fullfør hvis du kan! Det eneste som ikke er noe poeng i det er å ikke fullføre nå. Det kommer du nesten garantert til å angre på.

Anonymkode: 01cb6...9f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt fullført, det viser arbeidsgiver at du har "stayerevne" og det er i mange tilfeller viktigere enn snitt. 

Anonymkode: dd429...bef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at du burde fullføre. C er IKKE dårlig. Jobb får du så lenge du består. Jeg fikk E og D på alt, men jeg fikk jobbtilbud veldig fort. Det eneste de brydde seg om var at jeg hadde fullført studiet.

Anonymkode: d7b4a...1b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid fullføre, det andre kan alltid bli bedre. 

Anonymkode: 97f8e...013

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tilsvarende som deg TS, avsluttet med B på master. Det er i dag åtte år siden jeg fullførte og jobber i dag som rådgiver i staten. Lønnsmessig ligger jeg under med mellom  200K og 1 MNOK de som fullførte samtidig som meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyptvann skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde tilsvarende som deg TS, avsluttet med B på master. Det er i dag åtte år siden jeg fullførte og jobber i dag som rådgiver i staten. Lønnsmessig ligger jeg under med mellom  200K og 1 MNOK de som fullførte samtidig som meg. 

Hva mener du med det? Hva tjener du og hva tjener de som fullførte samtidig som deg?

Anonymkode: da3f2...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du med det? Hva tjener du og hva tjener de som fullførte samtidig som deg?

Anonymkode: da3f2...e0c

Jeg har i dag rundt 700K, de fleste i kompisgjengen min  har rundt 900-1 000 MNOK. En som jobber som senioradvokat i BAHR har nærmere 2 MNOK. Så lønnsmessig ligger jeg under de jeg uteksaminerte sammens med som jeg vet har et bedre snitt enn meg selv. Noen tilfeldigheter er det også selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

dyptvann skrev (40 minutter siden):

Jeg har i dag rundt 700K, de fleste i kompisgjengen min  har rundt 900-1 000 MNOK. En som jobber som senioradvokat i BAHR har nærmere 2 MNOK. Så lønnsmessig ligger jeg under de jeg uteksaminerte sammens med som jeg vet har et bedre snitt enn meg selv. Noen tilfeldigheter er det også selvsagt. 

Hva ble snittet totalt? Og hvor mange Eer og Der fikk du?

Anonymkode: 46a72...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva ble snittet totalt? Og hvor mange Eer og Der fikk du?

Anonymkode: 46a72...df7

Jeg husker ikke helt, husker ikke om jeg kom på C- eller D+ i snitt.  Nå brukes ikke plusser og minuser for å nyansere karakter på universitet, men den nyansen må jo til når man snakker om en gjennomsnittskarakter. 

Jeg hadde vel tre eller fire Eer og mange Der. Cene kom først på valgfag og Ben kom på masteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jussfolk trenger de over alt uansett. Null problem å få jobb med dårlige karakterer. 

Anonymkode: 0ecbe...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Hadde mange E og D. Jeg er rådgiver i staten med 600.000 i lønn. Var saksbehandler i kommunen først et par år, fikk jobb med en gang 😊

Anonymkode: da256...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...