Gå til innhold

Når er man gammel nok til å innta en posisjon som minister?


Pluvio

Anbefalte innlegg

AllahBallah skrev (1 time siden):

Jeg syntes det er flott.

De som har ansatt henne, har hatt mange kandidater, men kommet frem til at hun totalt sett er best egnet.

Det er nok en blanding av kompetanse, samt personlige egenskaper. Dette er valgt av mennesker som vet mye om henne, samt de andre kandidatene. Likevel har de funnet henne som mest egnet.

Alt dere som har noe imot henne vet, er alderen hennes.. Så ta dere en bolle!

Hva som er grunnlaget for utpekelsen vet vi jo ikke. Hun er helt sikkert veldig flink for alderen og kan sikkert gjøre en god jobb, men med i bildet er nok like mye lojalitet til partiet eller de rette menneskene i partiet, politisk og geografisk plassering i partiet, hestehandel partiene imellom og kanskje også et ønske om å ha historiens yngste statsråd og/eller en kvinne. Hvorvidt hun isolert sett er den mest egnede/kvalifiserte/dyktige er noe annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stina234 skrev (13 timer siden):

Tragisk.  Ingen på 28 år er kvalifisert til justisminister. 

Her skal man være øverste sjef for landets politietat, vårt lovgivende organ.  Sannsynligvis en av de aller mest krevende ministerposter.  Her burde de virkelig forsøke å finne en person som har tyngde og erfaring.

Hun har relevant utdanning og en del relevant erfaring, men jeg er enig at det trolig ville vært bedre med noen med lengre erfaring og mer ''tyngde''. 

Jeg er dog ganske imponert over at Sandra Borch ble utnevnt som landsbrukminister. Jeg synes hun har både tyngden og erfaringen og samtidig er et flott forbilde for andre funksjonshemmede.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

La oss heller snakke om den unge nye næringsministeren. Han er 35. Men hvilken kompetanse har han på landets næringspolitikk? 

Justisdepartementet skal endelig frontes av en jurist (!) i hvert fall, etter 8 år med svingdør på statsrådene i det departementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart ikke tidspunktet å sette inn ett så ungt menneske til å være I den jobben. I hennes alder bør hun fokusere på forelskelse, barn og familie. Det er iallfall det rådet jeg ville gitt henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe bedre med syv justisministre fra FrP og en justisminister fra Høyre de siste åtte årene da? Er de flinkere bare fordi de "er eldre og har mer erfaring og tyngde"? Justisminister-posten har jo vært en liten tragedie siden 2013, kan umulig bli verre nå. 
 

Synes overhodet ikke Trygve Slagsvold Vedum bør bli finansminister, da hans største svakhet er finans- og økonomiske spørsmål. Hvem kan vel glemme pjolter og pils-kommentaren? Men hvorfor er han mer akseptert, bare fordi han har mer tyngde? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med unge i viktige stillinger men dette er en av de tyngste postene i regjeringen så 28 høres unektelig litt ungt ut spør du meg. Er normalt i arbeidslivet at unge talenter får prøvd seg litt før de får en av de tyngste og mest krevende jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest havrekaffe

At "politiker" har blitt en stilling som gir tilgang til en rekke goder på grunn av pen cv og riktige bekjentskaper er det ihvertfall liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (11 timer siden):

Åpenbart ikke tidspunktet å sette inn ett så ungt menneske til å være I den jobben. I hennes alder bør hun fokusere på forelskelse, barn og familie. Det er iallfall det rådet jeg ville gitt henne. 

Folk må vel selv få bestemme om de vil fokusere på forelskelse, barn og familie. Man bør generelt ikke råde folk til noe som helst angående barn og familie, med mindre man blir spurt direkte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (1 time siden):

Folk må vel selv få bestemme om de vil fokusere på forelskelse, barn og familie. Man bør generelt ikke råde folk til noe som helst angående barn og familie, med mindre man blir spurt direkte.

Poenget mitt er hun ikke er moden til en slik stilling. Men i politikken handler det mer om interesse og snakke saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (1 time siden):

Poenget mitt er hun ikke er moden til en slik stilling. Men i politikken handler det mer om interesse og snakke saker. 

Da bør du heller skrive at du mener hun ikke er moden til stillingen enn å skrive at hun skal tenke på barn og familie.

For øvrig vil jeg heller ha en 28-åring som holder i rollen i fire år, enn en reprise av hvordan den ministerposten er blitt brukt de siste åtte årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Sitronmelisse said:

La oss heller snakke om den unge nye næringsministeren. Han er 35. Men hvilken kompetanse har han på landets næringspolitikk? 

Justisdepartementet skal endelig frontes av en jurist (!) i hvert fall, etter 8 år med svingdør på statsrådene i det departementet.

Ofte klager jo folk på at ministerne ikke har noe erfaring fra det virkelige liv.

Jan Christian Vestre var jo lenge regnet som et politisk supertalent, og har tidligere vært bl.a politisk rådgiver i Næringsdepartementet.

Så har han tatt nesten 10 års pause fra politikken mens han har ledet og ekspandert en suksessfull norsk eksportbedrifter.  Samtidig som han har tatt master i rettsvitenskap med fokus på statlig eierskap. Han har nok god kjennskap til næringspolitikk med perspektivet til både næringsliv og lovgiversiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veksler mellom å tenke at det er kult at en så ung kvinne har blitt justisminister, og å tenke at hun umulig kan ha nok erfaring til en såpass tung post. Jeg regner med at hun har noen veldig gode kvalifikasjoner, siden hun har blitt valgt til denne jobben, og så blir det spennende å følge henne. Men jeg håper inderlig media ikke nevner alder, utseende og klær i en stor del av artiklene om henne, noe jeg mistenker fort kan bli tilfelle. Pene kvinner i visse stillinger får jo fort oppmerksomhet for mye annet enn selve den jobben de skal gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hva Emilie har av erfaring er viktigere enn alderen. Hun fikk plass på Fylkestinget som 21-åring, og har nå sittet 4 år på Stortinget.

Av hva jeg har sett så langt virker hun ekstremt dedikert og oppdatert. Langt mer enn enkelte andre justisministre vi har hatt de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke kimse av Emilie. Dette er ei grepa dame med bein i nesa. Hun er dyktig og selv om hun er ung, har hun en ganske imponerende CV. Dette tror jeg hun vil klare helt fint.

Leder for Salutis, Trond Grønvold delte Emilies CV i en offentlig post på Facebook:

Stortingsperioder
Representant nr 6 for Hedmark, 2017 - 2021, Sp.
Representant nr 4 for Hedmark, 2021 - 2025, Sp.
Medlemskap i stortingskomiteer
2017-2021
Varamedlem, Valgkomiteen, 07.10.2017 - 30.09.2021
Medlem, Justiskomiteen, 12.10.2017 - 20.10.2020
Medlem, Den utvidede utenriks- og forsvarskomité, 20.10.2020 - 30.09.2021
Medlem, Utenriks- og forsvarskomiteen, 20.10.2020 - 30.09.2021
Personlig varamedlem, Den forberedende fullmaktskomité, 17.06.2021 - 30.09.2021
2021-2025
Varamedlem, Valgkomiteen, 09.10.2021 - 30.09.2025
Medlemskap i delegasjoner
2017-2021
Medlem, Stortingets delegasjon til Europarådets parlamentariske forsamling, 24.10.2017 - 30.09.2021
Utdanning og yrkeserfaring
Utdanning
Åsgård skole 1999-2006
Ås ungdomsskole 2006-2007
Åsnes ungdomsskole 2007-2009
Solør videregående skole avd. Flisa, studiespesialisering med språk, samfunnsfag og økonomi 2009-2012
Wyoming Park High School, Michigan, USA 2010-2011
Aalborg Sportshøjskole, Ridelinjen 2012
Universitetet i Oslo, rettsvitenskap 2014-2017
Yrke
Advokatfullmektig, Advokatfirmaet Elden DA 2017
Trainee, Advokatfirmaet Hjort DA 2017
Annen aktivitet, krigsinnsats m.m.
Vinner av NRKs "Anno" 2015
Verv
Fylkespolitisk aktivitet
Medlem fylkesting, Hedmark 2015-2017
Offentlige verv
Medlem Fulufjellet nasjonalparkstyre, Trysil 2015-2017
Nestleder Komité for økonomi, eiendom og regionalt samarbeid, Hedmark Fylkesting 2015-2017
Medlem NRK Distriktsprogramutvalg Hedmark og Oppland, Lillehammer 2015-2017
Tillitsverv i partier
Fylkesleder Hedmark Senterungdom 2012-2015
Vikarierende fylkessekretær/valgkampsekretær Akershus Senterparti 2013-2014
Sentralstyremedlem Senterungdommen 2014-2015, Organisatorisk nestleder 2015-2016
Andre administrative verv
Varamedlem Representantskapet i Sparebanken Hedmark 2015-2017
 
 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Man er gammel nok når statsministeren vurderer at du samlet sett er den beste kandidaten til stillingen.

Hun er et spennende valg og bidrar til at regjeringen i større grad speiler befolkningen. Vi må ikke glemme at man er aldri alene som statsråd, men fronter et team av statssekretærer og politiske rådgivere som sammen styrer et helt departement.

Samtidig er man alene om det politiske ansvaret og om å svare overfor Stortinget. I tillegg er justisfeltet et område hvor politiske skillelinjer er tydelige og hvor hendelser styrer både dagsorden og ordskifte. 
Jeg håper hun lykkes bedre enn mange i den lange rekken av justisministre i vår forrige regjering, hvor flere åpenbart var underkvalifoserte både faglig og menneskelig.

Skulle hun ikke leve opp til statsministerens forventninger, vil hun bli byttet ut, men la oss håpe at et så viktig felt får en stabil og handlekraftig politisk ledelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...