Gå til innhold

Når er man gammel nok til å innta en posisjon som minister?


Pluvio

Anbefalte innlegg

Emilie Mehl debuterer som landets yngste justisminister. Hun er åpenbart ansett som gammel nok(og absolutt egnet) for en slik stilling ettersom hun har blitt utnevnt i statsråd, hva tenker du? Er det uvant, friskt og spennende eller er det litt vel ungt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at alder ikle er et absolutt mål på egnethet. Jeg er over 40, og overhode ikke egnet som minister. Jeg antar at hun er utvalgt pga kompetanse, på lik linje med de andre ministrene. Det hadde vært feil å diskriminere henne pga alder, aldersdiskriminering er ikke ok uansett hvilken vei det er.

Men jeg regner med at man må være fyllt 18 for å kunne inneha en ministerpost.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig veldig individuelt, og vi får anta at hun er veldig kvalifisert for alderen.

Så tilhører ikke jeg de som mener flere unge statsråder automatisk er noe positivt og jeg tror erfaring så absolutt er nyttig, særlig for de som skal styre oss. Dermed synes jeg tanken om bedre representasjon av yngre virker lite hensiktsmessig, og at manglende/mindre erfaring hos de som skal lede departementer generelt ikke er noe å trakte etter. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk.  Ingen på 28 år er kvalifisert til justisminister. 

Her skal man være øverste sjef for landets politietat, vårt lovgivende organ.  Sannsynligvis en av de aller mest krevende ministerposter.  Her burde de virkelig forsøke å finne en person som har tyngde og erfaring.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for at man skal løfte fram unge, flinke folk og tviler ikke på at hun er kompetent. Samtidig er det begrenset hvor mye erfaring du har rukket å tilegne deg i så ung alder, nesten uansett hva du har gjort og hvor godt du har brukt tiden du har hatt til rådighet. Det er utfordrende å bli leder i så ung alder selv under små forhold, å skulle inneha en såpass tung ministerpost tror jeg kan bli vanskelig, selv om noen er mer naturlig ledere enn andre. Det handler ikke bare om hva du kan og ikke kan, men også hvordan du blir oppfattet og hva slags autoritet du klarer å utstråle. Jeg tar gjerne feil, men må tilstå at jeg er ganske skeptisk.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (30 minutter siden):

Tragisk.  Ingen på 28 år er kvalifisert til justisminister. 

Her skal man være øverste sjef for landets politietat, vårt lovgivende organ.  Sannsynligvis en av de aller mest krevende ministerposter.  Her burde de virkelig forsøke å finne en person som har tyngde og erfaring.

En fremstår nok unektelig ganske lett i møtet med et embetsverk og etater ledet av erfarne ledere som forhåpentligvis har inngående kunnskap om feltet de styrer og selv har mindre erfaring enn selv de mest "junior" lederne i noen underliggende etat. Samtidig er det finurlig nok slik at ministerne gjerne er blant de i departementet med aller minst faglig kompetanse innen feltet de skal lede og primært skal ta avgjørelser basert på anbefalinger fra de som har denne kompetansen. Sånn sett er det kanskje ikke så stor forskjell, eller konsekvens, når en velger en uerfaren minister og risikoen ville kanskje vært større om en ansatte en tilsvarende uerfaren leder på lavere nivå. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tro på den nye unge justisministeren. Men hun er litt ung. Hun kan allikevel være dyktig innenfor arbeidsfeltet.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har i det minte utdannelse som passer til ministerrollen, så jeg skal la min skepsis til alderen hennes komme henne til gode.

Jeg sier bare takk og lov for at den borgelige regjeringen har gått av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at summert kompetanse kan vurderes på mange ulike måter, og at antall år ikke alltid det beste målet. Noen ganger er det mer spørsmål om hva som er riktig kompetanse, og helhetlige vurderinger. Om dette var annerledes, så hadde vi om man skulle være streng hatt en regjering med utrolig høy gjennomsnittsalder. Dessuten er de alle omgitt av andre politikere, rådgivere og fagfolk på alle bauger og kanter, så sånn sett har de nok også dekning for akkurat den delen med "år og bredde med kompetanse". Synes det er flott med en ung minister! De som styrer oss skal optimalt sett gjenspeile befolkningen, så at flere aldersgrupper er representert er bra. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde ha lang fartstid og relevant utdanning innenfor departementet man skal lede. Dessverre så er ministre idag bare ubrukelige rikssynsere.

Endret av MAGEROST
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ministre har vel gjerne eksperter på sine fagområder under seg. Til syvende og sist er jobben deres å fronte så mye relevant politikk som mulig på vegne av partiet eller koallisjonen de representerer. 

Ja, det er fint med en relevant bakgrunn/erfaring på området, som Emilie forsåvidt har. Men når det er sagt så synes jeg Bent Høie har gjort en fremragende jobb med sin bakgrunn innenfor rettsvitenskap og hotelladministrasjon. 

Jeg er langt mer redd for SP/AP politikken på justisfronten. Hvem som fronter den er i grunn det samme for meg.

Endret av Labido
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor klar hun er for ministerposten (hun virker dyktig), er jeg ikke sikker på om gubbeveldet er klar for en ung kvinne som leder. Hun kommer nok til å møte mye hersketeknikk. Håper hun har sterk nok rygg til å bære det, og at hun klarer å sette seg i respekt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det er flott.

De som har ansatt henne, har hatt mange kandidater, men kommet frem til at hun totalt sett er best egnet.

Det er nok en blanding av kompetanse, samt personlige egenskaper. Dette er valgt av mennesker som vet mye om henne, samt de andre kandidatene. Likevel har de funnet henne som mest egnet.

Alt dere som har noe imot henne vet, er alderen hennes.. Så ta dere en bolle!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 28 er for ungt, uten at jeg kjenner til henne. Særlig for en såpass tung post. Hvor lett blir hun snurret rundt erfarne byråkraters lillefinger med dobbel livserfaring og kanskje fem-ti ganger så lang yrkeserfaring? 32 ville vært en bra nedre grense for ministerposter. Men hun burde ha energien som skal til da...om hun har erfaringen til å disponere energien riktig så hun ikke brenner lyset i begge ender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi må bare følge med, tenker jeg. Se på henne med respekt og nysgjerrighet. Husk at hun også har gode og erfarne rådgivere rundt seg. Hun vil ikke måtte stå i alt alene.nsyntes det er forfriskende og stilig at en ung dame får forsøke seg :) En blir ikke utnevnt utenriksminister uten nøye vurdering så tenker vi må avstå fra å forhåndsdømme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (Akkurat nå):

Synes 28 er for ungt, uten at jeg kjenner til henne. Særlig for en såpass tung post. Hvor lett blir hun snurret rundt erfarne byråkraters lillefinger med dobbel livserfaring og kanskje fem-ti ganger så lang yrkeserfaring? 32 ville vært en bra nedre grense for ministerposter. Men hun burde ha energien som skal til da...om hun har erfaringen til å disponere energien riktig så hun ikke brenner lyset i begge ender.

Du kjenner henne altså personlig, antar jeg? Siden du med skråsikkerhet mener at hun blir «snurret rundt erfarne byråkraters lillefinger»? Hva vet du om hvor tøff denne jenta er, hva slags kamper hun tidligere har gått mot gubbevelde? 

Syntes du skal skamme deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (5 timer siden):

Tragisk.  Ingen på 28 år er kvalifisert til justisminister. 

Her skal man være øverste sjef for landets politietat, vårt lovgivende organ.  Sannsynligvis en av de aller mest krevende ministerposter.  Her burde de virkelig forsøke å finne en person som har tyngde og erfaring.

Heller en på 28 år enn de som går av en gang i året som det nesten har vært de siste åtte årene. I 2018 ble det utnenvt 3 forskjellige statsråder. Landets politietat fortjener stabilitet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...