Gå til innhold

Vanskelig for datter å godta at far får kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Synes du skal slutte å trolle i tråden her

Anonymkode: 8ded3...c32

Jeg har overhodet ikke trollet!

Anonymkode: 53ccc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Slik du selv utøver her nå....? 😏

Anonymkode: 2679a...ff1

Driver ikke mer hersketeknikker nei :) 

Anonymkode: 53ccc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore tilbake til tråden: du er den som må gjøre datteren din trygg på at du fortsatt er den samme pappaen og at en ny person i livet deres er noe positivt. Det betyr at du må snakke og snakke til hun er trygg på deg samtidig som du må sette grenser og forklare at selv om hun for alltid er ditt første valg er det slik at en voksen også trenger kjærlighet fra en partner og at det er din jobb å passe på at denne partneren er en god og positiv tilføring til deres familie. 

Selv om denne jenta du har møtt ikke har barn betyr ikke det at hun automatisk vil like ditt barn eller være en god og positivt tilskudd for din datter, du må sørge for at du ikke er blind for datteren din sine behov såvel som å ivareta dine. 

Dette handler mer om deg enn jenta tror jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke truet deg :)

Anonymkode: 53ccc...159

Beklager, mente ikke at «kjære vene» var en trussel - det skulle stå hersketeknikk, at kjære vene ikke er en hersketeknikk. Ikke så lett å skrive med trollene midt på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være såpass frekk å si at du har jaggu gjort deg en fin bjørnetjeneste med å late som om du lever livet alene og det er din intensjon.  
Du burde vist henne at du faktisk gjør ting med andre. 
 

Når det er sagt så må du ikke la henne styre livet ditt. 
Ta hensyn ja,men om du har fått deg kjæreste så er dette noe hun må lære seg å leve med. Du virker såpass oppegående at du finner ut av hvordan selv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forstår henne veldig godt. Ingen har lyst på en ond stemor som kommer inn i hjemmet ditt og tar over plassen til din mor.

Hilsen en som var skillsmissebarn

Anonymkode: 53ccc...159

Det er synd du får slike reaksjoner som du får her, men samfunnet er blitt slik at egen lykke er langt viktigere enn barns velbefinnende. Det å eventuelt finne ny kjæreste trumfer barnets følelser. Å kaste et barn inn i nye relasjoner og ny familie blir ikke anerkjent som et problem. For mamma eller pappas kjærlighetsliv er jo mye viktigere må enn vite...

Slik er det blitt, dessverre. 

Anonymkode: 9ac5b...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er synd du får slike reaksjoner som du får her, men samfunnet er blitt slik at egen lykke er langt viktigere enn barns velbefinnende. Det å eventuelt finne ny kjæreste trumfer barnets følelser. Å kaste et barn inn i nye relasjoner og ny familie blir ikke anerkjent som et problem. For mamma eller pappas kjærlighetsliv er jo mye viktigere må enn vite...

Slik er det blitt, dessverre. 

Anonymkode: 9ac5b...cec

Så jævla bullshit😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår henne veldig godt. Ingen har lyst på en ond stemor som kommer inn i hjemmet ditt og tar over plassen til din mor.

Hilsen en som var skillsmissebarn

Anonymkode: 53ccc...159

Hvor i HI nevner ts at den nye kjæresten er ond. 

Jammen ikke rart det er vanskelig å være stemor, man er tydeligvis ond og slem bare fordi far bryr seg om deg. 

12 hours ago, AnonymBruker said:

Nå vet jeg ikke hvor gammel TS og kjæresten er, men heller stesøsken  enn en potensielt en ny baby inn i bildet siden dama er barnløs. Det er en enda større forandring og kanskje noe av frykten skal skje på sikt. Spesielt siden hun allerede har opplevd det det hos moren og selv nærmer seg voksenlivet og ikke får vært en del av kjernefamilien på samme måte som yngre barn får. 

Anonymkode: 8a1fa...012

Hva? Så siden hun allerede har opplevd å få søsken hos mor, er det best at far ikke går flere barn og ny dame eventuelt ofrer å gå egne? 

Stemmer i det andre har sagt, ts. Du har gjort deg og jenta en bjørnetjeneste ved å skape en illusjon om at du kun eksisterer for henne. Nå oppdager hun at du er et helt menneske, og finnes utenom å være pappaen hennes. 

Tror dette kan gå helt fint. Men du må prate med jenta. Hun kan også få spørsmål om hva hun tror du gjør når hun ikke er der. Kanskje det er på tide at hun selv reflekterer over at fin verden ikke utelukkende kretser rundt hennes behov? 

Samtidig kan du finne en balanse hvor hun får være med på å hilse på og bli kjent med ny dame. 

 

Anonymkode: 11859...7c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 13- og det er en vanskelig periode hvor hun selv skal starte løsrivelsen fra deg for fullt- det er naturlig at det blir reaksjoner og utbrudd, det kan det fort bli med en 13-åring uansett hva som skjer.  Stå i det, vær den trygge faren hennes, som samtidig setter grenser og lever sitt eget liv som en selvstendig voksen. Har tro på at dette ordner seg til slutt, så reflektert som du er. 

Anonymkode: aa0c2...77e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For et halvt år siden traff jeg en jente jeg virkelig forelsket meg i og hun er forelsket i meg. Hun har ingen barn. Det er først når jeg begynte å ta og føle på dette at jeg innså jeg ønsker meg mer i livet. Noen å dele oppturer og nedturer med, kanskje en samboer på sikt. Fordi dette føles ekte og bra har jeg denne gangen valgt å være mer åpen - i den forstand at jeg har forklart at jeg har truffet en jente jeg liker og at vi tilbringer tid sammen. Jeg har ikke tenkt å rushe noe som helst, men de siste par månedene har jeg forsøkt å foreslå vi kan gjøre noe kort & casual sammen så de blir litt kjent.

Hvis du møtte denne jenta for et halvt år siden så trenger du vel ikke å gjøre så veldig mye mer enn å informere datteren din om at du har møtt noen og at dere tilbringer en del tid sammen. Og jeg vet ikke helt om jeg er enig i at du ikke rusher noe hvis du har forsøkt flere ganger å foreslå at de blir kjent de siste par månedene.

Jeg skjønner at du er ganske forelsket og tar det for gitt at det er deg og denne jenta for evig, men du vet vel som en voksen mann at de fleste forhold blir det ikke noe av. I tillegg kommer det at det høres ut som om det er en stor aldersforskjell her i og med at du benevner kjæresten som en jente mens du selv har et tenåringsbarn. Det i seg selv gjør at jeg tenker at du ikke kan ta det for gitt at du fremdeles er sammen med denne kjæresten om et år.

Jeg tror du gjør lurt i å roe ned, fortsette å nevne kjæresten helt hverdagslig og så prøver du på nytt igjen om en stund å foreslå noe. Altså en aktivitet som du vet at datteren din liker slik at det uansett er lystbetont for henne.

Ikke ta sorgene på forskudd her, datteren din blir mer selvstendig hele tida nå, og om en stund er det ikke like stas å henge med pappa uansett:(

Dette løser seg, TS.

Anonymkode: d820c...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er synd du får slike reaksjoner som du får her, men samfunnet er blitt slik at egen lykke er langt viktigere enn barns velbefinnende. Det å eventuelt finne ny kjæreste trumfer barnets følelser. Å kaste et barn inn i nye relasjoner og ny familie blir ikke anerkjent som et problem. For mamma eller pappas kjærlighetsliv er jo mye viktigere må enn vite...

Slik er det blitt, dessverre. 

Anonymkode: 9ac5b...cec

Barnet er snart tenåring. Da er hun gammel nok til å forstå at pappa også trenger kjærlighet slik som mamma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ikke la henne tro dette er noe hun kan bestemme eller forhandle med deg på. Du skal selvsagt gå varsomt frem, forberede henne osv., men det er også viktig at hun ikke tror dette er noe hun kan bestemme over. Hvis hun tror det, blir det et ekstra stressmoment for henne, for da vil hun tenke at hun hele tida må passe på så du ikke finner deg kjæreste. Vær helt klar på at dette er noe som hører voksenlivet til, og noe bare du bestemmer over. Selv om hun ikke liker det, så trenger hun en far som er tydelig og klar på dette området.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvemsomhelst skrev (16 timer siden):

Datteren var for liten til å huske at foreldrene bodde sammen, og hvordan kan pappas kjæreste ta «mors plass»?

Min stedatter var 14 måneder første gangen jeg møtte henne. Vi har alltid hatt ett godt forhold, og hun tok imot meg med åpne armer. Så jeg har ansett henne som heldig som aldri har husket at mamma og pappa bodde sammen, det gjorde det nok lettere. På tross av det uttrykte hun som eldre innimellom sorg over at mamma og pappa ikke bodde sammen da hun ofte savnet den ene. Det var ikke nødvendigvis noe galt med meg, hun synes bare det var vanskelig å være uten den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er synd du får slike reaksjoner som du får her, men samfunnet er blitt slik at egen lykke er langt viktigere enn barns velbefinnende. Det å eventuelt finne ny kjæreste trumfer barnets følelser. Å kaste et barn inn i nye relasjoner og ny familie blir ikke anerkjent som et problem. For mamma eller pappas kjærlighetsliv er jo mye viktigere må enn vite...

Slik er det blitt, dessverre. 

Anonymkode: 9ac5b...cec

Jepp helt enig. Og utrolig at jeg blir angrepet med både hersketeknikker og anklaget for å true når jeg står opp for meg selv. Og troll blir jeg også kalt. 

KG i et nøtteskall

Anonymkode: 53ccc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott du er!! 
 

Råd: siden nye kjæreste ikke ennå har barn- vent med å evt.få med henne på et par år. Da er jenta di eldre og har nok et videre perspektiv + vil løsrive seg selv, leve sitt liv. Enig i at det er fordel at hun ikke har barn fra før. 
Men hos oss (to tenåringer, to fellesbarn som er små) har det gått fint. Litt tøft i starten, men nå er de en herlig gjeng som er så knyttet og blir så sinte når noen kaller dem halvsøsken og bonussøsken. Skal derimot sies at de to eldste har mor/far for seg selv i de andre to hjemmene. 

Anonymkode: af9fb...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så synd at det ble sånn. Hun kan vel ha blitt litt bortskjemt av at alt bare har handlet om henne. På tide å modnes litt, og lære å se andres behov. 

Fikk bonusdatter da hun var 12. Hun var kjempeglad for at pappa endelig fikk kjæreste. Han hadde, som deg, ikke hatt seriøse forhold etter at det ble slutt med barnemor da barnet var 1 år. Det har gått veldig fint i over 20 år nå, så jeg håper alt går bra for dere også, TS. Du har all rett til å ha et kjærlighetsliv. 

Anonymkode: 70219...f1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jepp helt enig. Og utrolig at jeg blir angrepet med både hersketeknikker og anklaget for å true når jeg står opp for meg selv. Og troll blir jeg også kalt. 

KG i et nøtteskall

Anonymkode: 53ccc...159

På tide å la det ligge. Du avsporer.

Anonymkode: 3d91d...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Flott du er!! 
 

Råd: siden nye kjæreste ikke ennå har barn- vent med å evt.få med henne på et par år. Da er jenta di eldre og har nok et videre perspektiv + vil løsrive seg selv, leve sitt liv. Enig i at det er fordel at hun ikke har barn fra før. 
Men hos oss (to tenåringer, to fellesbarn som er små) har det gått fint. Litt tøft i starten, men nå er de en herlig gjeng som er så knyttet og blir så sinte når noen kaller dem halvsøsken og bonussøsken. Skal derimot sies at de to eldste har mor/far for seg selv i de andre to hjemmene. 

Anonymkode: af9fb...26f

Tenker man skal gi råd om å vente med barn med visse forbehold. Vi vet ikke alder eller øvrig livssituasjon på ts sin nye kjæreste. 

Anonymkode: 11859...7c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Forstår henne veldig godt. Ingen har lyst på en ond stemor som kommer inn i hjemmet ditt og tar over plassen til din mor.

Hilsen en som var skillsmissebarn

Anonymkode: 53ccc...159

Tror du skal legge fra deg bitterheten to min, og lese innlegget en gang til. 

Anonymkode: f6a54...870

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...