Gå til innhold

Sønnen har tegnet med fargestifter i hele huset. Hva gjør jeg??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten at jeg har lagt merke til det (la merke til det i dag under storrengjøring), så har sønnen min tegnet på stoler, vegger og gulv. Fikk litt sjokk kan du si!

Jeg klarte å få bort det på gulvet, men jeg er usikker på hva jeg skal bruke på hvite tapetvegger og lyse lenestoler i stoff? Jeg prøvde med viskeklær, men det gjorde det verre. Han har også klart å tegne på pipa som er i mur. Hvordan få bort dette? Det er olje fargestifter han har fått tak i tror jeg. Aner egentlig ikke hva de er lagd av, men de er kjøpt på en bokhandel. Dette er litt krise siden vi bare leier huset midlertidig før vi skal flytte inn i nybygd hus. 

Anonymkode: 30de9...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulven skrev (3 timer siden):

Prøv magiske svamper fra feks Europris.

Visste det!! Akkurat som om de hersens svampene er svaret på ALT som skal fjernes! NEI DE ER IKKE DET!!! Er så dritt lei av at svamper og eddik er svaret på alt! 
Jeg ville prøvd med Multisolve fra CT1.

Anonymkode: 518b8...921

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljestifter er på samme måte som oljemaling. Får det sitte, så sitter det og kan aldri vaskes vekk. Det må nok males over, men da med oljebasert maling, da vannbasert maling preller av over olje.

Anonymkode: 6373e...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er oljestifter, så kan du evt. prøve med litt whitesprit. 

Anonymkode: 6bda2...60f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Visste det!! Akkurat som om de hersens svampene er svaret på ALT som skal fjernes! NEI DE ER IKKE DET!!! Er så dritt lei av at svamper og eddik er svaret på alt! 
Jeg ville prøvd med Multisolve fra CT1.

Anonymkode: 518b8...921

Men i alle dager 😳 ro ned? 

Anonymkode: 8057e...a0b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (8 timer siden):

Prøv magiske svamper fra feks Europris.

Disse på tapet, er min redning. Fikk vekk penn merker og alt annet på hvit tapet enkelt

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er oljestifter kan du prøve med våtservietter. Zalo og salmiakk er også aktuelle vaskemidler.

Anonymkode: b40dd...f47

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannkrem med slipemiddel (type ‘få hvitere tenner’-tannkrem). Det tok alt da jentungen gikk amok med sprittusj på kjøkkeninnredningen 

Anonymkode: f3aad...e09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babywipes bør prøves. Det er oljebasert. De tar rødvi fra lys grå ullsofa, de tar motorolje fra fingre, de fjerner grillfett fra fingre når man tar vårrengjøringen i grillen. De fjerner bæsj fra babyromper. 

Om ikke det fungerer kan whitespirit prøves. 

OBS: Alle rengjøringsmidler bør prøves på et lite område som ikke er godt synlig først, så man ikke gjør vondt verre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Visste det!! Akkurat som om de hersens svampene er svaret på ALT som skal fjernes! NEI DE ER IKKE DET!!! Er så dritt lei av at svamper og eddik er svaret på alt! 
Jeg ville prøvd med Multisolve fra CT1.

Anonymkode: 518b8...921

Vel jeg kan ikke si annet enn at jeg ikke har funnet noe som disse svampene ikke virker på. Med en flokk barnebarn blir det farger og merker over alt, og da har disse vært helt geniale for å fjerne problemet. I tillegg er de rimelige i innkjøp i motsetning til Multisolve. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at slike magiske svamper er ganske magiske, spesielt på barnetegninger på vegger.... De funker ved å slipe vekk griseriet, så man bør nok prøve på et lite synlig sted først så man kan se om overflaten tåler behandlingen. På tekstil vil det nok ikke funke.

Ellers, om det er oljestifter, så kan man prøve babyvåtservietter og så ev gå over til andre kjemikalier om det ikke funker. MEN det er lurt pm ts faktisk sjekker hva det er barnet har brukt, for om det er annen type stift så kanskje andre midler må til. 

Anonymkode: fb73d...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, hvis du står å gnukker på vegger så kan det fort blir skjolder. Litt som å polere 10x10cm flekk på en skitten bil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også god erfaring med de magiske svampene når ungene har fått utløp for sin kreativitet på feil plass. Superlett å vaske bort! Hvorfor ikke prøve den enkle løsninga først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Visste det!! Akkurat som om de hersens svampene er svaret på ALT som skal fjernes! NEI DE ER IKKE DET!!! Er så dritt lei av at svamper og eddik er svaret på alt! 
Jeg ville prøvd med Multisolve fra CT1.

Anonymkode: 518b8...921

men de funker på alt, seriøst 😄😇 Bare denne uka, klarte jeg å fjerne eldgammel skitt fra barnas regnbukse med en slik svamp, sånn at buksa er helt lyserosa og ny igjen - og det har jeg aldri trodd, da ingen Omo og Wanish oxy action klarte det.

og, fjerne tusj fra turskoene! pjuh. Funker mot alt. 😄

Anonymkode: e341f...ab6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først filmer du mens du sjokkert-lattermild utbryter igjen og igjen "Did you do this? What have you done? What have you doooone?"

Så tester du om du får det bort med Zalo.

Fjerner ikke Zalo det, gjør en skikkelig dampvasker nok det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...