Gå til innhold

Sent å være ferdig med sivilingeniør på NTNU som 29-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 10/15/2021 at 1:42 AM, AnonymBruker said:

Jeg leste den andre tråden der de fleste skrev at også folk med C i snitt lett får jobb så man må jo ikke være streber for å få god jobb.

Sluttet fordi jeg ikke orket karakterpresset og fordi jeg ikke vil føre saker for retten. Jeg trives ikke med konfrontasjoner og krangling og problemer. Vil heller ikke være vanlig jurist med lønn på 450 k resten av livet. 

Anonymkode: d1343...2af

Den "andre tråden" handlet vel om en student som sliter med å fullføre indøk. Hva om det hender deg? Surt å starte på sin tredje grad og ikke klare å fullføre. 

Anonymkode: 0d1e4...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok helt fint. Dessuten vil både juss og psykologi kunne være et pluss i mange jobber. 

Anonymkode: 47254...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2021 den 1.42):

Jeg leste den andre tråden der de fleste skrev at også folk med C i snitt lett får jobb så man må jo ikke være streber for å få god jobb.

Sluttet fordi jeg ikke orket karakterpresset og fordi jeg ikke vil føre saker for retten. Jeg trives ikke med konfrontasjoner og krangling og problemer. Vil heller ikke være vanlig jurist med lønn på 450 k resten av livet. 

Anonymkode: d1343...2af

Du kan også være en vanlig jurist i det private og tjene det dobbelte av hva du oppgir her. Mulig nyutdannede jurister har den startlønnen du sikter til. Men jeg kjenner to som har jobbet noen år. De tjener minst 200k mer enn det du tror. Samtidig har de gode arbeidstider, fleksitid, dekket telefon osv…. 
 

Var jeg deg ville jeg tatt en runde til og sjekket litt nøyere jobbmuligheter og lønn for jurister.   
Jeg tror det er en spennende jobb med gode kollegaer, du blir ikke utslitt og er en jobb man kan kombinere med familie og fritid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensi skrev (4 minutter siden):

Du kan også være en vanlig jurist i det private og tjene det dobbelte av hva du oppgir her. Mulig nyutdannede jurister har den startlønnen du sikter til. Men jeg kjenner to som har jobbet noen år. De tjener minst 200k mer enn det du tror. Samtidig har de gode arbeidstider, fleksitid, dekket telefon osv…. 
 

Var jeg deg ville jeg tatt en runde til og sjekket litt nøyere jobbmuligheter og lønn for jurister.   
Jeg tror det er en spennende jobb med gode kollegaer, du blir ikke utslitt og er en jobb man kan kombinere med familie og fritid. 

Enig!

Anonymkode: bee65...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 21.14):

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

Tror du forveksler universitetet med videregående ass

Anonymkode: 0d01a...a04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 21.05):

Er det for sent å begynne for meg? Får jeg jobb når jeg blir 29 uten å ha hatt noe arbeidserfaring men bare studier? Vil jo da ha studert i 10 år og ha ca 700 000 i studielån. 

Ikke noe problem å studere som "voksen". Jeg var 27 da jeg begynte, riktignok halvveis i studiet siden jeg fikk godskrevet ingeniørutdanning men likevel. Om du får deg jobb eller ikke kan jeg selvsagt ikke si noe om, det kommer mye an på studieretning og hva det er  behov for når du er ferdig tenker jeg. 

At du er eldre enn de fleste av dine medstudenter er bare å overse. Akkurat i denne sammenhengen så regner jeg med at "alder bare er et tall" ;) . Forhåpentlig er du ferdig med mesteparten av ungdomsfestingen nå og kan konsentrere deg enda mer om studiene og mindre om det sosiale. Det gjorde du vel for det meste unna da du studerte jus og psykologi. 

Når det er sagt så fikk jeg noen gode venninner blant medstudentene  og vi har holdt kontakt opp gjennom årene, så det er ikke noe stort problem å bli kjent med folk selv om man er eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Cata said:

Forhåpentlig er du ferdig med mesteparten av ungdomsfestingen nå og kan konsentrere deg enda mer om studiene og mindre om det sosiale.

På studier som indøk er nettverksbygging vel så viktig som gode karakterer, i hvert fall på lang sikt.

Ville heller gått for en mer spisset ingeniørutdannelse (helst bachelor) hvis jeg var TS, typ IT, bygg eller maskin. Indøk er et studie skreddersydd for de mest ambisiøse og karriere fokuserte studentene, høy alder er ikke et pluss, som det faktisk kan være i de andre ingeniør retningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...