Gå til innhold

Sent å være ferdig med sivilingeniør på NTNU som 29-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser ikke problemet i det hele tatt. Jeg ble ferdig med medisin studie i en alder av 39. Det positive her er at en faktisk går på skole og utdanner seg, alder er bare et tall og her gjør man som en selv vil.

Anonymkode: fa3f2...709

Hvis du hadde studert medisin i seks år og nå jobbet som lege, tør jeg å påstå at du hadde klart å skrive "medisinstudiet" riktig.

Anonymkode: 50d4d...2a2

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studer det du vil. Det er så mange arbeidsår igjen av livet ditt! Jeg ble ferdig med master som 35 åring, fikk fast jobb med en gang. 

Anonymkode: 0fcd6...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en utmerket mulighet til å få vanvittige mengder fitte. 

Når du begynner på et studie i en alder av 24 år som mann, så er du perfekt alder for majoriteten av jentene der (18-21 år).

Begynte å studere som 24 åring selv og jeg knulla helt usaklig mye. Det var seriøst ikke mange på studiet jeg ikke pløyde over før vi var ferdige.

Anonymkode: be5c7...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er en utmerket mulighet til å få vanvittige mengder fitte. 

Når du begynner på et studie i en alder av 24 år som mann, så er du perfekt alder for majoriteten av jentene der (18-21 år).

Begynte å studere som 24 åring selv og jeg knulla helt usaklig mye. Det var seriøst ikke mange på studiet jeg ikke pløyde over før vi var ferdige.

Anonymkode: be5c7...b49

Var skeptisk til alderen, men du har mange poeng. Når de er fulle så er det lett å få fitte. Verre når du blir eldre. Da er det ikke nok å være en snill mann og ha kontroll på økonomien. Da får man rett og slett ikke fitte.

Anonymkode: ccd48...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy macarony, du vil drukne i studiegjeld. Men - hvis du virkelig føler at du har truffet rett denne gangen, så gå for det! 24 år er ingenting :)  jeg ble ferdig med min bachelor da jeg var 24, men nå som jeg er 29, hadde jeg valgt annerledes. Var foresten en del voksne folk (26+++) som studerte, mange voksne som omskolerer seg. Hele livet ditt trenger heller ikke være studiet, så eldre venner enn 19 åringer kan du jo ga utenom det :) 

Endret av marsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blir ferdig med master like før de fyller 30!

Anonymkode: 3d975...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 22.25):

Hvorfor begynte hun så sent?

Anonymkode: d1343...2af

Jobbet i noen år først, bestemte seg så for å ta utdanning innen samme felt.

Anonymkode: 0c2d8...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen her har gått siving på NTNU. Langt de fleste har 0-1 år mellom vgs og studiestart, på nanoteknologi gjaldt dette så godt som alle med noen få unntak i min klasse. Derimot var det lite forskjell på de som var litt eldre, folk sorterte seg etter interesser, ikke alder. Det var «gamle» som elsket festing og fyll, og noen som kom rett fra videregående men allerede gift. Du får ikke noe problem med å passe inn etter fadderperioden når du finner din gjeng (fadderperioden er til for de rett fra vgs som vil ha fyll og fanteri), men ikke narr deg selv til å tro at du ikke blir av de eldste i klassen. Det er ikke «normalt» med siving studier i en alder av 29, det er nok mer snittet for doktorgradskandidater som gjerne har et par år mellom studiet og PhD også, så du er nærere vit.assene enn dine medstudenter i alder.

Anonymkode: bda86...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lurer på om noen her har gått siving på NTNU. Langt de fleste har 0-1 år mellom vgs og studiestart, på nanoteknologi gjaldt dette så godt som alle med noen få unntak i min klasse. Derimot var det lite forskjell på de som var litt eldre, folk sorterte seg etter interesser, ikke alder. Det var «gamle» som elsket festing og fyll, og noen som kom rett fra videregående men allerede gift. Du får ikke noe problem med å passe inn etter fadderperioden når du finner din gjeng (fadderperioden er til for de rett fra vgs som vil ha fyll og fanteri), men ikke narr deg selv til å tro at du ikke blir av de eldste i klassen. Det er ikke «normalt» med siving studier i en alder av 29, det er nok mer snittet for doktorgradskandidater som gjerne har et par år mellom studiet og PhD også, så du er nærere vit.assene enn dine medstudenter i alder.

Anonymkode: bda86...dc4

Jeg bryr meg ikke om det sosiale men om det blir vanskelig å få jobb etterpå. Jeg ser på folk på siving som strebere og den personligheten passer ikke meg men jeg skulle likt å kunne ha en slik jobb, jeg vurderer mest indøk siden det virker lett å få en god jobb. 

Anonymkode: d1343...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bryr meg ikke om det sosiale men om det blir vanskelig å få jobb etterpå. Jeg ser på folk på siving som strebere og den personligheten passer ikke meg men jeg skulle likt å kunne ha en slik jobb, jeg vurderer mest indøk siden det virker lett å få en god jobb. 

Anonymkode: d1343...2af

De får god jobb fordi de er strebere. Samme gjelder de med gode karakterer på jussen.  Hvorfor sluttet du på jussen?

Anonymkode: 0d1e4...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De får god jobb fordi de er strebere. Samme gjelder de med gode karakterer på jussen.  Hvorfor sluttet du på jussen?

Anonymkode: 0d1e4...788

Jeg leste den andre tråden der de fleste skrev at også folk med C i snitt lett får jobb så man må jo ikke være streber for å få god jobb.

Sluttet fordi jeg ikke orket karakterpresset og fordi jeg ikke vil føre saker for retten. Jeg trives ikke med konfrontasjoner og krangling og problemer. Vil heller ikke være vanlig jurist med lønn på 450 k resten av livet. 

Anonymkode: d1343...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg leste den andre tråden der de fleste skrev at også folk med C i snitt lett får jobb så man må jo ikke være streber for å få god jobb.

Sluttet fordi jeg ikke orket karakterpresset og fordi jeg ikke vil føre saker for retten. Jeg trives ikke med konfrontasjoner og krangling og problemer. Vil heller ikke være vanlig jurist med lønn på 450 k resten av livet. 

Anonymkode: d1343...2af

Æh. Du vet at et høyt lønnsnivå også fører med seg et høyt ansvar, sant?

Og (litt avhengig av retning) kan konfliktnivået bli relativt høyt med en ingeniør-jobb. Byggebransjen, feks. Der er det mye krangling. 

Anonymkode: 9c608...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 21.14):

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

Så hva skal man gjør når man vil begynne å studere/bytte studie som 24-åring? Gi opp, fordi de andre er 5 år yngre enn en? Ta til takke med en fulltidsstilling i kommunen, med årslønn på 300k?

Anonymkode: be8ea...c80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg leste den andre tråden der de fleste skrev at også folk med C i snitt lett får jobb så man må jo ikke være streber for å få god jobb.

Sluttet fordi jeg ikke orket karakterpresset og fordi jeg ikke vil føre saker for retten. Jeg trives ikke med konfrontasjoner og krangling og problemer. Vil heller ikke være vanlig jurist med lønn på 450 k resten av livet. 

Anonymkode: d1343...2af

Man kan få en god jobb med C i snitt på jussen, man kan få en god jobb som psykolog, man kan få en god jobb som bachelor-ingeniør.

Når sivinger får jobb med C i snitt så er det jo fordi det er krevende å få C. 

Tror du fort kommer til å angre om du starter på siving kun for å tjene fett. Det er neppe økonomisk å begynne på nytt femårig studie. Du får mindre ansiennitet, du kommer senere inn på boligmarkedet, det kan være du ikke trives på siving, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, og her sitter jeg  som 31-åring og vurderer å ta en ny utdannelse. Godt at jeg driter i om jeg blir eldst på studiet 😄 En kan jo ikke la seg stoppe av sånt.

Altså TS, jeg syns ikke det er sent å være ferdig når du er 29 år. Hvis det er det du vil - go for it.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
drue skrev (30 minutter siden):

Haha, og her sitter jeg  som 31-åring og vurderer å ta en ny utdannelse. Godt at jeg driter i om jeg blir eldst på studiet 😄 En kan jo ikke la seg stoppe av sånt.

Altså TS, jeg syns ikke det er sent å være ferdig når du er 29 år. Hvis det er det du vil - go for it.  

Det er ikke for sent med ny utdannelse hverken for deg eller trådstarter. Men jeg tror trådstarter vil gjøre det økonomisk best om hun ikke studerer indøk. 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vil heller ikke være vanlig jurist med lønn på 450 k resten av livet. 

Anonymkode: d1343...2af

Man tjener bedre enn det som jurist. I hvert fall etter førsteåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 21.14):

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

Haha dette er jo bs. Jeg var 26 når jeg startert, aldersspennet var vell 18-37... aldri noe uglesett noen av oss "eldere" vi var jo en relativ andel av studentene :) go for it! Ville mye heller tenkt litt over hvor mye studielån du er villig til å påta deg. 700.000 i gjeld når man skal kjøpe boliger i årene som kommer kan svi litt. 

Anonymkode: e9dce...6a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha dette er jo bs. Jeg var 26 når jeg startert, aldersspennet var vell 18-37... aldri noe uglesett noen av oss "eldere" vi var jo en relativ andel av studentene :) go for it! Ville mye heller tenkt litt over hvor mye studielån du er villig til å påta deg. 700.000 i gjeld når man skal kjøpe boliger i årene som kommer kan svi litt. 

Anonymkode: e9dce...6a4

Gikk du siving på ntnu? Hva slags jobb har du nå? Lønn osv? 

Anonymkode: d1343...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gikk du siving på ntnu? Hva slags jobb har du nå? Lønn osv? 

Anonymkode: d1343...2af

Ikke meg du siterte, men jeg gjorde det motsatte av det du beskriver. Jeg hoppet fra siving og tok til slutt juss. Ikke bare fikk jeg  stort studiegjeld og kom sent ut på boligmarkedet. Men jeg følte enormt press på å fullføre siden jeg startet så sent på jussen. Så om jeg var deg ville jeg vært sikker før jeg byttet.  Ville også vært sikker på om jeg orket å studere 5 år til. Det er tungt og jeg ble i hvert fall lei. 

Anonymkode: f383b...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abselutt ikke! 

Jeg startet min andre Bachelor grad da jeg var 37.

Anonymkode: 3a8ae...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...