Gå til innhold

Sent å være ferdig med sivilingeniør på NTNU som 29-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil søke neste år og er da 24 når jeg begynner. Vil tidligst være ferdig når jeg er 29 men etter å ha lest andre tråder her inne kan det være jeg må bruke lengre tid og er kanskje ferdig som 30-åring. Har tidligere studert 3 år på jus og 2 år psykologi (er på andre året nå).

Er det for sent å begynne for meg? Får jeg jobb når jeg blir 29 uten å ha hatt noe arbeidserfaring men bare studier? Vil jo da ha studert i 10 år og ha ca 700 000 i studielån. 

Anonymkode: d1343...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

De fleste er ikke 18-19. Men de er heller ikke 24+ heller. Så TS vel være litt gammel, men neppe eldst. 

Anonymkode: c7d57...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint TS. Selv var jeg ferdig som 28-åring og det gikk helt fint.

Jeg var mye mer moden og sulten for arbeidslivet enn mine yngre kollegaer og kunne derfor ta mer ansvar fra starten av. Sannsynligvis hadde det ingenting med alder å gjøre, men mer det at jeg fikk tid til å samle betydelig mer varierte erfaringer. 

Anonymkode: 3e2a6...1a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

Jajaj her fant vi hvertfall en som aldri har satt sin fot inn på et campus. 

Anonymkode: 43dce...5af

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som blir ferdig som 33-åring. De fleste er jo ganske unge, 18-20, men det finnes alltid noen litt eldre også. Dessuten så er du ikke nødt å bare henge med folk på samme studie.

Anonymkode: 0c2d8...988

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeeez, du trenger ikke tenke på det engang. 

Anonymkode: 6c53a...7a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ei som blir ferdig som 33-åring. De fleste er jo ganske unge, 18-20, men det finnes alltid noen litt eldre også. Dessuten så er du ikke nødt å bare henge med folk på samme studie.

Anonymkode: 0c2d8...988

Hvorfor begynte hun så sent?

Anonymkode: d1343...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

Ingen bryr seg. Ingen ugleser. Hvem bryr seg. Det vil være flere. Og resten av livet er du trygg og har god økonomi. 

Anonymkode: 6c53a...7a9

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS, det er ikke for sent. Gjør det hvis det er noe du har lyst til. Det vil gi deg en god jobb og mange muligheter i fremtiden. Lykke til 🌹

Anonymkode: 29f43...fda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller fullført jussen. Så er du ferdig jurist som 26-åring. 

Men for å svare på det du spør om. Det er senere enn snittet, men ikke noen krise. Selv er jeg ferdig jurist når jeg er 27, blir 28 noen måneder senere. Stresser ikke. Men så har jeg jobbet fulltid i over 2 år etter vgs, har ikke bare drevet dank eller bare studert og pådratt meg masse studielån unødvendig. 

Anonymkode: 50d4d...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke for gammelt! Jeg begynte å studere samme året jeg fylte 24 år :) 

Hvis du heller vil jobbe innen det, så gå for det. Hvis ikke, så kan du jobbe med noe innenfor jussen :)

Endret av Mariell1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du jobbe med? 

Jus, Siv.Ing, og Psykologi milevis fra hverandre. 

Anonymkode: 9855e...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke for sent, men vil du virkelig da? Føst jus og så psykologi, hvorfor tror du det vil gå bedre på siv.ing og at det er det riktige for deg å studere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, slett ikke. Når jeg først begynte på studiet mitt på NTNU, så ble kjent med mange som var vel over 22 år gammel.
Du er ikke gammel når du er 29 år, tvert imot. Du vil anses som en ung kar, og jobb får du!

Anonymkode: 9d265...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet i det hele tatt. Jeg ble ferdig med medisin studie i en alder av 39. Det positive her er at en faktisk går på skole og utdanner seg, alder er bare et tall og her gjør man som en selv vil.

Anonymkode: fa3f2...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 26 år nå, og det er to år til jeg er ferdig med legestudier. Jeg føler meg gammel, men i realiteten er jeg like gammel som de aller fleste. Det er faktisk ikke så vanlig å starte rett på lange integrerte masterstudier og legestudier, og hvis man gjør det er det ofte noen årsaker som gjør at man ikke har et helt normert studieløp. Jeg føler meg ikke noe gammel i forhold til andre studenter. Det er vel helst det at jeg gjerne skulle ha sluppet unna noen dårlige perioder i livet som forsinket progresjonen min. 

Anonymkode: 24712...471

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Rart å være 24 år når resten av gjengen er 18/19 år. Du vil bli uglesett ut studiet. Jeg ville ikke gjort det.

Anonymkode: ccd48...690

Det er mye mer aldersspredning på studenter nå i 2021 enn det pleide å være da jeg (og du?) studerte på 90-tallet. Tipper medianen er rundt 21 år i førsteårskullet så 24 er ikke så sært.

Anonymkode: 89b42...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva vil du jobbe med? 

Jus, Siv.Ing, og Psykologi milevis fra hverandre. 

Anonymkode: 9855e...d0c

 

9 hours ago, Langs veien said:

Det er ikke for sent, men vil du virkelig da? Føst jus og så psykologi, hvorfor tror du det vil gå bedre på siv.ing og at det er det riktige for deg å studere? 

Enig. Trådstarter bør tenke over hva hun egentlig vil. Jus, siving, og psykologi høres ut som hun er opptatt av lønn/prestisje. Det er jo en ærlig sak, men det blir jo dårlig økonomi av å hoppe mellom studier. 

Trådstarter: Hvilken siving-spesialisering ønsker du? Kan det være aktuelt med en bachelor-ingeniør i stedet? Da kan du bli ferdig fortere, komme i jobb fortere og eventuelt bygge på med master senere. 

Anonymkode: 0d1e4...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en fin alder for et slikt yrke

Det er folk i alle aldre som studerer. Etterhvert vil de som akkurat har vært russ også forstå det

Anonymkode: 8c1f6...57a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...