Gå til innhold

Hvorfor ber ikke kristne for Satan når bibelen sier man skal be for sine fiender


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått dette og hvis jeg spør kristne blir de opprørte og forvirret.

Er det noen kristne her som kan forklare det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For satan er ikke det folk flest forbinder han med. Satan i bibelen er ikke den samme son blir forbundet med helvete/dommedag osv som har blitt gnagd om av kristne for å thene en ekstra slant og ei heller som han blir presentert i populærlitteratur...

Anonymkode: a2ee7...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kristne gjør da det? Selv om ikke akkurat de du har spurt gjør det.

Anonymkode: 98aa9...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For satan er ikke det folk flest forbinder han med. Satan i bibelen er ikke den samme son blir forbundet med helvete/dommedag osv som har blitt gnagd om av kristne for å thene en ekstra slant og ei heller som han blir presentert i populærlitteratur...

Anonymkode: a2ee7...419

Korrekt. Satan, eller ha-Satan for å bruke korrekt hebraisk, er i grunnen mer en rolle. En aktor mot menneskeheten i gudenes forsamling, ikke nødvendigvis Guds fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du TS, det er da mer enn nok av mennesker å be for, så Den Onde overlates helst til de høyere makter.

Anonymkode: be30e...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrex skrev (32 minutter siden):

Jeg har aldri forstått dette og hvis jeg spør kristne blir de opprørte og forvirret.

Hva svarer de da?

Anonymkode: a4bc6...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva svarer de da?

Anonymkode: a4bc6...f96

"Vik fra meg, Satan!"

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan er jo en engel, bannlyst fra himmelrike pga han ville hengi seg til lyst eller noe? 

Anonymkode: 99424...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Satan er jo en engel, bannlyst fra himmelrike pga han ville hengi seg til lyst eller noe? 

Anonymkode: 99424...8b8

En erkeengel faktisk 😄 

Slett ikke den eneste som er bannlyst da, det er vel ca 200 stykker av dem. Satan/Djevelen falt pga opprør mot Gud, oppvigleri, fristing av mennesker, noe sånn. De 200 andre falt fordi de ønsket å lære menneskene onde ting (svart magi, våpen, osv) og å ha sex med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber for mine fiender her i verden men aldri for satan. Jeg ber dog for at Satan må holde seg langt unna meg og mitt liv. I mine øyne er Satan bare ødeleggende. 

Anonymkode: 8b031...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ber for mine fiender her i verden men aldri for satan. Jeg ber dog for at Satan må holde seg langt unna meg og mitt liv. I mine øyne er Satan bare ødeleggende. 

Anonymkode: 8b031...6c3

Ikke for å være spydig, men Satan må vell være den største fienden. Jeg synes at det spørsmålet er veldi vanskelig for kristne og svare på. Mange blir irritert over spørsmålet så takk for svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo forstå ondskapen  slik mange jøder gjør - som «den onde innskytelse», altså viljen/ønsket om å gjøre det onde, som hvert menneske må kjempe mot inni seg.

I så fall blir det jo litt meningsløst å be for det—-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt spørsmål, synes jeg. Det er viktig å kunne møte det onde med kjærlighet. Jeg tror kjærlighet overvinner alt.

Men den kristne kirken fant opp Satan i middelalderen for å løse det ondes problem - Gud er jo ufeilbarlig så hvorfor finnes det ondes liksom, 'knips'; inn med Satan og problem solved.

Anonymkode: 6178b...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men den kristne kirken fant opp Satan i middelalderen for å løse det ondes problem - Gud er jo ufeilbarlig så hvorfor finnes det ondes liksom, 'knips'; inn med Satan og problem solved.

Anonymkode: 6178b...efd

Hahaha for noe tull 🤣

Jødene trodde på Djevelen og andre falne engler lenge før Jesu fødsel 🤣

Faktisk trodde på Satan & co FØR DE TRODDE AT GUD ER ALLMEKTIG 😆

Uansett spiller Djevelen en stor rolle i Johannes’ Åpenbaring, skrevet 150 e.Kr. - lenge før middelalderen begynte 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ber TIL satan, han får ting gjort.

Anonymkode: 286f3...c2b

😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Entern skrev (10 minutter siden):

😆

Du burde prøve. Ble mangemillionær etter at jeg begynte å be Satan om å justere bitcoin kursen.

Anonymkode: 286f3...c2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du burde prøve. Ble mangemillionær etter at jeg begynte å be Satan om å justere bitcoin kursen.

Anonymkode: 286f3...c2b

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (3 timer siden):

Fordi Satan allerede er dømt, det er der samme som at man ikke kan be for mennesker etter at de er døde

Man kan da absolutt be for døde mennesker.

Det er tradisjon for det i katolisismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...