Adriana74 Skrevet 13. oktober 2021 #1 Skrevet 13. oktober 2021 Hei. Vi leier en bolig hvor eneste varmekilde er vedovn og en varmepumpe. Det viste seg da feier var her at pipa må fikses. Så mao er det bare varmepumpe vi har. For 1 uke siden kom det litt kjøligere vær og jeg skulle sette igang varmepumpa. Den blåste bare kald uansett hvor mye temp vi satte den på. Og på mandag hadde vi en service mann som fortalte at pumpa er eldgammel og at det er termostaten som må fikses og det er ikke så lett å få tak i deler. vi snakker med huseier som sier at han ikke kommer til å betale ny pumpe og det eg ferdig med det og han mener at vi får betale ny pumpe selv. Huset er gammel, sånn 1930-1940 tallet og vi trives her men det er dårlig isolering. Og i morges virket heller ikke varmekabel på badet. Er det virkelig slik at vi skal betale for dette?
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #2 Skrevet 13. oktober 2021 Om det står at oppvarming er inkludert SKAL utleier sørge for at dette er mulig, enten ved at han fikser varmepumpa, pipa, eller skaffer varmeovner. Anonymkode: 91cc4...379
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #3 Skrevet 13. oktober 2021 Nei, utleier står til ansvar for fastmontert utstyr, så vidt jeg vet. Når det er sagt så høres denne utleieren helt natta ut, så jeg hadde kjøpt meg en varmeovn, og samtidig sjekket opp regelverket for å si opp. Her må det da være en del kriterier som ikke er oppfylt lengre? Manglende varmepumpe, manglende peis, manglende varmekabler.. jeg tror du har en god sak for å si opp leiligheten grunnet brudd fra utleierens side. Anonymkode: 93737...eab 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #4 Skrevet 13. oktober 2021 Leiligheten står jo ikke lengre til forventning, og det mener jeg man kan gå videre med. Anonymkode: 93737...eab 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #5 Skrevet 13. oktober 2021 Det er utleierens ansvar og når både varmepumpen og vedfyringen ikke fungerer så er det grunn til å holde tilbake deler av husleien, merk at dette må gjøres riktig. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_2#§2-15 https://advokatsidene.no/nar-kan-du-holde-tilbake-husleie/ Anonymkode: 1afa3...917 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #6 Skrevet 13. oktober 2021 Hei! Jeg vet ikke om dette hjelper for dere, men vi har også en gammel varmepumpe som av og til bare blåser kaldt. Vi fikk tips om å dra ut støpselet, vente en stund, sette i støpselet og prøve igjen, og om det ikke løste problemet at vi skulle slå av sikringen i sikringsboksen, vente litt, skru den på og slå på varmepumpa. Det fungerer for oss hver gang, om det er termostaten som blir restartet eller hva det er aner jeg ikke, men pumpa blåser varmt som bare det. Anonymkode: 4bd1a...c8d 2
Adriana74 Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei! Jeg vet ikke om dette hjelper for dere, men vi har også en gammel varmepumpe som av og til bare blåser kaldt. Vi fikk tips om å dra ut støpselet, vente en stund, sette i støpselet og prøve igjen, og om det ikke løste problemet at vi skulle slå av sikringen i sikringsboksen, vente litt, skru den på og slå på varmepumpa. Det fungerer for oss hver gang, om det er termostaten som blir restartet eller hva det er aner jeg ikke, men pumpa blåser varmt som bare det. Anonymkode: 4bd1a...c8d Takk men termostaten eller regulatorene er ødelagt og pumpa er fra ørtenpilog bue
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2021 #8 Skrevet 13. oktober 2021 Hva står i kontrakten? Står det at det skal være varmepumpe, så har dere en sak. Hvis ikke må dere jo bare kjøpe dere vanlige ovner. Dere kjøper selvfølgelig ikke varmepumpe til hans hus. Jeg hadde ikke giddet å ta den kampen når han ikke vil kjøpe ny. Kjøpt dere frittstående elektriske ovner dere kan ta med dere når dere flytter. Anonymkode: 50619...652 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå