Gå til innhold

Overvektige barn i svømmehallen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er det da mange som kommer ut med klørne sine? Syns dere har til dels rett. Ingen folk i svømmehallen vet hva som forårsaker fedme hos akkurat det barnet de ser der, man skal ikke dømme! Trenger ikke være mat! MEN det er en negativ utvikling vi ikke hadde for 20år siden fks.. dette kalles fedmeepidemi av leger. Og det MÅ gjøres noe med! For barnets helse videre inn i livet vil ikke holde lenge med en slik sykelig overvekt! Man trenger vel ikke krangle eller stille spørsmål om slikt men heller være enig at disse barna trenger hjelp!? Enten med kosthold korrigering eller medisiner. Så kan de som stirrer og baksnakker gå å ta seg en bolle!
finnes sikkert noen få prosent som lar barna bli kjempestore uten å gidde å gå til lege osv, men det tror jeg er fåtallet. Alle prøver vel så godt de kan ? 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.10.2021 den 3.00):

Hvorfor kritiserer dere ts? Hun har ikke sagt noe ufint eller galt om disse barna, bare undrer seg over at noen er veldig store mtp alderen. Det er bekymringsfullt når små barn er så overvektige. 

Anonymkode: 570e8...fa8

Fordi:

La mennesker - og særlig barn - få leve et liv uten å bli glodd ned og vurdert hele tiden.

TS kommenterte ikke statistikk, hun kommenterer konkrete barn hun åpenbart har glodd på.

Så kan andre barn som gleder seg til svømmehallen lese her, og grue seg istedet. Fordi man ser ut som beskrevet. Eller er redd for å se sånn ut.

TS kan trekke det dømmende blikket til seg, og slutte å glo på unger i svømmehallen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Hvemsomhelst said:

Jeg synes stadig det dukker opp tråder om overvektige, både barn og voksne.  Hvorfor må fremmede mennesker overhodet bry seg med å kaste bort tastetrykk på slikt?

Folkehelsen er selvsagt relevant å diskutere, selv når det omhandler overvekt.

Anonymkode: 0f5c3...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit at sånne diskusjoner alltid ender opp i at overvektige barn og voksne er overvektige av genetiske eller medisinske årsaker. Hadde det vært tilfelle, hadde det vært like mange overvektige for 20 år siden som det er nå.

Jeg har selv vokst opp i et hjem der kos = mat, og har søsken som har brakt denne ideologien videre til sine egne barn. Slått deg? Vaffel. Litt trist i dag? Potetgull. Og alle måltider som består av «vanlig» mat er fet, usunn og serveres i enorme porsjoner. Alt skal feires, og det skal feires i form av inntak av uvanlig store mengder usunn mat. Tror noe av det også handler om manglende evne eller vilje til å si nei til barna. De må for all del ikke bli sagt nei til, eller bli servert noe som ikke er favorittmat. Det er fortvilende å være vitne til at det ikke stilles et eneste krav om aktivitet. De kjøres overalt, selv til annen familie i nærheten som bor under 100 meter unna (det er faktisk sant), og bruker mesteparten av tiden sin foran skjermen. Så snart noen nevner noe om kosthold eller bevegelse er de fanatiske slankere og treningsnarkomane, dessuten er det gener som er årsaken til overvekt. Bevis? Hele familien er jo overvektig! Som muligens også kan skyldes at alle spiser den samme driten og ikke rører seg en meter. 
 

Det er i dette tilfellet enkelt å se at barna mistrives i egen kropp. De er i elendig form, henger ikke med i gymtimen, likner ikke på de andre barna. Så blir de lei seg for det, og da er løsningen enda mer mat. For meg var det å bli voksen og å flytte for meg selv løsningen, for da slapp jeg unna kose-regimet og kunne lage helt vanlig mat med helt vanlige grønnsaker, og spise kake og smågodt i mindre porsjoner ved anledning. Jeg er skremt over tanken på alle som vokser opp med så elendige forutsetninger for et sunt voksenliv i en befolkning som stadig blir sykere, større og dårligere rustet. Overvekt og fedme er kanskje den største utfordringen på denne fronten fremover, og det må det gå an å snakke om uten å bli beskyldt for å fat-shame. Skal noe gjøres med problemet, må det tas tak i. Dette går ikke over av seg selv.
 

På samme måte som at røykeloven, advarsler på røykpakkene og prisøkning har bidratt til at færre røyker, mener jeg noe tilsvarende bør utredes med tanke på pris og tilgjengelighet på mat ingen trenger å spise. Dette er en offentlig sak, og et samfunnsproblem. Så lenge Norge AS betaler for sykdom, helsevesen og trygd til de som faller utenfor, er det Norges ansvar å sørge for forebygging slik at alle holder seg så friske som mulig. Det er begrenser hvor store belastninger et slikt system tåler, og vi vet vel nå at vi trenger hjelp til å ta de gode valgene. Derfor har vi vinmonopol, reklameforbud og tilbudsforbud på alkohol og tobakk, og høye avgifter for å holde forbruket nede. At normaliseringen av junk får fortsette med priskrig, døgnåpne kiosker og reklame er meg en gåte. 

Anonymkode: c872f...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Folkehelsen er selvsagt relevant å diskutere, selv når det omhandler overvekt.

Anonymkode: 0f5c3...9d6

90% av tråder og kommentarer viser ingen interesse for folkehelsen, men fokuserer på en negativ, fordømmende og mobbende holdning til overvektige. Det finnes få, hederlige unntak. Man må kunne omgås folk av alle størrelser og fasonger uten å påberope seg rett til å påpeke alt som er feil med dem. Det har man ingen forutsetninger for. Det er hjemmet og helsevesenet som kan uttale seg om hver konkrete tilfelle.  Tynne og slanke kan være vel så feilernærte og usunne som de overvektige.

KG er ikke riktig forum til å vurdere folkehelsen til et overvektig barn i svømmehallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La barn være i fred for kritikk i svømmehallen. Og ikke skriv om det på nett. Det er så overthetop nok av kroppsfokus absolutt alle steder man setter øynene sine. Det er faktisk helt koko. Og folk kan la være å kommentere andre folk sine kropper. Stopp stopp.  Et barn i min familie har en sykdom som gjør at hen ikke kan drive med fysisk aktivitet lenger. Noe kan hen, men kan ikke være noen form for løping eller hard fysisk aktivitet. Tenk om hen legger på seg og blir tykk? Ingen vet hva hen lider av, det synes ikke på hen. 
La folk være i fred med kroppene sine, ikke diskuter andre menneskers kropper på nettsider der alle kan lese!!

Anonymkode: 3ef90...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/13/2021 at 8:30 AM, AnonymBruker said:

«Det var en gutt der som hadde ordentlig pupper. Ikke sånn mannepupper som at de er litt fyldige men ordentlig hengende bryst på et barn i slutten av barneskolealder.. Kunne hatt de i bh»

«Barnet var overvektig»

Ser du forskjellen på de to setningene?

Anonymkode: 1cca9...5f3

Altså, kall en spade en spade da... Ungen var feit.

Anonymkode: 690d0...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen barn er virkelig overvektig, men er det nødvendig å henge ut barna og glo på de, mange har utfordringer nok fra før. Kanskje er svømmehallen første steg bort fra dårlige vaner. 

Når man er barn lærer man å utfordre ulike grenser. Mange overvektige barn har når det gjelder mat ikke møtt noen grenser fra foreldre, slik at magesekken utvider seg og de vil ha mere mat.   Barn er ulike. Jeg har to barn, et som nesten er undervektig som er minimalt interessert i mat og godis, vi må minne henne på å spise og hun spiser ikke engang  lørdagsgodis. Det andre barnet derimot er en skikkelig godtegris, her har vi måttet jobbe med porsjonskontroll hele livet og aktivere han slik at han ikke ble overvektig.   Han har i større grad lært seg at han må ikke ha mer, suget er ikke å stort lenger, men har vi masse snacks liggende kan han finne på å raide det og er han med kompiser på senteret sliter han med å si nei.  At det har hjulpet merker vi når vi er på besøk og han ikke lenger kaster seg over kakefatet, men kun tar litt, han har lært selvkontroll. Med den yngste kunne det stått alt av fristelser og hun hadde ikke brydd seg, selvkontrollen er helt naturlig.  På andre områder så er det annerledes. Sønnen er kjempeflink til å holde orden i tingene sine og det er ryddig, hos datteren er det fullstendig kaos på rommet og ingen tegn til å klare å holde orden på egenhånd.  

Tok en kikk på mine to barns skolekataloger for å se etter vektproblem. Av to kull med 70+ barn er det kanskje 1-2 pr kull som kan regnes som veldig overvektig, og ingen av de kullene har kommet i alderen hvor de virkelig vokser. Jeg vet at halvparten at disse barna har ulike store utfordringer utenom overvekt slik at organisert trening ihvertfall er uaktuelt, det blir vanskeligere for foreldrene å aktivere barna nok. 

 

Anonymkode: f4e90...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...