Gå til innhold

Overvektige barn i svømmehallen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn i dag er veldig store, jeg er helt enig! I klassen til dattera mi er halvparten av ungene direkte feite med store mager, store lår og skikkelige dobbelthaker. Det et ufattelig trist at de må ha det slikt, og foreldrene er selvsagt skyld i det meste av fedme, men jeg syns også det er fantastisk at foreldrene i HI tar barna med i svømmehallen. Svømming er en veldig «snill» aktivitet som ikke tærer for mye på kroppen samtidig som den er effektiv. De gjør i det minste en innsats, det skulle alle foreldre(overvektige barn eller ikke) gjort! 

Anonymkode: 99808...17f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på trening med min yngste datter i går. På denne treningen er det barn fra hele kommunen, så vi kjenner de færreste fra før av. Flott at foreldrene tar initiativ til å dra dit, fysisk aktivitet er flott. Men jeg fikk helt vondt av to av barna. Det ene var veldig overvektig, slet med å løpe, reise seg opp, og generelt det å være i aktivitet. Broren var mindre, men også veldig overvektig. Ser det også på skolen til eldste. Fler og fler barn blir overvektige..

Anonymkode: 650ff...254

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Var i min lokale svømmehall i høstferien, en stor familievennlig en og det krydde av barn. 

Men mange yngre barn er så store altså overvektige. Og da mener jeg ikke at de er runde, eller lubne men til dels ordentlig store.

Det var en gutt der som hadde ordentlig pupper. Ikke sånn mannepupper som at de er litt fyldige men ordentlig hengende bryst på et barn i slutten av barneskolealder.. Kunne hatt de i bh.

Jeg må jo si det er trist og skjønner ikke hvordan barn blir seende sånn ut.

Anonymkode: 1efce...227

Vel, mitt barn er undervektig per i dag men har en genfeil som ikke bare påvirker på kognitiv og motorisk fungering men så også har en prosentandel på overvekt hos 50% allerede fra 7års alder med vedvarende vektøkning frem mot voksenalder.

Å forsøke å unngå det krever å leve på diett hele livet Der er likevel ikke garantert at det lykkes.

Anonymkode: 36283...6e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er allerede et folkehelseproblem, og det kommer til å bli langt verre om det ikke engang skal være lov til å diskutere det på et forum, hvor hovedinnlegget er totalt anonymisert, og ikke engang peker til én person, men mot mange barn.

Men neida, sånt kan man tydeligvis ikke si? Merkelig holdning!

Anonymkode: 69e0b...332

«Det var en gutt der som hadde ordentlig pupper. Ikke sånn mannepupper som at de er litt fyldige men ordentlig hengende bryst på et barn i slutten av barneskolealder.. Kunne hatt de i bh»

«Barnet var overvektig»

Ser du forskjellen på de to setningene?

Anonymkode: 1cca9...5f3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 barn. To normalvektig og en som alltid har vært både høy og lubben. Det som er så rart er at det er samme kosthold og aktivitetsnivå som de to andre (Aktiv gutt) Han hadde skikkelig bollekinn og mage da han var 12 år. Ingenting galt på blodprøver. 

Men .. nå er han snart 14 og har strekt seg veldig (rundt 185 høy). Er ikke lenger lubben, men veldig høy. Bollekinna og magen er borte. Tipper han kommer til å bli rundt 190, så fint også at han hadde noen ekstra kilo før han begynte å vokse så veldig. 

Anonymkode: 6a71f...576

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye normen er jo at barn får elsparkesykkel og sitter foran en spillkonsoll hele kvelden. Fotball\håndball\turn osv byttes ut med såkalt "esport". Det er jo ikke rart at trenden går mot sykelig overvekt på flere barn når brente kalorier ikke står i motvekt til inntak. Og nei, jeg sier ikke at alle barn som er overvektige sitter på bakenden hele dagen. Samme trenden ser man jo hos den voksne befolking, vi er mer late, mindre aktive og flere kilo tyngre enn vår foreldregenerasjon. Det kommer til å koste samfunnet milliarder når alle skal få behandling for diabetes og andre livsstilsykdommer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I motsetning til deg hadde jeg tenkt: «Åh, så supert å se glade barn i svømmehallen». Fysisk aktivitet er bra for barn i alle fasonger og størrelser😊

Jeg har tre barn, to tynne som pipestilker og en overvektig. Jeg og min mann er slanke. De får samme mat, vi spiser normal sunn kost. Alle er aktive fysisk og går på hver sin idrett. Hadde du blikket mitt overvektige barn i svømmehallen hadde jeg kommet bort og konfrontert deg. Så får håpe det ikke er oss du møter på neste gang. 

Anonymkode: e7c38...28a

Så hvis noen ser på ungen din, så får du bort og  klikker?

Anonymkode: 23c4b...7dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvis noen ser på ungen din, så får du bort og  klikker?

Anonymkode: 23c4b...7dc

*går

Anonymkode: 23c4b...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg blir nesten litt dårlig av å lese dine detaljerte beskrivelser av barnas kropper. For å få med deg slikt må du vel ha studert nøye? Sånne som deg skaper dårlig selvbilde hos dem uten perfekte kropper. 

Og bare for ordens skyld, både jeg og mine barn er tynne som spiker. Vi stever faktisk med å få i oss mat, men ingen ser bekymret på oss for det

Anonymkode: 1571d...f44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å døm og stirr. Tenk heller at det at så overvektige barn er i svømmehallen og svømmer/leker. Både for det sosiale, og treningen. Det gruser å sitte stille inne 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I motsetning til deg hadde jeg tenkt: «Åh, så supert å se glade barn i svømmehallen». Fysisk aktivitet er bra for barn i alle fasonger og størrelser😊

Jeg har tre barn, to tynne som pipestilker og en overvektig. Jeg og min mann er slanke. De får samme mat, vi spiser normal sunn kost. Alle er aktive fysisk og går på hver sin idrett. Hadde du blikket mitt overvektige barn i svømmehallen hadde jeg kommet bort og konfrontert deg. Så får håpe det ikke er oss du møter på neste gang. 

Anonymkode: e7c38...28a

Og hvordan mener du at det ene barnet mirakuløst har blitt overvektig? H*n spiser selvfølgelig mer enn søsknene sine, hvis ikke hadde h*n også vært slank.

Og DET er jo grunnen til at mange barn er overvektig. Foreldre som unnskylder og stikker hodet i sanden, fremfor å ta tak i problemet. 

Anonymkode: f8c15...a9e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn kan bli så overvektige kan ha med vekst, kosthold, livssituasjon, mobbing, lite mosjon, gener, hormoner osv.
Den ene tanteungen min var veldig rund frem til 8.klasse, han var veldig lav også. Plutselig så bare skøyt han i været, og nå er han syltynn. Det "hjalp" å vokse 40cm. Mens moren hans var motsatt. Hu var syltynn frem til 7.klasse og begynte å legge på seg på U-skolen når hu fikk mensen og alle hormonene var i sving.

Tenker at det er lett for alle rundt å dømme når det eneste en ser er en bleikfeit kropp i badebukse, men hvorfor skal vi det? Det er ikke ditt problem uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og hvordan mener du at det ene barnet mirakuløst har blitt overvektig? H*n spiser selvfølgelig mer enn søsknene sine, hvis ikke hadde h*n også vært slank.

Og DET er jo grunnen til at mange barn er overvektig. Foreldre som unnskylder og stikker hodet i sanden, fremfor å ta tak i problemet. 

Anonymkode: f8c15...a9e

Du må ikke fortelle sannheten. Venter på haugevis av innlegg med bortforklaringer,

Anonymkode: 263db...91e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var i min lokale svømmehall i høstferien, en stor familievennlig en og det krydde av barn. 

Men mange yngre barn er så store altså overvektige. Og da mener jeg ikke at de er runde, eller lubne men til dels ordentlig store.

Det var en gutt der som hadde ordentlig pupper. Ikke sånn mannepupper som at de er litt fyldige men ordentlig hengende bryst på et barn i slutten av barneskolealder.. Kunne hatt de i bh.

Jeg må jo si det er trist og skjønner ikke hvordan barn blir seende sånn ut.

Anonymkode: 1efce...227

Virkelig? Svaret er selvsagt overspising/dårlig kosthold i 99,9 % av tilfellene, og medisinske grunner i ca en promille av tilfellene (f.eks. hvis ungen går på prednisolone pga barnerheumatisme eller lignende).

 

De som skylder på gener har merkelig nok alltid et kosthold jeg anser som svært usunt…

Anonymkode: 9ba34...f2e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så hvis noen ser på ungen din, så får du bort og  klikker?

Anonymkode: 23c4b...7dc

Klikker er dine ord. Det er ikke noe jeg gjør. Men hadde ikke kostet meg noe å konfrontere noen som er ufine mot mine eller andres barn nei. Jeg har konfrontert voksne folk som har oppført seg rasistisk mot et barn på lekeplassen her vi bor. På samme måte ville jeg sagt fra om noen stirret ned eller viste forakt for min sønn som er overvektig i en svømmehall. Det heter å være voksen, man beskytter alle barn hvis de blir utsatt for hets eller mobbing. 

Anonymkode: e7c38...28a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet. Synes det er stusslig at så mange barn er overvektige. Det er jo ikke bra. 

Anonymkode: f4fff...9b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I motsetning til deg hadde jeg tenkt: «Åh, så supert å se glade barn i svømmehallen». Fysisk aktivitet er bra for barn i alle fasonger og størrelser😊

Jeg har tre barn, to tynne som pipestilker og en overvektig. Jeg og min mann er slanke. De får samme mat, vi spiser normal sunn kost. Alle er aktive fysisk og går på hver sin idrett. Hadde du blikket mitt overvektige barn i svømmehallen hadde jeg kommet bort og konfrontert deg. Så får håpe det ikke er oss du møter på neste gang. 

Anonymkode: e7c38...28a

Wow, du er jammen aggressiv! Hva om jeg hvilte blikket på ungen din et øyeblikk lenger enn på de andre fordi hun/han hadde så kul badedrakt/shorts, eller så flott hår, eller så ut som han/hun hadde det så gøy, eller gjorde et så morsomt akrobatisk triks?

Trist at du selv kun ser på ungen din som en tjukkas og automatisk går ut i fra at all oppmerksomhet må være negativ og på grunn av vekten 😕

Anonymkode: 9ba34...f2e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn i skolealder blir heldigvis fulgt opp nå!

Anonymkode: f39c2...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er allerede et folkehelseproblem, og det kommer til å bli langt verre om det ikke engang skal være lov til å diskutere det på et forum, hvor hovedinnlegget er totalt anonymisert, og ikke engang peker til én person, men mot mange barn.

Men neida, sånt kan man tydeligvis ikke si? Merkelig holdning!

Anonymkode: 69e0b...332

Dette! 

Anonymkode: f4fff...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også dette og jeg reagerer.

Hvorfor? Fordi jeg ble overvektig som ungdom av kostholdsvanene hjemme og ingen aktivitet. Og det er ganske tøft å være overvektig når man er så ung og det medfølger jo en del når man er overvektig. Og det har ført til at jeg selv har et veldig anspent forhold til mat og min egen kropp nå som voksen.

Så når jeg ser overvektige (ikke lubne) barn så får jeg vondt inni meg. Og det er selvfølgelig for at jeg vet hvordan det kan være.

Anonymkode: b920e...ce0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...