Gå til innhold

Graviditet rundt 40 - realistisk tråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det er blitt opprettet flere tråder med ulike innfalsvinkler rundt det å bli gravid når man er rundt 40. Dessverre ser jeg at flere slike tråder har utviklet seg i negativ retning.

Håpet er at det ikke skjer i denne tråden.

Formålet er å egentlig få kunnskap om sjanser for graviditet rundt 40, hvor lang tid må man forvente å prøve før man blir gravid, er det mange som ikke lykkes, er det for sent, er det noen her som er/har vært gravide i rundt denne alderen som kan fortelle litt om hvor lenge dere prøvde, om det var lett/vanskelige å få fosterdiagnostikk etc.

Er selv prøver, er 40, og er nå i min fjerde pp. Har barn fra tidligere, så vet jeg kan bli gravid, men vet selvsagt ikke om jeg har mistet muligheten nå, om det er for sent. Møtte drømmemannen litt for sent kan man kanskje si, og ønsker et felles barn om det går an.

Igjen, håper dette ikke blir en negativ tråd. Innser at det er blandede meninger om å få barn i så "gammel alder," men jeg har nå tatt valget og er aktiv prøver, så håper fokus kan være på erfaringer (både positive og negative) og generell kunnskap flere forhåpentligvis sitter inne med.

 

 

Anonymkode: 46809...db1

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør på! Folk på kvinneguiden kan mene hva de vil, men ingen jeg kjenner i virkeligheten har slike holdninger. I gamle dager (før prevensjon) fikk folk barn i 40-årene, jeg vet om flere kvinner i min slekt som fikk barn etter fylte 40. Hva om man blir gravid uten at det er planlagt, skal man tvinges til abort fordi man har passert 38? Folk må gjøre som de vil, jeg heier på deg som tør å ta dine egne valg😊
 

Jeg fikk barn da jeg var 40, helt naturlig. Du får tilbud om fosterdiagnostikk og kan nå også ta NIPT i Norge. Jeg anbefaler på det sterkeste å ta NIPT, det gir sikrere svar enn de andre testene. 

Anonymkode: faa49...58a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 5% sjanse for å bli gravid hver måned, så hvis du prøver i 20 måneder, altså litt over 1-2 år så skal du i TEORIEN bli gravid. Også vil jo sannsynligheten synke til under 5% ettersom tiden går.

To på jobben ble gravide når de var over 40, helt naturlig. Jeg vet også om en hel del damer som aldri klarte det når de var over 40. Du må bare prøve og se. Ingen kan svare på om det vil gå for deg.

Anonymkode: 41db0...991

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har 5% sjanse for å bli gravid hver måned, så hvis du prøver i 20 måneder, altså litt over 1-2 år så skal du i TEORIEN bli gravid. Også vil jo sannsynligheten synke til under 5% ettersom tiden går.

To på jobben ble gravide når de var over 40, helt naturlig. Jeg vet også om en hel del damer som aldri klarte det når de var over 40. Du må bare prøve og se. Ingen kan svare på om det vil gå for deg.

Anonymkode: 41db0...991

Kvinner, fruktbarhet og alder (fertility.com)

Anonymkode: 41db0...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjør på! Folk på kvinneguiden kan mene hva de vil, men ingen jeg kjenner i virkeligheten har slike holdninger. I gamle dager (før prevensjon) fikk folk barn i 40-årene, jeg vet om flere kvinner i min slekt som fikk barn etter fylte 40. Hva om man blir gravid uten at det er planlagt, skal man tvinges til abort fordi man har passert 38? Folk må gjøre som de vil, jeg heier på deg som tør å ta dine egne valg😊
 

Jeg fikk barn da jeg var 40, helt naturlig. Du får tilbud om fosterdiagnostikk og kan nå også ta NIPT i Norge. Jeg anbefaler på det sterkeste å ta NIPT, det gir sikrere svar enn de andre testene. 

Anonymkode: faa49...58a

Takk for det. :) 

Hvor lenge prøvde du før du ble gravid da du var 40? Frykter å måtte bruke lang tid, og så få beskjed om downs syndrom på fosterdiagnostikk. Det er liksom et av mine marerittscenario, fordi jeg ikke har god tid.

Når fikk du ta NIPT? Gikk det gjennom sykehus/offentlige?

Anonymkode: 46809...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har 5% sjanse for å bli gravid hver måned, så hvis du prøver i 20 måneder, altså litt over 1-2 år så skal du i TEORIEN bli gravid. Også vil jo sannsynligheten synke til under 5% ettersom tiden går.

To på jobben ble gravide når de var over 40, helt naturlig. Jeg vet også om en hel del damer som aldri klarte det når de var over 40. Du må bare prøve og se. Ingen kan svare på om det vil gå for deg.

Anonymkode: 41db0...991

Ok. De som ikke klarte det, vet du om de hadde barn fra tidligere, slik at det var alderen som forhindret dem fra å få et barn (til)? Men det er sikkert sårt for kvinner å snakke om dette, men om du vet så gjerne skriv.

De som prøvde og ble gravide, de to på jobben din, aner du hvor lenge de måtte prøve?

Den 5% du nevner har jeg også sett, og det er jo ganske demotiverende. Håper det ikke vil ta to år, da vil jeg jo være 42, og kanskje 43 når/om babyen kommer.

Anonymkode: 46809...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt gravid 4 ganger.

Første gang som 39-åring.

Andre gang like etter jeg fylte 40 (tok abort).

Tredje gang like etter jeg fylte 42 (endte med missed abortion i uke 8).

Fjerde gang som 42 åring (Er nå i uke 37 og blir 43 like før termin). 
 

Har blitt lett gravid alle gangene. Med unntak av graviditet nr.2 som var uplanlagt, har jeg brukt hhv. 3, 3 og 2 prøveperioder hver gang.

 

Anonymkode: a95cf...f52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger selvfølgelig av en del individuelle faktorer, men jeg kjenner en god del kvinner (meg selv inkludert) som har blitt gravide etter 40. Selv om risikoen for misdannelser øker med mors alder, er det viktig å huske at de aller fleste barn er født friske. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har blitt gravid 4 ganger.

Første gang som 39-åring.

Andre gang like etter jeg fylte 40 (tok abort).

Tredje gang like etter jeg fylte 42 (endte med missed abortion i uke 8).

Fjerde gang som 42 åring (Er nå i uke 37 og blir 43 like før termin). 
 

Har blitt lett gravid alle gangene. Med unntak av graviditet nr.2 som var uplanlagt, har jeg brukt hhv. 3, 3 og 2 prøveperioder hver gang.

 

Anonymkode: a95cf...f52

Takk for svar. Og gratulerer med å snart bli mamma igjen! :)  Hvilken type fosterdiagnostikk fikk du, og når? Har lest at NIPT kan taes fra uke 10, men at det er mest "vanlig" fra uke 12. Kan man insistere/kreve uke 10 om man er ekstra bekymret?

Anonymkode: 46809...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fosterdiagnostikk, har alle gravide som har fylt 35 år ved termin rett til dette. Det er vanligvis fastlegen som henviser. Du kan lese mer f.eks. her (Helsenorge).

 

Ad prøvetid og komplikasjoner, så brukte jeg vesentlig lengre tid på å bli gravid med yngste enn med de tre storesøsknene, og to av de tre spontanabortene jeg har hatt var mellom nummer tre og fire. 

Endret av Slaskepott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaskepott skrev (4 minutter siden):

Dette avhenger selvfølgelig av en del individuelle faktorer, men jeg kjenner en god del kvinner (meg selv inkludert) som har blitt gravide etter 40. Selv om risikoen for misdannelser øker med mors alder, er det viktig å huske at de aller fleste barn er født friske. 

Er store forskjeller ja, og er innstilt på det verste (dvs at jeg kanskje er en av de som ikke lykkes), men har barn fra før og jeg ble lett gravid. Men fruktbarheten synker med alderen.

Hvor lang tid måtte du bruke på å bli gravid etter 40?

Det med risiko for misdannelser og downs syndrom, er noe jeg bekymrer meg veldig for, spesielt med tanke på at om jeg blir gravid, så har jeg allerede veldig dårlig tid om jeg må prøve igjen.

Anonymkode: 46809...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er store forskjeller ja, og er innstilt på det verste (dvs at jeg kanskje er en av de som ikke lykkes), men har barn fra før og jeg ble lett gravid. Men fruktbarheten synker med alderen.

Hvor lang tid måtte du bruke på å bli gravid etter 40?

Det med risiko for misdannelser og downs syndrom, er noe jeg bekymrer meg veldig for, spesielt med tanke på at om jeg blir gravid, så har jeg allerede veldig dårlig tid om jeg må prøve igjen.

Anonymkode: 46809...db1

Ja, fruktbarheten synker med alderen, men basert på min omgangskrets er det største knekkpunktet rundt 42-43 år, så da har du forhåpentlig nok tid til å få det til. ❤️
 

De fire gangene jeg ble gravid før 40 (en SA, tre barn) var det i PP 1 tre av gangene. Yngstebarnet tok til sammen 20 PP; jeg ble gravid i PP 6, det endte i SA, deretter tok det 12 PP til før jeg ble gravid igjen. Det endte i verdens fineste lillesøster, som var vel verdt å vente på. 🥰

Endret av Slaskepott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaskepott skrev (4 minutter siden):

Ja, fruktbarheten synker med alderen, men basert på min omgangskrets er det største knekkpunktet rundt 42-43 år, så da har du forhåpentlig nok tid til å få det til. ❤️
 

De fire gangene jeg ble gravid før 40 (en SA, tre barn) var der i PP 1 tre av gangene. Yngstebarnet tok til sammen 20 PP; jeg ble gravid i PP 6, det endte i SA, deretter tok det 12 PP til før jeg ble gravid igjen. Det endte i verdens fineste lillesøster. 🥰

Oi, 20 PP, men så fint det lyktes til slutt! Er yngstebarnet en attpåklatt, eller prøvde du igjen ganske kort tid etter barn nr 3?

Anonymkode: 46809...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar. Og gratulerer med å snart bli mamma igjen! :)  Hvilken type fosterdiagnostikk fikk du, og når? Har lest at NIPT kan taes fra uke 10, men at det er mest "vanlig" fra uke 12. Kan man insistere/kreve uke 10 om man er ekstra bekymret?

Anonymkode: 46809...db1

Takk for det :) 

Er usikker på hvordan det fungerer med NIPT her i Norge nå. Jeg har kun tatt NIPT ved Ultralydkliniken i København, hver gang i uke 9. Har også takket ja til Duo-test på sykehuset her i Norge, men den har først blitt gjort i uke 12-13. Det fine er at svar på NIPT kommer etter ca.1 uke (ihvertfall hos klinikken jeg har brukt), og derfor har testsvaret vært klart i god tid før resultatet av Duo-testen. Dette har gjort det mye lettere å senke skuldrene. Dessuten «trumfer» jo NIPT-testen over Duo-testen. 
Betalte ca.9500kr for NIPT. Nå siste gang jeg tok den sendte vi etter testkit fra København pga corona, og fikk tatt blodprøven hos fastlegen. Deretter ble pakken med blodprøven hentet på døren av DHL og sendt som expresspakke til USA for analyse. 

Anonymkode: a95cf...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oi, 20 PP, men så fint det lyktes til slutt! Er yngstebarnet en attpåklatt, eller prøvde du igjen ganske kort tid etter barn nr 3?

Anonymkode: 46809...db1

Ikke attpåklatt; vi begynte prøvingen rett før nr. 3 fylte to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5% sjanse per syklus er helt realistiske tallsom du jo faktisk etterspør. Sammenlignet med 25% sjanse per syklus i den aller mest fertile alder, synes jeg ikke det er så horrible tall, eller at å gjengi denne informasjonen er å være «negativ»? Jeg har absolutt ingenting i mot at kvinner på 40+ får barn, jeg er bare mer opptatt av fakta enn av synsing. Og når det gjelder kvinners generelle sjanser for å bli gravid i en gitt alder, så er jo nettopp statistikk den alle beste og mest korrekte informasjonen å se til. 
 

Uansett, mange får barn når de er 40 år eller eldre, så for mange er det null problem! Det vet du jo ikke før du har forsøkt en stund. Og 4 måneder er ikke lenge, om du så hadde vært i 20-årene😊 Det eneste er at det er lurt å søke nærmere utredninger etter et halvt års prøving når man er over 35, sammenlignet med 1 års prøving når man er under 35, ellers er det viktig å time samleie til eggløsning osv (men alt dette vet du sikkert alt om allerede).
 

Og beklager hvis jeg nå kommer med et «negativt» innlegg, det er ikke hensikten min. Jeg synes bare det er dumt at du i en setning skriver at du ønsker realistisk informasjon for deretter å si at du ikke negative tilbakemeldinger, når disse to ofte går hånd i hånd. Det ene utelukker ikke det andre, og jeg tror virkelig ingen mener å stygge ved å påpeke at det kan ta tid/være vanskelig å bli gravid- det skriver du jo selv også. Men for alt jeg vet kan det hende du sikter til andre tråder og andre typer negative innlegg enn de jeg har lest selv, og i så fall beklager jeg avsporingen!

Masse lykke til med prøvingen - forhåpentligvis klaffer det veldig snart ❤️ 
 

Anonymkode: a6420...98e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

5% sjanse per syklus er helt realistiske tallsom du jo faktisk etterspør. Sammenlignet med 25% sjanse per syklus i den aller mest fertile alder, synes jeg ikke det er så horrible tall, eller at å gjengi denne informasjonen er å være «negativ»? Jeg har absolutt ingenting i mot at kvinner på 40+ får barn, jeg er bare mer opptatt av fakta enn av synsing. Og når det gjelder kvinners generelle sjanser for å bli gravid i en gitt alder, så er jo nettopp statistikk den alle beste og mest korrekte informasjonen å se til. 
 

Uansett, mange får barn når de er 40 år eller eldre, så for mange er det null problem! Det vet du jo ikke før du har forsøkt en stund. Og 4 måneder er ikke lenge, om du så hadde vært i 20-årene😊 Det eneste er at det er lurt å søke nærmere utredninger etter et halvt års prøving når man er over 35, sammenlignet med 1 års prøving når man er under 35, ellers er det viktig å time samleie til eggløsning osv (men alt dette vet du sikkert alt om allerede).
 

Og beklager hvis jeg nå kommer med et «negativt» innlegg, det er ikke hensikten min. Jeg synes bare det er dumt at du i en setning skriver at du ønsker realistisk informasjon for deretter å si at du ikke negative tilbakemeldinger, når disse to ofte går hånd i hånd. Det ene utelukker ikke det andre, og jeg tror virkelig ingen mener å stygge ved å påpeke at det kan ta tid/være vanskelig å bli gravid- det skriver du jo selv også. Men for alt jeg vet kan det hende du sikter til andre tråder og andre typer negative innlegg enn de jeg har lest selv, og i så fall beklager jeg avsporingen!

Masse lykke til med prøvingen - forhåpentligvis klaffer det veldig snart ❤️ 
 

Anonymkode: a6420...98e

Lurer på om du misforstår litt, jeg tror ts med «negative» innlegg sikter til alle historieløse og kunnskapsløse folk som pleier å komme marsjerende inn i slike tråder og mase om at der er barnemishandling å få barn etter fylte 35 :)

Anonymkode: 637e8...9da

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, spørsmålet ditt er jo vanskelig å svare på, annet enn med ren statistikk. Litt strikk i meter… Jeg ble uplanlagt gravid da jeg var 40, har flere venninner som fikk barn i alderen 38 - 44. Ingen av dem prøvde lenge. Men det er jo et tilfeldig utvalg. Beste rådet er vel å tenke at du uansett ikke kan gjøre så mye med det, bare la det stå til og håpe det beste. 

Anonymkode: 637e8...9da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer på om du misforstår litt, jeg tror ts med «negative» innlegg sikter til alle historieløse og kunnskapsløse folk som pleier å komme marsjerende inn i slike tråder og mase om at der er barnemishandling å få barn etter fylte 35 :)

Anonymkode: 637e8...9da

Ahh! Det kan veldig godt hende, og da beklager jeg veldig for å ha «hisset meg opp» her😊 Det du sikter til er jo helt idiotiske holdninger som jeg er helt enig man bør holde seg for god til å ytre!

Anonymkode: a6420...98e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...