Gå til innhold

Hvorfor er det flaut å like puslespill?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pusler selv, og er helt enig i at jeg syns det er flaut å si det til folk, uten at jeg klarer helt å sette fingeren på hvorfor. Tror det er pga at jeg føler det er litt barnslig å pusle / at det på en måte er et «ikke akseptert og unyttig tidsfordriv; på linje med å bygge lego, spille dårlige mobilspill (type candy-crush) mv. 

Anonymkode: 22984...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er i midten av 30-årene og elsker å pusle. Jeg har alltid likt det. Jeg kan sitte i timesvis med et puslespill. Jo flere brikker jo bedre! 

Jeg sier ikke dette til noen, da jeg synes det er flaut. Men hvorfor er det flaut egentlig?

Anonymkode: 1dd57...0c5

Det er jo kjempe kjekt med puslespill ❤️  (er i slutten av 30 årene)
av praktiske årsaker pusler jeg heller på ipaden.

Anonymkode: b19fb...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er i midten av 30-årene og elsker å pusle. Jeg har alltid likt det. Jeg kan sitte i timesvis med et puslespill. Jo flere brikker jo bedre! 

Jeg sier ikke dette til noen, da jeg synes det er flaut. Men hvorfor er det flaut egentlig?

Anonymkode: 1dd57...0c5

Det er jo ikke flaut å pusle puslespill, det er tydelig DU som synes det er flaut... Hvorfor du synes det, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å pusle, setter på en podcast og sjenker meg ett glass vin samtidig. Aldri hørt at det skal være laut, har jo fått en skikkelig oppsving under pandemien. 

Anonymkode: 1e5d6...d12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker kjempestore puslespill, bare så synd at de krever mye plass. Må som oftest nøye meg med 2-3000 brikker. Koselig det også!

Anonymkode: 4fa8e...d95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Det er såvisst ikke flaut,- det er vidunderlig mediterende...og av og til irriterende
når den ene biten en trenger ikke finnes der en vender blikket... :jolie: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 21.17):

Ikke flaut i det hele tatt! Skulle ønske jeg hadde plass til å alltid ha et puslespill liggende - har lyst til å pusle mye mer enn jeg gjør i dag

Anonymkode: 40ab4...113

Få tak i en plate, og pusle på den. Når du ikke pusler kan du legge det vekk. Under sofaen, senga. Eller liknende. Det har jeg. 😊 vet det også selges puslematter du kan rulle sammen, men det har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker både pusling og perling. Kan sitte med det i flere timer - både alene og med datteren min på 5 år. Hun har arvet den samme gleden. 
 

Syns forøvrig ingen av delene er flaut.

Endret av Fliip
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 10:10 PM, AnonymBruker said:

Jeg liker også å pusle, men liker heller ikke å si det til noen. 

Føler folk ser ned på meg som bruker tid på sånt. Jeg har nesten bare småbarnsforeldre og stressa bestemødre rundt meg da. De konkurrerer liksom i å være mest stressa og travle, så når de sier "ååååå, det er jo så koselig å pusle med ungene, skulle ønske jeg hadde tid til det", så føler jeg at de egentlig mener "herregud, du har ikke noe liv, din barnløse taper". I tillegg liker jeg bare å pusle med minst 2000 biter, så jeg føler jeg blir ekstra nerdete nolifer pga. det.

Så er det jo litt meningsløst. Bare pusle det og så krase det sammen igjen. Jeg er egentlig kreativ og burde heller bruke fritida mi på å skape noe selv. Ikke trenger man være smart for å pusle heller, trenger bare tålmodighet, og jeg føler ikke det er en egenskap som er så veldig verdsatt lenger. 

Pusling hjelper meg å slappe av og klarne hodet litt, og det har jo en slags verdi. Men jeg klarer liksom ikke å slutte å tenke at det er bortkasta og teit. 

Anonymkode: 76965...bf7

 

Kan anbefale å teste kors-broderi istedet :) Det er også lett i den grad at man ikke trenger å være smart eller kreativ bare ha litt tålmodighet og være nøyaktig. 

Det krever kanskje litt mer innsats enn puslespill siden man må finne frem mønster, finne tråder i fargene mønstret sier, ordne stoff og så underveis bytte tråd mange ganger. Men til gjengeld er det koslig og nedstressende å drive med på samme måte som puslespill, det er lettere å pakke vekk når man ikke driver med det, og man ender opp med en fin ting. Passer bra å gjøre mens man hører på podcast eller lydbok (eller har på reality-tv i bakgrunnen som jeg gjør). 

Også mer respektert hos bestemødre sikkert 😄

 

Sånn ellers så er ikke pusling flaut TS, det er jo trendy?

Anonymkode: 7b3e8...0fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Kan anbefale å teste kors-broderi istedet :) Det er også lett i den grad at man ikke trenger å være smart eller kreativ bare ha litt tålmodighet og være nøyaktig. 

Det krever kanskje litt mer innsats enn puslespill siden man må finne frem mønster, finne tråder i fargene mønstret sier, ordne stoff og så underveis bytte tråd mange ganger. Men til gjengeld er det koslig og nedstressende å drive med på samme måte som puslespill, det er lettere å pakke vekk når man ikke driver med det, og man ender opp med en fin ting. Passer bra å gjøre mens man hører på podcast eller lydbok (eller har på reality-tv i bakgrunnen som jeg gjør). 

Også mer respektert hos bestemødre sikkert 😄

 

Sånn ellers så er ikke pusling flaut TS, det er jo trendy?

Anonymkode: 7b3e8...0fa

Hehe, jeg liker allerede korssting enda bedre enn pusling! Men jeg synes det også er litt "flaut" 🙈

Det blir jo litt det samme. Veldig avslappende å bare sitte og følge et opplegg noen andre har lagt og slippe å tenke. Så er det vel det som gjør at det føles litt bortkasta og meningsløst og ikke verdifullt nok til å bruke tid på. Men korssting er litt mer innafor, siden ikke alle har prøvd det som barn og mange tror det er vanskelig :P

Er også veldig frista av diamond painting og paint-by-numbers, men skal prøve å holde meg unna det, ett sted må grensa gå. 

Tips til dere som ikke har tid eller plass eller som ikke tør å stå fram som puslere: Det finnes puslespillapper til mobil. Blir ikke helt det samme, men ganske avslappende det også. 

Anonymkode: 76965...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig med TS. Jeg har også en slik hobby, samler på frimerker. Hvorfor skal vi skjemmes over at vi har slike interesser!?!?

Anonymkode: 4169a...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som elsker puslespill og jeg bygger lego😂 Holder på med cafeen fra Friends nå😇

Anonymkode: b4ec2...02f

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker puslespill, perling, diamond painting, paint by numbers, fargelegging, strikking, kryssord og sudoku. Men jeg tror det bare er mannen min og de nærmeste i familien som vet at jeg driver med det fordi jeg synes det er litt flaut! Vet ikke helt hvorfor jeg synes det, men kanskje jeg er redd for at noen skal synes jeg er litt kjerring? Jeg er i slutten av 20-årene og har to barn, og dette er jo hobbyer man forbinder meg litt eldre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.10.2021 den 21.11):

Jeg er i midten av 30-årene og elsker å pusle. Jeg har alltid likt det. Jeg kan sitte i timesvis med et puslespill. Jo flere brikker jo bedre! 

Jeg sier ikke dette til noen, da jeg synes det er flaut. Men hvorfor er det flaut egentlig?

Anonymkode: 1dd57...0c5

Nå fikk jeg lyst til å pusle, lenge siden sist, er vel ikke flaut det vel.

Anonymkode: d61b9...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...