Gå til innhold

Hvilken fødestilling brukte du, og hvor stor(e) rifte(er) fikk du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Med nr 2; På alle fire, aktiv fødsel i 1,5 time, rift grad 1, sydde noen få sting.

 

Med første; på rygg med epidural, ble klippet. Grad 2. Fødselen varte i 12 timer.

Mye bedre forberedt til fødsel 2, og en mye bedre opplevelse totalt sett. 

Anonymkode: 82910...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er i uke 35 med baby nr.2. Den første ble født med planlagt ks men ser ut som det blir vanlig fødsel denne gang og jeg anser meg i den sammenheng som en førstegangsfødende. Har lest at de fleste førstegangsfødende får rifter og begynt å tenke litt på hvordan dette kan unngås. (Jeg orker ikke drive med noe massasje av mellomkjøttet).
Skjønner at det er umulig å på forhånd bestemme hvilken fødestilling man skal benytte, og at ting i stor grad må tas som det kommer. Men har noen erfaringer å dele? Fint om dere også nevner om dere var første- eller annengangsfødende. 

Anonymkode: 03b0d...9c0

Ja! Ikke ligg på ryggen :) Halebeinet skal bakover, på ryggen skjer ikke det. Så ligg på siden med beinet opp (slik praktiserer de på sykehuset der jeg bor), eller stå på huk på alle fire.

Ikke PRESS ungen ut, livmoren er en muskel som jobber selv, PUST ungen ut. 

Anonymkode: 90c72...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På rygg to ganger ble klipt begge gangene. Om du er veldig redd for å revne så kan du jo be om å bli klipt? 

Anonymkode: 696fa...6e8

Tror du et klipp gjør at man ikke revner? 🙄

Anonymkode: 90c72...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja! Ikke ligg på ryggen :) Halebeinet skal bakover, på ryggen skjer ikke det. Så ligg på siden med beinet opp (slik praktiserer de på sykehuset der jeg bor), eller stå på huk på alle fire.

Ikke PRESS ungen ut, livmoren er en muskel som jobber selv, PUST ungen ut. 

Anonymkode: 90c72...241

Hvorfor forteller jordmor når man skal presse og ikke da? Noen ganger sier de PRESS ALT du kan nå!

Anonymkode: eec78...aa1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor forteller jordmor når man skal presse og ikke da? Noen ganger sier de PRESS ALT du kan nå!

Anonymkode: eec78...aa1

Ja, og det er helt galskap, fordi da kniper man kjeven og dermed slapper man heller ikke av i livmormuskulaturen/underlivet. 

Anonymkode: 90c72...241

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå på rygg når jeg skulle ha han ut, det som var mest komfortabelt. Revnet ikke. :) 

Holdt ikke på med noe massering av mellomkjøtt heller jeg tenkte det fikk bare gå sin gang, whatever will be will be liksom. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På rygg under alle mine tre fødsler. Ingen rifter, sår, sting eller noen form for skader. Styrtfødsel med de to siste. Barna var mellom 2900 g og 3600 g.

Brukte fødselsforberedende olje i de første to svangerskapene.

 

Anonymkode: 00971...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå på rygg når jeg skulle ha han ut, det som var mest komfortabelt. Revnet ikke. :) Vandret rundt før jeg skulle presse altså men akkurat når jeg skulle presse så ville jeg på rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannfødsel, sto på knær.


fødte 5 timer etter vannavgang og første rie, de siste timene var seige da jeg nærmest hadde full åpning etter 2.5 time. Jeg hadde nok en grad 1? Sydde to små sting som jordmor nærmest kalte rifter, hun avsluttet med å si «neste fødsel kommer du ikke til å trenge noen sting» 😂

Anonymkode: ec26b...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå på ryggen. Revnet til grad 3. Tror ikke hvordan jeg lå under fødselen har noe å si for det.

Anonymkode: 639be...de9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På rygg under alle mine tre fødsler. Ingen rifter, sår, sting eller noen form for skader. Styrtfødsel med de to siste. Barna var mellom 2900 g og 3600 g.

Brukte fødselsforberedende olje i de første to svangerskapene.

 

Anonymkode: 00971...08c

Smurte du bare oljen på eller masserte du i tillegg?

Når jeg googler perineum-massasje kommer det opp tegninger som viser at man skal massere ved å plassere tommeltottene på innsiden av skjeden. Det ser ekstremt ubehagelig ut og jeg orker ikke tanken på å gjøre dette. Om det hadde hatt effekt bare å smøre på oljen og massere lett på utsiden kunne jeg klart det.

Anonymkode: 03b0d...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge på rygg/halvt sittende. Gjorde perineumsmassasje før fødsel med begge. Begge var ca 3,1 kg. Ingen rifter på noen!

Anonymkode: 749f0...b22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På rygg og med klipp pga uoppdaget seteleie. 4.1 kg og greit tjukk i hue, så det klippet var nok på sin plass 🙈😆

Anonymkode: 79a8e...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er i uke 35 med baby nr.2. Den første ble født med planlagt ks men ser ut som det blir vanlig fødsel denne gang og jeg anser meg i den sammenheng som en førstegangsfødende. Har lest at de fleste førstegangsfødende får rifter og begynt å tenke litt på hvordan dette kan unngås. (Jeg orker ikke drive med noe massasje av mellomkjøttet).
Skjønner at det er umulig å på forhånd bestemme hvilken fødestilling man skal benytte, og at ting i stor grad må tas som det kommer. Men har noen erfaringer å dele? Fint om dere også nevner om dere var første- eller annengangsfødende. 

Anonymkode: 03b0d...9c0

På ryggen, typisk «film føde stilling», ingen rifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. På rygg, ble klippet opp pga tangforløsning

2. Tvillinger. Bastet og bundet på rygg pga fosterovervåking. Husker ikke om jeg ble klippa, men slapp tang hvertfall. 
 

Ble operert for vaginalprolaps. 
 

3. Overraskelsesbaby 😊

Denne gangen gikk jordmora utenom prosedyrene, jeg slapp overvåking. Var fri! Benyttet friheten til å karre meg opp på knær mens jeg blåholdt i hodegjerdet. Ville få ut ungen. 
Og det virket…. Hn kom i «posen» sin, akkurat da han kom ut tok jordmora vannet. Slik at ungen kom ut sammen med en foss av vann. Flink jordmor. Pga henne (og meg selv) slapp jeg unna med kun noen pyntesting. 

Anonymkode: d7d65...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Først på kne/alle fire, så på rygg helt på slutten fordi jordmora trengte å komme til bedre. Fikk en liten grad 2 rift, har grodd fint i ettertid og merker ingenting til det nå. Var setefødsel. 

Anonymkode: 095c5...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rygg med alle tre, minimalt med rifter, litt flere sting med nr 2, hun hadde litt hastverk med å komme ut😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

or å unngå rift er det viktig å lytte til jordmor i pressfasen og forsøke holde igjen når hun sier det, så hodet får tid til å tøye vevet. Det er egentlig det viktigste. Noen rifter kan ikke forhindres uansett, sånn er det bare, men igjen er de fleste som regel ukompliserte og de alvorlige riftene i dag er det heldigvis færre av, mye takket være at jordmor praktiserer gode støtteteknikker når hodet kommer. 

Dette er det beste rådet du får mot rifter ☝🏻

selv fikk jeg rifter på rygg med første, og de var veldig vonde da de gikk oppover. Ingen rifter på neste, da stod jeg på alle fire. Men som noen nevner, det er ikke alle jordmødre som gir deg fritt valg😉

Anonymkode: cf7dd...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...