Gå til innhold

Hvilken fødestilling brukte du, og hvor stor(e) rifte(er) fikk du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 35 med baby nr.2. Den første ble født med planlagt ks men ser ut som det blir vanlig fødsel denne gang og jeg anser meg i den sammenheng som en førstegangsfødende. Har lest at de fleste førstegangsfødende får rifter og begynt å tenke litt på hvordan dette kan unngås. (Jeg orker ikke drive med noe massasje av mellomkjøttet).
Skjønner at det er umulig å på forhånd bestemme hvilken fødestilling man skal benytte, og at ting i stor grad må tas som det kommer. Men har noen erfaringer å dele? Fint om dere også nevner om dere var første- eller annengangsfødende. 

Anonymkode: 03b0d...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er i uke 35 med baby nr.2. Den første ble født med planlagt ks men ser ut som det blir vanlig fødsel denne gang og jeg anser meg i den sammenheng som en førstegangsfødende. Har lest at de fleste førstegangsfødende får rifter og begynt å tenke litt på hvordan dette kan unngås. (Jeg orker ikke drive med noe massasje av mellomkjøttet).
Skjønner at det er umulig å på forhånd bestemme hvilken fødestilling man skal benytte, og at ting i stor grad må tas som det kommer. Men har noen erfaringer å dele? Fint om dere også nevner om dere var første- eller annengangsfødende. 

Anonymkode: 03b0d...9c0

På siden med nr 2. Ikke en eneste rift, og gikk veldig fort.

Første lå jeg på ryggen, og ble vakumforløst, så ble en liten rift den gangen. 

Anonymkode: 7316f...497

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligget på rygg tre ganger. Første sydde jeg vel et par sting, andre sydde jeg ikke (styrtfødsel) og tredje sydde jeg ett sting (setefødsel). 

Anonymkode: 1da90...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangs. Presset på siden i 1t, lite fremgang og fikk null guiding på pressingen. Måtte til slutt på rygg da de skulle vakuumforløse. Klipp + flere rifter, ingen fortalte hvilken grad men de sydde leeenge. Vaginal fødsel er noe drit sånn sett.

Hadde på forhånd håpet å kunne bevege meg og benytte ulike stillinger i fasen før fordi jeg hadde lest at det skulle være bra for fremgang og redusere risiko for rift, men det var vanskelig grunnet masse ledninger og drypp dessverre.

Anonymkode: 3a02f...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på rygg med nr. 1. Pressfasen gikk veldig fint. Fikk kun 2 små rift på utsiden av som ble sydd med et par sting. Kjente ingenting til dette etter fødsel.

 

Anonymkode: d6f06...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født begge på rygg, det var den eneste stillingen som føltes ok også (i den grad fødsel er noe okey 😅) revnet grad 2b første gang, bare pyntesting andre gang. Vil legge til at de mindre riftene i hovedsak er helt ukompliserte, det høres ofte verre ut enn det er. Jeg merket ingenting til riften og hadde ingen plager etterpå heller. 

For å unngå rift er det viktig å lytte til jordmor i pressfasen og forsøke holde igjen når hun sier det, så hodet får tid til å tøye vevet. Det er egentlig det viktigste. Noen rifter kan ikke forhindres uansett, sånn er det bare, men igjen er de fleste som regel ukompliserte og de alvorlige riftene i dag er det heldigvis færre av, mye takket være at jordmor praktiserer gode støtteteknikker når hodet kommer. 

Og ja, sopp nedentil øker også risikoen for rift, så sørg for å få det behandlet om du skulle få det. 

Anonymkode: 0a7ec...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ryggen, fikk bitteliten rift innvendig som krevde 1 sting

Anonymkode: b609f...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To styrtfødsler med pressriene på ryggen. Ett sting første gang og ingen andre gangen.

Anonymkode: e43ad...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rygg to ganger ble klipt begge gangene. Om du er veldig redd for å revne så kan du jo be om å bli klipt? 

Anonymkode: 696fa...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første ble jeg klippet med sløv saks i følge legen, ingen rifter, et par sting bare siden det ikke ble klippet så mye det var tenkt. 
Andre en liten rift ingen sting

Tredje ( og største) fikk vel 2-3 sting.

Lå på ryggen med alle

Anonymkode: 59e5d...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk streng beskjed av jordmor om å legge meg på ryggen i fødesengen og bli der, for da "blir det lettere for meg å gjøre jobben min". Spilte altså ingen rolle hva jeg ville, det var hennes jobb som var viktig at var enklest mulig. Jeg hadde ikke peiling og gjorde som hun sa. Måtte få en sprøyte i rumpa pga bekkenløsning da, men etter at den var satt, kunne jeg fint ligge på rygg uten smerter i bekkenet. 

Jeg fikk ingen rifter. Jordmor klippet et ganske lite hakk på siden av skjedeåpningen, men det merket jeg ikke. Det var vel for å unngå ukontrollert revning. Dette ble sydd med et par sting bare, noe jeg heller ikke merket noe til.  

Barnet mitt ble født prematurt og var derfor litt liten. Det kan ha vært medvirkende årsak til at jeg ikke fikk noen rifter, pga lite barn.

 

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rygg (måtte pga tvillingfødsel, men helt greit for meg).

Usikker på hvilken grad, men ble klippet litt og pent sydd etterpå.

Anonymkode: a61e1...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstegangsfødende, fødte stående, fikk ingen rifter.

Anonymkode: d2fee...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Første: Halvt sittende i fødeseng

Andre: Halvt sittende i fødeseng

Tredje: Lå på sida

Fjerde: På kne i fødebasseng

 

Ingen rifter med noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første: endte helt til slutt på rygg med mye puter bak, fikk en liten rift grad 1. sydde ett sting og merker ikke noe til det, verken øm eller vondt der etterpå.

Anonymkode: 7bf52...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 styrtfødsler på rygg, bare litt "smårevning". Har vært heldig!❤

Anonymkode: d6b72...40c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...