Gå til innhold

finnes det flere sterke kvinner i dag enn for noen år siden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 13.11):

Det jeg mener er at jeg har inntrykk av at få kvinner liker f.eks. å demonstrere fysisk styrke overfor menn, f.eks. å flekse muskler, vinne i fysisk utfordringer som håndbak, "hvem kan løfte tyngst" osv. De foretrekker å innta en "svakere rolle", kanskje til og med underspille egen styrke, fordi de ikke ønsker å være sterkere enn menn, eller potensielt gjøre menn ukomfortable. Men det er mulig jeg har feil inntrykk, at det var mer slik før, og at dette er i forandring? Kan du si litt mer om hva du mente, enten med utgangspunkt i deg selv eller kvinner du kjenner?

Anonymkode: a6428...2f8

 

Ja, flere sterke damer i dag, men jeg tviler på at så mange er interessert i å gå i noe konkurrere mot menn. Etter min erfaring ønsker de fleste damer å tape i styrkekonkurranse mot menn, selv om de i noen tilfeller kunne vunnet  (i hvert fall hvis de er heteroseksuelle),.

Anonymkode: ab399...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.10.2021 den 11.24):

 

Ja, flere sterke damer i dag, men jeg tviler på at så mange er interessert i å gå i noe konkurrere mot menn. Etter min erfaring ønsker de fleste damer å tape i styrkekonkurranse mot menn, selv om de i noen tilfeller kunne vunnet  (i hvert fall hvis de er heteroseksuelle),.

Anonymkode: ab399...41d

Hvorfor det egentlig? Min erfaring er at de aller fleste ville synes det hadde vært gøy å vinne også mot menn, selv de heteroseksuelle.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (2 timer siden):

Hvorfor det egentlig? Min erfaring er at de aller fleste ville synes det hadde vært gøy å vinne også mot menn, selv de heteroseksuelle.. 

 

Fordi det er biologisk og evolusjonsmessig forankret hos kvinner at de søker beskyttelse og trygghet, for seg selv og sitt avkom.  Jeg tror også denne dynamikken mellom kjønnene er sentral for opplevelsen av å være maskulin versus feminin. Det er ok for kvinner å være sterke, men ikke sterkere enn mannen. Jeg opplever at dette fremdeles er sterkt forankret hos de fleste kvinner. Men det er fascinerende å se med den nye generasjonen av selvforsørgende kvinner, som også i mye større grad driver med styrkerelatert sport og aktivitetet. Hvis dette fortsetter over tid (over generasjoner) kan kjønnsroller helt klart endre seg.

Det ville ikke vædrt meg imot. La mannen få få litt fri, og la kvinnene ta over litt mer 🙂

 

 

 

Anonymkode: a6428...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2021 den 18.34):

 

Fordi det er biologisk og evolusjonsmessig forankret hos kvinner at de søker beskyttelse og trygghet, for seg selv og sitt avkom.  Jeg tror også denne dynamikken mellom kjønnene er sentral for opplevelsen av å være maskulin versus feminin. Det er ok for kvinner å være sterke, men ikke sterkere enn mannen. Jeg opplever at dette fremdeles er sterkt forankret hos de fleste kvinner. Men det er fascinerende å se med den nye generasjonen av selvforsørgende kvinner, som også i mye større grad driver med styrkerelatert sport og aktivitetet. Hvis dette fortsetter over tid (over generasjoner) kan kjønnsroller helt klart endre seg.

Det ville ikke vædrt meg imot. La mannen få få litt fri, og la kvinnene ta over litt mer 🙂

 

 

 

Anonymkode: a6428...2f8

Da har vi helt forskjellig oppfatning. Der jeg trener og blant mine venninner er det gøy å være sterk. Og om det vil si man er sterkere enn mannen er det ikke noe problem, selvom vi heller ikke trenger å være sterkere selvsagt. Beskyttelse fra menn er det heller ingen som har snakket noe særlig om, tror aldri jeg har hørt fra en kvinne at hun trenger beskyttelse fra en mann egentlig. Selvom jeg selvsagt vet at dette var en del av kulturen før. 

Nå var det ikke sånn at kvinnen gikk rundt å drev dank før heller, det er mye jobb og ta seg av alt som har med hus, barn, handling osv. I dagens samfunn blir heldigvis det også fordelt, så det ikke er slik at mannen skal få fri mens kvinnen gjør mer ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inwe skrev (14 timer siden):

Da har vi helt forskjellig oppfatning. Der jeg trener og blant mine venninner er det gøy å være sterk. Og om det vil si man er sterkere enn mannen er det ikke noe problem, selvom vi heller ikke trenger å være sterkere selvsagt. Beskyttelse fra menn er det heller ingen som har snakket noe særlig om, tror aldri jeg har hørt fra en kvinne at hun trenger beskyttelse fra en mann egentlig. Selvom jeg selvsagt vet at dette var en del av kulturen før. 

Jeg tror ikke at de fleste kvinner nødvendig er så veldig bevisst på at de ønsker å være fysisk svakere, men jeg tror likevel de fleste kvinner ønsker nettopp det,. For de fleste kvinner fremstår overlegen fysisk styrke hos menn som sexy og attraktivt. Veltrente og sterke kvinner kan muligens finne det morsomt å vinne over menn generelt i en del settinger, men de finner seg som regel enda bedre trente menn som partnere.  Jeg tror det bl.a. handler om å opprettholde følelsen av å være feminin.

 

 

 

Anonymkode: a6428...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...