Gå til innhold

Vektnedgang - hvordan stoppe uten å gå opp igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i løpet av koronaperioden gått mot strømmen og har gått ned en del i vekt, ca 15 kg. Det er ikke noe jeg aktivt har gått inn for, men er et resultat av at matlysten og sultfølelsen er kraftig redusert, samtidig som at det roligere livet i perioden har gitt meg overskudd til å trene en god del mer enn før.

Nå begynner jeg å få tilbakemeldinger fra venner og kjente om at jeg ikke skal gå ned så mye mer (har nå en BMI på 22, så det går fint enda :) ), og har begynt å tenke litt over hva jeg nå skal gjøre for å holde en stabil vekt. Et sted må det jo stoppe, men jeg ønsker jo heller ikke gå opp igjen. Så, hvordan klare å finne balansen? Jeg er livredd for at jeg skal bli som før (da var jeg sulten hele tiden, og jeg er født med lite selvdisiplin..).

Hva har andre gjort for å holde vekten stabil etter vektnedgang?

Anonymkode: 5eb3e...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare vært overvektig en gang i løpet av livet. Raste opp i vekt (30 kg) på 8 mnd pga overspising, men gikk de ned igjen på under ett år. Men jeg passer på vekten ved å veie meg minst en gang i uka. Veier meg vanligvis oftere da, men ved å veie seg ukentlig ser en raskt når det begynner å skli ut samt en lærer seg hvor mye en kan spise for å holde vekten framfor å gå ned i vekt. 

Det mange gjør feil er at de slutter å passe på vekten og at de gradvis går tilbake til gamle vaner. Å gå ned i vekt er ingen midlertidig innsats. Det krever en varig livsstilsendring, dvs jobbe med egen mentalitet til mat. Jeg har ikke et sunt forhold til mat da, men jeg går sjeldent opp mer enn 1-2 kg (overspising) før jeg greier å ta tak igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (13 minutter siden):

Jeg har bare vært overvektig en gang i løpet av livet. Raste opp i vekt (30 kg) på 8 mnd pga overspising, men gikk de ned igjen på under ett år. Men jeg passer på vekten ved å veie meg minst en gang i uka. Veier meg vanligvis oftere da, men ved å veie seg ukentlig ser en raskt når det begynner å skli ut samt en lærer seg hvor mye en kan spise for å holde vekten framfor å gå ned i vekt. 

Det mange gjør feil er at de slutter å passe på vekten og at de gradvis går tilbake til gamle vaner. Å gå ned i vekt er ingen midlertidig innsats. Det krever en varig livsstilsendring, dvs jobbe med egen mentalitet til mat. Jeg har ikke et sunt forhold til mat da, men jeg går sjeldent opp mer enn 1-2 kg (overspising) før jeg greier å ta tak igjen. 

Ja, det må vel kanskje bli en læringsprosess. Jeg er bare redd for at min relativt labre selvdisiplin vil tulle det til, og hvis jeg nå venner kroppen til å spise litt mer så vil det eskalere igjen. 😄 

Anonymkode: 5eb3e...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er undervektig og ønsker ikke gå ned ytterligere. Jeg veier meg daglig. Dersom jeg veier for lite, legger jeg inn ekstra måltider. Dersom jeg har ok vekt, spiser jeg det som er normalt, som er frokost, middag og kveldsmat. Jeg hadde aldri klart å holde oppe vekten med ukentlige veiinger. Daglig veiing er nøkkelen til å klare dette, slik jeg ser det. Det bør ikke være en mental vurdering oppe i hodet hva man skal spise den dagen. Det er vekten med sitt tall som gir direkte feedback på om man skal spise som vanlig, eller innføre tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må veie deg, minst en gang i uken. Og, sette inn tiltak med en gang. Å gå ned i vekt er enkelt, å holde vektnedgang stabilt, er dette få som klarer. Hvis du er ung, så vil kroppen din akseptere ny og lavere vekt enklere, enn vi som drar på årene.

Enkelt sakt, så lever kroppen din i steinalderen, og anser vektnedgang som katastrofe. Så den prøver å trigge deg til å spise deg opp igjen, til den høyeste vekten du har hatt tidligere. Klarer du å holde deg på den smale sti, så vil den etterhvert akseptere ny vekt. Men, da må du være villig til å lære deg nye matvaner. Går du tilbake til gamle, går du opp igjen. Slet du med sult/ lavt blodsukker kan jo lavkarbo eller smartkarbo være en idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser litt mer enn når du gikk ned i vekt, uten å gå tilbake til gamle vaner :)

For meg betydde det å veie meg en gang i uka i starten, med mål om å holde meg innenfor 2 kg variasjon. Jeg spiste litt større middagsporsjoner, og litt mer godteri om jeg fikk lyst på. 

Du kan også se på bmr kalkulator på nett, og skrive at du vil holde vekten. Da får du et antall kalorier å forholde deg til. Men for meg var det enklest å bare øke porsjonene litt, og holde øye med vekten. Jeg spiser det samme som når jeg gikk ned altså, ikke gamle vaner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn gode vaner som fungerer for deg. Fortsett å trene og å spise et sunt og variert kosthold. 

Jeg er skeptisk til å bli for opphengt i å veie seg. Det er bare tall og sier lite om hvor sunn man er eller livskvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på å øke gradvis og å fortsette å telle kalorier en stund. Kanskje 100 kcal mer per uke i 4-5 uker før jeg har fokus på å holde meg der. Er ikke helt der ennå, så jeg følger med på hva dere andre har gjort/planlegger å gjøre.

Anonymkode: 3d182...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lavt på kalorier var/er du på? 100 kcal hver uke hørtes lite ut, men det kommer ann på hva du ligger på nå. 

Hvordan ser en typisk dag ut for deg med kost og aktivitet? Trives du med kostholdet du har nå? Om du ikke vil legge til mere volum kan du ta litt ekstra pålegg, tilsette grøten med litt mere topping osv. 

Hvordan kroppen din vil reagere kommer ann på hvor lavt du har ligget og hva du har spist. Om du merker sulten komme veldig tilbake, spis mere fett og protein. Og det å regne ut ca kalorier nå i starten høres smart ut.

Anonymkode: 73b04...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lavt på kalorier var/er du på? 100 kcal hver uke hørtes lite ut, men det kommer ann på hva du ligger på nå. 

Hvordan ser en typisk dag ut for deg med kost og aktivitet? Trives du med kostholdet du har nå? Om du ikke vil legge til mere volum kan du ta litt ekstra pålegg, tilsette grøten med litt mere topping osv. 

Hvordan kroppen din vil reagere kommer ann på hvor lavt du har ligget og hva du har spist. Om du merker sulten komme veldig tilbake, spis mere fett og protein. Og det å regne ut ca kalorier nå i starten høres smart ut.

Anonymkode: 73b04...f99

Jeg ligger på 1200 som minimum nå, pleier å ligge på rundt 1250. Har veldig travle dager, så ikke veldig aktiv, men prøver å trene 3-4 ganger i uka, ofte en time, på de travleste dagene bare 30 min, innimellom litt mer enn en time.

Trives med kostholdet, og kommer nok til å øke litt på middag først, siden det er lettere å lage middag med litt flere kalorier enn det jeg gjør nå. Neste steg blir å øke litt på lunsj eller frokost. Håper jeg klarer å holde på de bedre vanene mine om kvelden. Det er der de ekstra kiloene stort sett stammer fra. Jeg er altfor glad i ost...

Anonymkode: 3d182...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i nesten samme situasjon. :) BMI på 23 nå, og håper at det vil stabilisere seg rundt 20-22 (ikke helt sikker på hvor jeg vil stoppe ennå, men ser at det er litt mer å gå på ennå i alle fall). Jeg planlegger å grovt sett fortsette som nå (normal sunn hverdagskost, kun utskeielser ved helg/spesielle anledninger og trening 3-5 ganger i uka), bare justere opp inntaket av kalorier og kanskje passe litt ekstra på at det blir et ekstra måltid de dagene jeg trener ekstra lange økter. Men i hovedsak tenker jeg å fortsette å veie meg en gang i uka for å følge med.

Jeg har jobbet ganske aktivt med en livsstilsendring i 6 måneder nå og ser at vekten går ganske sakte nedover nå, noe som egentlig er ok, for da blir det ikke en stor overgang å gå over til vedlikehold. 

Regner også med at det vil komme perioder der jeg går opp noen kilo og må justere ned igjen (f.eks. etter jul, ferier, perioder med stress etc.), og det tror jeg også er helt normalt. Mannen min, som aldri har "slanket seg" en dag i sitt liv og som alltid har vært normalvektig har også perioder der vekten går litt opp og ned uten at det er noen krise. Forskjellen på han og meg er at han nok har et sunnere forhold til mat og utskeielser og at han derfor klarer å regulere dette uten bevisste grep, mens jeg er forberedt på at det er noe jeg må holde et øye med livet ut.

Jeg håper bare at jeg klarer å følge med slik at jeg kan hente meg inn igjen ganske raskt og ikke når jeg har +10 kg til overs, noe som har skjedd to ganger i mitt voksne liv. 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en grei tommelfingerregel kan man si at jo lengre tid du har brukt på vektnedgang, jo lettere er det å holde vekten når du er fornøyd.

Jo raskere du går ned ved typisk slanking som dietter, lavkarbo/keto, sulteforing, ekstrem kardio/løping/jogging, jo vanskligere er det å skulle holde ny vekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hvor mye du skal spise for å opprettholde vekta og tell kalorier til du klarer å ta det sånn noelunde på øyemål 😊 Jeg gikk ned ved å telle kalorier, så jeg vet sånn ca hvor store porsjoner som er store nok. Folk flest spiser mye mer kalorier enn de er klar over. Og det er helt vanlig å gå opp et par kilo etter man har nådd målvekt til kroppen stabiliserer seg. Jeg nådde målvekta i Juni (52 kg), begynte å spise det jeg skal ha for å holde meg stabil og ligger nå stabilt på 53 kg. 

Endret av Chailatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg telte kalorier, veide meg 2 ganger i uka og la til 100 kalorier per 2. Uke frem til vekta stagnerte 😅

Anonymkode: 18139...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...