Gå til innhold

«Drammenserne må tåle bønnerop 2 minutter i uka»


spenol

Anbefalte innlegg

amourerah skrev (1 minutt siden):

Norge er ikke et kristent land. 

Norge er et kristent land. Vår kultur er bygget på kristne verdier. Våre barn døpes i kirken. Vi er kristne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Entern said:

Norge er et kristent land. Vår kultur er bygget på kristne verdier. Våre barn døpes i kirken. Vi er kristne.

Norge var et kristent land ja men norge er ikke et kristent land lenger. Uavhengi hvor ofte en døper barn I kirken. 

Kristendommen ble innført i Norge for over tusen år siden, og siden da har kristendommen vært den dominerende religionen her i landet. I dag er det ingen statsreligion i Norge. Litt mer enn 70 prosent av den norske befolkningen tilhører Den norske kirke, som praktiserer luthersk-protestantisk kristendom.

 

men landet er ikke et kristent land lenger Fordi I dag er det ingen stats religion I norge. Norge står I dag for mangfold og religionsfrihet og ytringsfrihet.

med en sterk diskriminasjonslov. Så det er på tide at enten tillater bønnrop på fredager og kirkeklokker på søndager ellerså har vi like regler for alle uavhengi religion. Muslimer har tlf og app hvor de kaller inn til bønn det kan kristene også fint gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Entern said:

Norge er et kristent land. Vår kultur er bygget på kristne verdier. Våre barn døpes i kirken. Vi er kristne.

Men norge som nasjon er ikke et kristent land. 

Kristendommen ble innført i Norge for over tusen år siden, og siden da har kristendommen vært den dominerende religionen her i landet. I dag er det ingen statsreligion i Norge. Litt mer enn 70 prosent av den norske befolkningen tilhører Den norske kirke, som praktiserer luthersk-protestantisk kristendom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (Akkurat nå):

Norge var et kristent land ja men norge er ikke et kristent land lenger. Uavhengi hvor ofte en døper barn I kirken. 

Kristendommen ble innført i Norge for over tusen år siden, og siden da har kristendommen vært den dominerende religionen her i landet. I dag er det ingen statsreligion i Norge. Litt mer enn 70 prosent av den norske befolkningen tilhører Den norske kirke, som praktiserer luthersk-protestantisk kristendom.

 

men landet er ikke et kristent land lenger Fordi I dag er det ingen stats religion I norge. Norge står I dag for mangfold og religionsfrihet og ytringsfrihet.

med en sterk diskriminasjonslov. Så det er på tide at enten tillater bønnrop på fredager og kirkeklokker på søndager ellerså har vi like regler for alle uavhengi religion. Muslimer har tlf og app hvor de kaller inn til bønn det kan kristene også fint gjøre.

Over 70% er lutheranske kristne. I tillegg kommer andre kristne. Flertallet i landet er kristne. Du blander begreper her. At andre får lov til å praktisere sine religioner, at en spesifikk kristen gruppe ikke favoriseres over andre, det betyr IKKE at landet ikke er kristent.

Gud er kjærlighet.

I Kristendommen er nestekjærlighet svært viktig. Nestekjærlighet betyr at man godtar og hjelper folk med annen tro, selv om denne troen skulle være feil fra et strengt kristent syn. Så hvis jeg ser at du trenger min hjelp, vil jeg hjelpe deg selv om du ikke er kristen. Det er ikke kristelig å påtvinge andre sin tro, selv om dette skjedde tidligere (stort sett var det ulike kristne grupper som undertrykket hverandre; katolikker og protestanter er omtrent som sunni og sjia i islam; kjetteri i kristendommen ble lenge ansett like alvorlig som frafall i islam; dette hadde ikke med Jesu ord å gjøre men maktsyke herskere og innimellom rasisme mellom forskjellige europeiske folkeslag, kremeksempler er Irland og Polen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (14 minutter siden):

Jo de gjør det her på Lillehammer. Hadde ikke skissert det om det ikke var fakta!

Da har nok dere en overivrig klokker oppe i tårnet hos dere som ikke er så nøye med å følge reglene.

7 slag kl 07.00 8 slag 08.00 osv fra 07.00-23.00 hver dag året rundt er neppe etter reglementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (3 minutter siden):

Da har nok dere en overivrig klokker oppe i tårnet hos dere som ikke er så nøye med å følge reglene.

7 slag kl 07.00 8 slag 08.00 osv fra 07.00-23.00 hver dag året rundt er neppe etter reglementet.

Lillehammer har en ekstremt ivrig klokker eller to, det stemmer det.

Selv liker jeg lyden av kirkeklokker, men hadde jeg bodd rett i nærheten og hørt det der hadde det ikke vært greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klossmajor skrev (6 minutter siden):

Da har nok dere en overivrig klokker oppe i tårnet hos dere som ikke er så nøye med å følge reglene.

7 slag kl 07.00 8 slag 08.00 osv fra 07.00-23.00 hver dag året rundt er neppe etter reglementet.

Regelmentet eller ikke. Poenget er at kirka her gjør det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (4 minutter siden):

Lillehammer har en ekstremt ivrig klokker eller to, det stemmer det.

Selv liker jeg lyden av kirkeklokker, men hadde jeg bodd rett i nærheten og hørt det der hadde det ikke vært greit.

Dette! Jeg er nærmeste nabo til kirka og hadde gledelig byttet det ut med et par minutter med bønnerop 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (1 minutt siden):

Dette! Jeg er nærmeste nabo til kirka og hadde gledelig byttet det ut med et par minutter med bønnerop 

Du hadde sikkert blitt lei det og etter hvert, men jeg har full forståelse! KLING KLANG KLING KLANG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (9 minutter siden):

Du hadde sikkert blitt lei det og etter hvert, men jeg har full forståelse! KLING KLANG KLING KLANG

Lei ja,men heller den en gang i uka enn 14 ganger om dagen  pluss alle seremoniener og kiming fra ende til annen hver søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (3 minutter siden):

Lei ja,men heller den en gang i uka enn 14 ganger om dagen  pluss alle seremoniener og kiming fra ende til annen hver søndag.

Den ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (4 minutter siden):

Lei ja,men heller den en gang i uka enn 14 ganger om dagen  pluss alle seremoniener og kiming fra ende til annen hver søndag.

Har noen forsøkt å få redusert aktivitetsnivået til denne overivrige klokkeren deres da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (22 minutter siden):

Har noen forsøkt å få redusert aktivitetsnivået til denne overivrige klokkeren deres da?

Oh yes,men det er ingen klokker.Klokka er fjernstyrt og er vist en tradisjon som sitter hardt i byn. Alle som klager(og det er mange) blir avfeid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akr0ym skrev (Akkurat nå):

Oh yes,men det er ingen klokker.Klokka er fjernstyrt og er vist en tradisjon som sitter hardt i byn. Alle som klager(og det er mange) blir avfeid. 

That's Lillehammer for you. :( 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (5 minutter siden):

That's Lillehammer for you. :( 

Jepp. Tradisjonene sitter hardt. «Sånn har vi alltid gjort det og da må vi fortsette med det»

Men hadde de tradisjonrytterene slev bodd ved kirka hadde kanskje pipa fått en annen lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akr0ym skrev (19 minutter siden):

Jepp. Tradisjonene sitter hardt. «Sånn har vi alltid gjort det og da må vi fortsette med det»

Men hadde de tradisjonrytterene slev bodd ved kirka hadde kanskje pipa fått en annen lyd

Jeg bor ganske nær en kirke. Men kan faktisk ikke si jeg har merket mye til det, selv ikke på søndager. Om de har klokker i det hele tatt er de i såfall veldig diskre. Ikke noe høyt og ikke mye eller plagsomt. 
Selv er jeg døpt og konfirmert, er vel ikke så veldig kristen men synes de gamle kirkene er så flotte. Har noen ganger vært i kirken for å føle at noe er mektig, stort og godt. Det har spesielt vært etter at jeg har mistet noen nære og trenger den roen. Kommer ikke til å melde meg ut selv om jeg vet mange har gjort det pga at de tar politiske standpunkt. 
 

Bønnerop mener jeg ikke har noen ting i Norge å gjøre. Helt greit om man er på ferie i andre land selvfølgelig, men ikke her.

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (21 minutter siden):

Jepp. Tradisjonene sitter hardt. «Sånn har vi alltid gjort det og da må vi fortsette med det»

Men hadde de tradisjonrytterene slev bodd ved kirka hadde kanskje pipa fått en annen lyd

Forhåpentligvis hadde i det minste bjella fått en annen lyd.

(beklager, klarte ikke dy meg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klossmajor skrev (9 minutter siden):

Forhåpentligvis hadde i det minste bjella fått en annen lyd.

(beklager, klarte ikke dy meg)

😀😀😀😀😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akr0ym skrev (42 minutter siden):

Jepp. Tradisjonene sitter hardt. «Sånn har vi alltid gjort det og da må vi fortsette med det»

Men hadde de tradisjonrytterene slev bodd ved kirka hadde kanskje pipa fått en annen lyd

Jepp. Sånn er Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...