Gå til innhold

«Drammenserne må tåle bønnerop 2 minutter i uka»


spenol

Anbefalte innlegg

Saken har skapt så sterke reaksjoner i Drammen at moskeen nå har bestemt seg for å «vente litt med å nedsette en gruppe som skal se på muligheten til å starte med bønnerop hver fredag». 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akr0ym skrev (1 time siden):

Jeg tar heller bønnerop en gang i uka enn en kirkeklokke som slår 7 slag kl 07.00 8 slag 08.00 osv fra 07.00-23.00 hver dag året rundt pluss kiming 1 time før gudstjeneste,30 min før og etter. Samt en time i strekk 1 påskedag og 1 pinse dag pluss ved alle sermonier 

Nå er det vel ingen fare for at kirkeklokker vil komme til å kime noe i nærheten av hva du skisserer her da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dette med religiøst betinget støyforurensning kom opp. Er vi heldige så ender det med at det blir slutt på de helvetes kirkeklokkene også. 

En religion er ikke så ulikt en penis. Du må gjerne være stolt av den, og kose deg med den, men hold den for deg selv. 

Endret av Optimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskeen hadde tidligere inngått en avtale med kommunen om at det ikke skulle være bønnerop fra minareten. De skulle visst bare bygge minareten for syns skyld. Det ser jo nå ut til at de forsøker tøye strikken her litt og litt, så man bør ikke bli overrasket om moskeen gjerne vil utvide ganske mye mer hvis det ikke møtes med for stor motbør. Moskéstyret lover visstnok å begrense bønneropene til fredager. Spørs om det er grunn til å tro dem på det da, når de allerede har gitt et løfte om at de ikke skulle bedrive bønnerop fra minareten i det hele tatt. I muslimske land er det vanlig med bønnerop fem ganger om dagen. Har man noen grunn til å tro at de ikke vil utvide hyppigheten av bønnerop til det samme selv?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man tillater kirkeklokker burde jo dette også tillates, men hadde det vært opp til meg hadde begge deler blitt forbudt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (18 timer siden):

Så lenge man tillater kirkeklokker burde jo dette også tillates, men hadde det vært opp til meg hadde begge deler blitt forbudt. 

Tenk så fredfull midtøsten hadde vært i hvis muslimer tenkte sånn i muslimske land.

(Det finnes heldigvis apper for bønnetider nå for tiden, så dette er helt unødvendig.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (16 timer siden):

Det bør man tåle hvert femte minutt.

Spørs om den stakkars muezzinen tåler det da. Å gaule sånn med bare minutters avbrudd kan ikke være bra for stemmebåndene i lengden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv vært en del på Fjell. Dette er vel strengt tatt ikke en del av Norge. Fjell er et lite stykke u-land plassert i en rik nasjon. De får gjøre som de vil der. De etniske nordmenn som bor igjen, bør hjelpes til å flytte til et bedre strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (På 11.10.2021 den 1.09):

Så lenge man tillater kirkeklokker burde jo dette også tillates, men hadde det vært opp til meg hadde begge deler blitt forbudt. 

Helt enig - dette er helt unødvendig. 

Tenk om HEF hadde møtelokaler med høyttalere, som hver torsdag eller hyppigere brølte ut: «Religion er tull! Religion er tull!»

Hva hadde folk sagt?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ikke la dere lure folkens😅 Jeg er nesten naboen til mosken og er muslim selv. Og kjenner minst 70% av muslimene her oppe. Og ingen utenom de få tomsingene i avisen ønsker bønnerop👀 Bønnerop kan vi høre i stua hjemme når vi måtte ønske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vuling skrev (På 12.10.2021 den 12.05):

Nå har jeg selv vært en del på Fjell. Dette er vel strengt tatt ikke en del av Norge. Fjell er et lite stykke u-land plassert i en rik nasjon. De får gjøre som de vil der. De etniske nordmenn som bor igjen, bør hjelpes til å flytte til et bedre strøk.

Ja det er som de norske bydelene i Spania. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det burde være lov på fredager, siden  det er lov med kirkeklokker på søndager.

Om det ikke er lov med det, så burde det ikke være lov med kirkeklokker heller.

Norge er ikke et kristent land lenger, og norge har religionsfrihet og en diskriminasjonslov. Diskriminasjonsloven blir brutt når det er lov med kirkeklokker, men ikke bønnrop.

Likt skal være likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Urwa skrev (59 minutter siden):

Ja det er som de norske bydelene i Spania. 

Ikke veldig. Fastboende nordmenn i Spania er i stor grad eldre mennesker fra en rik nasjon som bruker pengene sine i en mindre velstående nasjon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (1 time siden):

Jeg syns det burde være lov på fredager, siden  det er lov med kirkeklokker på søndager.

Om det ikke er lov med det, så burde det ikke være lov med kirkeklokker heller.

Norge er ikke et kristent land lenger, og norge har religionsfrihet og en diskriminasjonslov. Diskriminasjonsloven blir brutt når det er lov med kirkeklokker, men ikke bønnrop.

Likt skal være likt.

Nå har jo Norge en kristen kulturarv som veier tungt. Men enig i at kirkeklokker ikke er nødvendige og bør bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, Lampe1 said:

Nå har jo Norge en kristen kulturarv som veier tungt. Men enig i at kirkeklokker ikke er nødvendige og bør bort.

Men norge er ikke et kristent land lenger nå. Dessuten har vi religionsfrihet, og diskriminasjonsloven. den blir jo brutt om det skal være lov med kirkeklokker og ikke bønnrop. 

Dessuten kan de Heller lage apper for kirkeklokker, siden de fleste muslimer bruker app bønnrop. 

Kirkeklokker er irriterende, og om det skal være lov med det så bør det være lov med bønnrop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amourerah skrev (Akkurat nå):

Men norge er ikke et kristent land lenger nå. Dessuten har vi religionsfrihet, og diskriminasjonsloven. den blir jo brutt om det skal være lov med kirkeklokker og ikke bønnrop. 

Dessuten kan de Heller lage apper for kirkeklokker, siden de fleste muslimer bruker app bønnrop. 

Kirkeklokker er irriterende, og om det skal være lov med det så bør det være lov med bønnrop.

Jeg bryr meg ikke om diskrimineringsloven blir brutt, da jeg ikke anser alle livssyn som likeverdige. Ei heller religionsfrihet synes jeg er viktig. Ordet er temmelig selvmotsigende, spør du meg.

Spørsmålet koker ned til hvorvidt kirkeklokker har noe konstruktivt å bidra med. Svaret er nei. Vi trenger ikke religiøst støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 6.10.2021 den 19.27):

Dere har nå klart å lage mer støy i kommentarfeltet enn de stakkar 2 minuttene i uka...

Med fare for å ha regnet feil har Drammens beboere tilgjengelig hele 5038 av ukens 5040 minutter å sove på. 

10078 av 10080 🤓

(7678 av 7680 om man trekker fra ukas etterspurte arbeidstimer (pluss lunsj))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2021 at 7:24 PM, Callisto83 said:

Tenk så fredfull midtøsten hadde vært i hvis muslimer tenkte sånn i muslimske land.

(Det finnes heldigvis apper for bønnetider nå for tiden, så dette er helt unødvendig.)

Jeg kan jo snu det litt.

"Tenk så fredfull norge og andre land hadde vært om det fantes bønneapp for kristene slik at kirkeklokker bare  kom fra tlf"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...