Gå til innhold

«Drammenserne må tåle bønnerop 2 minutter i uka»


spenol

Anbefalte innlegg

spenol skrev (59 minutter siden):

Det som bekymrer meg at den lille % med etnisk norske som bor på Fjell, blir enda mindre.

Det ER ikke heldig at man får bydeler med skyhøy prosentandel innvandrere.

Jeg personlig hadde aldri bosatt meg i nærheten av et sted de bruker bønnerop på denne måten. Greit når jeg er på ferie, men ikke i egen hage..

Til slutt blir det bare andre muslimer som skal høre på bønneropene, tenker du? Ja, kanskje. Det er allerede få norske igjen på Fjell og færre blir det når de får kjøpekraft å kjøpe seg bolig et annet sted.

Historisk sett har islam etablert seg og etterhvert overtatt en rekke land med samme fremgangsmåte. Muslimer øker i populasjon over tid, så stilles det mer og mer krav og til slutt får de styre selv etter egne islamske lover (sharia).  I tilfellene hvor de ikke erobret et land med sverd og blod da - da gikk overgangen raskere.

De siste 70 årene har flere og flere muslimer immigrert til Europa. Andelen muslimer i Europa er stadig økende hvor det ble beregnet av en eller annen pro-innvandring europeisk organisasjon at om 10 år med dagens tempo vil 10% av den europeiske befolkningen være muslimer. 10% er mye og vil naturligvis føre til at samfunnet vil i større og større grad bli preget av islam. Hijab og andre kvinneundertrykkende plagg blir normen (og enkelte steder er blitt en del av uniform), holdningene til islam kommer til å endres sakte hvor menneskerettigheter og likestilling blir mer og mer tilsidesatt for at lokalbefolkningen kan fremstå som tolerante og inkluderende. 

Noen er begeistret for utviklingen, men ikke alle. 

P.S. Det er selvfølgelig et lite håp at islam kommer til å gå gjennom en modernisering, en slags reform slik kristendommen gikk gjennom i sin tid, og løsrive seg mer fra stat og makt og bli mer en privat sak med mindre fremtredende rolle i samfunnet, men denne prosessen kan ta veldig mange år. 

Endret av Drizzt
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirkeklokker og bønnerop er egentlig ikke utslag av religionsutøvelse, så det berører ikke religionsfrihet. De er gammeldagse metoder for å melde fra til nærområdet om at det er tid for gudstjeneste. Da folk begynte å bruke armbåndsur kunne man selv holde tritt med tiden på dagen, så allerede da var kirkeklokker og bønnerop utdatert. Nå som alle går rundt med smarttelefoner med innebygget klokke og kalender, og varsler som påminner om dagens hendelser, er det absolutt ingen grunn til å støye med lydforurensende bjeller og roping lenger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spenol skrev (På 6.10.2021 den 8.12):

Hva skjer om de får innvilget dette ene bønneropet? De ber jo 5 ganger daglig…

"Men Fylkesmannen avgjorde at vedtaket var ugyldig, og konkluderte med at bønnerop er lovlig, ikke trenger godkjennelse, og at det ikke finnes rettslig grunnlag for å fastsette en støygrense." https://www.dt.no/fritt-fram-for-bonnerop-men-klokt-er-det-ikke/o/5-57-1762680

 

De trenger altså ikke søke om å få holde bønnerop, det er lovlig allerede. De fleste moskeer har latt være og med dagens teknologi med påminnelser på telefon skulle man tru det var unødvendig å innføre det, men med vår grunnlovsfestede trosfrihet har de altså sin full rett til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imariuz skrev (12 timer siden):

"Men Fylkesmannen avgjorde at vedtaket var ugyldig, og konkluderte med at bønnerop er lovlig, ikke trenger godkjennelse, og at det ikke finnes rettslig grunnlag for å fastsette en støygrense." https://www.dt.no/fritt-fram-for-bonnerop-men-klokt-er-det-ikke/o/5-57-1762680

 

De trenger altså ikke søke om å få holde bønnerop, det er lovlig allerede. De fleste moskeer har latt være og med dagens teknologi med påminnelser på telefon skulle man tru det var unødvendig å innføre det, men med vår grunnlovsfestede trosfrihet har de altså sin full rett til å gjøre det.

Jepp, fult lovlig å støye og plage andre. Nordmenns grenseløse inkluderingsevne.👍

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe

Hva tenker folk som har rømt fra disse muslimske regimene og som har drømt om et fritt liv i Norge? Så går det noen år og bønneropene begynner å gjalle ut av høytalere for å minne dem på det de har prøvd å unnslippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off-topic, men dette var en helt utrolig uttalelse av en Høyre-politiker. Partiet er virkelig ikke til å kjenne igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/6/2021 at 10:39 AM, Alterego666 said:

Burde forby synging og heiarop på forballkamper i samme slengen.
17. Mai-tog? Fysj! 

Mener du at tradisjoner ikke har noe å si? At et lands kultur, normer og skikker er ubetydelig? At integrering handler om at også innvandrere tilpasser seg landet de kommer fra? Det er i så fall en rimelig sprø vurdering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge preges av økende primitivitet, landet sklir litt etter litt bakover i sin utvikling, litt som en gammel mann som går i barndommen.

Trist å se, men lett å snu er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Matssats skrev (1 time siden):

Mener du at tradisjoner ikke har noe å si? At et lands kultur, normer og skikker er ubetydelig? At integrering handler om at også innvandrere tilpasser seg landet de kommer fra? Det er i så fall en rimelig sprø vurdering.

Nei. 
Protip: Drammen er (faktisk!) mer enn en minaret eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

havrekaffe skrev (21 timer siden):

Hva tenker folk som har rømt fra disse muslimske regimene og som har drømt om et fritt liv i Norge? Så går det noen år og bønneropene begynner å gjalle ut av høytalere for å minne dem på det de har prøvd å unnslippe.

De beholder jo stort sett (vrang)troen sin, men vi burde legge mye vekt på at islam er såpass ille at muslimer flykter fra det.

"Få mest mulig hit raskest mulig" sier 85% av norske velgere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
2 hours ago, A-hunter said:

De beholder jo stort sett (vrang)troen sin, men vi burde legge mye vekt på at islam er såpass ille at muslimer flykter fra det.

"Få mest mulig hit raskest mulig" sier 85% av norske velgere.

Situasjonen er langt mer bekymringsfull en det mange er klar over.

"Den islamske Amanastiftelsen vil etablere moskeer over hele landet, og investerer stort i eiendom. Kjøpene finansieres med millioner av kroner fra utlandet, skriver Kapital i dag."

https://www.nettavisen.no/nyheter/islamsk-stiftelse-har-kjopt-eiendom-for-30-millioner-finansieres-fra-utlandet/s/12-95-3423211392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havrekaffe
22 hours ago, Lampe1 said:

Norge preges av økende primitivitet, landet sklir litt etter litt bakover i sin utvikling, litt som en gammel mann som går i barndommen.

Trist å se, men lett å snu er det ikke.

Veldig merkelig at folk ikke ser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

spenol skrev (På 6.10.2021 den 20.40):

Det som bekymrer meg at den lille % med etnisk norske som bor på Fjell, blir enda mindre.

Det ER ikke heldig at man får bydeler med skyhøy prosentandel innvandrere.

Jeg personlig hadde aldri bosatt meg i nærheten av et sted de bruker bønnerop på denne måten. Greit når jeg er på ferie, men ikke i egen hage..

Har en venninne som er lærer på barneskolen der.. de er 2 elever som har norsk som morsmål i hennes klasse!! 😳 2!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar heller bønnerop en gang i uka enn en kirkeklokke som slår 7 slag kl 07.00 8 slag 08.00 osv fra 07.00-23.00 hver dag året rundt pluss kiming 1 time før gudstjeneste,30 min før og etter. Samt en time i strekk 1 påskedag og 1 pinse dag pluss ved alle sermonier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

appelsinjuice skrev (På 6.10.2021 den 20.10):

Da regner jeg både med at du har ekstremt støyisolerende vinduer, samt at både skolen og kirken nok var der før du bosatte deg der? 

Kan man sove på jobb? :klo: 

Så du mener at om man bygger en skole i et område der det allerede bor folk, så skal den ikke kunne ringe ut/inn? Eller skal det ikke kunne bygges nytt, f.eks skoler, i områder der det allerede bor folk?

Endret av Kålfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...