Gå til innhold

Barnehagelærere- vi må gjøre noe med arbeidsforholdene nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet som ped.leder i 2 mnd. Vi må melde fra om arbeidsforholdene nå. Dette går jo virkelig ikke ann.... alltid noen syke, får aldri gitt nok til barna. Får aldri gitt barna det de trenger og hele hverdagen går bort i rutinene. 

Dette er jo helt forkastelig

Anonymkode: 2fbe7...6fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd å si ifra i mange år jeg. Meldt inn til styrer, utdanningsforbundet, fagforbundet og kommune. Faktisk prata med noen som sitter på Stortinget om det.

Det er ikke vilje til å gjøre noe med det dessverre. Det er for dyrt. Husk at det også skrijes etter flere folk i helse og omsorgssektoren også. Det finnes ikke nok penger i havet til å få regnestykker til å gå opp. Dessverre tror politikerne at høyere lønn og høyere utdanning og krav til de ansatte er veien å gå. Men det er bare bakvendt og henger ikke på greip. Vi trenger flere folk.

Akkurat det samme som man hørte om eldreomsorgen i forrige uke. Denne uken fokuseres det på helt andre ting og underbemanningen er allerede glemt. Sånn går dagan videre i samme tralt og sånn kommet det bare til å fortsette. 

Jeg har prøvd å si noe om forholdene her på KG også, men blir bare beskyldt for å prøve å gi foreldrene dårlig samvittighet og pushe problemene over på dem. Blir også kalt lat og anklaget for å ha dårlig moral.

Folk vil ikke gjøre noe med saken. 

Så du får bli en del av den dystre statistikken av folk som rømmer fra yrket og som har tatt en utdannelse helt forgjeves... velkommen i klubben.

Anonymkode: 007aa...991

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere lager en stor underskriftskampanje eller noe! Dere har min støtte!

Endret av Mariell1995
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (7 minutter siden):

Håper dere lager en stor underskriftskampanje eller noe! Dere har min støtte!

Min også.
 

Det er skremmende at ledere og politikere på nasjonalt nivå, ikke gjør noe med det siden de skyver det over på kommunene og deres økonomi. Mens kommunene gjør mest mulig for å spare penger..,.

hvor skal dette ende, lurer jeg på. Skal løsningen være at kommuner betaler dyrt for vikarer fra bemanningsbyrå mens de spinker og sparer på stillinger?? Sånn er jo logikken blitt.

Anonymkode: 75e22...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har jobbet som ped.leder i 2 mnd. Vi må melde fra om arbeidsforholdene nå. Dette går jo virkelig ikke ann.... alltid noen syke, får aldri gitt nok til barna. Får aldri gitt barna det de trenger og hele hverdagen går bort i rutinene. 

Dette er jo helt forkastelig

Anonymkode: 2fbe7...6fb

Velkommen til livet som barnehagelærer... Tviler på at det kommer til å skje noen store endringer. Da må isåfall alle med barn i barnehage streike på barnehageansatte sine vegne, for når de ansatte streiker så blir det bare stoppet... 

Anonymkode: 3e272...2e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Min også.
 

Det er skremmende at ledere og politikere på nasjonalt nivå, ikke gjør noe med det siden de skyver det over på kommunene og deres økonomi. Mens kommunene gjør mest mulig for å spare penger..,.

hvor skal dette ende, lurer jeg på. Skal løsningen være at kommuner betaler dyrt for vikarer fra bemanningsbyrå mens de spinker og sparer på stillinger?? Sånn er jo logikken blitt.

Anonymkode: 75e22...444

Jeg prøver å forstå galskapen, men klarer det ikke.

Jeg skjønner ikke at man ikke heller ansetter flere enn å bruke enorme summer på sykepenger, AAP, uføretrygd og vikarpenger... Utgiftene går av forskjellige budsjett og det er vel derfor politikerne ikke klarer å se sammenhengen. Men med 10% sykefravær i barnehagene i Oslo så sier det seg selv at det er dyrt!! Sykefraværet er skyhøyt i de fleste lignende stillinger, som på sykehus, sykehjem, skole, SFO/AKS, ... Hvorfor klarer ikke politikerne å gjøre noe med det? Man ville jo også fått ned arbeidsledigheten dersom man hadde flere stillinger. Det er ikke gratis å ha 70.000 arbeidskapable folk stående utenfor arbeidslivet heller, når man trenger folk på gulvet mange steder... Få de inn i kommunale stillinger, men ikke i papirflytterstillinger men i de fysiske stillingene hvor de trengs som mest.

Jeg skjønner ikke at det er mulig.

Anonymkode: 007aa...991

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.. Blir syk av å jobbe som barnehagelærer. Jeg elsker egentlig jobben min, men slik det er nå føler jeg avsky. Vi får rett og slett ikke hjelp der hjelpen trengs. Det snakkes om tidlig innsats men det er sprøyt. Stakkars barn som sliter med utfordringer, får ikke hjelp, noe som også går utover de andre barna. Vi strekker ikke til. Kjære foreldre.. Vi trenger deres støtte.. Det er ditt barn det er snakk om.. 

Anonymkode: a721f...210

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg greier mer snart. Er så lite tilfredsstillende å ikke strekke til. Alltid travelt og altfor mye å gjøre. Må alltid skynde seg å utføre oppgavene fordi noen trenger deg et annet sted. Er bekymret for hvor mye barna trenger av oss voksne, og har dårlig samvittighet for ikke greie å følge opp. Uansett hvor mye du står på blir det aldri bra nok. Føler veldig på press om å stadig levere bedre tilbud, kommunen har skyhøye forventninger og vi løper bena av oss for å innfri. Det går på helsa løs. Har kjent det på kroppen over lang tid. 

Anonymkode: 330b6...7ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 21.27):

Har jobbet som ped.leder i 2 mnd. Vi må melde fra om arbeidsforholdene nå. Dette går jo virkelig ikke ann.... alltid noen syke, får aldri gitt nok til barna. Får aldri gitt barna det de trenger og hele hverdagen går bort i rutinene. 

Dette er jo helt forkastelig

Anonymkode: 2fbe7...6fb

 

AnonymBruker skrev (På 5.10.2021 den 15.01):

Jeg prøver å forstå galskapen, men klarer det ikke.

Jeg skjønner ikke at man ikke heller ansetter flere enn å bruke enorme summer på sykepenger, AAP, uføretrygd og vikarpenger... Utgiftene går av forskjellige budsjett og det er vel derfor politikerne ikke klarer å se sammenhengen. Men med 10% sykefravær i barnehagene i Oslo så sier det seg selv at det er dyrt!! Sykefraværet er skyhøyt i de fleste lignende stillinger, som på sykehus, sykehjem, skole, SFO/AKS, ... Hvorfor klarer ikke politikerne å gjøre noe med det? Man ville jo også fått ned arbeidsledigheten dersom man hadde flere stillinger. Det er ikke gratis å ha 70.000 arbeidskapable folk stående utenfor arbeidslivet heller, når man trenger folk på gulvet mange steder... Få de inn i kommunale stillinger, men ikke i papirflytterstillinger men i de fysiske stillingene hvor de trengs som mest.

Jeg skjønner ikke at det er mulig.

Anonymkode: 007aa...991

Noen som har vært med i denne undersøkelsen?

https://www.barnehage.no/arbeidsliv-forskning/barnehageansatte-trives-svaert-godt-pa-jobb---og-blir-lenge-i-samme-barnehage/142646

Hva slags spørsmål var det der? Jeg får det ikke helt til å stemme med mye jeg leser her inne. Hvis de som jobber der er kjempefornøyd og foreldre også er det så må vel alt være bra eller? 

Eller er det ren propaganda?
 

 

Anonymkode: 330b6...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Noen som har vært med i denne undersøkelsen?

https://www.barnehage.no/arbeidsliv-forskning/barnehageansatte-trives-svaert-godt-pa-jobb---og-blir-lenge-i-samme-barnehage/142646

Hva slags spørsmål var det der? Jeg får det ikke helt til å stemme med mye jeg leser her inne. Hvis de som jobber der er kjempefornøyd og foreldre også er det så må vel alt være bra eller? 

Eller er det ren propaganda?
 

 

Anonymkode: 330b6...7ab

Kan ikke ha vært mange de har spurt der, for å si det sånn. Vet mange som ikke trives i yrket (meg selv inkludert), men det er litt tabu å snakke høyt om det. Spesielt til ledere som tydelig forventer du bare skal «brette opp ermene» og finne deg i alt, hele tiden. Ymter man frampå om misnøye eller dårlige arbeidsvilkår blir man uglesett. 

Anonymkode: 1d95e...452

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaerer-helse-sykdom/telefon-til-styrer-ved-sykdom-har-sendt-sykefravaeret-rett-ned/213921
 

Dette er jo faktisk litt interessant. Men utfordringer med høyt sykefravær og mangel på vikarer er jo reelt. 

Anonymkode: 96a47...3b5

Er ikke det vanlig prosedyre ved fravær?

Anonymkode: 330b6...7ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper virkelig det skjer en endring snart men har lite håp. Har også tatt opp gjentatte ganger med Utdanningsforbundet, hatt møte med barnehagesjefen i kommunene, skrevet innlegg i lokalavisa og er aktiv på sosiale medier for å fronte hvor forferdelig slitsomt det er å jobbe i barnehage. Barna og de ansatte fortjener så mye bedre. Ser meg om etter ny jobb, men trives så godt med å jobbe med barn… har selv fått en liten baby nå og vil egentlig ikke sende han i barnehagen. Men penger oppspart klarte vi utsette starten til han er ett og et halvt heldigvis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til å gå tilbake til jobb etter endt permisjon. Konstant dårlig samvittighet for avlyste planer og liten tid til å se hvert enkelt barn. Morgner hvor man desperat prøve å få tak i ett ekstra menneske for å ikke avlyse turer. Bare være 3 voksen på avdeling, bare overleve dagen, jobbe gratis overtid… den dagen man faktisk endelig er 4 ansatte på avdeling og tenker at i dag skal vi endelig få gjennomført planlagte aktiviteter så er det sykdom på annen avdeling og en ansatt må gå over på den avdelingen.. kjenner at dette er ikke et yrke jeg blir lenge i. Jeg ble ferdig utdannet for 2 år siden.. 

Anonymkode: 0a120...0b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har det vært lenge og kommer ikke til å på magisk vis bli fikset nå.

det er jo helt åpenbart noe feil med systemet når det er nøyaktig samme utfordringer i alle barnehager 

Anonymkode: 8ee62...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Noen som har vært med i denne undersøkelsen?

https://www.barnehage.no/arbeidsliv-forskning/barnehageansatte-trives-svaert-godt-pa-jobb---og-blir-lenge-i-samme-barnehage/142646

Hva slags spørsmål var det der? Jeg får det ikke helt til å stemme med mye jeg leser her inne. Hvis de som jobber der er kjempefornøyd og foreldre også er det så må vel alt være bra eller? 

Eller er det ren propaganda?
 

 

Anonymkode: 330b6...7ab

Synes ikke den undersøkelsen står i stil med annen dokumentasjon som viser at bhgansatte troner sykefraværstatestikken, og at pedagoger i snitt blir 7 år i yrket. 

Anonymkode: 2aa0b...093

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.utdanningsnytt.no/barnehagelaerer-helse-sykdom/telefon-til-styrer-ved-sykdom-har-sendt-sykefravaeret-rett-ned/213921
 

Dette er jo faktisk litt interessant. Men utfordringer med høyt sykefravær og mangel på vikarer er jo reelt. 

Anonymkode: 96a47...3b5

Dette må være tull?

Hvem har de spurt? Og hvordan har de spurt?

Det sagt, jeg hadde selv en sjef som truet de ansatte til å svare godt på spørreundersøkelser fordi at hun da fikk en stjerne i boka for å være en god sjef. Aldri vært borti mer giftig arbeidsmiljø, men på brukerundersøkelsen så det plettfritt ut hos oss.

Anonymkode: 007aa...991

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden traff meg litt i dag, som mamma. Skulle hente sønnen min på 20 mnd i dag. På slutten av dagen (altså etter kjernetid kl 14 tydeligvis..) har de 2 gruppene på avdelingen slått seg sammen. Min sønn er blant de største på avdelingen. De 4-5 største var plassert ut i garderoben med en ansatt å lekte der. Var god stemning, tydelig at de ble skjermet for de mindre barna inne på avdelingen. For når jeg skulle inn å hente noe, så jeg (hørte lenge før jeg kom inn) 3 ansatte med 2 barn på hvert fang (1-åringene), 2-3 barn som gikk og hylgråt (var slitne) og resten av barna surret rundt. Fikk vondt av både ansatte og barn! De gjorde så godt de kunne. 

Synet fikk meg til å være ekstra takknemlig for at vi ventet til 18 mnd med å sende gutten vår i bhg. Tviler ikke et sekund på at det var rett, er forskjell på de som går og de som ikke går feks! Gravid med nr 2 nå, og det ser ut til at dette barnet må begynne som 1-åring, gruer meg allerede 😭 Bemanningsnormen er en vits! Takk til alle som jobber i barnehage og står på så godt dere kan for de minste ❤️

Anonymkode: e08a3...6f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det blir ikke bedre når de begynner på skolen. Der er normen liksom 1 lærer pr. 15 elever fra 1.-4.trinn. Det er også en vits. Jeg er de fleste timene i uken helt alene med 25 2.klassinger hvor mange har ulike utfordringer. Har ikke en assistent en gang. Forstå det den som kan...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...