Gå til innhold

Opplevd vektnedgang kun ved å kutte alkohol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har over en periode forsøkt å bli kvitt 5 siste kilo for å være tilbake til trivselsvekt, og greier fint å være sunn ila uka, men så kommer vi til helgen, og da blir det gjerne et par glass vin, pluss kanskje ei cider/øl på lørdagen. Ofte fredagen også. Og når jeg først har tatt en sup alkohol, forsvinner hemningene, og starter umiddelbart å crave snacks/snop/god kosemat (ost og kjeks osv). Så alt arbeidet ila uka nulles ut av kosen🙄 er det noen som har forsøkt seg på ei lengre periode helt uten alkohol, og merket bedre progresjon i vektnedgang pga det? Evt andre fordeler?:-) 

Anonymkode: 65bb3...100

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde 8 uker uten alkohol i vår. Har flere uker/ måneder uten alkohol. Gikk ikke ned en eneste gram 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Nå lever ikke jeg på total alkoholstopp, men har kuttet veldig i eget konsum etter at jeg fikk barn og kan fint gå 1-2 måneder helt uten alkohol. Nå har jeg gjort andre grep i tillegg for å gå ned i vekt, så vanskelig å si om alkohol var en viktig faktor for vektnedgangen, men det jeg kan si er at vekten i alle fall ikke peker oppover, og det gjorde den så til de grader før jeg ble gravid i 2018 og gjerne drakk flere "kosepils" i uka, i tillegg til større konsum ved fest og spesielle anledninger. 

Men jeg vil i alle fall si at det å leve med mindre alkohol har gjort livet bedre på andre måter og at jeg ser andre fordeler som indirekte har gjort det lettere for meg å gå ned. Jeg sover bedre og våkner mer uthvilt og opplagt i helger, har mistet helt smaken for typisk "gatekjøkkenmat" som man får lyst på når man drikker, bedre resultater av trening og jeg opplever også at den psykiske helsa mi er bedre enn på flere år.

Men igjen, så er det nok for min del snakk om flere livsstilsendringer, så jeg vet jo ikke hvor stor rolle alkoholen har spilt alene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, motsatt.

Jeg tar gjerne litt vin fredag-lørdag. Eller som avslutning på en kveld ute på restaurant. Eller når vi er på helgetur og setter oss ned for en pause. Alternativet er å ha sug etter noe annet. Sjokolade, chips, dessert, caffe latte med karamell. 

Men du er jo av typen som craver mer mat etter alkohol, der jeg er fornøyd og har "snopet" nok. Så jeg er jo ikke fasiten på hvordan dette er for deg. 

Anonymkode: ca51c...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut alkohol drastik på 4.5 mnd,så gikk jeg ned 6-7 kilo-

Anonymkode: c16e3...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (5 timer siden):

Tja.. Nå lever ikke jeg på total alkoholstopp, men har kuttet veldig i eget konsum etter at jeg fikk barn og kan fint gå 1-2 måneder helt uten alkohol. Nå har jeg gjort andre grep i tillegg for å gå ned i vekt, så vanskelig å si om alkohol var en viktig faktor for vektnedgangen, men det jeg kan si er at vekten i alle fall ikke peker oppover, og det gjorde den så til de grader før jeg ble gravid i 2018 og gjerne drakk flere "kosepils" i uka, i tillegg til større konsum ved fest og spesielle anledninger. 

Men jeg vil i alle fall si at det å leve med mindre alkohol har gjort livet bedre på andre måter og at jeg ser andre fordeler som indirekte har gjort det lettere for meg å gå ned. Jeg sover bedre og våkner mer uthvilt og opplagt i helger, har mistet helt smaken for typisk "gatekjøkkenmat" som man får lyst på når man drikker, bedre resultater av trening og jeg opplever også at den psykiske helsa mi er bedre enn på flere år.

Men igjen, så er det nok for min del snakk om flere livsstilsendringer, så jeg vet jo ikke hvor stor rolle alkoholen har spilt alene. 

Takk for svar:-) har små unger selv, så blir ikke til at jeg drikker meg full, men bare etter 1-2 glass så kjenner jeg det dagen derpå, og merker jo at det er mye vanskeligere å ta gode valg når det kommer til matveien når man kjenner seg ørlite «groggy».. skal i alle fall gi det et forsøk, det skader i alle fall ikke! Holde vinglasset til de typisk gode middagene det er verdt det, men da kanskje max en kveld i måneden, så blir det ikke mange kvelder med utskeielser og påfølgende dagen etter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 17.51):

Jeg kuttet ut alkohol drastik på 4.5 mnd,så gikk jeg ned 6-7 kilo-

Anonymkode: c16e3...85a

Samme her, gikk ned 5 kilo på tross av god mat.

Anonymkode: 0e3f9...d7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er alkohol en stopper for vektnedgang og for å gå ned i vekt har jeg sluttet å drikke utenom spesielle anledninger. Men jeg ligger i underskudd samtidig, så det er jo en kombinasjon av underskudd og alkokutt som har gitt suksess.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 18.23):

Samme her, gikk ned 5 kilo på tross av god mat.

Anonymkode: 0e3f9...d7b

Kjekt å høre! Håper på det sanme resultatet 😅🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 5 kg på 2 måneder ved å kutte alkohol. Selv om jeg bare drakk moderat 3-5 ganger i måneden, så ville jeg som deg miste alle hemninger når det kom til mat når jeg drakk. Både samme dag, og dagen derpå måtte jeg selvfølgelig "reparere" (selv om jeg ikke var bakfull) med fast food. 

Anonymkode: 1983d...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alkohol utløser "overspising" (jeg setter det i anførselstegn, for det dreier seg jo ikke om en spiseforstyrrelse i denne sammenhengen), og "overspisingen" skjer 1-2 ganger hver eneste uke vil det ha noe å si. Alkoholen inneholder jo kalorier i seg selv, men det er vel heller snacksen og snopet som utgjør det store kaloriinntaket her. Jeg valgte å holde nesten helt opp med alkohol en periode, og opplevde at det var mye lettere å holde kontrollen på inntaket av andre ting. Du er ikke den eneste som blir ukritisk, for å si det slik. ;) 

Jeg gav meg selv lov ved spesielle anledninger, men var ganske striks på hva som var en spesiell anledning for ikke å bruke det som unnskyldning for drikking og "overspising". 

Anonymkode: 420ab...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke også slik at hvis man drikker alkohol så vil kroppen/leveren alltid prioritere å forbrenne dette først siden det blir oppfattet som gift? Gikk selv ned 5 kg på en ‘hvit måned’ for et par år siden. Prøver igjen nå, har blitt altfor glad i et glass vin før leggetid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis alkohol utløser "overspising" (jeg setter det i anførselstegn, for det dreier seg jo ikke om en spiseforstyrrelse i denne sammenhengen), og "overspisingen" skjer 1-2 ganger hver eneste uke vil det ha noe å si. Alkoholen inneholder jo kalorier i seg selv, men det er vel heller snacksen og snopet som utgjør det store kaloriinntaket her. Jeg valgte å holde nesten helt opp med alkohol en periode, og opplevde at det var mye lettere å holde kontrollen på inntaket av andre ting. Du er ikke den eneste som blir ukritisk, for å si det slik. ;) 

Jeg gav meg selv lov ved spesielle anledninger, men var ganske striks på hva som var en spesiell anledning for ikke å bruke det som unnskyldning for drikking og "overspising". 

Ja, det er jo akkurat det, at jeg blir umiddelbart ukritisk! Så selv hvor godt det rødvinsglasset er, gir det flere konsekvenser enn bare det glasset i seg selv:p men hvilken effekt fikk du da? Vektnedgang, mer opplagt?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er jo akkurat det, at jeg blir umiddelbart ukritisk! Så selv hvor godt det rødvinsglasset er, gir det flere konsekvenser enn bare det glasset i seg selv:p men hvilken effekt fikk du da? Vektnedgang, mer opplagt?:-)

Ja, jeg opplevde vektnedgang. Jeg trengte å gå ned en del, og for å få til det måtte jeg ta flere grep for å redusere   kaloriinntaket mitt. Å slutte med alkohol var en av de tingene jeg oppdaget at jeg måtte gjøre for å holde kontrollen. Jeg valgte andre måter å belønne meg selv på enn ting som kunne spises og drikkes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en typisk kveld hvor vi var samlet en gjeng tidlig på kvelden. Vi spiste en god rett med vin, og dessert etterpå. Så samles vi for å ta noen drinker og da var det snacks framme. Da hadde jeg allerede drukket 2 glass vin, og etter en ekstra drink så hadde jeg ikke sjans til å huske hvor mye chips og nøtter jeg spiste i tillegg. Deretter ville en liten gjeng gå videre til en annen samling. Jeg spiste ikke noe her, men det ble et par enheter til. På vei hjem måtte vi ha nattmat. Og dagen derpå orket vi ikke lage mat så det ble takeaway. Jeg begynte å logge kcal denne helgen, men ga opp da det ble for uoversiktlig (og sjokkerende mye)

Dersom jeg ikke hadde drukket noe så hadde jeg skjønt at middagen i seg selv var mer en nok mat for kvelden, og egentlig hele helgen. Så at alkohol fører til ukritisk spising er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 1983d...d5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessic_a skrev (På 3.10.2021 den 14.58):

Hadde 8 uker uten alkohol i vår. Har flere uker/ måneder uten alkohol. Gikk ikke ned en eneste gram 

Da erstattet du kaloriene fra alkoholen med kalorier fra noe annet ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Minmorsbarn skrev (På 6.10.2021 den 13.37):

Er det ikke også slik at hvis man drikker alkohol så vil kroppen/leveren alltid prioritere å forbrenne dette først siden det blir oppfattet som gift? Gikk selv ned 5 kg på en ‘hvit måned’ for et par år siden. Prøver igjen nå, har blitt altfor glad i et glass vin før leggetid....

Det stemmer at forbrenning av fett går drastisk ned når man har inntatt alkohol. 

Anonymkode: 2f177...993

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg drakk enten en 6-pack cider eller en hel 50 cl flaske med 40% hver helg, i tillegg til nattmat. Dette oppå et normalt inntak ellers førte meg i et stort ukentlig overskudd. 

Anonymkode: 1e610...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 10 kg i løpet av et år da jeg sluttet å "kosedrikke" alkohol. Kan fortsatt ta noen glass på fest, men drikker ikke lengre 4 halvlitere alene hjemme på en fredag- og lørdagskveld. Gjorde ingen endringer i kosthold og livsstil utover dette, og var normalvektig både før og etter vektnedgangen. 

Anonymkode: f3432...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...