AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #21 Del Skrevet 26. september 2021 Spiser ikke 100 % rent, men så godt jeg kan. Grunnen til at jeg gjør det er at jeg er plaget med PMS hvis jeg ikke holder meg til dette kostholdet. I tillegg har jeg det bedre generelt, og midjemålet holder seg lavt. Rettesnoren er at det skal være rent kjøtt og fisk, mye grønnsaker, ikke raffinert sukker, lite bearbeidet mat. Men jeg yster ikke min egen ost f eks. Har kuttet ut vanlig sukker som er i godteri og kaker Osv. Spiser ikke kunstig søtning, stevia eller noe sånt. Unngår bearbeidede produkter så langt det lar seg gjøre. Spiser dadler eller baker en lavkarbokake hvis jeg har lyst på noe godt. Jeg spiser hjemmebakt lavkarbobrød eller Rema 1000 sine lavkarboknekkebrød. Renskåret kjøttpålegg, grønnsaker og litt majones. Til lunsj spiser jeg vanligvis råkostsalat med omelett, fetaost, nøtter og kanskje noe kjøttpålegg. Hvis jeg er hjemme pleier jeg å lage en suppe til lunsj. Denne består av grønnsaker som gulrot, spisskål, blomkål, kyllingkraft, linser, gurkemeie, ingefær, eller det jeg har tilgjengelig. Til middag blir det kjøtt eller fisk og grønnsaker med potet eller søtpotet. Rent kjøtt og fisk, ikke bearbeidede produkter. Kan også spise vegetarisk, men kjøper ikke bearbeidede vegetariske retter heller. Pleier ikke å spise kvelds, da jeg holder meg mett lenge på denne maten. Jeg drikker noe vin, etter visse kriterier. Kan spise pizza f eks av og til når resten av familien gjør det, men baker alltid med spelt eller emmer og aldri bare fint mel. Anonymkode: adbe4...7dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #22 Del Skrevet 26. september 2021 Matssats skrev (4 timer siden): Hvis det er noe som heter "ren mat", så må det vel finnes "uren mat". Hva er uren mat? Syntetisk mat. Mat med sprøytemidler, konserveringsmidler, e-stoffer. Halvfabrikata eller ferdigmat. Mat med en lang og komplisert ingrediensliste. Anonymkode: 0cebd...a10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #23 Del Skrevet 27. september 2021 Matssats skrev (På 26.9.2021 den 11.58): Nei, det begynner ikke å komme. Sprøytemidler har vært brukt i matproduksjon i mange tiår uten at det har blitt påvist noen som helst merkbare helseeffekter. De lærde strides 🤷♀️ Anonymkode: 57a2c...e83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #24 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 9.25): Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva er det lurt å være klar over? Som å spise norskprodusert eller økologisk? Hvilke vanlige, dagligdagse matvarer er prosesserte, men allikevel OK? Som makrell i tomat eller skyr? Har akkurat begynt med dette og setter stor pris på tips til hva jeg kan spise og fallgruver jeg risikerer! Anonymkode: 22f3c...570 Har spist: 2 frøknekkebrød (lavkarbo) med pålegg (ost, skinke, majones) og grønnsaker. Og fisk, grønnsaker, litt bacon og litt rømme. Dette til middag. Rent i mine øyne når det inneholder få ingredienser. Spiste noen sjokoladebiter idag, men pyttpytt😎 Anonymkode: 32e29...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #25 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 9.25): Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva er det lurt å være klar over? Som å spise norskprodusert eller økologisk? Hvilke vanlige, dagligdagse matvarer er prosesserte, men allikevel OK? Som makrell i tomat eller skyr? Har akkurat begynt med dette og setter stor pris på tips til hva jeg kan spise og fallgruver jeg risikerer! Anonymkode: 22f3c...570 Lite sukker, sunt fett, lite mel og raske karbohydrater er det jeg mener er et sunt/rent kosthold. Skyr er da sunt mener jeg og inneholder mye proteiner og lite sukker! Anonymkode: 32e29...cc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #26 Del Skrevet 27. september 2021 Min versjon er å spise rent er å være på et lavkarbo kosthold med mye grønnsaker og mye fisk. Lager alltid maten fra bunnen av. Anonymkode: 877fb...b37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #27 Del Skrevet 27. september 2021 Spiser plantebasert og rent i den forstand at jeg lager mat fra bunn. Gjerne økologisk om det er er alternativ. Er så heldig at jeg også er med på en andelsgård og får mye friske grønnsaker derfra. Eksempel på hva jeg spiser en dag: Frokost/mellommåltid/lunsj: Brødskive/knekkebrød med hummus, eller med avokado, tomat, vårløk, salt,og pepper. Chiagrøt eller havregrøt med banan, nøtter og bær, appelsinjuice, havremelk,mandarin, gulrot,nøtter Middag: grønnsaksuppe med friske urter og kikerter stekt i stekeovn med olivenolje og salt, veganske burgere av rødbeter, urter og havregryn, potetmos, havreris, brun ris, pannerett med sopp, tomat, squash, pai med diverse grønnsaker og potetmos istedenfor ost på toppen,indisk daal med røde linser. Kvelds: nøtter, dadler,banan,kakao med havremelk, hjemmelaget surdeigsbrød med banan, havregrøt. Liker også å lage syltetøy selv med lite sukker. Anonymkode: ece1a...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #28 Del Skrevet 27. september 2021 Unngår kunstig søtning, mye e-stoff, sukker, hvete, bearbeidet mat som f.eks lett-produkt, helst kakdpreset olje fremfor varmebehandlet, ikke juice og saft fra kobsentrat Anonymkode: ece1a...2d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #29 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Lite sukker, sunt fett, lite mel og raske karbohydrater er det jeg mener er et sunt/rent kosthold. Skyr er da sunt mener jeg og inneholder mye proteiner og lite sukker! Anonymkode: 32e29...cc6 Skyr er ultraprossessert og derfor ikke egentlig inkludert i clean eating. Men, litt skyr er nok helt greit av og til. Anonymkode: 4f820...6a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #30 Del Skrevet 27. september 2021 Matssats skrev (På 26.9.2021 den 11.58): Nei, det begynner ikke å komme. Sprøytemidler har vært brukt i matproduksjon i mange tiår uten at det har blitt påvist noen som helst merkbare helseeffekter. Det kommer jo an på hva en ser etter i studien og hva som skal til for å godkjenne stoffene. Det begynner å komme studier som viser «cocktail effekten», dvs. summen av forskjellige sprøytemidler er verre enn hver enkeltkomponent. Anbefaler å følge Instagram kontoen til Marit Kolby Zinocker, hun skriver mye om dette for tiden. Anonymkode: 4fc1b...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 27. september 2021 #31 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skyr er ultraprossessert og derfor ikke egentlig inkludert i clean eating. Men, litt skyr er nok helt greit av og til. Anonymkode: 4f820...6a4 Skulle til å skrive det samme. Og også enig at det er greit å inkludere litt ultraprosessert i maten man spiser, og Skyr er absolutt ultraprosessert. Yoghurt naturell er imidlertid "ren mat", som er det TS etterspør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #32 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det kommer jo an på hva en ser etter i studien og hva som skal til for å godkjenne stoffene. Det begynner å komme studier som viser «cocktail effekten», dvs. summen av forskjellige sprøytemidler er verre enn hver enkeltkomponent. Anbefaler å følge Instagram kontoen til Marit Kolby Zinocker, hun skriver mye om dette for tiden. Anonymkode: 4fc1b...b76 Her er en artikkel hun har skrevet om dette: https://www.renmat.no/artikler/2020/det-ukontrollerte-humane-eksperimentet Anonymkode: 4fc1b...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #33 Del Skrevet 27. september 2021 1 hour ago, Lafamiglia said: Skulle til å skrive det samme. Og også enig at det er greit å inkludere litt ultraprosessert i maten man spiser, og Skyr er absolutt ultraprosessert. Yoghurt naturell er imidlertid "ren mat", som er det TS etterspør Er skyr mer prosessert enn yoghurt? Anonymkode: 0c5de...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 27. september 2021 #34 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er skyr mer prosessert enn yoghurt? Anonymkode: 0c5de...da1 I utgangspunktet ikke. Men alle variantene som er å få kjøpt i Norge har (det jeg vet) kunstig søtningsmiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #35 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 11.40): Spiser kjøtt, grønnsaker, knekkebrød basert på frø osv. holder meg unna brød, ris, poteter osv. Noe av det beste jeg vet er ytrefilet snurret i bacon med grønnsaker og soppstuing til 😍 Anonymkode: 43d13...d0c Bacon er vel ikke akkurat ren mat Anonymkode: 231e1...1f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #36 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (På 26.9.2021 den 11.58): Hva slags pålegg lager du fra bunnen? Anonymkode: 4e370...cb5 Nøttepålegg,hummus (uten olje) solsikkepostei,linsepostei,ulike bønneposteier,soppater,rørte bær osv Anonymkode: 231e1...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #37 Del Skrevet 27. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er skyr mer prosessert enn yoghurt? Anonymkode: 0c5de...da1 Nja, skyr er egentlig en mykost. Men, søtet yoghurt er nok på lik linje med skyr (eks blåbær Yoplait double 0% og skyr sitron) når det gjelder ultraprossesert. Gresk naturell yoghurt er ikke definert som ultraprossesert, men kun prosessert. Anonymkode: 4f820...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 27. september 2021 #38 Del Skrevet 27. september 2021 Matssats skrev (På 26.9.2021 den 11.07): Hvis det er noe som heter "ren mat", så må det vel finnes "uren mat". Hva er uren mat? Finnes vel like mange svar på det som det finnes folk, eller i hvert fall kulturer 🤓 Vi vet jo at svinekjøtt er veldig fyfy i mange kulturer. Så har man de som sliter med vrangforestillinger, som dikter opp nye ideer om hva som er urent underveis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #39 Del Skrevet 27. september 2021 Ser flere never bacon og dette er bearbeidet kjøtt og langt i fra rent Anonymkode: 231e1...1f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2021 #40 Del Skrevet 27. september 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Ser flere never bacon og dette er bearbeidet kjøtt og langt i fra rent Anonymkode: 231e1...1f7 Bearbeidet? Som i oppskåret og evt. saltet eller røkt? Anonymkode: 0c5de...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå