AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #1 Del Skrevet 26. september 2021 Hva spiser dere i løpet av en dag? Hva er det lurt å være klar over? Som å spise norskprodusert eller økologisk? Hvilke vanlige, dagligdagse matvarer er prosesserte, men allikevel OK? Som makrell i tomat eller skyr? Har akkurat begynt med dette og setter stor pris på tips til hva jeg kan spise og fallgruver jeg risikerer! Anonymkode: 22f3c...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #2 Del Skrevet 26. september 2021 Jeg spiser rent og helg plantebasert. Spiser frukt,grønnsaker,belgfrukter,gryn,korn,nøtterog frø. Pålegg lager jeg fra bunn av. Det samme med alternativer til melk,yoghurt,rømme osv osv Anonymkode: 231e1...1f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 26. september 2021 #3 Del Skrevet 26. september 2021 Hvis det er noe som heter "ren mat", så må det vel finnes "uren mat". Hva er uren mat? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 26. september 2021 #4 Del Skrevet 26. september 2021 Spiser rent kjøtt. Rene poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #5 Del Skrevet 26. september 2021 Renere enn næringsdrikker får man ikke Anonymkode: 6373c...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 26. september 2021 #6 Del Skrevet 26. september 2021 (endret) Det er vel flere veier til Rom, men paleokosthold er rent. https://paleo.no/7-fantastiske-helsefordeler-du-bor-vite-om-paleo/ prosessert mat fra butikken frarådes, men lag det hjemme på eget kjøkken, av gode råvarer, så kan du spise både pølser og leverpostei, sauser og gode middager. Lavkarbokosthold har mange gode oppskrifter på mat fra bunnen. Endret 26. september 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 26. september 2021 #7 Del Skrevet 26. september 2021 (endret) Hvis du tenker typisk whole foods så er det mat basert på råvarer. Fiskefileter, kjøttstykker, frukt, grønnsaker, bær, bønner, linser, erter, urter, poteter, ris, kornprodukter (quinoa, couscous, freekeh) nøtter, frø, melk, egg, olivenolje. De fleste som spiser rent inkluderer melkeprodukter som gresk yoghurt (naturell), ost (parmesan og mozzarella) og vanlig melk, men ikke de mer bearbeidede produktene. Du trenger ikke å følge paleo, lavkarbo eller lignende for å spise «ren mat», bare fokuser på å lage mat fra bunnen med råvarer. Endret 26. september 2021 av *blueberry* 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym373 Skrevet 26. september 2021 #8 Del Skrevet 26. september 2021 Ja spiser rent , vasker alltid maten før jeg lager den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #9 Del Skrevet 26. september 2021 Spiser kjøtt, grønnsaker, knekkebrød basert på frø osv. holder meg unna brød, ris, poteter osv. Noe av det beste jeg vet er ytrefilet snurret i bacon med grønnsaker og soppstuing til 😍 Anonymkode: 43d13...d0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #10 Del Skrevet 26. september 2021 Matssats skrev (39 minutter siden): Hvis det er noe som heter "ren mat", så må det vel finnes "uren mat". Hva er uren mat? Med "ren mat" menes vel ofte råvarebasert. Altså minimalt prosessert mat fra bunnen, helst økologisk uten masse sprøytemidler og uten masse tilsetningsstoffer. Så uren mat blir vel da ultraprosessert mat med sprøytemiddelrester og masse tilsetningsstoffer i?🤷♀️ Anonymkode: 57a2c...e83 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 26. september 2021 #11 Del Skrevet 26. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Med "ren mat" menes vel ofte råvarebasert. Altså minimalt prosessert mat fra bunnen, helst økologisk uten masse sprøytemidler og uten masse tilsetningsstoffer. Så uren mat blir vel da ultraprosessert mat med sprøytemiddelrester og masse tilsetningsstoffer i?🤷♀️ Anonymkode: 57a2c...e83 Det høres rart ut. Det finnes ingen forskning som underbygger at økologisk mat gir noen som helst merkbare helseeffekter sammenlignet med vanlig mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 26. september 2021 #12 Del Skrevet 26. september 2021 Matssats skrev (1 minutt siden): Det høres rart ut. Det finnes ingen forskning som underbygger at økologisk mat gir noen som helst merkbare helseeffekter sammenlignet med vanlig mat. Det er ikke så mange som spiser «ren mat» som utelukkende velger økologisk. I alle fall ikke de jeg følger (hovedsakelig klinisk ernæringsfysiologer). Det er dyrt, lite utvalg og ikke enda beviselig bedre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #13 Del Skrevet 26. september 2021 Matssats skrev (4 minutter siden): Det høres rart ut. Det finnes ingen forskning som underbygger at økologisk mat gir noen som helst merkbare helseeffekter sammenlignet med vanlig mat. Nå. Det er vel det at man ikke har hatt tilstrekkelig forskning som beviser at sprøytemidler er skadelige. Men det begynner å komme. Anonymkode: 57a2c...e83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #14 Del Skrevet 26. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spiser rent og helg plantebasert. Spiser frukt,grønnsaker,belgfrukter,gryn,korn,nøtterog frø. Pålegg lager jeg fra bunn av. Det samme med alternativer til melk,yoghurt,rømme osv osv Anonymkode: 231e1...1f7 Hva slags pålegg lager du fra bunnen? Anonymkode: 4e370...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #15 Del Skrevet 26. september 2021 *blueberry* skrev (3 minutter siden): Det er ikke så mange som spiser «ren mat» som utelukkende velger økologisk. I alle fall ikke de jeg følger (hovedsakelig klinisk ernæringsfysiologer). Det er dyrt, lite utvalg og ikke enda beviselig bedre. Ja, de sier det er viktigere med råvarebasert enn at alt er økologisk. Anonymkode: 57a2c...e83 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matssats Skrevet 26. september 2021 #16 Del Skrevet 26. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Nå. Det er vel det at man ikke har hatt tilstrekkelig forskning som beviser at sprøytemidler er skadelige. Men det begynner å komme. Anonymkode: 57a2c...e83 Nei, det begynner ikke å komme. Sprøytemidler har vært brukt i matproduksjon i mange tiår uten at det har blitt påvist noen som helst merkbare helseeffekter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #17 Del Skrevet 26. september 2021 Tja, tror vi spiser ganske rent iallefall, men er ikke fanatisk. Baker brød selv, vi spiser bare kjøtt fra egne dyr, og selvskutt vilt. Poteter, rotgrønnsaker, og melk har vi også selv. Enkelt og greit. Velger helst mat med nyt norge merke, og spiser det som er i sesong. Noen dager kan det likevel bli toro og grandiosa😂 Anonymkode: bb3ca...b0b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #18 Del Skrevet 26. september 2021 Spiser som regel grøt av bløtlagte havregryn til frokost med forskjellig topping og ting jeg blander i, eller hjemmelaget granola. Smoothie til lunsj med mye næring, og gjerne kjøtt og potet/søtpotet/squash til middag. Ofte fisk til kvelds Anonymkode: e7347...a91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 26. september 2021 #19 Del Skrevet 26. september 2021 Jeg anbefaler å tenke litt mindre restriktivt. 80% av det du spiser kan bestå av uprossesert eller lite prossesert mat, mens 20% kan være mer fritt, slik at du faktisk kan leve på denne måten over tid. :) det meste vi kjøper er prossesert på en eller annen måte. Bare det å steke kjøtt, er på sett og vis prossesering. Tenk heller at det skal være så likt som mulig det du finner i naturen. Dvs hele havregryn i stedetfor Corn Flakes, kjøttfilet fremfor pølser/farseprodukt osv. ta utgangspunkt i der du er NÅ. Prøv å velge litt bedre hver dag, fremfor å plustelig skulle velge det beste hele tiden. Når du handler kan du feks tenke deg om: hva er et bedre valg enn dette, hva er et dårligere valg? God måte å øve seg på bevisstgjøring. å velge vekk ultraprossesert mat, eller redusere inntaket kraftig, har en rekke gevinster. Prøv å tenke på alt du kan spise mer av heller enn på alt du skal spise mindre av :) lykke til 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2021 #20 Del Skrevet 26. september 2021 Frokost: Havregrøt på vann med bær. Grønn smoothie. Kokt egg med pepper. Eggmuffins. Lunsj: Wok med eller uten kjøtt, kun krydder. Fritatta. Rugbrød med guacemole eller hummus og grønnsaker. Squashpasta med pesto (hjemmelaget). Quinoasalat. Middag: Kan være alt mulig rart. Denne uka: gulrotsuppe, kyllingvinger med bakt ananas og chili, dampet torsk med rotgrønnsaker, hjort med soppstuing, blomkållasagne, dampede blåskjell... Handler mye fra Reko (egg, og alt kjøtt, grønnsaker i sesong), og fra fiskebåt. Spiser gjerne sesongbasert. Særlig når det gjelder grønnsaker. Eller kjøper opp kjøtt av god kvalitet i sesong, og fryser. Plukker mye bær og sopp selv. Men er på ingen måte hysterisk. Kan fint ta en burger i farten, eller bestille en pizza. For meg handler det om å totalt sett ta best mulig valg for dyrevelferd, for å støtte lokale bønder, og for egen helse. Anonymkode: 00a23...903 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå