Gå til innhold

Blir kastet ut hjemmefra😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (19 timer siden):

De har ikke forsørgelsesplikt etter at hen er 18 og myndig, men det er jo naturlig å få bo hjemme til hen har fullført vgs. Men jeg tror dette kanskje er en trolletråd?

Forsørgerplikt ved skolegang er vel fremdeles til 25 år.

Anonymkode: 92535...8a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forsørgerplikt ved skolegang er vel fremdeles til 25 år.

Anonymkode: 92535...8a4

På ingen måte. Sitat fra ung.no Foreldrene skal yte økonomisk bidrag for barn som er fylt 18 år og som vil fortsette slik skolegang som må regnes som vanlig. Kort sagt kan det sies at videregående skole som påbegynnes rett etter ungdomsskolen og fullføres i et normalt studieløp kan regnes som «vanlig».

Anonymkode: 82600...b93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ikke mange som blir kastet ut hjemmefra med beskjed om å gå på internatskole? Jeg har lyst til å gå min nærmeste skole sammen med vennene mine, ikke å bli sendt til en annen kant av landet. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Men kan foreldrene dine bestemme hvor du får skoleplass? Er det ikke du selv som må søke?

Da søker du på den skolen du ønsker og så blir du hjemme til du blir satt på gata bokstavelig talt. Da ringer du barnevernstiltak og sier at du er kasta på gata av foreldrene dine.

Anonymkode: 61ca8...643

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er under 18 ja. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Da må jo foreldre betale kost og losji, for det er de pliktig til å gjøre etter loven. For noen syke skapninger av noen "foreldre"!!!

Anonymkode: 041af...a76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må alliere deg med en annen voksenperson. Kan du snakke med helsesøsteren på skolen? Foreldrene dine kan ikke bestemme at du skal flytte langt vekk. Hvis du vil gå på skole i nærheten, så gjør du nettopp det. De har ingenting med hvor du velger å gå på skole. Det er det du som bestemmer 100%. Det finnes sikkert hybler i nærheten av der dere bor. Og foreldrene dine har plikt til å forsørge deg så lenge du går på videregående skole. Kaster de deg ut til slutt, så kontakter du barnevernet. 

Jeg hadde kontaktet helsesøster på skolen og forklart situasjonen. Og jeg hadde søkt meg inn på den skolen jeg vil gå på. At de vil ha deg langt vekk, vitner om at de er rett og slett hjerteløse foreldre. Krangling er den del av det å være tenåring, men det går over. Så ja, jeg ville til slutt kontaktet barnevernet også, av hensyn til mine yngre søsken. Hva hvis det samme skjer med dem?

Så mine råd er:

1. Allier deg med en annen voksenperson som kan hjelpe deg

2. Søk deg inn på den skolen du vil. De bestemmer ikke det, så enkelt er det.

3. Finn en hybel e.l. i nærområdet. Foreldrene dine er økonomisk ansvarlige så lenge du går på videregående skole.

4. Kontakt barnevernet hvis de til slutt kaster deg ut. Eller før. Kanskje kan barnevernet hjelpe dere alle sammen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor i all verden vim du absolutt fortsette å bo sammen med dem da? 

Jeg hadde flyttet så snart jeg kunne om jeg var deg. Ene venninnen min flyttet ut da hun var 14, jeg flyttet da jeg var 16. Hadde ikke slemme foreldre sånn du har, men ønsket frihet og selvstendighet.

De kan ikke tvinge deg til internatskole da, finn deg en hybel eller rom i et kollektiv, og krev bidrag fra dem via NAV.

Du klarer deg bedre alene enn sammen med slemme mennesker som bare trykker deg ned. 

Anonymkode: f8a00...0c8

Fordi alle vennene mine er her. Jeg vil ikke flytte 50 mil unna alle vennene mine. De nekter å

betale for hybel her, de mener det er billigere med internatskole.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

De har alltid hatet meg og jeg har alltid bare vært i veien for dem. Alt jeg har gjort har irritert dem og ingenting har vært bra nok. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Kjære deg, du MÅ ta kontakt med barnevernet. Hvis du er redd for dine yngre søsken, tar ikke barnevernet dem fra foreldrene uten at de har en grunn til det.

Vær så snill og ta kontakt med bv. De hjelper deg. Du blir jo helt ødelagt av måten dine "foreldre" behandler deg på.

Foreldrene dine kan heller ikke nekte å hjelpe deg økonomisk når du er under 18 år og går på vgs.

De har forsørgerplikt, uansett hva de måtte mene.

Endret av Honey Dew
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi alle vennene mine er her. Jeg vil ikke flytte 50 mil unna alle vennene mine. De nekter å

betale for hybel her, de mener det er billigere med internatskole.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

De vil nok ikke at du skal bo alene. Du vil jo være tryggere på en internatskole der de følger med dere og har regler. Det kan jo hende at de tror det kan være bra for deg. Samtidig håper de vel at du kanskje finner andre venner der? 

Kan det være en grunn til at de vil sende deg på skole, at de ønsker å fjerne deg fra miljøet der du er? Hvis det har vært vanskelig?  Det er ikke lett å være ung, og det er ikke lett å være foreldre. Vite hva som er best. Det kan være at de har tenkt og tenkt på hva de skal gjøre, og funnet ut av dette er den beste løsningen. 

Jeg ble sendt på kristen folkehøyskole mellom 1. og 2 videregående. Jeg ble faktisk sendt tilbake til Norge, mens mine foreldre bodde i utlandet.  Da var jeg sint og redd.  Jeg  var så negativ da jeg dro dit, men det var helt fantastisk. Det var egentlig greit å komme vekk fra mine foreldre også.. 

Jeg vet ikke om jeg hadde dratt konflikten dit at jeg hadde kontaktet barnevernet. Det kan jo være at barnevernet synes dette er en god løsning? Bedre enn at du bor alene og sårbar... 

Men det må jo være mulig å få til en dialog med dine foreldre etter en stund. Hvis ting har vært vanskelig og du har vært vanskelig, så kan du jo prøve å bidra til et håp om en løsning på det? Så er det jo slett ikke uvanlig at ungdom har en periode med utfordringer, uten at alle sender ungene sine på internatskole av den grunn. 

Det kan jo faktisk være at de mener dette er det beste for deg og ikke fordi de hater deg. Så er det kanskje ikke nødvendigvis det, men det må jo du overbevise dem om i så fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh drømmer innimellom å gjøre det samme med min tenåringsdatter som skal begynne på vdg til høsten. Du er ikke tilfeldigvis datteren min? Jeg sa nemlig nøyaktig det samme til hun tidligere i dag. Jeg elsker hun, men faen for en sur og grinete krenka heks hun kan være. Jævla kjip alder. Jeg blir gal. 
 

Men jeg hadde aldri sent hun bort da. For hun kan være veldig søt og fantastisk også ❤️ 
Men hva er grunnen for at de vil sende deg vekk? Krangler dere mye? Er du i et dårlig miljø? Eller tenker de på utdannelsen din? Hva er årsaken? (Har ikke lest alle svarene her) 

Anonymkode: dafe4...dc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 22.23):

De har alltid hatet meg og jeg har alltid bare vært i veien for dem. Alt jeg har gjort har irritert dem og ingenting har vært bra nok. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

... jeg leste svarene etter at jeg skrev. Dette var vondt å lese. 
 

Kan du snakke med læreren din eller helsesykepleier på skolen? Noen andre voksne? 

Anonymkode: dafe4...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så trist å høre! 😥❤️
Jeg har selv en 15-åring, og jeg gruer meg til hun flytter ut! Hadde aldri i livet kaster ut mitt eget barn! 
 

Kan du spørre mammaen din under fire øyne hvorfor hun ikke vil ha deg boende hjemme lenger? Blir hun presset av mannen sin? 

Føler med deg, og jeg håper du kan snakke med noen, enten helsesykepleieren på skolen eller en bestemor? Kanskje hun kan prate med mammaen din? ❤️

Anonymkode: 00a44...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (7 timer siden):

 

Jeg hadde kontaktet helsesøster på skolen og forklart situasjonen. Og jeg hadde søkt meg inn på den skolen jeg vil gå på. At de vil ha deg langt vekk, vitner om at de er rett og slett hjerteløse foreldre. Krangling er den del av det å være tenåring, men det går over. Så ja, jeg ville til slutt kontaktet barnevernet også, av hensyn til mine yngre søsken. Hva hvis det samme skjer med dem?

 

Eller at vennene til ts har dårlig innflytelse på henne?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi alle vennene mine er her. Jeg vil ikke flytte 50 mil unna alle vennene mine. De nekter å

betale for hybel her, de mener det er billigere med internatskole.

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

 Hva slags venner er det du har da, som du er så avhengig av? Kan det være gode grunner til at foreldrene dine ønsker deg vekk i fra dem?

Anonymkode: f8a00...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva slags venner er det du har da, som du er så avhengig av? Kan det være gode grunner til at foreldrene dine ønsker deg vekk i fra dem?

Anonymkode: f8a00...0c8

Hva slags spørsmål er dette da? Det er ekstremt normalt at tenåringer er "avhengig" av vennene sine! 

Anonymkode: 5dfbe...cc2

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eller at vennene til ts har dårlig innflytelse på henne?

 Hva slags venner er det du har da, som du er så avhengig av? Kan det være gode grunner til at foreldrene dine ønsker deg vekk i fra dem?

Anonymkode: f8a00...0c8

Det er helt vanlige venner. Det er mamma og pappa som ønsker meg langt unna dem. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, snakk med en voksen på skolen, fortell hva som skjer. Foreldrene dine kan ikke bestemme at du må bo på internat i stedet for hybel, du kan bo på hybel og få nav til å kreve inn penger for deg fra dem. Vær så snill, snakk med en voksen! Jeg vet hvordan det føles å være redd for å la noen vite hvordan det egentlig er hjemme, i tilfelle de fjerner søsken eller deg selv fra hjemmet. Så jeg holdt kjeft. I dag er jeg godt voksen, og har forstått at det jeg var redd for, hadde vært det beste som kunne skjedd. Jeg kunne kommet meg unna, søsteren min kunne kommet seg unna. I stedet ble vi fanget i dritten mange år ekstra. Stakkars søsteren min har ikke klart seg så bra som voksen, jeg har klart meg bra men ikke uten sår. Jeg visste ikke at vi egentlig hadde mange rettigheter som barn, at vi kunne fått mye hjelp. Kanskje til og med moren vår kunne fått hjelp og hadde vært bedre. Vær så snill, TS snakk med en voksen, fortell. 

Anonymkode: 4a634...4dd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjære TS, snakk med en voksen på skolen, fortell hva som skjer. Foreldrene dine kan ikke bestemme at du må bo på internat i stedet for hybel, du kan bo på hybel og få nav til å kreve inn penger for deg fra dem. Vær så snill, snakk med en voksen! Jeg vet hvordan det føles å være redd for å la noen vite hvordan det egentlig er hjemme, i tilfelle de fjerner søsken eller deg selv fra hjemmet. Så jeg holdt kjeft. I dag er jeg godt voksen, og har forstått at det jeg var redd for, hadde vært det beste som kunne skjedd. Jeg kunne kommet meg unna, søsteren min kunne kommet seg unna. I stedet ble vi fanget i dritten mange år ekstra. Stakkars søsteren min har ikke klart seg så bra som voksen, jeg har klart meg bra men ikke uten sår. Jeg visste ikke at vi egentlig hadde mange rettigheter som barn, at vi kunne fått mye hjelp. Kanskje til og med moren vår kunne fått hjelp og hadde vært bedre. Vær så snill, TS snakk med en voksen, fortell. 

Anonymkode: 4a634...4dd

Signerer denne.. du trenger hjelp. Hvorfor beskytte mor og stefar som oppfører seg sånn mot deg? 🙏🌿

Anonymkode: cb58c...7eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 20.59):

De orker ikke deale med meg lenger. Vi har kranglet en del, og nå gidder de ikke ha meg her lenger. Det er sikkert min far som egentlig ikke er min pappa som vil ha meg ut. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Du får prøve å oppføre deg som folk da!

Anonymkode: 5ea8c...e3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får prøve å oppføre deg som folk da!

Anonymkode: 5ea8c...e3c

Og det sier du. 

Anonymkode: 4a634...4dd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du laget en tråd om dette tidligere TS? 
Den minner meg om en lignende historie der mor og far var aggressive mot datteren pga hun var innesluttet og lite delaktig i familiehverdagen 

Anonymkode: 7e93f...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du laget en tråd om dette tidligere TS? 
Den minner meg om en lignende historie der mor og far var aggressive mot datteren pga hun var innesluttet og lite delaktig i familiehverdagen 

Anonymkode: 7e93f...8b9

Nei, men jeg vet hvilken tråd du snakker om. Hun var vel eldre enn meg? 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...