Gå til innhold

Blir kastet ut hjemmefra😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne på VGS til neste høst og da planlegger mamma og pappa å sende meg bort. De sa rett ut at de ikke vil ha meg boende hjemme lenger og at jeg kunne velge mellom diverse internatskoler. Har de lov til dette? Jeg er helt knust. Vi har hatt våre uenigheter, men å sende bort sitt eget barn?!

Anonymkode: a3857...c41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk iallfall at de har forsørgerplikt for deg så lenge du er under 21 år (tror jeg det er) og går på VGS. Det betyr at de skal betale for mat, bolig, klær osv. Sender de deg noe sted og nekter å betale for det så skal de betale deg bidrag. Bare sånn for å ha fastsatt det juridiske først. 

Om dette stemmer som du sier så høres det jo veldig trist ut, kanskje du kan kontakte barnevernet for å snakke om situasjonen hjemme? Er det noe de har truet med pga. noe spesielt som har skjedd? Ikke at jeg synes det er ok men da kan dere ha et utgangspunkt for samtale iallfall, og kanskje mente de det ikke. 

Anonymkode: f7085...0fa

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, internatskole er fantastisk. Jeg bodde på internat på vgs, og det var supert! 

Anonymkode: a55fb...a9e

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husk iallfall at de har forsørgerplikt for deg så lenge du er under 21 år (tror jeg det er) og går på VGS. Det betyr at de skal betale for mat, bolig, klær osv. Sender de deg noe sted og nekter å betale for det så skal de betale deg bidrag. Bare sånn for å ha fastsatt det juridiske først. 

Om dette stemmer som du sier så høres det jo veldig trist ut, kanskje du kan kontakte barnevernet for å snakke om situasjonen hjemme? Er det noe de har truet med pga. noe spesielt som har skjedd? Ikke at jeg synes det er ok men da kan dere ha et utgangspunkt for samtale iallfall, og kanskje mente de det ikke. 

Anonymkode: f7085...0fa

De har ikke forsørgelsesplikt etter at hen er 18 og myndig, men det er jo naturlig å få bo hjemme til hen har fullført vgs. Men jeg tror dette kanskje er en trolletråd?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Grüner said:

De har ikke forsørgelsesplikt etter at hen er 18 og myndig, men det er jo naturlig å få bo hjemme til hen har fullført vgs. Men jeg tror dette kanskje er en trolletråd?

Jo det har de, også etter fylte 18 år så lenge man går på vgs. Det er loven. BV kan kreve inn bidrag fra foreldrene på vegne av ungdommen om de ikke forsørger en 18åring som går på vgs. 

Anonymkode: f7085...0fa

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jo det har de, også etter fylte 18 år så lenge man går på vgs. Det er loven. BV kan kreve inn bidrag fra foreldrene på vegne av ungdommen om de ikke forsørger en 18åring som går på vgs. 

Anonymkode: f7085...0fa

(Usikker på om det er akkurat BV som gjør det eller om det blir NAV/kommunen, men noen gjør det ialfall)

Anonymkode: f7085...0fa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (8 minutter siden):

De har ikke forsørgelsesplikt etter at hen er 18 og myndig, men det er jo naturlig å få bo hjemme til hen har fullført vgs. Men jeg tror dette kanskje er en trolletråd?

Du har forsøgerplikt til barnet er 23 så lenge det går normalt løp på VGS

Anonymkode: 562b3...d68

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

(Usikker på om det er akkurat BV som gjør det eller om det blir NAV/kommunen, men noen gjør det ialfall)

Anonymkode: f7085...0fa

Det  er foreldrene som har forsørgerplikt, det er ispåfall slik at en må søke bidrag via Na vså er det Nav innkreving som krever inn fra foreldrene

Anonymkode: 562b3...d68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

Hehe. Du må våkne opp fra skogen du bor i. 

 

Søk opp ordene NLM og internatskole. 

 

Det finnes mange.

Anonymkode: a43ff...7de

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke internatskoler i Norge. Du bor på hybel om du går på VGS

Anonymkode: 45703...3c3

Selvfølgelig har vi det. https://nlmvgs.no/

Anonymkode: 48996...3b7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da mange som flytter hjemmefra når de starter på vgs. Det er da ingenting å ta på vei for.

Anonymkode: 4fc30...0cd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster de deg ut eller stiller de noen tiltrengte krav til deg? Stor forskjell på de to scenarioene. 

Anonymkode: 3570c...2be

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg skal begynne på VGS til neste høst og da planlegger mamma og pappa å sende meg bort. De sa rett ut at de ikke vil ha meg boende hjemme lenger og at jeg kunne velge mellom diverse internatskoler. Har de lov til dette? Jeg er helt knust. Vi har hatt våre uenigheter, men å sende bort sitt eget barn?!

Anonymkode: a3857...c41

De planlegger dette altså.. Du vet det må søkes om skoleplass? Og at det koster masse med en plass på skole med internat? Så om det er reelt så må du altså først få plass, og så har altså foreldrene dine planer om å spandere penger på at du skal få gå på en skole der du i tillegg kan bo og ha det supersosialt om du vil. Staaaakkars deg.....

Anonymkode: e9d91...c59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kaster de deg ut eller stiller de noen tiltrengte krav til deg? Stor forskjell på de to scenarioene. 

Anonymkode: 3570c...2be

Signerer denne. Det er vel en grunn til at de ønsker å gjøre deg mer selvstendig og håper at nå som du er myndig med stemmerett så kan du klare å stå på dine egne to bein.

Anonymkode: ebe78...bfe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Husk iallfall at de har forsørgerplikt for deg så lenge du er under 21 år (tror jeg det er) og går på VGS. Det betyr at de skal betale for mat, bolig, klær osv. Sender de deg noe sted og nekter å betale for det så skal de betale deg bidrag. Bare sånn for å ha fastsatt det juridiske først. 

Om dette stemmer som du sier så høres det jo veldig trist ut, kanskje du kan kontakte barnevernet for å snakke om situasjonen hjemme? Er det noe de har truet med pga. noe spesielt som har skjedd? Ikke at jeg synes det er ok men da kan dere ha et utgangspunkt for samtale iallfall, og kanskje mente de det ikke. 

Anonymkode: f7085...0fa

Jeg har sagt det, og de sier de skal betale, men vil ikke at jeg bor her lenger😢 jeg tør ikke ringe barnevernet da jeg har yngre søsken. 

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du, internatskole er fantastisk. Jeg bodde på internat på vgs, og det var supert! 

Anonymkode: a55fb...a9e

Hvis man ønsker og velger det selv er det sikkert fantastisk ja…

 

ts

Anonymkode: a3857...c41

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Er du under 18år så tar du kontakt med bv. 

Anonymkode: 8221f...3d4

Jeg er under 18 ja. 
 

ts

Anonymkode: a3857...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...