Gå til innhold

Hurra!!! Norge gjenåpnes i morgen!! 😊😊


Humle Brumle

Anbefalte innlegg

Gjest Sirisiri10
Leonaen skrev (2 timer siden):

Gjenåpnes? Jaja… Trodde det var gjenåpnet en stund da jeg var i Oslo i helga. Der var Karl Johan tjukt med folk uten munnbind. Ingen som holdt meteren der for å si det sånn. På toget satt jeg i nesten full vogn og jeg var den eneste med munnbind på. 
Men betyr dette at man ikke trenger å teste seg ved forkjølelse og luftveissymptomer? 

Man må fortsatt teste seg og i karantene/isolasjon ved smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest På druen
LeneXCII skrev (1 time siden):

Det er vel ingen som fratar deg muligheten til å fortsette slik. 

Jo, samfunnet. For folk generelt vil ikke leve slik. Før korona var det mange som følte seg tvunget til å klemme, gå i en gruppe og å bli med på sosiale events. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På druen skrev (9 minutter siden):

Jo, samfunnet. For folk generelt vil ikke leve slik. Før korona var det mange som følte seg tvunget til å klemme, gå i en gruppe og å bli med på sosiale events. 

Du bestemmer jo selv hva du vil gjøre! Ikke la deg føle tunget til noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig på tide at dette underforumet legges ned nå. Så får moderatorene en tiltrengt pause fra å rydde opp i antivaxx-grumset. Vi er på vei inn i en post-pandemisk verden, og bra er det. Vaksiner funker, folkens! Hurra for vitenskapen.

Nå kan vi konsentrere oss om å gjeninnta en normalitet. De som ikke vil klemme, de som vil holde meteren og gå med munnbind kan selvfølgelig det! Men husk at restriksjonene har rammet enkelte bransjer hardt, og for disse er det snakk om inntekt og overlevelse. Det handler ikke bare om klemming og FOMO. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (6 timer siden):

Jeg lurer mest på klokkeslettet..hvorfor kl 16? 
 

Og så er jeg veldig spent på fortsettelsen. 
Men, jeg fikk rett da..normalen kom tilbake høsten 2021. 

Fordi det må være et spesifikt tidspunkt i forhold til alle bransjene som nå kan åpne og alle som får tilbake jobben sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (2 timer siden):

Tror du ikke ærlig talt det er en overvekt av introverte som får en mer stresset og belastet hverdag nå, enn det er faktisk ensomme som virkelig lider grunnet restriksjonene som har vært de siste månedene? Normal hverdag er mye mer ødeleggende for individer enn det som har vært det siste året. Det har vært en ideell verden for så mange.

Men vi introverte MÅ jo ikke plutselig dras ut på fest med mange mennesker etc. vi kan fortsatt sitte her hjemme og se Netflix. Men andre kan få lov å gjøre hva de ønsker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På druen skrev (42 minutter siden):

Jo, samfunnet. For folk generelt vil ikke leve slik. Før korona var det mange som følte seg tvunget til å klemme, gå i en gruppe og å bli med på sosiale events. 

Så fordi du føler deg tvunget til å delta på ting du ikke vil så ønsker du at ingen skal få lov, slik at du slipper å forholde deg til å si nei? Litt lite solidarisk og over gjennomsnittet kommunistisk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer faktisk til å savne denne berømmelige metern litt jeg. Mulig det er intimsonen min som er uvanlig stor, men jeg har virkelig ikke savnet å kjenne naboens svette armhuler i midtgangen  på bussen eller kaffeånden til sidemannen på foreldremøtet, det må jeg bare si og sikkert jobbe litt med nå fremover😅 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barnehager/skoler skal fortsette etter «trafikklys modellen»... For en uke siden var det gult nivå i barnehagen og i morgen er det full gjenåpning av samfunnet. Vi har fått en hurtigtest vi skal bruke ved smitte i bhg, 15 sekund i hvert nesebor. Har hele tiden i pandemien vært snakk om å skåne barna, men nå er det plutselig fritt frem. Uaktuelt at jeg utsetter barnet mitt for koronatest når det mest sannsynlig er voksne som bringer smitte i barnehagen. Blir vel gult nivå igjen når smitten øker 🙄 Håper folk fortsetter å holde avstand i butikker etc. Blir helt stressa av å tenke på at fremmede skal stå å puste meg i nakken på butikken uten at jeg kan si noe på det 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimin skrev (3 minutter siden):

Men barnehager/skoler skal fortsette etter «trafikklys modellen»... For en uke siden var det gult nivå i barnehagen og i morgen er det full gjenåpning av samfunnet. Vi har fått en hurtigtest vi skal bruke ved smitte i bhg, 15 sekund i hvert nesebor. Har hele tiden i pandemien vært snakk om å skåne barna, men nå er det plutselig fritt frem. Uaktuelt at jeg utsetter barnet mitt for koronatest når det mest sannsynlig er voksne som bringer smitte i barnehagen. Blir vel gult nivå igjen når smitten øker 🙄 Håper folk fortsetter å holde avstand i butikker etc. Blir helt stressa av å tenke på at fremmede skal stå å puste meg i nakken på butikken uten at jeg kan si noe på det 😅

Nei, det har ikke hele tiden i pandemien vært snakk om å skåne barna for sykdom, det er de eldre vi skulle skåne. Barna (med ekstremt få unntak) blir ikke særlig syke, og gamle er vaksinert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (Akkurat nå):

Nei, det har ikke hele tiden i pandemien vært snakk om å skåne barna for sykdom, det er de eldre vi skulle skåne. Barna (med ekstremt få unntak) blir ikke særlig syke, og gamle er vaksinert.

 

Ikke for sykdom, men har vært snakk om å skåne barn for tiltak. At små barn må tvinges gjennom koronatest fordi de voksne skal på fest blir for dumt synes jeg. De kommer nok til å få korona uansett, så hvorfor så mye testing? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (2 minutter siden):

Nei, det har ikke hele tiden i pandemien vært snakk om å skåne barna for sykdom, det er de eldre vi skulle skåne. Barna (med ekstremt få unntak) blir ikke særlig syke, og gamle er vaksinert.

 

Det menes vel å skåne barna mot tiltak?Nå er det fortsatt mange barn som må leve med tiltak- selvtesting to ganger i uka- selv om samfunnet ellers er åpnet opp og uten tiltak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker å ha litt struktur og usikkerhet så har hatt det fint under pandemien, men det er bra for andre. Tviler på at det blir så mange ons osv i morgen som alle skal ha det til. Vi har tross alt åpnet gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimin skrev (5 minutter siden):

Ikke for sykdom, men har vært snakk om å skåne barn for tiltak. At små barn må tvinges gjennom koronatest fordi de voksne skal på fest blir for dumt synes jeg. De kommer nok til å få korona uansett, så hvorfor så mye testing? 

Men hvis det er tiltak for barna dere er redde for, hvorfor blir dere sure for at tiltakene oppheves? Det er jo ekstremt rart! Tror barna takler bedre en test i ny og ne enn ensomhet og utenforskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (Akkurat nå):

Men hvis det er tiltak for barna dere er redde for, hvorfor blir dere sure for at tiltakene oppheves? Det er jo ekstremt rart! Tror barna takler bedre en test i ny og ne enn ensomhet og utenforskap.

Er jo ikke ensomhet og utenforskap når barnehagen er på gult nivå og barnet mitt kan leke med alle sine venner på samme avdeling. Selvfølgelig fælt om barn opplever dette, men det har jo ikke vært slik at barn ikke kan treffe andre barn det siste året. 
 

Reagerer på at dersom det oppstår smitte i bhg så må barna testes (noe som blir under tvang for små barn), både like etter smitten og på dag 3-5. Barna har ingen stemme eller valg i dette, og denne smitten kan fort komme fra en ansatt som tok seg en tur på byen i helgen. Er ikke direkte behagelig med koronatest og synes ikke noe om at vi potensielt må fysisk tvinge barnet til å ta koronatest ukentlig fremover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mimin skrev (3 minutter siden):

Er jo ikke ensomhet og utenforskap når barnehagen er på gult nivå og barnet mitt kan leke med alle sine venner på samme avdeling. Selvfølgelig fælt om barn opplever dette, men det har jo ikke vært slik at barn ikke kan treffe andre barn det siste året. 
 

Reagerer på at dersom det oppstår smitte i bhg så må barna testes (noe som blir under tvang for små barn), både like etter smitten og på dag 3-5. Barna har ingen stemme eller valg i dette, og denne smitten kan fort komme fra en ansatt som tok seg en tur på byen i helgen. Er ikke direkte behagelig med koronatest og synes ikke noe om at vi potensielt må fysisk tvinge barnet til å ta koronatest ukentlig fremover. 

Hva annet er det du mener vi har jobbet for at barn skal skånes for siste året? Det er jo akkurat de tingene som psykologer har snakket om. hva mener du barn da har måttet ofre i denne tiden?

At du mener barn i barnehagealder skal ha en stemme og bestemme selv om de ønsker å teste seg eller ei i en pandemi er jo litt merkelig. Selvsagt skal de det. Om det er det verste de opplever så lever de ganske så godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (Akkurat nå):

Hva annet er det du mener vi har jobbet for at barn skal skånes for siste året? Det er jo akkurat de tingene som psykologer har snakket om. hva mener du barn da har måttet ofre i denne tiden?

At du mener barn i barnehagealder skal ha en stemme og bestemme selv om de ønsker å teste seg eller ei i en pandemi er jo litt merkelig. Selvsagt skal de det. Om det er det verste de opplever så lever de ganske så godt:)

Jeg mener bare at om samfunnet skal åpnes, men man samtidig krever at barnehagebarn skal testes ukentlig så er ikke det å skåne barna, som det stadig har vært snakk om. Mange av barna får nok korona uansett, kan vi ikke bare roe litt ned på testingen? 

Jeg vet ikke hvor mye barn har måttet ofre og hvordan det vil påvirke de i fremtiden, men barnet mitt startet i ny bhg i august 2020 og gjennom det siste året har det vært mye snakk om at i år blir det begrensninger eller vi kan ikke gjøre som vi pleier på grunn av korona (blir ikke foreldremøte, vi kan ikke bruke gymsal, julefeiring blir ikke med de andre avdelingene etc) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen vet om dette er over, det er mange ting som kan skje at viruset muterer slik at vaksinen ikke virker, eller at virkningen av vaksinen avtar. Dette vet vi først langt ut i neste år. Det er over 35% som ikke er fullvaksinert eller ikke vaksinert. Der kan nå viruset herje på og mutere. Så gleden kan bli kortvarig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (2 timer siden):

Det som har skjedd i dag er populisme. Det har ingenting med sannsynligheter å gjøre. Sannsynligheten for at vi må stenge ned i gjen, er betydelig større enn sannsynligheten for at du har noe vettugt å bidra med rundt smitterisikoanalyse.

Det er forskjell på helseangst og risikoanalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...