Gå til innhold

Når er barn for store for rompere og bleiebukser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Planlegger litt julegavestrikk. Er et barn på 1,5 år "for stor" for rompere og bleiebukser? Er det noe som er praktisk og blir brukt - eller er det bedre med noe annet? Tenker å strikke et par plagg hver til to barn på 10 mnd og 1,5 år (alderen deres i desember).😊 evt. tips til spesifikke oppskrifter?

Anonymkode: bcf9d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke mine barn var for store for det når de var i den alderen hvertfall :) det vil si, den minste min er 1,5 år nå og bruker det fortsatt.

 

Anonymkode: 644d1...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mye rompere av ivrige strikkevenner, men bruker de dessverre aldri! 😕 Det er liksom aldri behov. 

Men det jeg setter stor pris på er ting som kan brukes ute -  ullgensere, ullbukser, votter og luer! Brukte ullgenser og ullbukse masse på vår første år i barnehagen. Hvis jeg skulle ønsket meg en ting, ullbukse definitivt, gjerne ribbestrikk. Husk god plass til bleie og lange bein som kan brettes, så varer de lenge. Har en ullbukse størrelse 4 år som vi har brukt siden barnet var 1 år.

Anonymkode: e7233...10e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke rompere og bleiebukser er så veldig praktisk, jeg 😅 Har brukt til fotografering, men ellers blir det jo bare liggende. 

Synes bukse+jakke (evt. genser) er det mest praktiske jeg strikket til egne barn i den alderen. 

Evt. lue, votter og hals, sokker om du vil strikke noe mindre. 

Anonymkode: 2e931...784

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jeg den eneste her som ikke aner hva en "romper" er?

Anonymkode: 07f71...029

Google is your friend :). Visste heller ikke før jeg fikk i strikkegaver

Anonymkode: e7233...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten her. Bukser, jakker/gensere er mer etterspurt for vår del da det er supert å ha utenpå i vognen når det er kaldere ute. Eller under dress i barnehagen, eller bare frem og tilbake på veien til barnehagen. 

Vi brukte romper til fotografering eller hadde på når minsten var liten og lå på matte. 

Anonymkode: fb3ca...05e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte sånnt mye! Brukte det som pentøy i bursdager, jul, søndagsmiddager hos svigers og ja, i de anledningene jeg følte for å pynte barna litt. Syns ikke en på 1,5 er for stor. Plaggene blir jo litt penere og syns mer når barnet kan gå. Selv brukte jeg rompere og bleiebukser til de ble ca 2 år. Etter det pyntet jeg gutten gjerne i strikkashorts med seler eller type strikka nickers i stede for de typiske bleiebuksene. Fine og unike plagg!

Anonymkode: 1d85a...49a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin romper blir brukt. Lilleøsster/lillebror romper til 1,5 åring blir neppe brukt. Men det finns jo rompere i mønster sommer skikkelig vakre og gjør noe av seg, og de blir gjerne brukt når man vil pynte barnet litt ekstra i hverdagen - i allefall for de som liker litt forfengelighet 🙂 Jeg hadde absolutt satt pris på det til 1,5åringen min på den tiden. F.eks Erantisromperen, Flæsromper, Fiolaromper til jente, og Ankers drakt eller Haralds trøje meets Ankers drakt til gutt og jente er veldig populært og fint.

Bleiebukser syns jeg er litt kjedelig selv til babyer 😅 Men hva med Willums selebukse? Lettstrikket og klassisk. Alle liker den. 

Anonymkode: 5c6d4...d3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes rompere var superfine helt til jeg fikk barn selv. Strikket et lite arsenal når jeg var gravid, og brukte en av dem to ganger. De andre ble bare liggende. Megaupraktisk! 

Anonymkode: ff991...1fa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 barn, og tilsammen har de brukt romper kanskje 5 ganger.

Derimot fikk vi noen strikkejakker, og det brukte de daglig, 8-9 måneder i året (og innimellom på triste sommerdager også). Nesten så de klarte å slite ut noen av dem til og med. Strikkebukser å ha under regntøyet er også kjempefint for en på 1,5 år, spesielt til barnehagebruk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på smaken til foreldrene også, og hva slags klær som brukes til vanlig. Jeg syns bleiebukser var fint over body og strømpebukse, men når hun var 1,5 og gikk selv så brukte vi nesten aldri strømpebukser lengre. Hadde nok satt større pris på strikkajakke eller selebukse, som begge er mer praktiske til barnehagebruk. 

Anonymkode: 16b1b...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er jeg den eneste her som ikke aner hva en "romper" er?

Anonymkode: 07f71...029

Må være det dummeste uttrykket jeg noensinne har lest.

Anonymkode: 1d4a9...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En fin romper blir brukt. Lilleøsster/lillebror romper til 1,5 åring blir neppe brukt. Men det finns jo rompere i mønster sommer skikkelig vakre og gjør noe av seg, og de blir gjerne brukt når man vil pynte barnet litt ekstra i hverdagen - i allefall for de som liker litt forfengelighet 🙂 Jeg hadde absolutt satt pris på det til 1,5åringen min på den tiden. F.eks Erantisromperen, Flæsromper, Fiolaromper til jente, og Ankers drakt eller Haralds trøje meets Ankers drakt til gutt og jente er veldig populært og fint.

Bleiebukser syns jeg er litt kjedelig selv til babyer 😅 Men hva med Willums selebukse? Lettstrikket og klassisk. Alle liker den. 

Anonymkode: 5c6d4...d3a

Nei, ALLE liker ikke den. 
Alle liker ikke romper heller. 

Har to barn, som begge nå er langt opp i skolealder, men har aldri, noen sinne, hatt romper i hus. Og ikke aner jeg hva vi skulle hatt den til heller. Vi pyntet aldri barna i upraktiske pynteplagg. 

En ullbukse i ribbestrikk derimot, var vel noe av det mest praktiske vi har hatt. Den var jo genial under yttertøyet i barnehagen, og passer stort sett alle kroppsfasonger. Og er bena litt lange, så brettes den bare opp. 

Bleiebukse har vi fått i gave. Men det var jo fordi vi brukte litt tøybleier innimellom, også brettebleier og annet som trenger ullbuksa som sperrelag. Men da må man vite at det er noe de trenger, og det er få tøybleiebarn som bruker bleier veldig lenge. Mange slutter før de er to år. 

Det praktiske å få, er vel hals. Eller altså bukse i ribbestrikk, eller en kul genser eller dress. Eller en god lue. Men er barna så gamle at de går i barnehagen, er det mange krav til en lue. (ikke knyting, vindtett ved ørene osv.) 

Det smarteste er nok å se hva barna faktisk bruker i hverdagen. Hva velger foreldrene å kle barna i. 

Det er jo så hyggelig når noen tar seg tid til å strikke til barna. Og da blir det jo litt dumt hvis det de legger mye arbeid i, bare blir liggende i en skuff.

Anonymkode: 75881...fb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, ALLE liker ikke den. 
Alle liker ikke romper heller. 

Har to barn, som begge nå er langt opp i skolealder, men har aldri, noen sinne, hatt romper i hus. Og ikke aner jeg hva vi skulle hatt den til heller. Vi pyntet aldri barna i upraktiske pynteplagg. 

En ullbukse i ribbestrikk derimot, var vel noe av det mest praktiske vi har hatt. Den var jo genial under yttertøyet i barnehagen, og passer stort sett alle kroppsfasonger. Og er bena litt lange, så brettes den bare opp. 

Bleiebukse har vi fått i gave. Men det var jo fordi vi brukte litt tøybleier innimellom, også brettebleier og annet som trenger ullbuksa som sperrelag. Men da må man vite at det er noe de trenger, og det er få tøybleiebarn som bruker bleier veldig lenge. Mange slutter før de er to år. 

Det praktiske å få, er vel hals. Eller altså bukse i ribbestrikk, eller en kul genser eller dress. Eller en god lue. Men er barna så gamle at de går i barnehagen, er det mange krav til en lue. (ikke knyting, vindtett ved ørene osv.) 

Det smarteste er nok å se hva barna faktisk bruker i hverdagen. Hva velger foreldrene å kle barna i. 

Det er jo så hyggelig når noen tar seg tid til å strikke til barna. Og da blir det jo litt dumt hvis det de legger mye arbeid i, bare blir liggende i en skuff.

Anonymkode: 75881...fb4

Oi, beklager. Glemte et lite øyeblikk at dette var KG og at absolutt alt tas bokstavelig til punkt og prikke her. 

Anonymkode: 5c6d4...d3a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romper passer best til de helt små synes jeg. 1,5 år er helt greit. Men når jeg ser ene gutten i min datter sin barnehage som går i romper i en alder av snart 4 år synes jeg det ser litt teit ut.

Anonymkode: eccbf...14e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, beklager. Glemte et lite øyeblikk at dette var KG og at absolutt alt tas bokstavelig til punkt og prikke her. 

Anonymkode: 5c6d4...d3a

Vel, nå var du voldsomt spesifikk på hvilke navngitte rompere som ville bli brukt og ikke, og det er litt rart å påstå at alle har samme smak som deg. Jeg ville heller ikke sagt meg enig i dine valg av mønster. 

Anonymkode: ef841...6c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vel, nå var du voldsomt spesifikk på hvilke navngitte rompere som ville bli brukt og ikke, og det er litt rart å påstå at alle har samme smak som deg. Jeg ville heller ikke sagt meg enig i dine valg av mønster. 

Anonymkode: ef841...6c4

Jeg kom med eksempler, men du kan altså ikke tilfredsstilles så jeg takker for meg 😅 Alltid like trivelig, KG! 🙋🏼‍♀️🍾

Anonymkode: 5c6d4...d3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...