Gå til innhold

Vaksinenekt er ikke en privatsak

Example

Anbefalte innlegg

Betasuppe
6 hours ago, Example said:

Du er ikke imponert over vaksineeffekten?

Det er hele grunnlaget for det går bra nå. Vi har en mye mer smittsom variant enn tidligere, det er høst og Norge gjenåpner for fullt i morgen. Takket være vaksiner og de 90 % av de voksne som har tatt dem. 

Går bedre i regioner uten vaksinedekning, som Uttar Pradesh.

Andre land som Polen med lav dekning går bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Example
Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Skal vi begynne å diktere hvordan andre velger å leve livene sine?

Da håper jeg du kildesortere. Kjører elbil. Spiser så lite kjøtt som mulig. Kjøper så lite som mulig. Ikke kaster mat. Trener. Spiser veldig sunt. Ikke noe fastfood eller prosessert mat. Holder deg i fartsgrensen og følger absolutt alle trafikkregler til punk og prikke. Ikke drikker alkohol. Ikke røyker. Ikke snuser. For alle disse, med mer, kan handle om liv og død for andre mennesker. 

Skal vi begynne å tvangsvaksinere så er det ikke langt unna mye annet i livet du må gi opp. 

Jeg har ikke tatt vaksina. Hver eneste gang jeg har fått den minste symptom så isolerer jeg meg. Jeg har holdt avstand, spriter hender og alle andre tiltak som vi hadde før, som var grunnen til at vi hadde lite smitte. Fikk corona, smittet av en vaksinert, og jeg har ikke smittet noen videre annet enn nærmeste familie. Jeg er ung og frisk og vil heller ha covid enn influensa. Det er for fanken mitt valg. Nå er jeg likestilt med en vaksinert. 

Vi blir nok ALDRI kvitt covid, uansett hvor mange som vaksinerer seg. Egoisme uten like at alle skal gjøre slik som deg. 

Det meste annet du nevner blander politikken seg inn i. Avgifter på alkohol, tobakk og sukker, avgiftsfordeler for elbiler, store tilskudd til idrett osv. Om du legger opp til et lignende system foreslår du egentlig en tilleggsbeskatning for uvaksinerte. Som i grunn kan være en god idé, hvor koronapass kreves, og at staten ikke sponser testene de uvaksinerte må ta for å komme inn steder med andre mennesker. 

Tvangsvaksinasjon er neppe aktuelt i Norge. Obligatorisk vaksinering er nok dog høyst aktuelt dersom man får nye bølger som helsevesenet sliter med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sirisiri10
Example skrev (31 minutter siden):

Det meste annet du nevner blander politikken seg inn i. Avgifter på alkohol, tobakk og sukker, avgiftsfordeler for elbiler, store tilskudd til idrett osv. Om du legger opp til et lignende system foreslår du egentlig en tilleggsbeskatning for uvaksinerte. Som i grunn kan være en god idé, hvor koronapass kreves, og at staten ikke sponser testene de uvaksinerte må ta for å komme inn steder med andre mennesker. 

Tvangsvaksinasjon er neppe aktuelt i Norge. Obligatorisk vaksinering er nok dog høyst aktuelt dersom man får nye bølger som helsevesenet sliter med.

Ingen tvinger deg til å spise sunt, trene eller kjøre elbil. Beskatning av folk som ikke tar koronavaksinen? Altså, er du seriøs? 

Eneste grunnen til at vi nå kan få en ny bølge er for at samfunnet nå åpner opp, i tillegg til reisende. Sykehusene vil da mer sannsynlig fylles opp av vaksinerte enn uvaksinerte. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
zemer
Sirisiri10 skrev (9 minutter siden):

Ingen tvinger deg til å spise sunt, trene eller kjøre elbil. Beskatning av folk som ikke tar koronavaksinen? Altså, er du seriøs? 

Eneste grunnen til at vi nå kan få en ny bølge er for at samfunnet nå åpner opp, i tillegg til reisende. Sykehusene vil da mer sannsynlig fylles opp av vaksinerte enn uvaksinerte. 

Så sykehusene vil fylles opp denne gangen?🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Example
Sirisiri10 skrev (3 minutter siden):

Det var det argumentet du la opp til: økonomiske incentiver for at folk skal velge helsemessige kloke valg. Det er en strategi man fint kunne brukt for koronavaksinene også, og som man bruker til en viss grad for eksempel i USA, Frankrike osv. på ulike måter.

Det kunne vært en mulighet også i Norge istedenfor å gjøre vaksinet obligatorisk. Testkrav for uvaksinerte for å benytte en rekke tjenester, men betal for testene selv. 

Det andre avsnittet ditt er interessant nok. De aller fleste i Norge er klare for et åpent samfunn, og det kommer nå. Trusselen er de uvaksinerte. De blir oftere lagt inn, og kan også smitte vaksinerte som har dårlig effekt av vaksinene. Samfunnet skal åpnes en gang, og i morgen skjer det. De aller fleste uvaksinerte må regne med å gjennomgå Covid-19, enten nå eller senere. Bivirkningene fra vaksinene man er så redde for, er for det meste mye mer vanlig når man blir smittet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Example
Betasuppe skrev (2 timer siden):

Går bedre i regioner uten vaksinedekning, som Uttar Pradesh.

Andre land som Polen med lav dekning går bra.

Uttak Pradesh faktisk. 

Tallene i Norge for eksempel taler for seg selv. Vi hadde de høyeste smittetallene vi har hatt, men fortsatt langt lavere innlagte enn tidligere bølger, langt færre dødsfall, og med enda mer vaksinering synker smittetallene uten nye tiltak, inngang til høst og grønt nivå I skolene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Egenskap
Psilocybe skrev (På 24.9.2021 den 7.03):

Jo, vaksinenekt er en privatsak. Man vaksinerer seg for ens egen skyld. Ikke for andres. 

Det blir veldig spesiell uttalelse. Det er allerede andre vaksiner som blir satt i barn. Så det å tro verden ble født 2020 blir jo rart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Elaine Marley

Tråden er ryddet for antivaksinasjonsdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Betasuppe
23 hours ago, Example said:

Uttak Pradesh faktisk. 

Tallene i Norge for eksempel taler for seg selv. Vi hadde de høyeste smittetallene vi har hatt, men fortsatt langt lavere innlagte enn tidligere bølger, langt færre dødsfall, og med enda mer vaksinering synker smittetallene uten nye tiltak, inngang til høst og grønt nivå I skolene.

Nja. Delta er mildere. Tiltak ser ikke ut til å ha gjort noen stor forskjell.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...