Gå til innhold

Hvis Senterpartiet velger å gå i regjering med SV...


Egenskap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Madame Butterfly skrev (19 timer siden):

🤔….. nei, bare nei. 

Er redd for det, så lenge Arnstad sitter der hun gjør. Skulle vært byttet ut med Borten-Moe forlengst.  "Lattermaskina" er jo bare en marionettfigur, akkurat som når Jens Chr. Hauge og Haakon Lie styrte Gerhardsen i sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (På 28.9.2021 den 9.40):

Der finnes ingen motivasjon for Ap for å gå i regjering med bare Sp

Hvorfor ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (44 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Først og fremst for å hindre en mindretallsregjering. Men like mye for å ikke ende opp som Vedums lille bitch:

Sp har tradisjonelt ikke hatt noen lojalitet til samarbeidet, de er der for å få på plass politikken sin, og det vil de bruke hele stortinget til.

Hvis Støre aksepterer å gå i regjering med Vedum, kommer man til å få fyr på ballen om vingle-Støre, det politiske budskapet vil være uklart ( husk at Ap og Sp strengt tatt er dimentralt motsatte partier: det er egentlig større avstand her enn mellom Ap og Høyre /FrP)

Jeg tror de forhandler videre fordi Ap har håp om å få noe de kan anse som kontroll, men dette ender i polsk riksdag. Vi kan antagelig slappe litt mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (6 minutter siden):

Først og fremst for å hindre en mindretallsregjering. Men like mye for å ikke ende opp som Vedums lille bitch:

Sp har tradisjonelt ikke hatt noen lojalitet til samarbeidet, de er der for å få på plass politikken sin, og det vil de bruke hele stortinget til.

Hvis Støre aksepterer å gå i regjering med Vedum, kommer man til å få fyr på ballen om vingle-Støre, det politiske budskapet vil være uklart ( husk at Ap og Sp strengt tatt er dimentralt motsatte partier: det er egentlig større avstand her enn mellom Ap og Høyre /FrP)

Jeg tror de forhandler videre fordi Ap har håp om å få noe de kan anse som kontroll, men dette ender i polsk riksdag. Vi kan antagelig slappe litt mer av.

Senterpartiet fører vel strengt talt en politikk som minner om APs gamle politikk..så jeg har ingenting i mot at de blir SPs lille bitch. Kanskje de går tilbake til røttene? Lov å håpe. 

Hva mener du med «får fyr på ballen om vingle-Støre»? 

Høyre og AP kunne lett ha samarbeidet, politikken deres er ikke så ulik som man kunne ønske - men da ville AP ha mistet de sosialistiske AP-velgerne.
Den dagen AP går i regjering med FrP..den dagen danser jeg naken i Slottsparken. Og stemmer aldri noensinne igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (18 minutter siden):

Senterpartiet fører vel strengt talt en politikk som minner om APs gamle politikk..så jeg har ingenting i mot at de blir SPs lille bitch. Kanskje de går tilbake til røttene? Lov å håpe. 

Hva mener du med «får fyr på ballen om vingle-Støre»? 

Høyre og AP kunne lett ha samarbeidet, politikken deres er ikke så ulik som man kunne ønske - men da ville AP ha mistet de sosialistiske AP-velgerne.
Den dagen AP går i regjering med FrP..den dagen danser jeg naken i Slottsparken. Og stemmer aldri noensinne igjen.  

Enig, det beste som kunne skje når valget ble som det ble

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (21 minutter siden):

Senterpartiet fører vel strengt talt en politikk som minner om APs gamle politikk..så jeg har ingenting i mot at de blir SPs lille bitch. Kanskje de går tilbake til røttene? Lov å håpe. 

Typisk vil det da ikke være røtter å gå tilbake til: de er opptatt.

Du kan sammenligne det med Gro Harlem Brundtland sin omposisjonering av Ap på 80-tallet, der hun effektivt tok over høyre sitt partiprogram, og høyre brukte ti år på å finne en ny plattform å basere seg på…

Ellers ser jeg ikke mye likheter mellom selv pre-Gro Ap og Sp( der konflikten var HØYLYTT)

Poenget er uansett at en slik situasjon vil virkelig skade oppslutningen rundt Ap og jeg tror ikke Støre ønsker å være den som får Ap under 20 %…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (28 minutter siden):

Hva mener du med «får fyr på ballen om vingle-Støre»? 

Støre blir ansvarlig for politikken til en Ap-Sp regjering, så rene Sp utspill de henter støtte for i stortinget vil fortsatt bli ansett som Ap politikk og gi støtte til at Støre vingler selv om han egentlig har motarbeidet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Får jo håpe at de kan samarbeide, men frykter for at SP vil ødelegge finansieringen for AP. AP/SV har jo ønsket å øke skatt på høye formuer og innføre arveavgift også på store formuer, for å kunne bruke midlene til utjevning av forskjeller. Det blir spennende å følge forhandlingene videre. De har vel ikke blitt helt enige om å danne regjering sammen ennå?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (56 minutter siden):

Typisk vil det da ikke være røtter å gå tilbake til: de er opptatt.

Du kan sammenligne det med Gro Harlem Brundtland sin omposisjonering av Ap på 80-tallet, der hun effektivt tok over høyre sitt partiprogram, og høyre brukte ti år på å finne en ny plattform å basere seg på…

Ellers ser jeg ikke mye likheter mellom selv pre-Gro Ap og Sp( der konflikten var HØYLYTT)

Poenget er uansett at en slik situasjon vil virkelig skade oppslutningen rundt Ap og jeg tror ikke Støre ønsker å være den som får Ap under 20 %…

Nei, jeg tar kanskje feil..og har et romantisert bilde av APs politikk i etterkrigstiden? «Ingen skal ha kake før alle har fått brød». Det er litt det sporet jeg syns Sp har hatt de siste årene. Vedum snakker seg rød om forskjeller og usosialistisk politikk. Selvsagt er det populistisk, men det selger! 
Sp snakker om bygdene, bevaring og gjennoppbygging - altså småfolket som utgjør det som er utenfor Oslo. De snakker om å utvikle landet, satse på landet. Lage arbeidsplasser for alle. 
Det gjorde AP også.
Og jeg har sett tendenser til at AP vil tilbake til den retningen de siste årene. Men jeg drømmer kanskje.
Jeg hadde håpet at SP skulle fungere som en storebror og geleide AP tilbake til plassen sin - og dermed få SP-velgere over til AP igjen. Og FrP-velgere over til SP. 
 

Men jeg vet ikke..det er kanskje en skikkelig bommert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jo min innledende konkludering treff på. Det jeg så samstemte, SP og SV ble særdeles ikke god date. 

Spørsmålet mitt nå er hvordan skal regjering med SP og AP i fire års periode kunne geleides igjennom? må de har ekstra medarbeidere for at de skal være kelnere som henter hele tiden flertall? 

Endret av Egenskap
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...