Gå til innhold

Vet du om noen som har fått barn for å ikke bli alene når de blir eldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å få barn er et usikkert prosjekt på så mange måter. Og det er absolutt ingen garanti for at barn vil holde kontakten, bo i nærheten, komme på besøk, hjelpe til ++ når barna blir voksne og foreldrene blir eldre. 

Vet du om noen som har fått barn for å få hjelp og besøk når de blir eldre? Er det reelt at noen kan tenke så «enkelt»? 

Anonymkode: df8d0...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk barn fordi jeg ville ha en familie! Så enkelt var det. 

Har selvsagt ingen garantier for at alle holder kontakt med meg og vil delta i livet til hverandre, men prøver å gi barna ett godt grunnlag nå.. 

Anonymkode: 09289...683

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner ingen. Jeg fikk barn av samme grunn som hun over meg, fordi jeg ville ha en familie og få alle opplevelsene og gledene ved å ha barn. Da dette ble diskutert i vennegjengen noen år tilbake var det dette svaret som gikk igjen. 

Jeg synes det er veldig rart hvordan barnløse alltid skal dra fram dette med alderdommen og hele tiden messe om at man ikke har garantier for at barna tar vare på deg som gammel. Vi har ingen garantier, men med barn man har gitt en god oppvekt og har et godt forhold til har man i alle fall håp. Hva har man som barnløs? Ingenting. 

Anonymkode: ce7d5...a3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, kjenner ingen. Jeg fikk barn av samme grunn som hun over meg, fordi jeg ville ha en familie og få alle opplevelsene og gledene ved å ha barn. Da dette ble diskutert i vennegjengen noen år tilbake var det dette svaret som gikk igjen. 

Jeg synes det er veldig rart hvordan barnløse alltid skal dra fram dette med alderdommen og hele tiden messe om at man ikke har garantier for at barna tar vare på deg som gammel. Vi har ingen garantier, men med barn man har gitt en god oppvekt og har et godt forhold til har man i alle fall håp. Hva har man som barnløs? Ingenting. 

Anonymkode: ce7d5...a3a

Selvfølgelig, og de fleste ønsker vel å gi barna sine den beste oppveksten de kan, fordi det er det som er det riktige å gjøre? Poenget er at man ikke kan stille noen krav til barna, bare fordi man satte dem til verden. 

Trist at du tror barnløse ikke har noen ting.

Endret av Blod
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På druen
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har man som barnløs? 

Anonymkode: ce7d5...a3a

Penger og frihet. 

Endret av På druen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, kjenner ingen. Jeg fikk barn av samme grunn som hun over meg, fordi jeg ville ha en familie og få alle opplevelsene og gledene ved å ha barn. Da dette ble diskutert i vennegjengen noen år tilbake var det dette svaret som gikk igjen. 

Jeg synes det er veldig rart hvordan barnløse alltid skal dra fram dette med alderdommen og hele tiden messe om at man ikke har garantier for at barna tar vare på deg som gammel. Vi har ingen garantier, men med barn man har gitt en god oppvekt og har et godt forhold til har man i alle fall håp. Hva har man som barnløs? Ingenting. 

Anonymkode: ce7d5...a3a

Du har snudd det på hodet. Det er de barnløse som stadig blir konfrontert med "men blir det ikke trist i alderdommen, da du blir helt alene?" Da er det jo ganske naturlig å påpeke at selv de med barn ikke har noen garantier.

 

Anonymkode: 40d32...8a8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ønsket å få barn for å få ha noen jeg kan ha så sterke følelser for og ha gode opplevelser, samtaler og minner med. Om de vil fortsette kontakten og opplevelser med meg når de blir voksne er det en stor bonus og noe jeg blir lykkelig av, men det er jo ikke noe jeg bestemmer. Det er en bonus, og ikke grunnen til at jeg fikk barn

Anonymkode: 36e86...afc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var absolutt ikke noen hovedgrunn for å få barn, men skal ærlig innrømme at jeg håper vi kommer til å ha sterke bånd så lenge jeg lever. Jeg ønsker meg barnebarn og familie rundt meg også i alderdommen. Men det er jeg fullt inneforstått med at ikke er noen garanti. Dersom mine barn velger å ikke få egne barn så støtter jeg dem i det.

Anonymkode: b79bf...8a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er EN av grunnene til de aller fleste. Jeg fikk barn fordi jeg ønsker å ha et mor barn forhold igjennom livet mitt. Dette forholdet endrer seg igjennom årene og på et tidspunkt ender vi mest sannsynlig opp i et forhold der jeg er gammel og de voksne. Jeg gleder meg til den delen av foreldreskapet, men nyter også småbarnstiden som vi er midt oppi nå☺️

Anonymkode: 60213...fb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er mange som får barn for å ikke være alene når de blir gamle. Jeg blir også møtt med det argumentet hver gang jeg sier jeg er barnløs.

Som om at a) en er garantert å bli gammel, eller b) at barna bor i samme by og har tid til å komme innom hver bidige dag eller c) gud forby at en overlever barna sine

Dummeste argumentet jeg har hørt for å få barn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som får barn har ihvertfall en mye større sjanse til å ha barn og barnebarn som besøker dem på sykehjemmet. Mens de barnløse baserer seg på venner og nieser/nevøer. Min mormor er på sykehjem, og ikke én gang har hennes nieser/nevøer besøkt henne. Det er hennes 3 barn og 2 av 9 barnebarn som besøker henne. 

Anonymkode: 25391...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner 😁

Vil ikke være alene eller trenger noen som skal passe på dem i alderdommen 

Anonymkode: 739ae...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har man som barnløs? Ingenting. 

Anonymkode: ce7d5...a3a

Du høres veldig enkel ut, og tipper at du egentlig har reflektert lite rundt det å ha barn, men bare har fulgt strømmen og "vennegjengen". 

Jeg har selv mann og barn, men har heldigvis kloke og fine, og ikke minst ulike typer!, mennesker rundt meg, også flere både ufrivillig- og frivillig barnløse. Alle lever rike liv, i høyeste grad også de barnløse.

Anonymkode: 19c5f...134

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du høres veldig enkel ut, og tipper at du egentlig har reflektert lite rundt det å ha barn, men bare har fulgt strømmen og "vennegjengen". 

Jeg har selv mann og barn, men har heldigvis kloke og fine, og ikke minst ulike typer!, mennesker rundt meg, også flere både ufrivillig- og frivillig barnløse. Alle lever rike liv, i høyeste grad også de barnløse.

Anonymkode: 19c5f...134

Personen som skrev innlegget snakket jo om at man som gammel og grå ihvertfall vil kunne ha en sjanse for å ha familie rundt seg på de siste dagene, ikke at de generelt gjennom hele livet ikke hadde noen ting. Snakk om å ta ting ut av kontekst…..

Anonymkode: 25391...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Personen som skrev innlegget snakket jo om at man som gammel og grå ihvertfall vil kunne ha en sjanse for å ha familie rundt seg på de siste dagene, ikke at de generelt gjennom hele livet ikke hadde noen ting. Snakk om å ta ting ut av kontekst…..

Anonymkode: 25391...399

Har du/dere hørt om at det er mulig å skaffe seg gode og trofaste venner i alle aldre, hele livet? Man har ikke "ingenting" rundt seg i alderdommen selv om man er barnløs. 

Anonymkode: 19c5f...134

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, kjenner ingen. Jeg fikk barn av samme grunn som hun over meg, fordi jeg ville ha en familie og få alle opplevelsene og gledene ved å ha barn. Da dette ble diskutert i vennegjengen noen år tilbake var det dette svaret som gikk igjen. 

Jeg synes det er veldig rart hvordan barnløse alltid skal dra fram dette med alderdommen og hele tiden messe om at man ikke har garantier for at barna tar vare på deg som gammel. Vi har ingen garantier, men med barn man har gitt en god oppvekt og har et godt forhold til har man i alle fall håp. Hva har man som barnløs? Ingenting. 

Anonymkode: ce7d5...a3a

Som barnløs selv må jeg bare si at jeg absolutt aldri har tatt opp temaet alderdom og manglende garanti for at voksne barn ønsker å ta vare på sine foreldre gjennom denne fasen. Men, har blitt konfrontert utallige ganger av mennesker med barn med type utsagn: «hvem skal passe på deg når du blir gammel», «hvorfor tenker du bare på deg selv», «hvorfor har du så stort hus når du ikke trenger det».

Jeg forstår godt hvorfor noen velger å få barn, men det er jo bare å se seg rundt så forstår man at ikke alle er like velegnet som foreldre. Mine foreldre gir uttrykk for nettopp det samme som du, de liker opplevelsene med å ha barn og mener de har gitt meg en god oppvekst.

Sett fra mitt ståsted er mine foreldre svært uegnet til å ha barn, jeg er på mange måter traumatisert av oppveksten de har gitt meg. Dette har igjen bidratt til at jeg selv ikke ønsker å sette barn til verden.

Føler jeg har et rikt liv med en grei mann dom deler mitt syn på dette.

Alderdommen tror jeg blir fin, forsøker å holde meg i form med tanke på å greie meg selv hjemme livet ut, noe de aller fleste i Norge greier. Pleier noen få gode vennskap med noen slektninger og noen gode venner jeg har møtt opp igjennom, vi hjelper og støtter hverandre nå så jeg ser ingen grunn til at dette ikke vil vedvare.

Ganske langt unna «ingenting» i mine øyne.

Anonymkode: 7e5ed...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du/dere hørt om at det er mulig å skaffe seg gode og trofaste venner i alle aldre, hele livet? Man har ikke "ingenting" rundt seg i alderdommen selv om man er barnløs. 

Anonymkode: 19c5f...134

Du får ta deg en tur på sykehjem og spørre beboerne om hvor ofte de har venner på besøk da. De fleste er døde eller for syke til å komme på besøk. Dersom man har yngre venner kan det være mulig med besøk, men også her blir det fort vanskelig å følge opp en dialog for den som bor på sykehjem. Den unge friske lever sitt liv.

Anonymkode: 25391...399

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har mange barn og barnebarn. Det beriker livet hennes.. 

det er mange pr til sykehjems tilværelsen for de som havner der. Min mor ble mormor som 50 åring, og har 30 år til av livet med kvalitetstid, reiser og opplevelser sammen med barnebarn og oss barna. Søndagsmiddager, høytider, osv 

Anonymkode: 2d7f4...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ta deg en tur på sykehjem og spørre beboerne om hvor ofte de har venner på besøk da. De fleste er døde eller for syke til å komme på besøk. Dersom man har yngre venner kan det være mulig med besøk, men også her blir det fort vanskelig å følge opp en dialog for den som bor på sykehjem. Den unge friske lever sitt liv.

Anonymkode: 25391...399

Når du havner på sykehjem er også dine venner gamle og bor på sykehjem. 
min far ligger på sykehjem, han har mange venner, men det er kun familien som besøker han.. da hans venner også er syke og sliter med helsa 

Anonymkode: 2d7f4...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk barn fordi jeg ville ha en familie! Så enkelt var det. 

Har selvsagt ingen garantier for at alle holder kontakt med meg og vil delta i livet til hverandre, men prøver å gi barna ett godt grunnlag nå.. 

Anonymkode: 09289...683

Anonymkode: 9cf5b...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...